Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett snabbkommando, i InD CS4, för att dölja/ta fram allt (stödlinjer, textramar mm)?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-09-15 12:58

Som rubriken. Ett snabbkommando för att dölja/ta fram allt (stödlinjer, textramar mm) Finns det?

De kommandon som finns fungerar bara på Engelsk tangentbord, vilket är rätt puckat. Men du kan gå in under Redigeramenyn och skapa dina egna kortkommandon istället.

  • Medlem
  • 2010-09-15 14:18

Vad menar du nu, CyberPet? Alla kortkommandon jag använder i CS4 fungerar med mitt svenska tangentbord.
MatsOlov, testa om "w" är vad du söker. (Jag utgår från att du menar InDesign.)

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-09-15 17:44

Jo, Indesign är det. Och tack Baron "w" var precis det jag var ute efter.

Men precis som CyberPet säger så har även jag kortkommandon som jag inte får att funka tex. Hide guides cmd+; (se bild)

Det finns säkert någon förklaring men jag har inte hittat den

  • Medlem
  • 2010-09-15 21:25

Testa cmd+' eller någon annan av tangenterna runt Retur. Annars kan du som CyberPet skriver ändra eller komplettera i stort sett alla kommandon till vad som behagar.

Läs:
Stockholm Day 1 | InDesignSecrets

Adobe InDesign CS4 * Använda kortkommandon

Ursprungligen av Baron:

Vad menar du nu, CyberPet? Alla kortkommandon jag använder i CS4 fungerar med mitt svenska tangentbord.
MatsOlov, testa om "w" är vad du söker. (Jag utgår från att du menar InDesign.)

De kommandon som anges i menyerna för att gömma/visa ramlinjer och dylikt fungerar ju inte på Svenska tangentbord. Och det är ju galet jobbigt att man måste snurra runt halva tangentbordet för att hitta en kombination som fungerar, istället för den som angetts i menyn (eller i Adobes hjälpfiler!!). Därav mitt förslag att göra egna, bättre, kommandon.

Richard, din länk där (första), antyder att man skulle få någon annan standard om man köper den internationella versionen av InD, men det stämmer ju inte ändå. Har haft både svensk och engelsk version (då internationell version, inte US) och det fungerar ändå inte med de kommandon som Adobe skriver in i sina menyer.

Eller har jag yrat till det nu och missförstått allt?

Som exempel för Photoshop så tog de helt bort kommanona för at öka/minska pensel (på engelskan var det ju med brackets, [ och ] ), som tidigare gick att använda tangenten till höger om å (dvs ¨) och tangenten till höger om ö (dvs ' ). I Cs4 slutade de med det stödet.... tack och lov la de till högerklick (eller ctrl) + alt och dra med musen för att förstora/förminska och göra penseln mjukare/hårdare. Bäst!!

Internationell Engelsk version inkluderar kortkommandouppsättningar för alla tangenbordslayouter/språk, med andra ord är det möjligt att köra t.ex. Svensk InDesign med Engelska kortkommandon, eller tvärtom, det är bara en fråga om att välja rätt kortkommandofil.

Det fungerar också om man inte har internationell engelska, men då måste man kopiera en kortkommandofil från någon som har svensk version.

Aha... är det lagligt?

1
Bevaka tråden