Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kraschad dator, behålla kontakter på iPhone

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-22 01:00

Hej! Har sökt en del på forumet här men inte hittat ngt specifikt svar på mitt problem

Jag har en iPhone 3Gs synkad till en gammal macbook som kraschade häromdagen och inte går att starta. Jag har nu köp en ny macbook pro som ska levereras imorgon.
Dumt nog var det längesedan jag gjorde backup på extern hårddisk och ännu dummare är att jag då glömde göra backup på det viktigaste av allt, nämligen telefonboken. Det andra(musik, sms, apps) är trist att bli av med men inget jag inte klarar mig utan.

Jag har för mig att telefonen återställs och "blåses ut" då man kopplar den till en ny dator?
Jag undrar alltså hur jag gör för att behålla kontakterna när jag synkar med nya datorn?

Ps. För att göra det hela ännu lite krångligare:
Jag bytte precis operatör. Det gamla sim-kortet slutade fungera tidigare idag och för att aktivera det nya måste man koppla in iPhonen i datorn. Kommer detta att göra någon skillnad?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-22 08:38

Du behöver inte koppla in iPhonen till datorn för att aktivera det nya simkortet..

Den som har sagt det har lurat dig. Snarare att du kanske måste ringa din operatör och aktivera ditt simkort..

Aktivering gjorde jag på min lur iaf i iTunes - givetvis med rätt SIM-kort.

Aktivering av luren = iTunes
Aktivering av abonnemanget ihop med SIM-kortet = Operatören, och det är givetvis gjort innan de skickade ut kortet till kund.

Du kan ju kopiera över kontakter från ditt sim kort till iPhone.

När du synkroniserar iPhone med nytt itunes kan man välja "slå ihop information" under informations fliken i itunes.

Om din dator krashat kanske hårddisken fortfarande fungerar, gå in på iFixit: The free repair manual och leta upp en guide för att ta ut hårddisken ur din dator, är det en MB 13" så tar det 4 minuter.

Köp sedan ett hårddisk kabinett till din 2,5" hårddisk, kostar runt 3-400...Har du tur är det inte hårddisken som gått sönder och då kommer den upp som en extern hårddisk på din nya MBP.

Lycka till

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-22 13:06

En parentes i sammanhanget:

Om adressboken på datorn inte innehåller några kontakter överhuvudtaget är det viktigt att du lägger in minst en kontakt innan du fortsätter. Du kan skapa en dummy-kontakt med påhittade nummer, den enda viktiga är att du har minst en kontakt inlagd innan du synkar telefonen.

Du får eventuellt upp en varning om att mer än 5% av kontakterna på datorn kommer att ändras samt frågan om du vill slå samman (merge) eller ersätta (replace). Ange slå samman och klicka på OK

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-22 14:06

Tack för mycket bra svar! Datorn ska vara här om någon timme så då får vi se.

Har pratat med tele2 och dom påstår att jag måste koppla telefonen till datorn innan abonnemanget går att använda.

Jag återkommer med resultat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-22 18:34

Hej

Datorn har anlänt och det fungerade bra att koppla den till iTunes utan att något försvann. SIM-kortet aktiverades också automatiskt.

Har dock inte vågat synkronisera för då tar iPhonen upp det som finns i iTunes (vilket är ingenting) har jag fattat det som?

Hittar inte heller "slå ihop information" under info-fliken i iTunes?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-22 19:48

Frågan om att slå ihop kommer först när du synkar. Glöm bara inte att skapa en dummykontakt i datorn innan du börjar. Använder du Windows eller OS X?

Koppla in telefonen, auktorisera datorn mot ditt iTuneskonto, högerklicka sedan på din iPhone i listan till vänster och välj Överför inköp. Då överförs dina appar och (eventuellt??) den musik på telefonen du köpt via iTunes

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-22 23:14

Stort tack! Den överför inköp just nu. Stod något om att man kan synka den med upp till 5 datorer så ska nog gå fint. Och dummykontakt har jag gjort.

Går det även att flytta över musik från iPhone till datorn (som inte är köpt i iTunes)?

Ber om ursäkt för de simpla, amatörmässiga frågorna men mycket tacksam för all hjälp!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-22 23:17
Ursprungligen av Drkelso:

Stort tack! Den överför inköp just nu. Stod något om att man kan synka den med upp till 5 datorer så ska nog gå fint. Och dummykontakt har jag gjort.

Går det även att flytta över musik från iPhone till datorn (som inte är köpt i iTunes)?

Ber om ursäkt för de simpla, amatörmässiga frågorna men mycket tacksam för all hjälp!

Nej, det går inte via iTunes. Då får man ha något externt program.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-22 23:32

Aj då, som jag misstänkte.

Så då ska man väl alltså inte synkronisera telefonen? Kan man då uppdatera programvaran (utan att synkronisera allt)?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-22 23:38
Ursprungligen av Drkelso:

Aj då, som jag misstänkte.

Så då ska man väl alltså inte synkronisera telefonen? Kan man då uppdatera programvaran (utan att synkronisera allt)?

Du väljer i iTunes vad du vill synka.

1
Bevaka tråden