Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

The Roundup; iPads konkurrenter

Tråden skapades och har fått 124 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ja den verkar grym! Kanske blir den en sån istället för ipad när den kommer i juni

Acer Iconia, någon?

Ursprungligen av Acer:

With no open operating system, no high resolution display, no Dolby Surround Sound, no Flash, no microSD, no USB port, why the hell would you want an iPad?

Acer asks: Why the hell would you want an iPad? - Shanghaiist

Förstår inte vad de menar. Iconia Tab har väl inte mer HD-display än iPad? USB och SD finns om än inte direkt, men det valet är inte självklart för alla. Dolby Surround, nog kan väl iPaden trycka ut 5.1 Dolby Digital via HDMI?

1200x800 vs 1024x768. Japp. Säger då bara det, Jajamensan. Jättemycket mer HD. iPad suger otroligt.

Det går inte så bra för RIM med sin PlayDoh, förlåt Playbook;

"
“‘At least it’s not as bad as the PlayBook,’” the writer would often remark.

“It’s the herpes of tablets — once you have it, you can’t get rid of it. And unlike herpes, even the person who gave it to you doesn’t want to see you again,” Stuart wrote. No so funny is that more and more Wall Street analysts agree something must be wrong with the PlayBook.
"

Ursprungligen av Goflorp:

Det går inte så bra för RIM med sin PlayDoh, förlåt Playbook;

"
“‘At least it’s not as bad as the PlayBook,’” the writer would often remark.

“It’s the herpes of tablets — once you have it, you can’t get rid of it. And unlike herpes, even the person who gave it to you doesn’t want to see you again,” Stuart wrote. No so funny is that more and more Wall Street analysts agree something must be wrong with the PlayBook.
"

CNNMoney Tech Tumblr

Även om jag är genuint skadeglad över att alla Android-tablets fortfarande rankas enligt skalan mellan lite och väldigt mycket sämre än en iPad så måste jag säga att jag blev ganska bedrövad av det här:
HP TouchPad Review: Unbreak My Heart

Några utdrag:

Citat:

It's funny that the TouchPad is the third tablet platform to run Flash, and it's also the third tablet on which Flash runs like garbage. At best, it kinda works! Like when I played Google Music on a plane and didn't want to pour gasoline all over my hands and set them on fire. But mostly it's like a succubus that drains your life and memory without offering any hot sex in return.

Citat:

Apps can take foreeeeever to launch, even with just one or two cards open. (I once waited 20 seconds for screen settings to launch.) The gap between your touch and the TouchPad's response is occasionally so wide you could fit all of Transformers 3 in between it. (God help you if you try to tap multiple things while the TouchPad's deliberating its responses.)

Det förstnämnda var ju väntat, men det sistnämnda är verkligen en katastrof. Hoppas det går att optimera bort, men om det är så pass illa blir jag skeptisk. Känns lite som att WebOS hela tiden är två steg före hårdvaruutvecklingen, lite som OS X anno 2000, vilket är väldigt synd.

Ursprungligen av Goflorp:

RIM säger att det är ett felaktigt rykte:

AppleInsider | RIM rumored to cease production of 'weak' selling Wi-Fi PlayBook [u]

Vill man ha en galaxy tab 10.1 så beställer man INTE av telia. Utan man går in i en Telia Butik och köper direkt över disk. Dom kan inte hantera ordrar korrekt över nätet.. massa förseningar osv...

Jag köpte en GT10.1 förrförra veckan i butik. Hade den i 5 dagar sedan åkte den tillbaka till butiken igen!

Trodde den skulle vara bättre än ipad 1. Så var inte fallet så nu kör jag vidare på min ipad1 tills det kommer något bättre jag vill ha!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-19 20:46

iPad2?

Rolig läsning

Citat:

...Essentially, however, all of this means the iPad is outselling all Android tablets combined by nearly an eight to one ratio at the moment. That differs greatly from how people are interpreting the Strategy Analytics data, which could be construed as one Android tablet sold for every two iPads. ...

Android vs. iPad: the tablet sales figures that matter — Mobile Technology News

Som vanligt säger siffror olika saker:

a) var tredje platta som säljs idag är en Androidplatta

b) Google - 135 Miljoner AndroidENHETER har aktiverats" och kikar man sedan på procentsatserna vad de kör så ser man hur många plattor med de senaste versionerna - som är "plattversioner".

kör man in DE siffrorna i ekvationen ser man att iPad utklassar annat med en faktor 8 till 1 ...

Ursprungligen av Goflorp:

Rolig läsning

Android vs. iPad: the tablet sales figures that matter — Mobile Technology News

Som vanligt säger siffror olika saker:

a) var tredje platta som säljs idag är en Androidplatta

b) Google - 135 Miljoner AndroidENHETER har aktiverats" och kikar man sedan på procentsatserna vad de kör så ser man hur många plattor med de senaste versionerna - som är "plattversioner".

kör man in DE siffrorna i ekvationen ser man att iPad utklassar annat med en faktor 8 till 1 ...

Nitpicking, men den där artikeln jämför väl totala antalet Android-aktiveringar (från första början) mot iPad-försäljningen förra kvartalet? I så fall borde det vara en högre faktor än 8, för Honeycomb-plattor har väl sålts sedan mitten på första kvartalet? Mycket möjligt att jag läst artikeln fel, dock.

I vilket fall torde det innebära att iPads totala marknadsandel hamnar någonstans kring 95%, allt emedan övriga industrin fortfarande inte presterat något som inte graderas enligt skalan mellan lite och mycket sämre än en iPad. Det kommer nog att ändras någon gång i framtiden, men som andra redan påpekat blir det nästan fel att idag tala om en tablet-marknad när det fortfarande är iPad som i princip äger den marknad den skapat.

Reality check: Apple’s iPad has no competition | 9to5Mac | Apple Intelligence

kul läsning.

iPad har ingen stor konkurrens, HP's försök gick i graven och RIM's playBook följer snart efter.

(Hur man kan begå generalfelet att kalla en maskin som skiter i konsumentmarknaden och skall vara till för Business-segmentet kan får kallas PLAY-book är för mig en gåta)

RIM kom förresten med en "Businesslur" häromdagen som inte kan hantera deras kontakt till "Business-servern", riktigt lyckat.

Leo har fått foten;

It’s Official At HP: Apotheker Is Out, Meg Whitman Named President And CEO | TechCrunch

Undrar om det påverkar HP's platta?

Snyggt ha i sin CV att man halverat HP's värde på det år man lett det....

Ursprungligen av Goflorp:

Leo har fått foten;

It’s Official At HP: Apotheker Is Out, Meg Whitman Named President And CEO | TechCrunch

Undrar om det påverkar HP's platta?

Snyggt ha i sin CV att man halverat HP's värde på det år man lett det....

Nej, det lär inte göra det eftersom Meg Whitmen säger att det var inte besluten som var fel - det var utförandet!
Hon satt/sitter tydligen också i HPs styrelse sedan tidigare

Meg behövde väl något att göra när hon nu inte fick bli guvernör...

Första potentiella konkurrenten som inte är dödsdömd från start? Amazon Unveils $199 Kindle Fire Tablet, Taking on Apple IPad - Bloomberg

Tror på idén. Android ser ut att vara överspacklat så mycket som bara går, den är snorbillig och det finns en affärsmodell bakom. Sedan kan man diskutera i vilken mån den är en konkurrent (jag tycker den verkar mer som en multimedia-Kindle), men det känns som att den har potential.

Ursprungligen av Samuel K:

Första potentiella konkurrenten som inte är dödsdömd från start? Amazon Unveils $199 Kindle Fire Tablet, Taking on Apple IPad - Bloomberg

Tror på idén. Android ser ut att vara överspacklat så mycket som bara går, den är snorbillig och det finns en affärsmodell bakom. Sedan kan man diskutera i vilken mån den är en konkurrent (jag tycker den verkar mer som en multimedia-Kindle), men det känns som att den har potential.

Synd bara att de hade skalat bort lite väl mycket; ingen GPS... ingen 3G etc...

(Tabell från Amazon Kindle Fire vs. iPad 2 vs. Nook Color: by the numbers | This is my next...)

Ursprungligen av Goflorp:

Synd bara att de hade skalat bort lite väl mycket; ingen GPS... ingen 3G etc...

Vilket ligger ganska väl i linje med att den är en färg-Kindle till budgetpris. Man bör snarare tänka på den som en minimalistisk plattform för Amazon att sälja innehåll till, än en egentlig iPad-konkurrent.

Ursprungligen av Goflorp:

Synd bara att de hade skalat bort lite väl mycket; ingen GPS... ingen 3G etc...

(Tabell från Amazon Kindle Fire vs. iPad 2 vs. Nook Color: by the numbers | This is my next...)

Jag vet inte det. De har analyserat marknaden och riktat in sig på ett segment som de har kontroll på. Helt rätt. Jag skulle gärna köpa en själv

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-28 22:41

AppleInsider | Amazon estimated to lose $50 per Kindle Fire sold

Måste kännas trist att lansera en sådan produkt under de förutsättningarna.

Ursprungligen av acke:

AppleInsider | Amazon estimated to lose $50 per Kindle Fire sold

Måste kännas trist att lansera en sådan produkt under de förutsättningarna.

Amazon har knappast gjort vinst på tidigare Kindle-hårdvara heller. Tänk på att det är en helt annan affärsmodell. Amazon lever på att sälja innehåll och har hårdvaran enbart som plattform för att sälja mer - i princip raka motsatsen till Apple. De skulle kasta Kindles efter folk på gatan om det bara var möjligt (affärsmässigt alltså ).

Har själv svårt att se vad jag själv skulle ha en Fire till, bara. Känns mest som en dålig Kindle som man kan se videoklipp och spela Angry Birds på. Men jag är ändå ganska säker på att den kommer att sälja bra, just eftersom den inte ens försöker vara en iPad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-29 09:06
Ursprungligen av Samuel K:

Amazon har knappast gjort vinst på tidigare Kindle-hårdvara heller. Tänk på att det är en helt annan affärsmodell. Amazon lever på att sälja innehåll och har hårdvaran enbart som plattform för att sälja mer - i princip raka motsatsen till Apple. De skulle kasta Kindles efter folk på gatan om det bara var möjligt (affärsmässigt alltså ).

Hajar det, lite som iTMS som antagligen går med förlust eller för Apple en för liten vinst om det hade stått ensamt. Jag skulle personligen bara känna att det vore trist att inte ha en produkt som kan stå på egna ben.

Ursprungligen av acke:

Hajar det, lite som iTMS som antagligen går med förlust eller för Apple en för liten vinst om det hade stått ensamt. Jag skulle personligen bara känna att det vore trist att inte ha en produkt som kan stå på egna ben.

Man får nog helt enkelt tänka att produkten är både själva prylen och det man har den till. Jag tycker iofs bättre om Apples modell eftersom det hade varit väldigt tråkigt om iPodarna varit billiga och plastiga medan låtarna kostat mer, men det verkar ju annorlunda med e-böcker.

App Store är för övrigt ingen enorm kassako heller - försäljningen av iPhones och iPads verkar utgöra en väldigt mycket större del av Apples vinst. Igen, raka motsatsen jämfört med Amazon - som, föga överraskande, även tar ut större marginaler på sin app store (utvecklarna får antingen 70% av ett försäljningspris som Amazon bestämmer, eller 20% av "ordinarie" priset).

På tal om iPads konkurrenter...

Jag har som iPad-ägare sedan juni 2010 tillbringat mer än 1000 timmar tillsammans med min underbara iPad.
iPaden har gjort att tiden sittandes vid min Mac nästan upphört... Alla dessa underbara Appar till iPad har gjort min Mac nästan överflödigt...

I november 2010 köpte jag en Samsung Galaxy Tab 7. Var väldigt nyfiken på Android. Denna Galaxy Tab var rolig typ fem timmar... Efter fyra månaders sporadiskt användade sålde jag denna till förmån för en iPad till min sambo...

Nu har jag haft förmånen att testa nya Samsung Galaxy Tab 10.1 i några timmar.
Till en början blir man imponerad av denna maskin. Modernt gränssnitt, fantastisk skärm, lätt & tunn (tyvärr inte samma byggkvalité som iPad 2)...
Vad som slår en efter ett tag är; det känns Windows! Urk!
Dessutom, var är alla fantastiska appar byggda för surfplatta? Använder en hel del olika musikprogram till iPad, och, till Apples iOS finns det ju mängder med helt fantastiska & underbara appar! Överhuvudtaget, skillnaden mellan Android & iOS i dagsläget stavas MJUKVARA!

Nu kommer väl Androidvärlden att utveckla allt mer surfplatteappar, men, dom har lång väg att vandra...
I musikbranschen sägs Android ha för dålig latency för musikprogram (vad dom nu menar med det). Största problemet är nog fragmenteringen mellan alla sorters surfplattor med Android...

Skall vi Applefantaster vara orolig för framtiden? Kommer iPad bli en liten produkt på marknaden vad det lider? Jag tror inte det!

Det jag/vi önskar av Apple inom rimlig tid är En ny iPad med snabbare CPU, högre upplösning på skärm, mer arbetsminne och framförallt, bättre kameror...

Tokrolig läsning;

Whatever Happened to the iPad Rivals of 2010?

men som nån sa, Gillar du lyckliga slut, läs inte .....

Här kan man läsa om hur Amazons Kindle Fire faktiskt kommer att hjälpa Apple: Kindle Fire promises to burn Android to the ground — RoughlyDrafted Magazine

Jag betraktar Kindle Fire som en tablet som snarare är avsedd att radera ut omoderna e-readers. Att den kallas Kindle Fire är ett starkt tecken, kunden skall betrakta den som en "expanderad Kindle" - en e-reader som försetts med ökad funtionalitet snarare än en tablet.

Produktkategorin e-reader har jag aldrig riktigt förstått, det har alltid varit en nödlösning för min del även om det kan diskuteras att skärmarna varit mer läsvänliga med elektroniskt bläck. Men i grunden är det som en enfunktionstablet, framförallt med format m.m inräknat.

Då är det betydligt bättre att göra som Amazon, d.v.s släppa en tablet direkt in i e-readersegmentet och sälja den som en Kindle i första hand med en del added value. På så vis lär det enbart finnas tablets på marknaden framöver. Antingen köper man en "e-readertablet" såsom Kindle Fire eller Nook Color, alternativt köper man en obrandad tablet, t.ex en iPad.

Om ryktena stämmer kommer de stora PC-tillverkarna att lämna tabletmarknaden åt Apple, Amazon, B&N och dess likar, eftersom de inte lyckas tillhandahålla något innehåll i klass med de förutnämnda.

AppleInsider | Major PC makers plan to concede tablet market to Apple, Amazon in 2012

Bevaka tråden