Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med att installera Snow Leopard på en extern disk

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-18 19:27

Hej

Tio minuter in i installationen startar macen om. Det grå äpplet på vit bakgrund stannar uppstarten vid.

Vad gör jag för fel?

Förhållanden: Macbook pro 10.6.5. Hårddisk mac orginal 250 gb. Har också provat med en barracuda 320gb med samma resultat. Extern hårddiskhållare över USB. Har också provat firewire i en macpro med samma resultat. Hårddiskarna har partitionerats till guid och/eller raderats. Har också provat installera en tiger och leopard utan framgångsrikt resultat.

Hjälp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-19 00:40

Har haft samma problem. Kolla Sno Leopard DVD:n efter skador, diska den försiktigt. Torka rent och försök igen. Jag fick köpa en ny Sno Leopard DVD, sen hade jag inga problem.

Om det är skivan som följde med din Macbook Pro så funkar det inte då den skivan endast funkar på din Macbook Pro.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2010-11-19 10:09
Ursprungligen av Johan Kybjär:

Om det är skivan som följde med din Macbook Pro så funkar det inte då den skivan endast funkar på din Macbook Pro.

Vad är det för konstig mening?

Varför skulle inte den medföljande skivan fungera om man vill installera OSX på en extern disk?

/N

Ursprungligen av niclasc:

Vad är det för konstig mening?

Varför skulle inte den medföljande skivan fungera om man vill installera OSX på en extern disk?

/N

Svenskan är inte på topp så sent

Du behöver en retail OSX skiva som ovanstående skrivare nämnde.

Du behöver alltså en skiva som ej är bunden till specifik mac modell, gå in i en butik och köp ny skiva!

Så länge disken är tänkt att användas till samma dator är det ju inget problem.

Vill man däremot ha en generell OSX i hyllan som funkar installera på valfri Mac - köp en retail-skiva för 319 :-

Bra att ha i hyllan i vilket fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-20 18:15

Tack för alla svar.

Det är en retail skiva som använts. Vad jag kommit på efter ytterligare test är att macbook pros 10.6.5 inte kan starta upp på retail 10.6.3. Lyckades till slut installera med hjälp av en annan dator med ett äldre osx. Testade att starta macbook pro på den nyinstallerade skivan med samma resultat som tidigare. Dvs grått äpple. Mystiskt. Har inte hittat liknande problem på nätet.

Tog bort felaktigt bladder.

Kollade i mactracker, och nyaste Macbook pro ska starta med 10.6.3 och senare.

Fast det skulle kunna vara en senare build än vad som finns på retail-skivan. Macbook pro levererades med 10.6.3 (10D2094).

Retail är 10D573.

1
Bevaka tråden