Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone och iPad håller reda på var du är

Tråden skapades och har fått 112 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Från och med iOS 4 så.verkar det som om din iPhone och din iPad med 3G håller reda på vart du är och lagrar informationen i en databas, som överförs till iTunes när du gör en backup. Det verkar inte just nu som om denna information överförs till någon annan plats. Men den ligger okrypterat på både din iPhone och din Mac. Så ha inte iPhonen på om du inte vill att andra skall kunna se var den var när.

En app byggd av de två som upptäckte detta kan visa innehållet av det som samlats in av din iPhone.
petewarden/iPhoneTracker @ GitHub

En artikel på O'Reilly om det Got an iPhone or 3G iPad? Apple is recording your moves - O'Reilly Radar

Och en på Guardian iPhone keeps record of everywhere you go | Technology | guardian.co.uk

Nu börjar utveckligen se riktigt illa ut alltså. Varför ska Apple eller itunes hålla koll på vart jag befinner mig?

Hur vågar Apple göra en sån här sak? Idioti!!

Senast redigerat 2011-04-20 20:26
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-20 21:47

Kan inte låta bli att tycka att många ändå är lite blåögda... Klart att nya kommunikationstekniken ger otroliga möjligheter att kartlägga folks vanor; dina inköp registreras ju redan av ICA, VISA, Statoil och Bauhaus (under förutsättning att du använder just deras kort - vilket över 65% redan gör). Denna kunskap är otroligt värdefull i reklam- & marknadssammanhang då du är en presumtiv KONSUMENT av varor och tjänster; dvs spenderar pengar! Och då har vi inte ens nämnt Facebook - där folk frivilligt lägger upp hela sina liv, med bilder, länkar och all sköns faktauppgifter.

Vi svenskar talar gärna om 'personlig integritet'. Jag tvivlar på att det någonsin existerat. Det är en ideologi, men knappast realistisk... Samma personer som kräver integritet skapar också själva enorma förutsättningar för 100% transparens av deras liv och vanor.

Inom genetiken är brunögdhet klart dominerande och alla blå- och grönögda tendera att på sikt försvinna.
Inom ideologin och den visionära samhällsuppfattningen dominerar dock 'blåögdheten'...

Alltså: Apple har nog inga direkta planer på att använda denna information, men inser ändå värdet av den - då den på sikt kan få avgörande betydelse. Om det är moraliskt rätt eller inte är en annan diskussion, men håll med om att det pirrar lite över tanken att det är möjligt att 'tracka' dig i allt du gör och vad du är - samtidigt bjuder den nya tekniken, just tackvare dessa möjligheter, till underbar bekvämlighet!

Livet är inte lätt.

Detta är en fil som sparas på telefonen samt den dator man synkar med.. I dagsläget finns inga bevis för att den skulle skickas till Apple eller någon annan, så just nu verkar det inte som att något kartläggs alls, förutom att den sparar historia på vilka master den kopplat upp sig mot. Skulle det visa sig att den faktiskt skickas till apple eller om malware använder den på något sätt, då är det såklart värre, men just nu tycker jag inte att det verkar vara hela världen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-04-20 22:21

Mnja - jag vet inte det... I såfall har jag ett väldigt konstigt rörelsemönster för att vara kopplad till verkligheten. Se själva! Och så drar applikationen 60%+ CPU dessutom vilket får anses som en större katastrof.

Ursprungligen av frazze:

Mnja - jag vet inte det... I såfall har jag ett väldigt konstigt rörelsemönster för att vara kopplad till verkligheten. Se själva! Och så drar applikationen 60%+ CPU dessutom vilket får anses som en större katastrof.

Du menar att applikationen som läser backupinformationen drar 60% last? Ingen större katastrof, det klarar min Mac Mini utan större besvär;)

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2011-04-20 22:49

Körde också applikationen och har tydligen varit på de flesta ställen i Stockholm som jag aldrig varit på

Inte så detaljerat...

De har avsiktligt dragit ner på den geografiska exaktheten. Det går att få ut exaktare information från den där filen, som jag förstått det.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-04-21 07:21
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

De har avsiktligt dragit ner på den geografiska exaktheten. Det går att få ut exaktare information från den där filen, som jag förstått det.

I mitt fall handlar det inte om mindre/lägre exakthet utan om att lever ett liv i fåror i potatisfältet. Det är väldigt jobbigt att hoppa mellan fårorna...

Jag har fått perfekta spots på de ställen jag varit på enligt rörelsemönstret. Förvisso finns det inget som tyder på att den här filen skickas till apple, men samtidigt är det väl ingen som vet vad itunes skyfflar över för data till applt när man uppdaterar och uppgraderar?
Jag är oroad...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-20 23:45

Bara jag som får ett error?
"Couldn't load consolidated.db filme from 'Users/acke/Library..."

Ursprungligen av acke:

Bara jag som får ett error?
"Couldn't load consolidated.db filme from 'Users/acke/Library..."

Krypterar du din backup? Det kanske beror på det i sådana fall?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-21 16:26
Ursprungligen av BlackSmp:

Krypterar du din backup? Det kanske beror på det i sådana fall?

Exakt, det första jag kollade, trodde jag.

Ursprungligen av acke:

Bara jag som får ett error?
"Couldn't load consolidated.db filme from 'Users/acke/Library..."

"Krypterad backup" valt i iTunes?

Med det valt så faller hela idén med Hollywood och att filen skickas hit och dit.

Ursprungligen av Goflorp:

"Krypterad backup" valt i iTunes?

Med det valt så faller hela idén med Hollywood och att filen skickas hit och dit.

Den iden borde falla oavsett eftersom filen inte skickas hit eller dit utan måste ha fysisk access till telefonen och/eller ITunes backupen. Men "Hollywood" har aldrig bekymrat sig om fakta;)

Tur man inte haft en iphone på över ett år

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-04-21 07:23

Och denna registrering lokalt i din iPhone/dator är hemsk, till skillnad mot den registrering som din teleoperatör redan har på dig?

Senast redigerat 2011-04-21 08:34

En något mer sansad rapport, som garanterat inte kommer att hitta ut till massmedia

iPhone Tracking Is All A Big Mistake, Says Researcher | Cult of Mac

Citat:

The iPhone tracking issue that’s causing a big privacy stink isn’t new and isn’t really tracking users, says an iOS forensics researcher.

It’s actually a data file that is used internally by the iPhone to do things like geo-tag photos, and it’s been in iOS for a long time (in a different form).

However, the file has become more accessible than it used to be because it’s now used by third-party apps that require location data.

Kollade min och den visar illavarslande mycket om mina rörelser. Vore mycket illa om detta kom i orätta händer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-21 16:24
Ursprungligen av pmarriott:

Vore mycket illa om detta kom i orätta händer.

Förutom rent principiellt där jag håller med (på ett passivt sätt). Varför?

Ursprungligen av acke:

Förutom rent principiellt där jag håller med (på ett passivt sätt). Varför?

Till exempel vid resor till länder där man hetsar upp sig över vistelse i vissa andra länder. Ponera att det i min yrkesroll ibland finns konflikt mellan vad som är bra för företaget och vad som är bra för företagets ägare. Ponera att jag påstår att jag är på plats X och har möte med Y men filen i min iPhone förkunnar att jag i själva verket befann mig där Z finns. Därför vore det potentiellt mycket illa om denna information kom i orätta händer.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-04-21 21:27
Ursprungligen av pmarriott:

Till exempel vid resor till länder där man hetsar upp sig över vistelse i vissa andra länder. Ponera att det i min yrkesroll ibland finns konflikt mellan vad som är bra för företaget och vad som är bra för företagets ägare. Ponera att jag påstår att jag är på plats X och har möte med Y men filen i min iPhone förkunnar att jag i själva verket befann mig där Z finns. Därför vore det potentiellt mycket illa om denna information kom i orätta händer.

Man får väl börja göra som man gör med passen helt enkelt. En telefon (med iTuneskonto) för vissa delar av världen och en annan för att komma in i de andra delarna. Bra eller dåligt, är en annan femma, men det finns i alla fall en lösning.

Man kan ju också börja posta sin telefon till olika delar av världen för att förvirra sina förföljare

... eller så är det helt enkelt bara en glömsk programmerare som inte kommit ihåg alla rader kod han skulle skriva?

News, Tips, and Reviews for Mac, iPhone, and iPad - OS X Daily

Fast en så tråkig förklaring kanske inte är så mycket att orda om. Hålla kvar vid brösttonerna känns kanske bättre? Apples dolska "Hidden Agenda"?

Ursprungligen av leonardo:

... eller så är det helt enkelt bara en glömsk programmerare som inte kommit ihåg alla rader kod han skulle skriva?

News, Tips, and Reviews for Mac, iPhone, and iPad - OS X Daily

Fast en så tråkig förklaring kanske inte är så mycket att orda om. Hålla kvar vid brösttonerna känns kanske bättre? Apples dolska "Hidden Agenda"?

Det låter som en rimlig förklaring - men alla brösttoner - speciellt från amerikanska politiker - känns onödiga och mest som publikfirande

  • Oregistrerad
  • 2011-04-21 09:26

Samma här. Dock verkar mitt möster vara mer korrekt från min resa i Thailand än Sverige. Tydligen ska jag spenderat en massa tid i Göteborg sen jag skaffade min iphone, det enda stop jag gjort är på landvetter och det är en bra bit bort

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-21 10:18

Noteras bör att du som användare av Apples produkter & tjänster har godkänt att Apple samlar in denna typ av information.

I Apples policy för integritetsskydd står följande:

Platsbaserade tjänster

För att tillhandahålla platsbaserade tjänster till Appleprodukter kan Apple och våra partners och licenstagare samla in, använda och dela med sig av specifik platsdata, inklusive geografisk placering i realtid av din Appledator eller enhet. Sådana platsdata samlas in anonymt i en form som inte personligen identifierar dig och används av Apple, våra partners och licenstagare för att tillhandahålla och förbättra våra platsbaserade produkter och tjänster. Vi delar till exempel geografisk placering med applikationsleverantörer när du samtycker till deras placeringstjänster.

Vissa platsbaserade tjänster som tillhandahålls av Apple, såsom MobileMe “Find My iPhone”-funktionen, kräver dina personuppgifter för att funktionen ska fungera. ”

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-04-21 12:23

Programmet visade endast tre platser, i samma stadsdel, för mig. Har inte varit i den delen av stan på flera år

  • Avstängd
  • 2011-04-21 12:41

Min visade ganska bra var jag varit, några små punkter där jag aldrig varit, några missade ställen, men konstigt nog också några där jag varit innan OS4xx släpptes, men inte efter.

Bevaka tråden