Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värdet av off-site backup, hösten 2011

Tråden skapades och har fått 318 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av san:

Ämnar att ge Arq en chans (kräver ett Amazon S3-konto som inte kostar mer än några futtiga cent per GB).

Någon som har provat?

Nu får du vara testkanin.
http://www.99mac.se/internet-natverk/290496-vardet-off-site-backup-hosten-2011-a-3.html#post2108007

edit: Arq går bort här då den bara har stöd för OS X.
Efter lite research så blir det betydligt dyrare också, 60GB kostar ~$13/månad.

Ursprungligen av san:

Ämnar att ge Arq en chans (kräver ett Amazon S3-konto som inte kostar mer än några futtiga cent per GB).

Någon som har provat?

Inte provat, men bara läst positiva saker om det, så när som kostnad. Och jag har läst rätt mycket på området.

Arq var först ut med bäst stöd för metadata för OS X när de övriga var rätt kassa. Och man behöver inte vara orolig att saker och ting rensas (Backblaze tar bort data som legat på en extern disk som inte varit ansluten i mer än 30 dagar till exempel).

Men så var det kostnaden. Jag har över 2 TB hos Crashplan, att ha samma summa på S3 vore hiskeligt dyrt. Har man lite data eller kan ta kostnaden är det dock värt att kolla på.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-09-29 21:07

Arq har inte ännu stöd för Amazon Glacier. Om (när) det sker går priserna ner betydligt.

Amazon Glacier

Ursprungligen av jahve:

Arq har inte ännu stöd för Amazon Glacier. Om (när) det sker går priserna ner betydligt.

Amazon Glacier

Nu har Arq 3 släppts med stöd för Amazon Glacier. Funderar själv på nätverksbackup och det står mellan Arc3+Glacier, Backblaze och Crashplan.

Ursprungligen av morberg:

Nu har Arq 3 släppts med stöd för Amazon Glacier. Funderar själv på nätverksbackup och det står mellan Arc3+Glacier, Backblaze och Crashplan.

Har testat Backblaze och Crashplan, föredrar Crashplan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-17 17:16

Ja, jag körde Backblaze i två år innan jag bytte till Crashplan för ganska precis ett år sedan.

Backblaze är ingen dålig tjänst, men Crashplan är definitivt att föredra då det är bättre på ett antal punkter. Som till exempel att backup av externa hårddiskar inte raderas om de inte varit inkopplade i 30 dagar eller mycket mera detaljerade inställningsmöjligheter för backup. Inte minst möjligheten att kunna ta backup parallellt till en lokal hårddisk eller till en hårddisk hos en vän.

Vad gäller Arq 3 med Amazon Glacier så är det en intressant lösning. Inget jag kommer att byta till för egen del, men som jag skrev tidigare har jag bara läst bra grejer om Arq (förutom priset för S3), verkar vara riktigt bra programvara.

Det enda som verkar ligga Crashplan i fatet är en resurskrävande Java-klient, åtminstone av det jag läst på nätet. Finns det någonting i den kritiken, eller är det inte några problem? Det kanske tom har blivit åtgärdat sedan recensionerna skrevs?

Ursprungligen av morberg:

Det enda som verkar ligga Crashplan i fatet är en resurskrävande Java-klient, åtminstone av det jag läst på nätet. Finns det någonting i den kritiken, eller är det inte några problem? Det kanske tom har blivit åtgärdat sedan recensionerna skrevs?

Jag har aldrig märkt av att den ligger och tar mycket CPU, så inga problem hos mig.
Med dålig CPU och 1-2GB RAM så kanske det fungerar sämre.

Jag läste ett blogginlägg från Jeffrey Donenfeld som verkar ha råkat ut för allt strul som går. Förutom att han var en av 20 drabbade av borttappad data har han dessutom haft problem med att klienten inte kan köra pga för lite minne. Supporten svarade:

Citat:

I believe that you may not be backing up due to out of memory errors. Looking through your logs it appears that the CrashPlan backup engine is running out of memory. Please follow the instructions below to allocate more memory to the CrashPlan backup engine.
Edit the CrashPlan engine’s com.crashplan.engine.plist (“the plist file”) file to allow it to use more java memory. You will need to use Terminal for this, and edit the file using the ‘sudo’ command.

Men det är kanske ett isolerat fall.

Min tanke är att använda en Mac Mini med 8G minne som huvudmaskin för nätbackup (vilken det nu blir) och sedan rsynca mina kritiska filer (foton) från två laptops till minin. Dokument har jag redan i dropbox och jag kör TimeMachine på samtliga datorer.

Ursprungligen av keptang:

Jag har aldrig märkt av att den ligger och tar mycket CPU, så inga problem hos mig.
Med dålig CPU och 1-2GB RAM så kanske det fungerar sämre.

Det skulle jag inte hålla med om.
Jag kör CP på en Mac Mini G4 1,25 GHz med 1GB ram. Den backar min nas och den gör inget annat men det går bra och det finns till och med ledigt minne över.

Ursprungligen av ill_chrill:

Det skulle jag inte hålla med om.
Jag kör CP på en Mac Mini G4 1,25 GHz med 1GB ram. Den backar min nas och den gör inget annat men det går bra och det finns till och med ledigt minne över.

Beror på hur många filer man har och hur mycket som ska backas upp.
Se t.ex. Adrian B's inlägg ovan.

Ursprungligen av keptang:

Beror på hur många filer man har och hur mycket som ska backas upp.
Se t.ex. Adrian B's inlägg ovan.

Precis slutfört första backupen:
57 500 filer / 680GB
Adrian har "lite" fler småfiler men min backup är nog ändå över genomsnittet.

En annan grej om de här med systemkrav är att Diinos klient (också Java) är mycket mer krävande och långsammare. Blackblaze kräver Intel så det var det inte ens tal om på min G4-Mini.

Ursprungligen av ill_chrill:

Precis slutfört första backupen:
57 500 filer / 680GB
Adrian har "lite" fler småfiler men min backup är nog ändå över genomsnittet.

En annan grej om de här med systemkrav är att Diinos klient (också Java) är mycket mer krävande och långsammare. Blackblaze kräver Intel så det var det inte ens tal om på min G4-Mini.

Antalet filer är det tunga att ta hand om, det är det som suger ram under indexering.
Jag har 740 000 filer / 500GB just nu mot CrashPlan och det räckte inte med standardinställningen -Xmx512m.

Ursprungligen av morberg:

Det enda som verkar ligga Crashplan i fatet är en resurskrävande Java-klient, åtminstone av det jag läst på nätet. Finns det någonting i den kritiken, eller är det inte några problem? Det kanske tom har blivit åtgärdat sedan recensionerna skrevs?

Inte något jag upplevt. När den jobbar på och tar backup så drar den en del resurser vilket ju är att vänta, men det är lindrigt jämfört med Time Machine som triggar fläktarna på min dator en gång i timmen.

En sak som kan få datorn att gå på knäna är när Crashplan indexerar om alla filer, om man har många. Jag har ställt in programmet att göra det 03:00 varje natt (kallas "Kontrollera urval" i gränssnittet) och ser till att ha datorn igång över natten, så i praktiken är det inget problem. Men om man till exempel ändrar en inställning för vilka filer som ska tas backup på så brukar programmet vilja indexera om allting.

Jag hade problem ett tag när jag precis hade bytt hårddiskar i datorn och skulle koppla på Crashplan igen. Programmet indexerade i evigheter, kraschade, började om med index, kraschade osv. Men jag fick snabb och bra support från Crashplan och i mitt fall hade jag så pass mycket filer (3 miljoner filer, över 600 GB) att jag behövde tilldela programmet mera minne. Det var utförliga instruktioner från supporten för hur jag skulle ändra detta, jag postar dom i sin helhet här ifall någon annan har samma problem:

It appears that the CrashPlan backup engine is running out of memory. Please follow the instructions below to allocate more memory to the CrashPlan backup engine.

Edit the CrashPlan engine's com.crashplan.engine.plist ("the plist file") file to allow it to use more java memory. You will need to use Terminal for this, and edit the file using the 'sudo' command. When prompted, type in your computer's Admin password. Note that you will not see the text-cursor move when you do - this is normal.

1. Stop the backup engine by typing this into the Terminal application:

sudo launchctl unload /Library/LaunchDaemons/com.crashplan.engine.plist

2. Run this command to edit the backup engine:

sudo nano /Library/LaunchDaemons/com.crashplan.engine.plist

3. In /Library/LaunchDaemons/com.crashplan.engine.plist, find this line: -Xmx512m

4. Edit that line to something larger such as 640, 768, 896, or 1024. E.g.: -Xmx1024m

This sets the maximum amount of memory that CrashPlan can use. CrashPlan will not use that much until it needs it. I would recommend starting out setting it to 768, and go higher only if you continue experiencing problems. You can increase it above 1024 if you have a really large file-selection.

5. Hold the Control key and tap the x key to exit. Choose "y" to confirm it.

6. You'll see the prompt "File Name to Write." Hit enter to save to the existing location.

7. Start the backup engine by typing:

sudo launchctl load /Library/LaunchDaemons/com.crashplan.engine.plist

If you have any problems with this process, you can call us directly at (612) 333-4242. We are available during the week 7-7 Central Time. Please let me know if you have any questions.

Jag ökade till 1024 och sen var det aldrig ett problem igen. Och att få snabb och tekniskt korrekt support ingav förtroende.

Att det är en Java-klient är ju i sig en nackdel, Java-program har en tendens att ha sämre och o-maciga gränssnitt. Och från och med Mountain Lion måste man ladda ner Java separat (men det är enkelt då systemet gör det åt dig) eftersom det inte längre kommer förinstallerat. Jag hade gärna sluppit ha Java alls.

Men bortsett från det har klienten fungerat bra under mitt år, så totalt sett är det en väldigt liten nackdel.

Jag har faktiskt haft lite strul senaste dagarna, Crashplan har konstant omindexerat mina filer, vilket gör att fläktarna går på datorn av belastningen. Jag trodde det var något fel på diskarna kanske, Skivverktyg hittade en del fel, fick starta om med kommando-R (för komma in i recovery mode som finns i OS X numera) och reparera båda diskarna (SSD och HD). Men det verkar inte ha varit felet, för indexeringen fortsatte och svaret från Crashplan var:

Your archive is currently in maintenance on our server, at this moment it is about 62% complete, so it shouldn't be much longer.

This process is set to run every 60 days after it completes, so once this is done it will do so again in 60 days. Once it is finished CrashPlan will begin your backups as normal, but we always recommend that you have multiple backup destinations such as another computer or an external drive.

Så enligt dom är det "by design". Men jag har haft Crashplan i ett år och jag har inte upplevt detta förut (och jag hade inte hörttalas om denna 60-dagarsgrej förut). Det har pågått i flera dygn nu. Så jag är lite lur på att något annat är fel ändå.

  • Medlem
  • 2012-11-18 10:48
Ursprungligen av Adrian B:

Jag har faktiskt haft lite strul senaste dagarna, Crashplan har konstant omindexerat mina filer, vilket gör att fläktarna går på datorn av belastningen. Jag trodde det var något fel på diskarna kanske, Skivverktyg hittade en del fel, fick starta om med kommando-R (för komma in i recovery mode som finns i OS X numera) och reparera båda diskarna (SSD och HD). Men det verkar inte ha varit felet, för indexeringen fortsatte och svaret från Crashplan var:

Your archive is currently in maintenance on our server, at this moment it is about 62% complete, so it shouldn't be much longer.

This process is set to run every 60 days after it completes, so once this is done it will do so again in 60 days. Once it is finished CrashPlan will begin your backups as normal, but we always recommend that you have multiple backup destinations such as another computer or an external drive.

Så enligt dom är det "by design". Men jag har haft Crashplan i ett år och jag har inte upplevt detta förut (och jag hade inte hörttalas om denna 60-dagarsgrej förut). Det har pågått i flera dygn nu. Så jag är lite lur på att något annat är fel ändå.

Datakorruption.
Undersök varje bit och se om de stämmer.

Ursprungligen av Zepto:

Datakorruption.
Undersök varje bit och se om de stämmer.

Menar du att jag ska göra det eller förklarar du att det är var Crashplan gör?

Extremt bra pris på Crashplan för ny kunder just nu, det 98 procent rabatt i skrivande stund, stiger dock hela tiden fram till måndag. Skaffa ett år för nästan inga pengar alls: https://www.crashplan.com/bigsale/?utm_source=fb&utm_medium=2012&utm_campaign=bf

Ursprungligen av Adrian B:

Extremt bra pris på Crashplan för ny kunder just nu, det 98 procent rabatt i skrivande stund, stiger dock hela tiden fram till måndag. Skaffa ett år för nästan inga pengar alls: https://www.crashplan.com/bigsale/?utm_source=fb&utm_medium=2012&utm_campaign=bf

Jag hoppade på detta, visade sig att det faktiskt var 100% rabatt just nu och inte 98% när det var dags att betala.

Ursprungligen av morberg:

Jag hoppade på detta, visade sig att det faktiskt var 100% rabatt just nu och inte 98% när det var dags att betala.

Japp, jag upptäckte också det. Dom hade skrivit på twitter att det skulle vara 100 procent men räknaren sa 98 så jag vågade inte utlova något annat. Men när jag sen beställde å min far och mors vägnar fick jag 100 procent också. Inte illa för ett familjepaket i ett år.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-11-23 22:49

När jag beställde först stod det 100% rabatt, detta var i samband med att deras servrar gick ner en stund och räknaren inte gick rätt. En stund senare gick köpet igenom och det slutade på $1.20, vilket får anses som överkomligt.

Sedan tidigare har jag redan Backblaze men om Crashplan håller måttet kör jag på det i minst ett år framåt eftersom det redan är betalt nu.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-11-23 14:35
Ursprungligen av Adrian B:

Extremt bra pris på Crashplan för ny kunder just nu, det 98 procent rabatt i skrivande stund, stiger dock hela tiden fram till måndag. Skaffa ett år för nästan inga pengar alls: https://www.crashplan.com/bigsale/?utm_source=fb&utm_medium=2012&utm_campaign=bf

Ja tack för det tipset och tack Crashplan. Köpte (fick) ett år Family Unlimited det facila priset $0 (!) alldeles nyss, så deras nedräkningsklocka fungerar inte så bra. 100% rabatt alltså!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-11-23 14:12

Vad är det för fel med stora diskar på plats på jobbet? Jag har 10,5TB RAID5ad dataplats i brandskyddat, inbrottsskyddat och dieselgenerator-driven datorhall!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-11-23 14:49

Något verkade ha gått snett när jag beställde. "An invoice has bent sent to this email: " Men någon email fanns inte där och nu är sidan nere. Hårt tryck idag på deras servrar.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-11-23 14:52
Ursprungligen av joakimo:

Något verkade ha gått snett när jag beställde. "An invoice has bent sent to this email: " Men någon email fanns inte där och nu är sidan nere. Hårt tryck idag på deras servrar.

Blev samma för mig först. Jag gjorde det bara igen och då fungerade det. Är ju ingen fara om det går iväg två beställningar heller, de annullerar väl bara den andra.

USD8,40 - bättre sent än aldrig. Nu blev det iaf av att man slog till. Tack för tipset!

Ni som börjar med CrashPlan nu och ska göra den första backupen, kolla in tipsen om hur man får upp farten genom att tillfälligt ändra i inställningarna.

Tack - har dessutom redan ändrat bufferten till 1024 enligt tipset ovan.
Men - trots omstart etc kommer det hela inte igång: "unable to connect to backup service". Vet inte om det beror på att jag sitter bakom the great firewall of China just nu (och utan fungerande VPN för närvarande), eller något annat. Får väl kolla runt lite mer på supportsidorna förmodar jag...

Ja, det kan ju vara annat i vägen som ställer till det. Jag tror jag skrivit det förut här, jag hade jätteproblem med anslutningen till CrashPlan i flera månader, gick i sirapsfart med den första backupen. Det visade sig att det var min fiberkonverterare i huset som höll på att lägga av och just uppladdningshastigheten var det som tog stryk först. När jag väl fått en ny router gick det riktigt snabbt trots att de håller till på andra sidan Atlanten.

Bevaka tråden