Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem: frys vid textredigering

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2011-04-12 23:10

Har senaste tiden haft ett störande problem som jag inte lyckas hitta info om på nätet. Skulle därför vara tacksam för tips som skulle kunna tänkas avhjälpa följande symptom:

Mitt under kodande i valfri textredigerare (upptäckte problemet först med Espresso och trodde då det berodde på en bugg i programmet, men problemet återkommer även i Xcode och tycks därför ligga på systemnivå) slutar plötsligt det blinkande indikator-strecket att blinka och inga nya inmatning tycks läsas in. Med musklick går fortfarande att flytta runt indikator-streckets placering, men i övrigt är programmet fryst. För att det ska fungera normalt igen måste man växla till ett annat bakomliggande program och sedan växla tillbaka.

I regel har dock vid dessa tillfällen programmet man jobbar i markerat stora delar av dokumentet och skrivit över det markerade med de senaste inmatningarna efter hängning (det är svårt att upptäcka ögonblicket det hänger sig och jag tenderar därför att skriva åtminstone ett par tecken efter hängning). Ett eller ett par cmd+z hjälper alltid, men det är likväl frustrerande när pågående skrivflöde bryts.

Utöver att köra vanlig behörighetsreparation har jag inte försökt något, då jag inte kan gissa mig till vad som skulle kunna förorsaka ett dylikt problem.

Har tyvärr ingen lösning/förklaring, men har upplevt liknande konstigheter i Textredigerare. Jag får plötsligt svårt att lokalisera insättningspunkten, det fungerar inte att markera text med Skift- och piltangenterna, och när jag försöker markera t.ex. ett ord med musen så kan ett helt stycke eller en halv sida markeras.

Oftast räcker det med att avsluta programmet och starta om det igen, men ibland återkommer konstigheterna efter bara en kort stund. Utöver Textredigerare använder jag i stort sett endast Word för vanlig textbehandling, men endast sporadiskt, och där har jag aldrig sett motsvarande beteende, så jag har trott att det bara gällde Textredigerare. Intressant att höra att liknande händer i andra program också; frågan är om det går att dra några slutsatser av det?

1
Bevaka tråden