Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1Password, har jag tagit mig vatten över huvudet?

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

"uppe till vänster" var lite svårtolkat.

Du har Finder framme (skrivbordet) och då går du upp till menyn Gå. Där väljer du Gå till mapp...
Kortkommando för samma sak är Kommando-shift-G.

Klistra in ~/Dropbox/.dropbox.cache och slå retur

Den nedersta bilden här visar hur det bör se ut:
http://cache.lifehacker.com/assets/images/17/2011/06/dropbox-cache.jpg

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-07 10:22

Jag han före dig med ett inlägg. Ser du vad jag skrev? Det är tomt där hos mig.

Om du tittar på bilden jag hänvisade till så står mappens namn överst. Det är en liten mappsymbol och bredvid står det .dropbox.cache. Om det ser ut så och du ser en tom mapp så är något fel helt klart.

Den gröna bocken betyder "nu är den här filen/mappen uppladdad till molnet".
Den blå snurrsymbolen betyder "nu laddas filen/mappen upp..."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-07 10:29

Det står .dropbox.cache och det är helt tomt.

trots att det nu är en grön bock så finns alternativet at pausa syncing. Trycker jag på paus så försvinner bocken och kvar blir bara den blå Dropboxlådan.

Det är normalt. Pause syncing betyder bara att den från och med nu inte synkar något förrän du släpper på det reglaget.

Vilken version på Dropbox har du? (se Preferences: Account)
Senaste version 1.4.12 nämner stöd för Mountain Lion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-07 10:38

Jo, jag har 1.4.12 Men jag upptäckte en sak. När jag klickar på Dropbox i Launchpad så händer inget. Den tar mig tillbaka hit. Men så kanske det ska vara?

Om vi skippar det här med 1Password tillfälligt och bara lägger något vadsomhelst i din Dropbox-mapp. Synkar den då upp detta till molnet (grön symbol på mappen/filen) ?

Vilken din Dropbox-mapp är finns i Preferences: Advanced

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-07 11:08
Ursprungligen av Anders Täpp:

Om vi skippar det här med 1Password tillfälligt och bara lägger något vadsomhelst i din Dropbox-mapp. Synkar den då upp detta till molnet (grön symbol på mappen/filen) ?

Vilken din Dropbox-mapp är finns i Preferences: Advanced

Det fungerade fint.

Du får nog förklarar "hit". Annars blir det som trolleritrick på P3.

När Dropbox är startat så ligger den i menyraden överst men den har inga andra fönster.

Om du klickar på ikonen i Launchpad (eller dubbelklickar i programmappen) så kommer inte ett dugg att hända - programmet körs redan i menyraden. Det finns inget annat att visa och Finder kommer inte att flytta fokus till en menyapp om man startar en app som redan är startad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-07 10:54

Hihi... Hit var alltså 99mac(det öppna fönstret). Men det förklarar du senare.

Men vad göra?

Vi har lite otakt nu i inläggen. Kolla #38.

Ok, och i denna Dropbox-mapp så har du en mapp som heter 1Password?
Är det gröna bockar på dessa filer också?

En grej till. Vad ser du under Inställning: Allmänt i 1Password?

Jag ser sökvägen till platsen där min nyckelring för 1Password sparas inuti Dropbox. Samt en knapp "Stop using Dropbox..."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-07 12:46

Ja, jag har en sådan mapp som har en grön bock. Och i 1Password ser jag en sträng som leder till 1Password och den exakta filen. Samt samma ruta som du.

Okej...

Och om du bevakar aktiviteten i den mappen samtidigt som du öppnar 1Password och lägger till ett ny inloggning... då kan du se att den ändrar sig och åter blir grön?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-07 14:06

Måste göra annat ett tag. Ska kolla det du skriver senare. Tack för din vägledning! Jag återkommer.

F-n... då måste jag jobba också...

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-10-14 10:43

Jag kör vidare i den här tråden. Har precis som TS bytt till 1password 4, efter att i flera år använt splash-id (men alla min data försvann efter att de implementerat molnsynk, så nu är de historia). Men jag inser att splash på några sätt kändes kraftfullare och gav mig fler möjligheter att konfigurera och lägga till kategorier.

Jag försöker komma på hur man kan lägga till en ny kategori, typ "Fordon". Går inte det eller är jag bara blind?

Du har Folders och Tags underst i vänsterkolumnen. Jag tror det är där du ska vara. Du får hovra där och klicka Show för att se innehåll. Folders kan även innehålla Smart folders som filtrerar fram resultat från en sökning du sätter upp. Taggar läggs in direkt på objekten.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-10-14 12:10

Jag hittar inget användbart till vänster. Jag har bara All items, Favourites, Categories, Security Audit och Trash.

Vid Categories så hänger du med musen lite till höger om ordet så ser ser du Show. Klicka där.

Om du inte ser Folders och Tags så beror det troligen på att du inte har skapat några sådana.
Klicka File i menyn och välj Ny mapp
Öppna något lösenordsobjekt och skriv något i Tags.

Sen ser du det jag pratade om.

  • Medlem
  • 2013-11-15 15:16

1Password till Mac är numera (version 4.0.8 Mac App Store, 4.0.7 direkt) på svenska, kanske det underlättar?

Bevaka tråden