Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya detaljer om Mac OS X 10.7 Lion

Tråden skapades och har fått 1090 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av kainen:

Hur stora är dom ikonerna nu i jämfört med dom som finns i 10.6?

Idén var att bifoga en bild, men det glömdes bort i efterhand. Här kommer den.

Det är väl bara att ändra ikon-storleken om man inte tycker att den som är default passar för en själv.

Ursprungligen av keptang:

Det är väl bara att ändra ikon-storleken om man inte tycker att den som är default passar för en själv.

Fast det där är ju något som Apple själva borde inse. De nya ikonerna ska ju inte vara större än de gamla med färg.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-05 10:48
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Fast det där är ju något som Apple själva borde inse. De nya ikonerna ska ju inte vara större än de gamla med färg.

Tycker dom ser lika stora ut om man tänker sig en "fresh" 10.6 installation. Fö. bestämmer väl apple precis vad dom själva vill ska vara default? Dessutom är det inte GM ännu.....

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-04-05 10:18

Aqua är borta eller? Är vi på väg tillbaka mot grått och färglöst igen? 10.8 kommer se ut som CDE för femton år sedan?

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-04-05 11:52

Jag tycker inte heller att dom ser större ut än de nuvarande?

Allt ser helt normalt ut :-D.

Är det jag som är så fruktansvärt otydlig? Jämförelse bifogat.

Hela sidebar känns ju gräsligt stor i jämförelse med 10.6.

Det ser luddigare ut också...hmmm...inte samma skärpa...är dumparna tagna på samma dator?

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Är det jag som är så fruktansvärt otydlig? Jämförelse bifogat.

Hela sidebar känns ju gräsligt stor i jämförelse med 10.6.

Ursprungligen av Zimmerman:

Det ser luddigare ut också...hmmm...inte samma skärpa...är dumparna tagna på samma dator?

Jag vet inte riktigt varför det blir så. Den ena är tagen inuti 10.7 på samma sätt som i 10.6. Men det är inte poängen.

Min poäng är att jag hoppas att Apple korrigerar detta. De gråa ikonerna 10.7 är ju större än de färgade i 10.6 om du jämför bilderna. Detsamma gäller storleken på texten. Det framstår som en klar försämring i mina ögon - men jag kanske är ensam om det.

Rimligtvis borde storlekarna vara som i iTunes sidebar (vänstra sidan).

Ursprungligen av Zimmerman:

Det ser luddigare ut också...hmmm...inte samma skärpa...är dumparna tagna på samma dator?

Nu öppnade jag min Lion för att kolla och skärpan är defintivt inte som den ser ut på Tobias bild.
Förstår faktiskt inte kritiken i det här fallet. Det är väl bara att ändra storleken på ikonerna i utseende-inställningarna, precis som de vanliga ikonerna. Det som däremot stör mig är att de plockat bort färgerna och gjort det grått och trist.

Ursprungligen av PeeMaN:

Nu öppnade jag min Lion för att kolla och skärpan är defintivt inte som den ser ut på Tobias bild.
Förstår faktiskt inte kritiken i det här fallet. Det är väl bara att ändra storleken på ikonerna i utseende-inställningarna, precis som de vanliga ikonerna. Det som däremot stör mig är att de plockat bort färgerna och gjort det grått och trist.

Men i slutänden handlar det ju om en sak; varför göra saker och ting större så att det skriker när man ser det? Ikonerna i Finder sidebar ÄR större än vad de är i 10.6 - som standard. Om detta går att ändra manuellt så är det ju bra, men om detta blir den nya standarden så ser det ju bara allmänt fult ut enligt mig.

Senast redigerat 2011-04-05 14:18
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Och var ändrar du dessa? [Frågan löst och behöver inte besvaras ]

Men i slutänden handlar det ju om en sak; varför göra saker och ting större så att det skriker när man ser det? Ikonerna i Finder sidebar ÄR större än vad de är i 10.6 - som standard. Om detta går att ändra manuellt så är det ju bra, men om detta blir den nya standarden så ser det ju bara allmänt fult ut enligt mig.

Apple brukar sällan göra något utan att det är genomtänkt. Förmodligen finns det väl användare som påpekat det hela och så vidare. Jag blev "utvald" och fick göra en lång enkät på vad jag tyckte om mobileme för något år sedan. Antar att det är sånt som kan ligga till grund för ändring av standardinställningar.

Ursprungligen av PeeMaN:

Apple brukar sällan göra något utan att det är genomtänkt. Förmodligen finns det väl användare som påpekat det hela och så vidare. Jag blev "utvald" och fick göra en lång enkät på vad jag tyckte om mobileme för något år sedan. Antar att det är sånt som kan ligga till grund för ändring av standardinställningar.

Jag tror att majoriteten ser bra. Om Apple sedan väljer att sätta en standard utifrån det fåtalet som ser dåligt - då är det ett problem.

Jo, du har nog rätt. Om ikonerna är större factory preset i Lion så har det föregåtts av kritik, möten enkäter, tester, etc. Det är jag övertygad om. Inget är en slump - spontana slumptiden lämnade nog Apple bakom sig för många år sedan :-D.
När inte ikoner längre har en färgkod så har man väl dragit upp storleken istället för att öka förståelsen. Kanske små tvåfärgade syns mindre än små färgade. Beteendevetare har säkert varit inkopplade. Eventuellt en buddistisk seans också :-D.
Man får också komma ihåg att Apple alltid har ansett sig vara sjyssta mot folk med handikapp - redan i Macens barndom fanns inställningar för att öka förståelsen för t.ex. synskadade eller äldre med nedsatt syn. Dom har väl nu dragit upp ikonerna för att även folk med nedsatt syn ska se något - och lämnat åt folk med hökögon att själva dra ner ikonerna.
99,99% bryr sig dock inget om detta. Alls. Dom vet inte ens att man KAN ändra ikoners storlek

Ursprungligen av PeeMaN:

Apple brukar sällan göra något utan att det är genomtänkt. Förmodligen finns det väl användare som påpekat det hela och så vidare. Jag blev "utvald" och fick göra en lång enkät på vad jag tyckte om mobileme för något år sedan. Antar att det är sånt som kan ligga till grund för ändring av standardinställningar.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-05 16:09
Ursprungligen av PeeMaN:

Apple brukar sällan göra något utan att det är genomtänkt. Förmodligen finns det väl användare som påpekat det hela och så vidare.

Jag tror faktiskt helt ärligt och på fullaste allvar att GUI designers inte vill göra för mycket "fix" eftersom Steve ändå har sista ordet och desto mer egna intiativ man tar desto mer får dom ändra sen. Nu är steve (nog) inte lika aktiv i den processen vilket gör att sådana här saker kanske släpar lite..

  • Oregistrerad
  • 2011-04-05 14:13
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Och var ändrar du dessa? [Frågan löst och behöver inte besvaras ]

Du tycker alltså på fullaste allvar att alla OSX utvecklare här ska svara dig var man ändrar dessa och att apple genom att läsa 99.se ska ändra en intern build, trycka ut den till dig igen för att du ska bli nöjd? Jag tycker du ska vänta tills 10.6 är släppt faktiskt.

Ursprungligen av studiox:

Du tycker alltså på fullaste allvar att alla OSX utvecklare här ska svara dig var man ändrar dessa och att apple genom att läsa 99.se ska ändra en intern build, trycka ut den till dig igen för att du ska bli nöjd? Jag tycker du ska vänta tills 10.6 är släppt faktiskt.

När började vi överreagera på åsikter?

Satte helt enkelt ut en redigering av min fråga i efterhand eftersom att jag redan hittade på egen hand hur man ändrar. Annars brukar forumets deltagare vara väldigt hjälpsamma och berätta hur man ändrar på vissa inställningar.

Ja, jag hoppas att det ändras i 10.7. Annars får man lära sig att leva med det.

  • Medlem
  • 2011-04-05 15:00
Ursprungligen av studiox:

Du tycker alltså på fullaste allvar att alla OSX utvecklare här ska svara dig var man ändrar dessa och att apple genom att läsa 99.se ska ändra en intern build, trycka ut den till dig igen för att du ska bli nöjd? Jag tycker du ska vänta tills 10.6 är släppt faktiskt.

Tss... Tagga ner lite.
Mod

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-05 19:11
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Men i slutänden handlar det ju om en sak; varför göra saker och ting större så att det skriker när man ser det? Ikonerna i Finder sidebar ÄR större än vad de är i 10.6 - som standard..

Med stor sannolikhet kommer OS X och iOS bli ett inom några år, och då ska det gå att använda samma operativsystem med både fingrarna och pekdonet. Kanske kommer det en touch-iMac redan i år som kör 10.7, där man kan välja ett mer handfast sätt att navigera och då ska det inte vara för pilligt. Den där patentbilden med iMac som kan vikas ner till en platta är nog nästa steg, för att så småningom ersätta allt med iPads som kan dockas med större skärmar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-05 19:20
Ursprungligen av ibish:

Med stor sannolikhet kommer OS X och iOS bli ett inom några år,

Vad grundar du på? Jag tror inte alls det kommer bli så. Kommer låna av varandra men det är två operativ för två olika områden.

Ursprungligen av ibish:

Kanske kommer det en touch-iMac redan i år som kör 10.7,

Tror jag inte heller på. Skulle du vilja sitta mer än 5 sekunder och peka på en vertikal yta?

Ursprungligen av ibish:

Den där patentbilden med iMac som kan vikas ner till en platta är nog nästa steg,

Vilken menar du? Tänk på att Apple ofta maskerar sina patent för att inte avslöja för mycket.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-05 19:25
Ursprungligen av acke:

Tror jag inte heller på. Skulle du vilja sitta mer än 5 sekunder och peka på en vertikal yta?

Klart jag inte vill sitta och hålla armen uppe i luften 8 timmar om dagen. Måste man ens påpeka det? Det var därför Steve Jobs presenterade det här problemet i en tidigare Keynote, nu kan han komma med lösningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-05 22:35
Ursprungligen av ibish:

Klart jag inte vill sitta och hålla armen uppe i luften 8 timmar om dagen. Måste man ens påpeka det? Det var därför Steve Jobs presenterade det här problemet i en tidigare Keynote, nu kan han komma med lösningen.

Som sagt, tror inte att det där alls har och göra med en iMac.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-05 23:32
Ursprungligen av acke:

Som sagt, tror inte att det där alls har och göra med en iMac.

Förmodligen inte lion heller, blir svårt att få din den där mojängen på ett USB minne

Ursprungligen av ibish:

Med stor sannolikhet kommer OS X och iOS bli ett inom några år,

Nä.

Ursprungligen av ibish:

Klart jag inte vill sitta och hålla armen uppe i luften 8 timmar om dagen. Måste man ens påpeka det? Det var därför Steve Jobs presenterade det här problemet i en tidigare Keynote, nu kan han komma med lösningen.

Kanske värt att påpeka att (1) den där lösningen var patenterad redan innan dess, (2) att Apple precis som övriga industrin patenterar nästan allt som kommer ur labbet, och (3) att spektakulära Apple-patent som inte skickas in i samband med en korresponderande produktlansering nästan undantagslöst är att betrakta som döda och begravna.

Jag tycker förresten att bakgrundsbilden på Lion är riktigt ful, tur att man kan ändra i inställningarna.
Ja, jag hoppas att det ändras i 10.7. Annars får man lära sig att leva med det.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-04-06 23:39

iCal är verkligen så fult som alla säger, problemet är att dom har lagt ner väldigt mycket (jaja) devtid för att detta bara skulle vara ett enkelt litet test, dom har tom gjort "out of bounds" animationer, tex när man bläddrar i kalendern så flyger kalender"pappret" bort över hela skärmen, det är som att riva bort ett papper från sin analoga IRL papperskalender, jag är en av dom som verkligen inte har behovet att simulera äkta vara.

http://www.jespera.se/lion/LionPreview2/iCal/iCal%20full.png

Men det känns ändå som om dom har lyssnat på feedbacken sen Preview 1 iaf, så det är ett gott tecken, och med tanke på hur mycket skit dom fick med senaste iCal så kommer detta utseendet nog snart vara väck.

AFP anslutningar är nu minst lika snabba som SL igen.

Egentligen är det enda jag stör mig på just nu: Finder ikonerna (inte vant mig än trots några veckor aktivt användande) och autosorteringen av spaces är sjukt irriterande, är jag på space 2 av 6 så vill jag swipa 2 ggr för att komma till space 4, men man kan lika gärna hamna på 1-3-4-5-6 så jao.

En upptäckt är att man har förändrat sättet att gå tillbaka till föregående sida i Safari.

Tidigare vid three finger swipe för att gå tillbaka så har man ju dragit från höger till vänster, vilket på ett bra sätt symboliserar att man vill gå tillbaka. Nu mer drar man från vänster till höger. På något sätt så verkar logiken ligga i att den senaste sidan man besökt ligger ovanpå den gamla, och därmed måste den "puttas bort" för att den gamla sidan som ligger under ska synas.

Sedan är det ju lite nya effekter i samband med detta.

OT:

Tror ni man kommer kunna byta skin på kalendern om det blir så där i GM?

Alternativt kan man byta ut den mot någon annan? Till Iphone så synkar jag mer Week cal. Finns det något sådant alternativ till os X?

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-04-07 09:34
Ursprungligen av jurassic579:

OT:

Tror ni man kommer kunna byta skin på kalendern om det blir så där i GM?

Alternativt kan man byta ut den mot någon annan? Till Iphone så synkar jag mer Week cal. Finns det något sådant alternativ till os X?

Du kan ju alltid installera outlook

Bevaka tråden