• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-10 10:25

Hej,

Jag funderar på att partitionera min 500GB hårddisk i min MBP i7. Dock är jag inte riktigt insatt i detta område och hoppas att ni kan hjälpa mig med några frågor.

Förutsättningar
Jag skall alltså partitionera min hårddisk. Jag vill ha en partition med OSX (Snow Leopard), en med Windows 7 (64-bit) och slutligen en delad partition som bägge OS:en kan läsa och skriva till. Jag kommer dock att använda mig mest av OS X och rätt sällan av Windows 7 (främst till spel och vissa andra applikationer).

Önskemål
Jag vill självklart att systemen skall fungera så smärtfritt och snabbt som möjligt. Detta gäller i synnerhet för OSX-partitionen med tillhörande appar eftersom det är där jag mest kommer att "hålla till".

Frågor
- Vilken är den bästa partitioneringstaktiken? Skall jag ha (1) en partition för OSX-systemet, (2) en för Windows 7, (3) en för apps till OSX och (4) en delad för Windows apps och annan delad data? Eller någon annan fördelning?
- Finns det några prestandamässiga nackdelar med att använda en delad partition (jag antar att denna behöver vara formaterad i FAT32)? Är det en dålig idé rent prestandamässigt att ha OSX-apps på en sådan?
- Segas systemet ner av partitionering över huvudtaget - oavsett om dessa är HFS eller FAT32?

Tack för hjälpen!

PS. Struktur är trevligt... Och ursäkta särstavningen i trådrubriken!