Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olåst iPhone + Glocalnet. Bra deal?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Nu i början av året gick jag och låste upp min svärmors f.d. iPhone, en 3G med snart fyra år (?) på nacken. Jag föll som en fura, skaffade ett tillägg på mitt abonnemang för att kunna surfa, och lade genast om mina telefonvanor. Numer uppdaterar jag bloggen på telefonen, kollar mail, kartor och adresser och har dessutom börjat twittra. Jag lyssnar på SR Radio, kollar färdvägen med SL på ett nafs, och har alltid mina anteckningar till hands. Jag kan kort sagt inte tänka mig att gå tillbaks till hur livet såg ut innan.

Men!

Mitt abonnemang från Glocalnet lider mot sitt slut, och jag börjar girigt snegla på nyare modeller (jag vill multitaska så gärna att det gör ont!). Men - om man har egen firma, finns det någon poäng att betala av telefonen lite i taget istället för att bara punga ut med hela beloppet på en gång?

Sedan har vi abonnemang. Mitt nuvarande ser ut såhär:

Glocalnet Fritt
Bindningstid: 24 mån
Månadskostnad: 100 kr /mån
Surf (upp til 3gb): 59 kr/mån
1 kr uppkopplingsavgift per samtal till alla nät, ingen minutavgift
Gratis SMS
MMS: 0,69 kr /st

Detta abonnemang brukar landa på mellan 200-250 kr/mån (senaste låg på ca 280). Jag skickar kanske 100 SMS i månaden, skickar typ 3 MMS, brukar precis klättra upp på 1gb datoranvändande (lyssnar mycket på webbradio, skickar upp bilder på FB & Twitter). Jag vet inte riktigt hur det står sig mot andra abonnemang, men kundtjänsten är trevliga och tillmötesgående.

Jag försöker tänka mig höstens eventuella inköp som en ekvation som måste gå ihop. Det enklaste är väl att punga ut och köpa telefonen olåst, men jag har förstått att man kan spara någon tusenlapp på olika operatörers erbjudanden. Frågan är - är det värt det om t.ex. kundsupporten är dålig? Många har varnat mig för både Tele2 och 3.

Jag skulle behöva lite serious enad konsumentvisdom här, hur skulle ni gjort? Hur resonerar ni kring modeller, är det smartast att sikta på den nya modellen, etc? Och hur gör ni egenföretagare med försäkringar etc? (Jag är sjukt klumpig, och tappar min 3G titt som tätt...)

Tack på förhand!

//Lisa M

Nja, den är snart tre år. Den kom sommaren 2008.

Ja jag tycker det smartaste är att köpa när modellerna är förhållandevis nya - tycker det gäller det mesta som Apple tillverkar. Hade jag varit i din sits så hade jag väntat till september (då den nya modellen sägs komma) om nu inte telefonen håller på att ge upp, men det verkar det ju inte som.

Tja, vitsen med att inte betala allt på en gång är väl just att slippa betala allt på en gång... Någon annan vinst finns det sällan.

Angående abonnemangen kan nog någon annan ge bättre hjälp.

Håller med vad Capeman säger angående modell att köpa.

Gällande abonnemang så är nog du den som bäst kan avgöra vad som passar dig, är du nöjd med Glocalnet så tycker jag du bör stanna där. Verkar vara ett bra abonnemang du har, anpassat efter din användning.

Jag köpte IP4 för 2 veckor sedan.... (vita, den svarta hade jag 2 månader innan), upp till dig om du klarar dig på 3G eller inte, det gjorde inte jag!

Prisjakt.se har en bra modell för att välja rätt abonnemang åt dig, take a look

Det lönar sig sällan att binda upp sig har jag noterat, men du tjänar heller inte något på att köpa kontant olåst utom friheten att byta operatör när du vill. Du kan ju lätt se hos exempelvis Telenor vad telefonen kostar om du tecknar ett abonnemang på 12/18/24 månader. Sedan kan man lägga till en förhöjd månadsavgift och räknar man på det brukar slutsumman över bindningstiden spegla vad telefonen kostar.
Min erfarenhet är att om man väljer Telia eller Telenor så är det inte värre än att man kan stå ut under bindningstiden och är man sen inte helt nöjd kan man byta. Jag har inte någon egen erfarenhet av 3 eller Tele2 men mitt samlade intryck från bekanta är att de inte är några höjdare. Dock billiga.
Sen kan det ju ha viss betydelse för hur man ska använda telefonen. Jag som harvar runt i Europa tjänar en del på att ha Telenor då de har tjänster för att ringa inom Europa ganska billigt, även vid roaming. Telia är duktiga på detta inom Norden. Ska du ha 3 så bör du nog hålla dig till tättbebyggda områden inom Sverige.

1
Bevaka tråden