Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mer datatrafik i Telias surfabonnemang (24 maj 2010)

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Telia har gjort om sina abonnemang för datatrafik med mer trafik och - tror jag - även högre hastigheter för vissa abonnemang. Såhär ser en sammanfattning ut:

  • Mobilsurf Bas- upp till 1 Mbit/s
    - max 9 kr/dygn
    - 0,5 GB/dygn

  • Mobilsurf- upp till 6 Mbit/s
    - 69 kr/mån
    - 1 GB/mån

  • Mobilsurf Extra- upp till 6 Mbit/s
    - 169 kr/mån
    - 5 GB/mån
    - fri användning av Telias surfzoner

  • Mobilsurf Extra+- upp till 10 Mbit/s
    - 199 kr/mån
    - 10 GB/mån
    - fri användning av Telias surfzoner

Det har redan nämnts i tråden Fråga Telia, men jag tyckte det var värt en egen tråd.

Jag funderar på att gradera ner mig till Mobilsurf Extra (fick Extra+ per automatik) och sätta det jag sparar på ett Extrakort till paddan som jag förhoppningsvis får i morgon.

Detta skulle verkligen var Extra+ för mig:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag funderar på att gradera ner mig till Mobilsurf Extra (fick Extra+ per automatik) och sätta det jag sparar på ett Extrakort till paddan som jag förhoppningsvis får i morgon.

Det kan ju vara rätt smart. Precis som du så får alla som hade gamla Mobilsurf Extra automatiskt det nya Mobilsurf Extra+ men det går ju bra att byta ner sig till nya Mobilsurf Extra om man inte har nytta av hastigheten.

Det finns en annan skillnad också, det verkar som att fildelning och IP-telefoni - som hela tiden varit spärrade i de gamla abonnemangen - nu finns med i Mobilsurf Extra+. Såhär står det på Telias sida (länkad i första inlägget):

All datatrafik ingår utom trafiktyperna IP-telefoni eller att dela och ladda ner filer, vilka Telia förbehåller sig rätten att ej inkludera i dessa tjänster (OBS! gäller ej Mobilsurf Extra+. Där ingår IP-telefoni samt att dela och ladda ner filer).

Jag vet inte om detta innebär att t.ex. Skype i iPhone skulle kräva Mobilsurf Extra+ eller om Skype använder en annan teknik som inte berörs av spärren.

Ursprungligen av Adrian B:

Det kan ju vara rätt smart. Precis som du så får alla som hade gamla Mobilsurf Extra automatiskt det nya Mobilsurf Extra+ men det går ju bra att byta ner sig till nya Mobilsurf Extra om man inte har nytta av hastigheten.

Det finns en annan skillnad också, det verkar som att fildelning och IP-telefoni - som hela tiden varit spärrade i de gamla abonnemangen - nu finns med i Mobilsurf Extra+. Såhär står det på Telias sida (länkad i första inlägget):

All datatrafik ingår utom trafiktyperna IP-telefoni eller att dela och ladda ner filer, vilka Telia förbehåller sig rätten att ej inkludera i dessa tjänster (OBS! gäller ej Mobilsurf Extra+. Där ingår IP-telefoni samt att dela och ladda ner filer).

Jag vet inte om detta innebär att t.ex. Skype i iPhone skulle kräva Mobilsurf Extra+ eller om Skype använder en annan teknik som inte berörs av spärren.

det är ingen teknisk spärr utan något som bara skriver i villkoren för att kunna hitta en anledning att stänga av kunder ifall dom drar för mkt bandbredd osv...

Ursprungligen av =JoNaZ=:

det är ingen teknisk spärr utan något som bara skriver i villkoren för att kunna hitta en anledning att stänga av kunder ifall dom drar för mkt bandbredd osv...

Ok, jag trodde de spärrade portar.

Notera att det som förut hette Mobilsurf Alltid nu verkar heta endast Mobilsurf.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-05-24 15:15

Trevligt. Maxade mina 500 MB i maj så nu går det riktigt långsamt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-05-24 22:04

Jag har nog

Mobilsurf
- upp till 6 Mbit/s
- 69 kr/mån
- 1 GB/mån

eftersom jag betalar 69 kr/månad. Men inte visste jag att det var en gräns på 1 GB! Vad händer om jag går över den gränsen då, kan jag få en skyhög räkning då eller stängs datatrafiken av?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-05-24 22:11
Ursprungligen av Eva:

Jag har nog

Mobilsurf
- upp till 6 Mbit/s
- 69 kr/mån
- 1 GB/mån

eftersom jag betalar 69 kr/månad. Men inte visste jag att det var en gräns på 1 GB! Vad händer om jag går över den gränsen då, kan jag få en skyhög räkning då eller stängs datatrafiken av?

Jag har ett abbonemang för 69:-/månad. Tidigare fick man 500MB att surfa för efter det sänkte hastigheten när man gjort slut på den mängden data och jag antar att det är likadant nu.

Ursprungligen av Eva:

Jag har nog

Mobilsurf
- upp till 6 Mbit/s
- 69 kr/mån
- 1 GB/mån

eftersom jag betalar 69 kr/månad. Men inte visste jag att det var en gräns på 1 GB! Vad händer om jag går över den gränsen då, kan jag få en skyhög räkning då eller stängs datatrafiken av?

Det är som joakimo skriver. Om du kollar på Teliasidan jag länkade står det:

När du har ett av Telias mobilabonnemang kan du välja mellan fyra alternativ där datamängden och hastigheten varierar. När datavolymen som ingår är förbrukad sänks hastigheten till 120 Kbit/s. När datavolymen är förbrukar får du ett sms och möjlighet att köpa till data.

Jag verkar ha kvar mitt gamla datapaket, vilket innebär ungefär samma som Mobilsurf (upp till 6 Mbit/s och 69 kr/mån), men däremot upp till 5GB per månad istället för 1GB.

Ursprungligen av Patrik D:

Jag verkar ha kvar mitt gamla datapaket, vilket innebär ungefär samma som Mobilsurf (upp till 6 Mbit/s och 69 kr/mån), men däremot upp till 5GB per månad istället för 1GB.

Hur ser du det?

Jag ser att jag fortfarande har "Mobilsurf Alltid" under "Mina tjänster" när jag loggat in på Mina Sidor hos Telia och klickat på mitt mobilnummer. Men klickar jag på "Läs mer" för Mobilsurf Alltid hamnar jag bara på översiktssidan och klickar jag på "Avbeställ" så står det faktiskt bara "Mobilsurf" och inte "Mobilsurf Alltid".

Det kanske bara tar tid att växla över till de nya abonnemangen? Eller tror ni det kräver manuell anmälan till Telia?

Ursprungligen av Adrian B:

Hur ser du det?

Jag ser att jag fortfarande har "Mobilsurf Alltid" under "Mina tjänster" när jag loggat in på Mina Sidor hos Telia och klickat på mitt mobilnummer. Men klickar jag på "Läs mer" för Mobilsurf Alltid hamnar jag bara på översiktssidan och klickar jag på "Avbeställ" så står det faktiskt bara "Mobilsurf" och inte "Mobilsurf Alltid".

Det kanske bara tar tid att växla över till de nya abonnemangen? Eller tror ni det kräver manuell anmälan till Telia?

Men har man verkligen rätt att göra så utan att meddela användaren, förutom om det inte är till användarens fördel?

När jag hade Tre för ett antal år sen, så hade dom inte rätt att göra så i alla fall, när dom titt som tätt ändrade sina tjänster, eftersom jag frågade dom om just detta.

Ursprungligen av Patrik D:

Men har man verkligen rätt att göra så utan att meddela användaren, förutom om det inte är till användarens fördel?

Näe, jag antar att de inte får ändra hursomhelst. Jag minns att jag länge hade kvar en gammal abonnemangsform (Telia Pott 25) som de regelbundet ringde och försökte få mig att byta från

Men att bara öka datatrafiken till det dubbla antar jag borde vara ok. Tjänsten är ju densamma (om än att "Alltid" försvunnit ur namnet).

Ursprungligen av Adrian B:

Näe, jag antar att de inte får ändra hursomhelst. Jag minns att jag länge hade kvar en gammal abonnemangsform (Telia Pott 25) som de regelbundet ringde och försökte få mig att byta från

Men att bara öka datatrafiken till det dubbla antar jag borde vara ok. Tjänsten är ju densamma (om än att "Alltid" försvunnit ur namnet).

Ja precis, jag tror inte att dom kan sänka min maximala dataöverföring från 5GB till 1GB utan att få mitt godkännande.

Ursprungligen av Patrik D:

Jag verkar ha kvar mitt gamla datapaket, vilket innebär ungefär samma som Mobilsurf (upp till 6 Mbit/s och 69 kr/mån), men däremot upp till 5GB per månad istället för 1GB.

Undrar om samma sak "drabbat" mig. Jag hade först 5 GB/mån för 199 kr/mån, sedan nedgraderade jag till Mobilsurf Alltid, 500 MB/mån för 69 kr/mån.

Jag har vid två tillfällen överskridit 500 MB/mån, gaska kraftigt också då jag varit uppe i ca 4 GB. Det var när jag var på semester utan tillgång till WiFi och jag använde telefonen som modem till datorn.

Däremot sänktes inte hastigheten. Jag hade full fräs i uppkopplingen hela tiden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-25 12:30

Dessa känns bättre. Mitt som jag tecknade när iphonen kom till sverige är som Mobilsurf Extra men kostar 200kr/månad så det blir väll till att ringa och ändra det...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-25 16:32

Hmm är det inte så att vi som har gamla tjänster behåller dem så även om det kommer nya som både är billigare och bättre så ändras inte den formen man själv har såvidare man inte säger till om det?

Ursprungligen av Kajan:

Hmm är det inte så att vi som har gamla tjänster behåller dem så även om det kommer nya som både är billigare och bättre så ändras inte den formen man själv har såvidare man inte säger till om det?

Det hoppas jag verkligen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-25 19:20

Ja jag tror på det till 100% iallafall för det är sammasak när det gäller dem vanliga telefonabbonemangen. Bara för man inte kan teckna just det abbonemanget man har haft på länge så har man ändå kvar det. Trots att det kommer nya. Det är ju ett sätt för operatörerna att tjäna pengar också. Du kan tänka hur många personer det finns som säkert ligger kvar på sina gamla abbonemangen som är 10 år gamla och ringer för 5 kr/min. Varför skulle operatörerna automatiskt skicka över dem till något bättre.

Hej!

De nya mobilsurftjänsterna kommer helt att ersätta de gamla tjänsterna. Man kommer automatiskt att ta del av de nya, förbättrade villkoren

Exempelvis: Om du har haft mobilsurf Alltid så byts den automatiskt till den nya tjänsten Mobilsurf.
Vi nedgraderar aldrig en tjänst automatsikt utan det måste ske i samråd med dig som kund.

Alltså när det gäller detta så innebär det högre hastighet för vissa och lägre pris för andra.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-05-27 08:52

Enligt chatten på telia så hade min mobilsurf alltid ändrats till mobilsurf men det skulle dröja några dagar innan det fick genomslag på mina sidor. Bara så ni vet.

1
Bevaka tråden