Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Vilken SSD ska jag välja till min Mac?

Tråden skapades och har fått 593 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-02 14:16

Jag formaterade om endast ena partionen med Mac OS extended, och allting fungerar klockrent. Nu har jag en grym dator som är oerhört snabb. Tack för all hjälp och ber om ursäkt att det blev jättemånga frågor.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-02 20:58

Det är frågorna man lär sej av… eller svaren!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-06-25 20:20

Tråden verkar ha tappat i fart. Men den har varit utmärkt så vi testar.
Skaffade en Samsung 840 Basic 250 GB till min MB 2009 i vintras. Inte helt nöjd. Den rullar på ganska bra men jag upplever uppstarts- och nedsläckningstiderna ganska långa och varierade. 35 respektive 25 s ca.
Har tänkt att firmware kanske behöver uppdateras, men hur ser man det och hur gör man det? Den här Magician Software finns ju bara för windows. Och jag hittar inget på Samsungs hemsida.
Ändå lutar det åt att jag skaffar en likadan fast 500 GB till min MBP 2010. Den är ju prisvärd och ska ju vara bra och jag har ju bara SATA II här också. Synpunkter?

Ursprungligen av Herbex:

Tråden verkar ha tappat i fart. Men den har varit utmärkt så vi testar.
Skaffade en Samsung 840 Basic 250 GB till min MB 2009 i vintras. Inte helt nöjd. Den rullar på ganska bra men jag upplever uppstarts- och nedsläckningstiderna ganska långa och varierade. 35 respektive 25 s ca.
Har tänkt att firmware kanske behöver uppdateras, men hur ser man det och hur gör man det? Den här Magician Software finns ju bara för windows. Och jag hittar inget på Samsungs hemsida.
Ändå lutar det åt att jag skaffar en likadan fast 500 GB till min MBP 2010. Den är ju prisvärd och ska ju vara bra och jag har ju bara SATA II här också. Synpunkter?

I vilket steg under uppstarten tar den lång tid på sig? Tar det lång tid innan det grå äpplet dyker upp? Har du klonat din gamla disk till din SSD?

Samsung 840 är ett jättebra alternativ sålänge den är billig. Den är väldigt strömsnål och dess något sämre skrivprestanda spelar ingen roll när man kör SATA2.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Väldigt många trådar här på 99.se behandlar SSDs och vilken eller vilka som är lämpar sig för just den mac man har.

Eftersom jag känner att jag har ganska bra koll på hårdvara tänkte jag förenkla lite för de som letar efter en SSD genom att skapa en tråd där jag går igenom de alternativ som finns på marknaden. Tråden är tänkt som en hjälp till dig som kanske inte har så bra koll på SSD. Har du bra koll är du välkommen att lägga till åsikter till mina vägledande ord genom att kommentera.

Länk till guide i PDF-format:
Guide: Vilken SSD ska jag välja till min Mac?

Sammanfattar de alternativ som finns på marknaden lite - var länge sedan jag skrev ngt (ska se till att det kommer en ny version av guiden i nästa vecka, lovar):

Högpresterande alternativ

  • Samsung 840 Pro, väldigt bra prestanda och väldigt låg effektförbrukning. Presterar bäst vid ofylld disk men inte riktigt lika bra som SanDisk/Corsair då disken fylls

  • SanDisk Extreme II SSD, bra prestanda, väldigt bra "performance consistency" då disken fylls och förhållandevis låg effektförbrukning. Bästa alternativet idag i en laptop.

  • Corsair Neutron GTX, väldigt bra prestanda, väldigt bra "performance consistency" då disken fylls men rätt hög effektförbrukning. Bästa alternativet i en desktop.

Budgetalternativ

  • Samsung 840, väldigt bra på läsningar och låg effektförbrukning. Väldigt bra alternativ i en laptop.

  • Intel 335, inte lika snabb som Samsung 840 på läsningar men bättre på skrivningar. Tål fler skrivningar än 840.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-06-26 17:04
Ursprungligen av hansfilipelo:

I vilket steg under uppstarten tar den lång tid på sig? Tar det lång tid innan det grå äpplet dyker upp? Har du klonat din gamla disk till din SSD?

Samsung 840 är ett jättebra alternativ sålänge den är billig. Den är väldigt strömsnål och dess något sämre skrivprestanda spelar ingen roll när man kör SATA2.

Det tar halva uppstartstiden innan äpplet dyker upp. Jag har inte klonat utan gjort en nyinstallation.

Ursprungligen av Herbex:

Det tar halva uppstartstiden innan äpplet dyker upp. Jag har inte klonat utan gjort en nyinstallation.

Jag har sett det "felet" när disken är klonad eller flyttad från ett annat system men inte vid nyinstallation måste jag säga...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-06-26 20:41
Ursprungligen av hansfilipelo:

Jag har sett det "felet" när disken är klonad eller flyttad från ett annat system men inte vid nyinstallation måste jag säga...

Kan det ha med firmware att göra?

Ursprungligen av Herbex:

Kan det ha med firmware att göra?

På min förra ssd hade jag problem med lång uppstartstid det avhjälptes med att välja startskiva.

Ursprungligen av Herbex:

Kan det ha med firmware att göra?

Låter långsökt.

Svaret som gavs tidigare om startdisk är troligare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-07-01 13:35
Ursprungligen av Herbex:

Tråden verkar ha tappat i fart. Men den har varit utmärkt så vi testar.
Skaffade en Samsung 840 Basic 250 GB till min MB 2009 i vintras. Inte helt nöjd. Den rullar på ganska bra men jag upplever uppstarts- och nedsläckningstiderna ganska långa och varierade. 35 respektive 25 s ca.
Har tänkt att firmware kanske behöver uppdateras, men hur ser man det och hur gör man det? Den här Magician Software finns ju bara för windows. Och jag hittar inget på Samsungs hemsida.
Ändå lutar det åt att jag skaffar en likadan fast 500 GB till min MBP 2010. Den är ju prisvärd och ska ju vara bra och jag har ju bara SATA II här också. Synpunkter?

Macbooken har endast SATA 3 GB/sekund vilket gör att i alla fall jag märker skillnad mot 6 GB/sekund. Du får alltså inte ut maximal hastighet från en bra SSD. Jag vet inte hur det ligger till med MBP 2010 men du kanske ska kolla upp det innan du slår till.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-07-05 11:56
Ursprungligen av hansfilipelo:

Som suddgummi säger har du SATA II / 3 Gbit/s.

Bägge diskarna jag nämner är snabbare än vad din buss kan leverera - men det är också så att de är bland de billigaste modellerna på marknaden. Moderna enheter är generellt billigare/GB än äldre enheter. Det finns alltså ingen anledning att välja en äldre enhet.

Hej igen!

Om man tittar lite på teknikmässigt mellan ex Intel 510, 330 och Samsung 840 alla då 120GB och bortser från priset, vilken teknik är bättre? Om jag har förstått det rätt så är kanske Intel 510 bättre med sin MLC jämnfört TLC på Intel 330 och hur står sig Samsung 840 här mot Intel?

Hoppas någon förstår min fråga.

Ursprungligen av Zoltrix:

Hej igen!

Om man tittar lite på teknikmässigt mellan ex Intel 510, 330 och Samsung 840 alla då 120GB och bortser från priset, vilken teknik är bättre? Om jag har förstått det rätt så är kanske Intel 510 bättre med sin MLC jämnfört TLC på Intel 330 och hur står sig Samsung 840 här mot Intel?

Hoppas någon förstår min fråga.

Hej.

Den enda disk på marknaden som använder TLC-minne är Samsung 840. Intel 330 använder MLC precis som de flesta andra.

Intel 510 är en modell som gått ut och är vare sig prisvärd eller presterar jättebra (till viss del också 330 som ersatts av 335, men 330 är fortfarande ett bra alternativ).

Samsung 840 är billig och snabb på läsningar men är sämre på skrivningar p g a TLC-minnet (sämre för enterprise/poweruser/videoredigering). Lämpar sig bra för de flesta klienttillämpningar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-07-06 01:45
Ursprungligen av hansfilipelo:

Hej.

Den enda disk på marknaden som använder TLC-minne är Samsung 840. Intel 330 använder MLC precis som de flesta andra.

Intel 510 är en modell som gått ut och är vare sig prisvärd eller presterar jättebra (till viss del också 330 som ersatts av 335, men 330 är fortfarande ett bra alternativ).

Samsung 840 är billig och snabb på läsningar men är sämre på skrivningar p g a TLC-minnet (sämre för enterprise/poweruser/videoredigering). Lämpar sig bra för de flesta klienttillämpningar.

Ok, tanken är att jag ska lägga in en ssd disk i min MBP 15 (mid 2009) som har sata II och är ute efter en robust och politlig disk med en beprövad teknik. Eller finns det några andra vettiga beg. diskar att tänka på förutom dom 3 som jag har nämt. Är 330-disken bästa valet av dom som jag har nämnt redan i så fall?

Tack på förhand.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-07-06 08:47

@Zoltrix
För en 2009 MBP så spelar nog modellen på disken mindre roll, åtminstone ur prestandasynpunkt, då datorn endast har SATA-2. Själv har jag en gammal Intel X25 160GB i min 2010 MBP, skulle rekommendera en Samsung 840, Intel-disken funkar nog lika bra (men drar lite mer ström).

Hoppas du inte tänker köpa och stoppa in en begagnad disk..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-07-08 15:12
Ursprungligen av mattiL:

@Zoltrix
För en 2009 MBP så spelar nog modellen på disken mindre roll, åtminstone ur prestandasynpunkt, då datorn endast har SATA-2. Själv har jag en gammal Intel X25 160GB i min 2010 MBP, skulle rekommendera en Samsung 840, Intel-disken funkar nog lika bra (men drar lite mer ström).

Hoppas du inte tänker köpa och stoppa in en begagnad disk..

Är det en stor risk med det eller något annat man ska tänka på ang. beg. disk?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-07-08 16:50

En begagnad disk är begagnad, och när SSD'er dör, så tvärdör de.
Dessutom är en ny SSD relativt billig om du inte ska ha de allra största.

Ursprungligen av ill_chrill:

Verkligen trevligt.

Har länge kämpat emot att ha 2 diskar i datorn, vill bara ha en jättestor SSD, men ser att Dustin har en kampanj på den här:
http://www.dustin.se/product/5010654175/intel...

Vad tror di lärde om den? Min dator är en MBP 13" late 2011.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-20 09:47
Ursprungligen av pmarriott:

Har länge kämpat emot att ha 2 diskar i datorn, vill bara ha en jättestor SSD, men ser att Dustin har en kampanj på den här:
http://www.dustin.se/product/5010654175/intel...

Vad tror di lärde om den? Min dator är en MBP 13" late 2011.

Enligt en kille på Macworld som heter DIF är styrkretsen Sandforce sämre än den Samsung har i sina.
Nu har jag själv en Intel 330 i min och jag märker då inget men det gör man väl först när den blir till åren.
Men priset på denna är för bra för att inte kunna låta bli så jag tänker beställa.

  • Medlem
  • Härryda
  • 2013-08-20 09:50

Jag vet har sedan ett år tillbaka kört en Intel 330 SSD 120GB in min MBP late 2011 och är hur nöjd som helst. Har inte testat 335 serien men det verkar inte vara något märkbar skillnad på 330 och 335, båda har SandForce SF-2200 styrkretsar. Kanske någon vet vad skillnaden på 330 serien och 335 serien är?

Problemen som fanns med Sandforce är lite överdrivna, http://en.wikipedia.org/wiki/SandForce#Issues
Man behöver inte vara orolig om man köper en SSD med Sandforce idag.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-20 11:22
Ursprungligen av pmarriott:

Har länge kämpat emot att ha 2 diskar i datorn, vill bara ha en jättestor SSD, men ser att Dustin har en kampanj på den här:
http://www.dustin.se/product/5010654175/intel...

Vad tror di lärde om den? Min dator är en MBP 13" late 2011.

Det där priset är för företag om du inte visste det?
300:- mer för privatpersoner.

Ursprungligen av lappen71:

Det där priset är för företag om du inte visste det?
300:- mer för privatpersoner.

I haz företagskonto.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-20 11:25
Ursprungligen av pmarriott:

I haz företagskonto.

Förstod det men lite missvisande att visa det priset när majoriteten inte har det.
Beställde alla fall

Ursprungligen av Zimmerman:

Visst är det Samsung som sitter i MBP? Måste man hacka något om man själv sätter i denna SSD? Funkar all skrotbehandling etc?

Ni som har petat in SSD och en sekundär disk för dokument etc, jag är lite brydd över vilket som är bästa tillvägagångssättet för att göra övergången. Idag har jag allt på en disk. Och hur kommer TimeMachine att hantera backup från de 2 diskarna? Vill helst fortsätta använda TimeMachine för allt.
Min tanke är att låta mStore i Lund sätta in SSD'n och riva ur DVD'n och sätta den gamla disken där DVD'n satt. Sen installera systemet på SSD'n. Kan man sen föra över program och inställningar till SSD'n från den gamla disken, och därefter radera systemfiler, program etc där och bara behålla dokumenten?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-21 11:50
Ursprungligen av pmarriott:

Ni som har petat in SSD och en sekundär disk för dokument etc, jag är lite brydd över vilket som är bästa tillvägagångssättet för att göra övergången. Idag har jag allt på en disk. Och hur kommer TimeMachine att hantera backup från de 2 diskarna? Vill helst fortsätta använda TimeMachine för allt.
Min tanke är att låta mStore i Lund sätta in SSD'n och riva ur DVD'n och sätta den gamla disken där DVD'n satt. Sen installera systemet på SSD'n. Kan man sen föra över program och inställningar till SSD'n från den gamla disken, och därefter radera systemfiler, program etc där och bara behålla dokumenten?

Varför inte skapa en Fusion Drive så behöver du inte bry dig var dina filer ligger?

Ursprungligen av lappen71:

Varför inte skapa en Fusion Drive så behöver du inte bry dig var dina filer ligger?

Vågar man sig på det?

Svarar mig själv här. Eftersom jag kör 10.9 beta och det verkar som att det inte är några problem att köra backup till TimeMachine från båda diskarna, så håller jag tassarna borta från FD för tillfället. Såtillvida de inte släpper 10.9 skarpt under de närmaste dagarna och man kan vara säker på att det funkar att skapa FD.

Senast redigerat 2013-08-21 12:26
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-21 13:27
Ursprungligen av pmarriott:

Vågar man sig på det?

Svarar mig själv här. Eftersom jag kör 10.9 beta och det verkar som att det inte är några problem att köra backup till TimeMachine från båda diskarna, så håller jag tassarna borta från FD för tillfället. Såtillvida de inte släpper 10.9 skarpt under de närmaste dagarna och man kan vara säker på att det funkar att skapa FD.

Jag har kört med FD sedan november förra året
Men nu ska jag sluta med det eftersom jag köpt en nog stor SSD.

Bevaka tråden