Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Detta lyssnar jag på just nu

Tråden skapades och har fått 1049 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Adele är tillbaka, fantastiskt.

Hennes röst har ingen som helst motsvarighet i musikbranchen idag.

Åååh ADELE! <3 Så himla vacker människa och med en fantastisk röst! Just nu så lyssnar jag på Titiyos nya album 13 Gården, det vill jag verkligen tipsa er om. Så himla vackra texter och musiken är riktigt välproducerad. https://open.spotify.com/track/0zcnRzZ7bqSwpBeqheH3nr

Några nya musiktips?

Precis, nyfiken som jag är kunde inte låta bli att klicka där och gick i fällan.

Antar att country inte är så populärt på den här sidan, men Chris Stapleton spränger genre-gränserna och är kort och gott bra. Tennesse Whiskey är en cover, som han gjort till en hit. Riktigt trevlig. Annat drar åt blues, eller låter som Chris Cornell. Enjoy.
https://itun.es/se/-bm76
Ska heller inte undanhålla er en video från CMA där han uppträder med Justin Timberlake. Skönt gung.
https://youtu.be/G2sW92Hjrm8

Ursprungligen av panther:

Adele är tillbaka, fantastiskt.

Hennes röst har ingen som helst motsvarighet i musikbranchen idag.

Noterar att det går att köpa hennes album "25" på iTunes nu, dock inte lyssna på på iTunes Music. Så Apple hanterar med andra ord oss som pröjsar 149:- i månaden som andra klassens kunder? Mycket märklig strategi. Spotify var kanske inte så dumt ändå..?

Ursprungligen av Fitinghoff:

Noterar att det går att köpa hennes album "25" på iTunes nu, dock inte lyssna på på iTunes Music. Så Apple hanterar med andra ord oss som pröjsar 149:- i månaden som andra klassens kunder? Mycket märklig strategi. Spotify var kanske inte så dumt ändå..?

Kan ha missförstått, men visst är det så att hon valt att inte finnas på några streamingtjänster alls? Bara digital försäljning?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-11-21 22:06
Ursprungligen av Fitinghoff:

Noterar att det går att köpa hennes album "25" på iTunes nu, dock inte lyssna på på iTunes Music. Så Apple hanterar med andra ord oss som pröjsar 149:- i månaden som andra klassens kunder? Mycket märklig strategi. Spotify var kanske inte så dumt ändå..?

Lycka till...med Spotify
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/a...

Ursprungligen av Hjopek:

Sa aldrig att Spotify var bättre, men två dåliga streamingtjänster är ju inte bättre än en.

Vill också understryka att jag ÄR en betalande kund, det är ju det som retar mig.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-11-21 22:25
Ursprungligen av Fitinghoff:

Sa aldrig att Spotify var bättre, men två dåliga streamingtjänster är ju inte bättre än en.

Vill också understryka att jag ÄR en betalande kund, det är ju det som retar mig.

" Så Apple hanterar med andra ord oss som pröjsar 149:- i månaden som andra klassens kunder? Mycket märklig strategi. Spotify var kanske inte så dumt ändå..?"

Vad har Apple med hennes beslut att göra?
De säljer ju åtminstone albumet, gör Spotify det?

Ursprungligen av Fitinghoff:

Noterar att det går att köpa hennes album "25" på iTunes nu, dock inte lyssna på på iTunes Music. Så Apple hanterar med andra ord oss som pröjsar 149:- i månaden som andra klassens kunder? Mycket märklig strategi. Spotify var kanske inte så dumt ändå..?

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Kan ha missförstått, men visst är det så att hon valt att inte finnas på några streamingtjänster alls? Bara digital försäljning?

Adele har sagt nej till streamingtjänster, i nuläget i alla fall.
Tyvärr lite tråkigt att det var lite svårt att få tag på taget/deluxe edition, man ville ju inte missa 3 låtar bara för att man köpte den vanliga 25.
Helt lysande återkomst i alla fall, skulle tror att 25 kommer slå 21. Musikaliskt har hon ju mognat rejält, så för mig gör den det med hästlängder.

Ursprungligen av Hjopek:

" Så Apple hanterar med andra ord oss som pröjsar 149:- i månaden som andra klassens kunder? Mycket märklig strategi. Spotify var kanske inte så dumt ändå..?"

Vad har Apple med hennes beslut att göra?
De säljer ju åtminstone albumet, gör Spotify det?

Och i slutändan spelar det vilken roll? Jag betalar en månadsavgift för en service jag inte får, vad spelar det då för roll varför eller vem som levererar den. Jag har aldrig sagt att Apple har beslutat något, bara att inte heller de bevisligen kan leverera en streamingtjänast som inte upprör artister och som gör att jag exkluderas från musik jag vill lyssna på.

Sånt suger.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-22 12:50

En del filmer kan man hyra, en del köpa, andra både och. Ser inte detta som ett problem varken med musik eller filmer.

Ursprungligen av kenjon:

En del filmer kan man hyra, en del köpa, andra både och. Ser inte detta som ett problem varken med musik eller filmer.

Tja, är man ekonomiskt oberoende kan jag förstå kommentaren, vi andra funderar vidare på hur vi ska spendera våra surt förvärvade pengar på bästa sätt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-24 16:44

Jag förstår inte ditt svar. Menar du att du vill ha dem gratis?

Ursprungligen av kenjon:

Jag förstår inte ditt svar. Menar du att du vill ha dem gratis?

Jag har varit väldigt sen med att hoppa på trenden med streamingtjänster, av flera skäl. Dels har det saknats musik jag vill ha, dels har de i gratisutförande gett väldigt lite till artisten, dels är det nog bara det konservativa tänkandet att äga något. För tre år sedan började jag prenumerera på Spotify, eller vad det heter, men fortsatte köpa det jag ville äga till mitt iTunes-bibliotek. Det är idag så omfattande att jag får föra över selektivt till min 64 Gb iPhone.
Så när jag sedan bytte till Apple Music bestämde jag mig för att gå all-in, sa upp mitt Spotify-konto och tänkte att jag äntligen "blivit modern".
Men se det gick inte. Jag är fortfarande tvungen att köpa Adeles skiva, trots att jag betalar för en tjänst som rent logiskt borde ge mig tillgång till den.
Nu har jag givetvis köpt skivan ändå, så nu ska jag bara försöka lista ut om det är lönt att behålla min Apple Music Prenumeration, eller om jag ska återgå till att bara köpa musik.
Ursäkta om jag var otydlig tidigare.

  • Medlem
  • 2015-11-25 22:54

Orgasmatron med Motörhead.

Ian "Lemmy" Kilmister - R.I.P.

Öser till Overkill från plattan no sleep til Hammersmith som för övrigt var den första platta man köpte på vinyl.
"We are Motörhead and we play Rock'n'Roll "

Bara Bowie idag.
Och det är ok, ingen behöver gilla Bowie. Men om man fastnat för något som gjorts inom rock/pop de senaste 40 åren bör man visa honom skälig respekt som den förmodligen mest inflytelserika enskilda personen inom modern musik.
Och det finns en Bowie-låt för (nästan) alla smaker.
Och visst sörjer jag, på ett mer känslomässigt sätt än jag trodde jag skulle, men framför allt så är jag så glad och tacksam för att han hann med att göra så otroligt mycket, bryta så många regler och skapa så många nya universum.
Han visade att hur konstig och annorlunda man än är så kan man vara helt rätt. Är man bara tillräckligt övertygad och (stil)säker behöver man inte följa strömmen, då skapar man helt egna.

  • Medlem
  • 2016-01-11 14:44

Eller så börjar man i andra änden. Med den här till exempel.

  • Medlem
  • 2016-01-11 17:20

David Bowie - Heroes

  • Medlem
  • 2016-02-19 10:25

Raubtiers nya platta Bärsärkargång som släpps idag. Väntan på nya skivan har varit allt för lång. I mars ser jag och sambon dem live i Uppsala och Stockholm.

Hur kan man ta reda på vad det är för låt som jag spelat in på min röstmemo? tyvärr är ljudet är så låg/dålig att man har bara melodin att förlita sig på. Jag kanske lägger upp den här så kan någon hjälpa mig att reda ut det men vet inte hur man går tillväga för att lägga in ljudfil.

Ursprungligen av calinou:

Hur kan man ta reda på vad det är för låt som jag spelat in på min röstmemo? tyvärr är ljudet är så låg/dålig att man har bara melodin att förlita sig på. Jag kanske lägger upp den här så kan någon hjälpa mig att reda ut det men vet inte hur man går tillväga för att lägga in ljudfil.

Det beror ju lite på hur dålig ljudkvaliteten är. Shazam är en underbar app när det kommer till att hitta vilken låt det är som spelas. Den fungerar även i halvskräniga miljöer såsom barer så ljudet behöver absolut inte vara perfekt för att den ska hitta rätt, men ljudslingan behöver vara ett antal sekunder för att den ska ha en chans.
Om du har tillgång till två enheter (den finns både till iOS och OS X och är så vitt jag vet gratis) kan du ju testa att spela upp ljudet från den ena enheten och använda Shazam på den andra.

Ett annat alternativ är ju att fråga den stora detektiven allmänheten

Bevaka tråden