Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu finns filmer i iTunes Store - i Sverige!

Tråden skapades och har fått 205 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zappee:

Jo, det behöver det.
Det är knappast dyrare att distribuera film över Internet.
Generalfel som vanligt av mediabranschen.

Jag tror andas menar att det för hans del inte behöver vara billigare för att motivera honom att använda tjänsten, något jag håller med om. Men textning och dubbning av barnfilmer är ett måste. Och visst är det ett generalfel, som i sin tur beror på tillgång och efterfrågan. Vi är beredda att betala så här mycket för att slippa resa oss ur soffan. Så även jag.

Godmorgon kära medMacare!!

Nu så är "Movies" Officiellt med egen länk och hela schebangen!!

Blir nog till att prova nån film ikväll, gäller ju att hålla Apple under armarna så deras ekonomi inte rasar ihop

Men att de inte mäktar med svensk text ens ( den måste ju finnas framme för alla filmer...) känns lite B med tanke på priset.

Ursprungligen av Leftrustle:

Men att de inte mäktar med svensk text ens ( den måste ju finnas framme för alla filmer...) känns lite B med tanke på priset.

En tanke som slog mig är att Apple kanske sluter avtal med ett företag i varje land som sysslar med undertexter/dubbning, så det kanske kommer så småningom?

Ursprungligen av Patrik D:

En tanke som slog mig är att Apple kanske sluter avtal med ett företag i varje land som sysslar med undertexter/dubbning, så det kanske kommer så småningom?

Måste väl ändå vara filmstudiorna som äger dessa?

Ursprungligen av Leftrustle:

Måste väl ändå vara filmstudiorna som äger dessa?

Jag trodde att det var upp till varje företag att texta filmerna, precis som SF använder sig av Nordisk Undertext tex.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-29 09:03

Konstigt att de inte väntar till den 4 okt. Magert utbud men man kan väl hoppas på att det värsta förhandlingarna är klara och att det rasslar på med filmer. Undrar om vi kommer att få se svenska också?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-29 10:32

Strålande nyhet Nu kommer jag köpa film från iTunes istället för på DVD.

Tror verkligen inte vi kommer att se svensk textning på bra länge om ens alls.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-09-29 11:56
Ursprungligen av illerG:

Tror verkligen inte vi kommer att se svensk textning på bra länge om ens alls.

Varför tror du inte det?

Den här humlan kommer inte att flyga. De priserna är inget annat än ett skämt... Apple borde VERKLIGEN börja fundera på sin policy att lägga på 30% på allt de säljer. Allt fler apple-nerds, mig själv inräknad, börjar rynka på näsan åt den här skiten. Det luktar Bill Gates lång väg...

139 kr med i stort sett kostnadsfri distribution och förpackning... Ja, jag är mycket besviken!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-29 11:56
Ursprungligen av MrSinatra:

Den här humlan kommer inte att flyga. De priserna är inget annat än ett skämt... Apple borde VERKLIGEN börja fundera på sin policy att lägga på 30% på allt de säljer. Allt fler apple-nerds, mig själv inräknad, börjar rynka på näsan åt den här skiten. Det luktar Bill Gates lång väg...

139 kr med i stort sett kostnadsfri distribution och förpackning... Ja, jag är mycket besviken!

Är det priset för en köpfilm i HD?

Ursprungligen av zinned:

Är det priset för en köpfilm i HD?

169 för HD. Utan text...

Ursprungligen av zinned:

Är det priset för en köpfilm i HD?

HD kostar 169:-

Leftrustle var snabbare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-29 12:02

En aning dyrt, ja. Ingen konkurrent till gratisalternativen med den prissättningen.

  • Medlem
  • 2011-09-29 12:10

Black swan har svensk undertext;)

Och dubbat på franska och spanska också, där ser man. Så man kanske kan hoppas på dubbade barnfilmer i framtiden.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-09-29 12:36

Vet inte om det säger något alls, men tog mig en titt i den franska respektive tyska affären. Där fanns det dubbade filmer (och TV-serier) — med olika språkalternativ (typ franska/tyska och engelska) — såväl som media enbart (?) på originalspråk, med fransk/tysk text.

Bevisar väl åtminstone att text och dubbning anpassad för den svenska marknaden inte borde vara en omöjlighet. Exemplet Black Swan visar ju inte heller på motsatsen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-29 12:46

Hur är det egentligen med DRM-skyddet på dessa filmer om man köper dem? Är där DRM på dem eller ej?

Ursprungligen av zinned:

Hur är det egentligen med DRM-skyddet på dessa filmer om man köper dem? Är där DRM på dem eller ej?

Ja dom är DRM-skyddade, och vad jag har förstått så kan man ha filmen på fem enheter (gäller inte hyrfilmer då).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-29 12:58

Ok. Fortfarande problemet med prissättningen dock...finns ingen anledning att betala sådana enorma ockerpriser när det finns "bättre" alternativ.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-29 13:07
Ursprungligen av zinned:

Ok. Fortfarande problemet med prissättningen dock...finns ingen anledning att betala sådana enorma ockerpriser när det finns "bättre" alternativ.

"enorma ockerpriser"... vad har du tänkt dig att de skall kosta då?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-29 13:22
Ursprungligen av Trineo:

"enorma ockerpriser"... vad har du tänkt dig att de skall kosta då?

169 spänn för en film i digitalt format utan text och utan extramaterial. Jag får samma version i fysisk form MED text och MED extra material för mindre pengar. Det ska vara tvärt om.

Runt hundringen / $15 är mer lagom, köppriset är då tre gånger hyrpriset i US-affären.

Ursprungligen av Patrik D:

Och som du säger, tycker du att det finns andra bättre alternativ så ser jag inte problemet. Jag tycker dock det är skönt att kunna välja en film på min Apple TV och bara kunna se på den direkt, och jag betalar gärna några kronor extra för det.

Det kan jag förstå och det har jag också gjort - i US-affären där priserna är bättre.

Ursprungligen av Trineo:

"enorma ockerpriser"... vad har du tänkt dig att de skall kosta då?

Om vi för ett ögonblick jämför med när musiken i iTunes Store släpptes, så var 99 kr för ett album ungefär halva kostnaden mot en CD i butik. Sedan dess har priset på CD-skivor gått ner en aning (i de fall de ens säljs). En ny DVD på CDON kostar idag drygt 160-170 spänn. Köper du den i butik kommer du kanske upp till 220 kr. Jag tror att allt över 115 kr är dömt att misslyckas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-29 16:13
Ursprungligen av MrSinatra:

Om vi för ett ögonblick jämför med när musiken i iTunes Store släpptes, så var 99 kr för ett album ungefär halva kostnaden mot en CD i butik. Sedan dess har priset på CD-skivor gått ner en aning (i de fall de ens säljs). En ny DVD på CDON kostar idag drygt 160-170 spänn. Köper du den i butik kommer du kanske upp till 220 kr. Jag tror att allt över 115 kr är dömt att misslyckas.

Det håller jag med om men det jag reagerade på var just användandet av "enorma"... för visst, det är lite väl dyrt men det skall ju fortfarande finnas en skillnad mellan hyr och köp.

Men en film för över hundringen... nja, då börjar det bli onödigt dyrt och svårsålt i hemmen.

Ursprungligen av zinned:

Ok. Fortfarande problemet med prissättningen dock...finns ingen anledning att betala sådana enorma ockerpriser när det finns "bättre" alternativ.

Jag tycker priset ändå är helt okej, tills idag har jag hyrt filmer nere på mataffären för 29-39kr för ett dygn. Och om nu hela svenska folket tycker priset är för höga, ja då lär nog Apple märka det rätt snabbt och då kommer antagligen priserna att justeras (gjorde dom inte det i England efter påtryckningar?) till det lägre.

Och som du säger, tycker du att det finns andra bättre alternativ så ser jag inte problemet. Jag tycker dock det är skönt att kunna välja en film på min Apple TV och bara kunna se på den direkt, och jag betalar gärna några kronor extra för det.

169 kronor för "HD"? Nej tack, då fortsätter jag nog att köpa mina filmer på Blu-ray - till ett lägre pris! Fast det hade jag gjort oavsett vad det kostade, jag vill nämligen ha ett fysiskt fodral att kunna tumma på när jag är osäker på vilken film jag vill se..

Av mina ~300 BD-filmer så är det kanske ett tiotal som har kostat >200, resten har kostat MAX 150 och de flesta under hundralappen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-29 13:34
Ursprungligen av Papperskatt:

169 kronor för "HD"? Nej tack, då fortsätter jag nog att köpa mina filmer på Blu-ray - till ett lägre pris! Fast det hade jag gjort oavsett vad det kostade, jag vill nämligen ha ett fysiskt fodral att kunna tumma på när jag är osäker på vilken film jag vill se..

Av mina ~300 BD-filmer så är det kanske ett tiotal som har kostat ~200, resten har kostat MAX 150 och de flesta under hundralappen.

Jag är tvärt om!

Jag hade allra helst haft alla mina filmer i digital icke-fysisk form, jag började lägga in mina filmer från DVD men det har gått lite i stå då det är så oerhört tråkigt jobb

Dock ska prisnivån vid köp av film från iTunes eller annan källa vara satt vettigt för att det ska vara aktuellt, i annat fall blir det enstaka hyrfilmer från US-affären och resten från "andra" kanaler.

Ursprungligen av Papperskatt:

jag vill nämligen ha ett fysiskt fodral att kunna tumma på när jag är osäker på vilken film jag vill se..

Haha, jag hade faktiskt helt glömt bort att jag också gjorde så en gång i tiden. Nu tummar jag på en iPad med IMDb-appen i stället

Själv har jag helst mina filmer i icke-fysisk form, musiken också. Har svårt att se någon glädje i att behöva leta igenom ett helt skåp med skivfodral varje gång jag tänkt se eller lyssna på något.

Varför köper man filmer? Ser ni om filmer flera gånger? Själv ser jag en film max två gånger - enda undantaget är Gudfadern 1 och 2, Citizen Cane, Sergio Leones rullar och Ben Hur som jag sett tre gånger...kanske fyra :-).

(förutom barn så klart - men det är ju en annan femma - barn kan se samma rulle 200 ggr - men vuxna?)

Senast redigerat 2011-09-29 15:14
Bevaka tråden