Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Smidigaste sättet att automatisera ett gäng bildediteringar?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-28 16:07

Jag skulle behöva fixa så att jag med hjälp av ett musklick eller två (tre eller fyra går rätt bra det med) kan köra igång ett script eller en automatiseringsprocess där det utförs ett gäng med basala operationer (förändring av upplösning, konvertering till svartvitt, duplicering av materialet och ändring av namn) på ett antal bilder. Nu sitter jag och funderar på hur jag smidigast fixar detta.

Jag vill inte lägga ut några stålars på det hela så jag antar att mina alternativ är att använda mig utav ett program som automatiserar processen eller att skriva någon slags automatiseringsprocess på egen hand. Jag har sett en del möjliga alternativ på nätet men skulle nu vilja höra vad den samlade experten här på forumet har att säga om saken.

Jag har en del programmeringskunskaper, men jag ser inget självändamål i att jag måste koda ihop någonting själv. Vad som helst som gör vad jag vill funkar antar jag (förutom om det involverar moraliska tveksamheter såsom att hyra in kinesiska barnarbetare för att utföra jobbet).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-28 16:50

Har du undersökt vilka möjligheter som Apples Automator ger som följer med OS X?

Photoshop klarar detta om du har det, vi har en del killar här som är grymma på det.

Graphicconverter klarar sätta upp script (i regad version) för att göra sånt här.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-07-29 11:08

Ett kraftfullt gratisalternativ till Photoshop är naturligtvis Gimp, som man kan skripta.

Annars rekommenderar jag Image Magick. Det är ett paket med program som även det har öppen källkod och som man kör från en terminal (och därmed kan du fritt välja skript-språk). Det är oerhört kraftfullt och kan i princip göra allt du vill.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-29 14:32

Vanilj: Automator ger mig en hel del huvudbry. Pixelmatorfunktionerna fungerar inte eftersom de inte är "universal" (en dag, sanna mina ord, ska jag googla på detta och förstå vad sjutton som menas) och de övriga, mer basala, bildediteringsmöjligheterna är just för basala. Jag vill till exempel sätta en viss upplösning både i x- och y-led men Apples egna alternativ tillåter mig inte att göra detta.

Så jag är en aning skeptisk till att jag skulle kunna använda mig utav detta.

Goflorp: Photoshop har jag icke. Och jag ska försöka att undvika att lägga ut några pengar på detta projekt så Graphicconverter låter inte som något alternativ.

dala: Magick verkar vara spot-on. Jag ska verkligen ta mig en närmare titt på det. Jag återkommer med synpunkter.

Att använda Funktionsmacron och Droplets i Photoshop är oftast tillräckligt bra när det gäller bildredigering, så länge det inte ska punktmarkeras.

Ett tips kan vara att skriva ihop många små funktioner. Som ett göra en bild svartvit, en för att förminska till webbstorlek och lägga på skärpa, en för att lägga på en logga/vattenmärke, osv. Sedan skapar man ett nytt funktionsmakro som bygger ihop desa, så att du kan göra en webbaserad bild med logga som är färg, eller svartvit. Osv.

Att anpassa en bild till webbstorlek är enkelt, använd File > Automate > Fit image, och ange maxhöjd och maxbredd, så kommer Photoshop att automatiskt använda maxbredd och storlek, oavsett om bilderna är stående och liggande.

Att byta filmnamn gör du nog ändå snabbast i Bridge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-04 15:21

Jag körde på ImageMagick-vägen. Det är precis vad jag var ute efter. Dock har jag stött på vissa problem i exakt hur mina kommandon ska se ut, men det antar jag är att förvänta Antingen fortsätter jag att slita mitt hår eller så återkommer jag i en ny tråd med en fråga om det hela.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-04 17:54

IBM hade ett par artiklar om ImageMagick för ett tag sedan:
Graphics from the command line
More graphics from the command line

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-04 18:38

Lysande. Dem tackar man för!

Jag lyckades komma underfull med de flesta av mina problem.

Men jag gillar verkligen ImageMagick. Att göra sådana här saker ifrån terminalen känns helt rätt!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-04 21:14

Vad har/hade du för problem? Dela gärna med dig, så kan vi andra hjälpa till och/eller lära oss nåt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-04 21:20

Det var specifika problem med just de kommandona som jag ville köra på mina bilder (-resize, -color och -extent) och således skulle en beskrivning av detta vara kraftigt off-topic.

Finns det någon mer allmän tråd om ImageMagick som man kan posta och diskutera i?

Ursprungligen av Pluffo:

Det var specifika problem med just de kommandona som jag ville köra på mina bilder (-resize, -color och -extent) och således skulle en beskrivning av detta vara kraftigt off-topic.

Finns det någon mer allmän tråd om ImageMagick som man kan posta och diskutera i?

Du kan väl skapa en ny tråd om dina erfarenheter, hur du gick till väga. Det blir säkert intressant läsning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-04 21:25

Det låter som en god idé. Jag gör så senare ikväll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-05 02:33
1
Bevaka tråden