Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DMG-fil som är tom men ändå inte

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Svårt att skriva en bra rubrik till detta så ska försöka förklara lite utförligare här.

Jag har en DMG-fil jag skapade för ett tag sedan. Typ lite som en backup.
DMG-filen i sig är runt 5 GB men när jag monterar den är den tom! Jag kan inte se några filer eller mappar.

Kollar jag på filen i Skivkontroll så ska den innehålla 1804 filer och 52 mappar, men dessa kan jag alltså inte se.

Vad kan detta bero på och hur löser jag det?

Någon smart som kan hjälpa mig?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-25 17:41

Förmodligen någon gömd mapp. Aktivera att visa gömda filer så hittar du allt.

//Rob

Bra idé, men det hjälpte tyvärr inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-26 02:40

Då är den tom och kan tas bort.

//Rob

Men men, jag tror ju jag har filer där jag vill ha... som sagt, vart är alla dom 1804 filerna och 52 mapparna som Skivkontroll kan "se".

Ursprungligen av erikohman:

Men men, jag tror ju jag har filer där jag vill ha... som sagt, vart är alla dom 1804 filerna och 52 mapparna som Skivkontroll kan "se".

Öppna Terminalen
Skriv: cd
Tryck: Mellanslag
Dra den monterade skivan till terminalfönstret
Tryck: Retur
Skriv: ls -l
Tryck: Retur

Ser du mapparna och filerna?

Har du använt Kontrollera skiva i Skivverktyg?

Är skivan lösenordsskyddad?

Senast redigerat 2010-12-28 18:13
Ursprungligen av morgan_a:

Ser du mapparna och filerna?

Nej

Ursprungligen av morgan_a:

Har du använt Kontrollera skiva i Skivverktyg?

Ja

Ursprungligen av morgan_a:

Är skivan lösenordsskyddad?

Nej

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-26 20:41

En tanke bara - ligger dom i skivavbildens otömda papperskorg?

Det finns flera sätt skapa en Skivavbild på också

En typ är väldigt liten , men jäser allt eftersom man slänger in saker i den.
En annan typ är "fixed" oavsett om man har en enda fil i den eller fullt.

Vi väntar på svar om morgans tips ovan "tar" .

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-29 19:55

Ok, vi backar lite: När du har dmg-filen monterad på skrivbordet och på den väljer högerklick > visa info så antar jag att det rapporteras samma som skivverktyg gör: att den innehåller en massa mappar och filer. Men hur stort utrymme tar filerna, hur mycket är ledigt på skivan? Detta som en lite ledtråd om skivan är frisk eller sjuk.

Om du är säker på att du borde ha kvar filer på den är risken stor att skivans filsystem är korrupt av någon anledning. (Har du kört något backupprogram liknande TimeMachine mot den?) Om inte Skivkontroll ger några ledtrådar återstår att pröva med något diskräddningsverktyg som DiskWarrior eller Data Rescue vilket ju borde fungera lika bra på en dmg-skivavbild (har inte tänkt på det tidigare)

Men innan du gör det, vill bara kolla att du verkligen har letat efter gömda filer. I morgans tips via Terminal ovan bör du skriva kommandot ls -a för att se även filer och mappar som är dolda enligt unix-modell när filnamnet börjar med en punkt.

Men enklare än att navigera bland mappar i Terminalen är att visa dolda filer i direkt Finder. Det kan du tillfälligt ställa in med ett program som Onyx eller genom att i Terminal skriva kommandot

defaults write com.apple.Finder AppleShowAllFiles YES

Sedan startar du om Finder via Äpplemeny > Tvångsavsluta > Finder > Starta om
Du kommer då kunna se in i .Trashes, .501-mappar medmera, har du tur hittar du något där!
Ta inte bort något från din hårddisk som du inte borde

Sedan återställer du med

defaults write com.apple.Finder AppleShowAllFiles NO

och startar om Finder.

1
Bevaka tråden