Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inga iBooks utanför USA?

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tittar man runt på Apples svenska sida står inte ett ord om iBooks, och på filmen om iPad i Sverige är den 1 minut kortare och innehåller inte delen där de pratar om iBooks och på den amerikanska varianten står det "iBooks not available outside of the US" känns som att apple kommer att lyckas lika bra med iPad som Apple-TV i Sverige genom att inte tillhandahålla innehåll (var är filmerna, och tv-serierna, och e-böckerna?)

Blir väl till att köpa en Adlibris Letto i stället...

Ja, det är trist att bo i ett pytteland som Apple - och alla andra multinationella jättar - mer eller mindre skiter i. Jag väntar fortfarande på hyrfilm

Nu tror jag inte böcker är en stor grej i Sverige. Jag tror inte denna brist drar ner försäljningssiffrorna - det är andra parametrar som driver kunden till köp av denna platta.

För mig är det dock ett nono. Jag köper inte plattan föränn det går att köpa/hyra även svenska böcker - det kanske kommer apps som fixar det - apps till biblioteken också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-15 12:45
Ursprungligen av Zimmerman:

Ja, det är trist att bo i ett pytteland som Apple - och alla andra multinationella jättar - mer eller mindre skiter i. Jag väntar fortfarande på hyrfilm

Nu tror jag inte böcker är en stor grej i Sverige. Jag tror inte denna brist drar ner försäljningssiffrorna - det är andra parametrar som driver kunden till köp av denna platta.

För mig är det dock ett nono. Jag köper inte plattan föränn det går att köpa/hyra även svenska böcker - det kanske kommer apps som fixar det - apps till biblioteken också.

Ja, bibliotek, hur tusan fungerar det? Har bibliotek en "licens" per bok? Även om det inte finns samma kommersiella incitament för bibliotek att digitalisera böcker så är väl det bara en tidsfråga också där egentligen... Om jag kunde skaffa ett lånekort och låna böcker elektroniskt (på iPaden t.ex.) skulle i alla fall jag använda biblioteken något oftare än jag gör idag.

Fast det var kanske inte det du syftade på?

Det har funnits i många år - åtminstone Sthlms Stadsbibliotek har e-utlåning sedan länge.

Ursprungligen av sodemus:

Ja, bibliotek, hur tusan fungerar det? Har bibliotek en "licens" per bok? Även om det inte finns samma kommersiella incitament för bibliotek att digitalisera böcker så är väl det bara en tidsfråga också där egentligen... Om jag kunde skaffa ett lånekort och låna böcker elektroniskt (på iPaden t.ex.) skulle i alla fall jag använda biblioteken något oftare än jag gör idag.

Fast det var kanske inte det du syftade på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-15 12:57

Wow, de verkar ju ha ett rätt omfattande utbud! Det hade jag missat.... fantastiskt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-21 19:34

Även om iBookstore inte kommer att erbjuda försäljning av böcker, är det sedan nyligen bekräftat att Apple tack och lov kommer tillåta att man synkar över vanliga ePub-filer till iBooks-programmet i iPad lika enkelt och självklart som att man kan synka över MP3- och AAC-filer till iPod-programmet. Därmed är problemet i stort sett obefintligt tycker man. Det enda vi kommer sakna är bekvämligheten av att handla direkt i Apples egna program.

Och här kommer också en mycket trevlig tanke. Helt lagligt gratis e-böcker från Biblioteket i mängder direkt från nätet in i iPad? Som sagt erbjuder de ju e-böcker sedan en tid tillbaka redan och de är faktiskt tillgängliga i ePub-format. Slår i mina ögon iBookstore även om den hade funnits här. Låter som att det verkligen kan bli något av detta. Men ... sen har vi det här med DRM. E-böcker därifrån och från många andra ställen är ju skyddade med Adobe-DRM, vilket inte är något Apple kommer stödja. Ständigt detta DRM som sätter käppar i hjulet för alla utom piratkopierarna ... Eller hur kommer det bli? Kommer det komma något alternativt e-boksprogram för iPad med Adobe-stöd eller kommer det kanske finnas något enkelt sätt att kringgå DRM-skyddet?

Får hoppas att det blir annan prispolitk för bibliotekens utlåning av eböcker för annars blir det dyrt för skattebetalarna. Idag betalar biblioteken 20 kr varje gång de lånar ut en ebok. 10 kr till förlaget och ca 10 kr till elib som hanterar utlåningen. Detta att jämföra med en "pappersbok" som kostar själva boken och sedan 1,29 kr i biblioteksersättning varje gång den lånas ut.

helt galet att det är sådan skillnad i pris! Varför skulle förlagen ta ut en sådan hutlös extrakostnad för att leverera boken i ePub format? Och vad är det för unikt som elib har som gör att de kan ta ut 10kr per utlåning? det blir sjukt mycket pengar i längden.

Verkar på Elib som att man måste ha lånekort på ett specifikt bibliotek. Det biblioteket måste dessutom tillhandahålla boken i ePub format? helt sjukt krångligt.

Sverige borde ha ett centralt digitalt bibliotek och utveckla en egen tjänst för att leverera det så skattebetalarna inte behöver betala 10kr per bok till elib. Kan någon styra upp det?

Som sagt tidigare är det inte heller möjligt att få in en drm-skyddad ePub i iPaden, så alternativet är att biblioteken fixar en egen app som löser det, verkar väl inte så troligt. Eller att det går att knäcka drm-skyddet och sedan lyfta in boken i iPaden, om det nu är möjligt.

Så länge Stanza och Kindle finns så gör det mig faktiskt inte så mycket. Det är som tur inte som med film och Tv-program där Apple har gett sig själva mer eller mindre ensamrätt.

Matondo, momsen på fysiska böcker är 6%, och på digitala böcker 25%. Man får hoppas att de snart inser att en bok är en bok, oavsett tekniken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-09 00:29

Det finns redan nu ett antal alternativ till iBooks i App store: Kindle, BookShelf, readMe ... Vet inte hur det är med dem men då Apple uppenbarligen inte förbjuder konkurrenter till iBooks är jag övertygad om att det strax kommer komma en e-boksläsare med stöd för Adobe-kryptering.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-17 16:03

En variant är Smashwords - Ebooks from independent authors and publishers det finns ett litet antal svenskskrivna böcker där. Kan särskillt rekommendera mj walther och "Tom". Laddas ned 60% gratis gillar man betalar man för resten. Hade ingen aning att man kunde ladda ned e-böcker från biblioteket. Skitbra faktiskt. : )

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-17 16:07

Ah, glömde. Håller inte med att ipad inte ska bli stor på eböcker. Jag tror att många äldre typ 40 uppåt som har en ipad garanterat laddar ned böcker. Det är en mediamaskin och böcker är faktiskt vårt ursprungsmedia! Så nog är det en viktig detalj för många ipadköpare.

Jag hittar bara typ Fjodor Dostojevskij och Hemsöborna på iBooks. Beror det på att jag har ett svenskt iTunes-konto?

Ursprungligen av pmarriott:

Jag hittar bara typ Fjodor Dostojevskij och Hemsöborna på iBooks. Beror det på att jag har ett svenskt iTunes-konto?

Ja

...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-27 02:50
Ursprungligen av Goflorp:

Ja

...

Borde inte hela Project Gutenberg finnas även i svenska iBook Store? Där finns massor med trevliga klassiker iallafall. Annars finns de att ladda ner i ePub-format alldeles gratis från Main Page - Gutenberg

  • Oregistrerad
  • 2010-07-08 00:26
Ursprungligen av imaster:

Borde inte hela Project Gutenberg finnas även i svenska iBook Store? Där finns massor med trevliga klassiker iallafall. Annars finns de att ladda ner i ePub-format alldeles gratis från Main Page - Gutenberg

Jodå det finns massor, bland annat hemsöborna etc.

Det tråkiga är att alla böcker där är på originalspråk vilket begränsar mig till engelsk- och svensktalande författare. Men visst finns det mycket bra böcker.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-06-27 09:29
Ursprungligen av Leftrustle:

Det tråkiga är att alla böcker där är på originalspråk vilket begränsar mig till engelsk- och svensktalande författare. Men visst finns det mycket bra böcker.

Inte bara på originalspråk, en del finns också i översatta versioner, men oftast då till engelska

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-06-28 17:35

Böcker man lånar på t.ex. Biblioteket fungerar inte på ipad pga kopieringsskyddet.
Finns iofs trådar på nätet om hur man får till det iaf.
Jag gjorde en labb och visst fungerade det att få in en lånebok till iBook.
(fast jag vet inte hur smidigt det var)

Hur fungerar det med böcker som du köper på exvis bokus.com?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-07-08 09:41
Ursprungligen av BlackSmp:

Hur fungerar det med böcker som du köper på exvis bokus.com?

Jag har aldrig handlat på bokus, men efter en snabbtitt så ser de ut att använda kryptering/kopieringskydd vilket jag inte tror att iTunes/iBooks har stöd för.

Så om man skulle skulle köpa en bok där var du nog tvungen att plocka bort kopieringsskyddet är jag rädd.

*Edit*
Såg nu att de hade en FAQ där denna artikel finns med:
http://elibse.wordpress.com/2010/05/21/sa-har-far-du-in-e-bocker-i-din-ipad/
Så problemet är väl mer att veta om böckerna är kopieringsskyddade eller vattenmärkta men jag misstänker att de är kopieringskyddade.

*edit2*
kollade runt på böckerna på topplistan och de flesta hade en variant med EPUB, vattenmärke.
Så dessa borde ju fungera.
Sedan kan man ju tycka att det är lite tråkigt att pocketvarianten kostar 45 medans e-boken kostar runt 100.

Senast redigerat 2010-07-08 12:13

Tack, jag tog en titt och letade också på Bokus (efter det att jag ställt frågan) och om jag förstod allt korrekt så ska det fungera så länge det är epub med vattenmärke.

Priserna var en aning varierande - jag tycker att böcker som har varit ute på marknaden borde inte kosta mer än en pocket - de tjänar ändå mycket mer per såld bok jämfört med fysisk exemplar (eller rättare sagt - de borde tjäna mycket mer, jag har inte fakta).

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-07-08 15:42
Ursprungligen av BlackSmp:

Priserna var en aning varierande - jag tycker att böcker som har varit ute på marknaden borde inte kosta mer än en pocket - de tjänar ändå mycket mer per såld bok jämfört med fysisk exemplar (eller rättare sagt - de borde tjäna mycket mer, jag har inte fakta).

Exakt, det var ju egentligen det jag menade med min dåliga/korta prisjämförelse.
Mervärdet för mig i att köpa en inbunden bok jämfört med en pocketbok, är i stort sett endast tidsaspekten.
Den inbundna släpps först och således är jag beredd att betala lite mer för den om jag vill läsa den på en gång.
Spelar det ingen roll så kan jag vänta x månader och köpa den för en tredjedel av priset som pocket.

Personligen tycker att e-böckerna borde följa samma spår.
1. Inbunden och e-bok släpps samtidigt till liknande pris.
2. Pocket släpps x månader senare och prissänkning på e-boken.

Men det är ju endast min syn och vad jag är är villig att betala "extra" för.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-08 18:32

E-böcker ses inte idag som något att ersätta pappersböcker med och därmed finns det heller ingen anledning att gå med förlust på dem. En pocket (mass-market paperback) kostar inte mycket mer än fem kronor att trycka och troligen görs typsättning och sånt för pocketen samtidigt som den inbundna vilket gör att man sparar pengar och kan sälja pocketen billigt när den släpps.

När man gör en e-bok måste man återigen typsätta och korrekturläsa och med tanke på de små upplagorna måste de ta ut högre priser för att överhuvudtaget få tillbaka pengarna.

Ursprungligen av imaster:

E-böcker ses inte idag som något att ersätta pappersböcker med och därmed finns det heller ingen anledning att gå med förlust på dem. En pocket (mass-market paperback) kostar inte mycket mer än fem kronor att trycka och troligen görs typsättning och sånt för pocketen samtidigt som den inbundna vilket gör att man sparar pengar och kan sälja pocketen billigt när den släpps.

När man gör en e-bok måste man återigen typsätta och korrekturläsa och med tanke på de små upplagorna måste de ta ut högre priser för att överhuvudtaget få tillbaka pengarna.

Moment 22 - så länge som de har högre priser så lär inte mycket hända...

Nu kan jag inte mycket om bokproduktion - vad innebär typsättning? Och Korrekturläsningen borde väl bara göras en gång för alla? Varför måste den göras om?

Edit: Jag gjorde en snabbgoogling på typsättning och det handlar väl om "horungar" och sådant men hur fungerar det med en e-bok? Jag kan byta typsnitt och storlek i iBook - det påverkar sidbrytningen - dvs: typsättningen om jag begrep allt.

Senast redigerat 2010-07-09 08:47
  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-10 11:22
Ursprungligen av BlackSmp:

Moment 22 - så länge som de har högre priser så lär inte mycket hända...

Nu kan jag inte mycket om bokproduktion - vad innebär typsättning? Och Korrekturläsningen borde väl bara göras en gång för alla? Varför måste den göras om?

Edit: Jag gjorde en snabbgoogling på typsättning och det handlar väl om "horungar" och sådant men hur fungerar det med en e-bok? Jag kan byta typsnitt och storlek i iBook - det påverkar sidbrytningen - dvs: typsättningen om jag begrep allt.

Japp, det stämmer att det är det typsättning handlar om. Hur och varför det inte funkar med samma typsättning till en ebok vet jag inte—jag har funderat i samma banor själv. Korrekturläsning måste man dock göra efter varje typsättning för man vet aldrig vad typsättare och deras programvara hittar på.

Jag tror inte att förlagen satsar på eböcker som konkurrent till tryckta böcker för till skillnad från musik- eller filmbranchen så tjänar bokförlagen fortfarande stora pengar och försäljningen går bra. Därför måste man inte undercutta sig med eböckerna och sälja dem för att skapa en ny standard. Enligt förlagen får marknaden öka i den takt den vill och i takt med att andelen blir större kommer också konkurrensen öka och priserna gå ner.

Jag har t.ex. köpt säkert tio eböcker bara i år—jag som aldrig skulle köpa eböcker i hela mitt liv... Däremot tycker jag priserna på Amazon är helt ok, den dyraste kostade väl $12 och det är mer än väl beredd att betala, trots att jag är student.

Ursprungligen av snav:

Exakt, det var ju egentligen det jag menade med min dåliga/korta prisjämförelse.
Mervärdet för mig i att köpa en inbunden bok jämfört med en pocketbok, är i stort sett endast tidsaspekten.
Den inbundna släpps först och således är jag beredd att betala lite mer för den om jag vill läsa den på en gång.
Spelar det ingen roll så kan jag vänta x månader och köpa den för en tredjedel av priset som pocket.

Personligen tycker att e-böckerna borde följa samma spår.
1. Inbunden och e-bok släpps samtidigt till liknande pris.
2. Pocket släpps x månader senare och prissänkning på e-boken.

Men det är ju endast min syn och vad jag är är villig att betala "extra" för.

Så länge man inte ser e-boken som en verklig bok och ger den samma moms så lär den inte kosta det samma eller vara billigare än en tryckt bok. Dom där extra 19 procenten ska betalas på något sätt.

Jag tycker att alla eBöcker skulle vara pissbilliga

* Ingen tryckkostnad
* Ingen distrubition
* originalet finns reda elektroniskt (PDF?)

Jag håller på prata med skolan om att få skolböckerna (väldigt speciella böcker inom fastighetsbranchen) som PDF:er - att ha i en framtida iPad....

Ursprungligen av Goflorp:

Jag tycker att alla eBöcker skulle vara pissbilliga

* Ingen tryckkostnad
* Ingen distrubition
* originalet finns reda elektroniskt (PDF?)

Jag håller på prata med skolan om att få skolböckerna (väldigt speciella böcker inom fastighetsbranchen) som PDF:er - att ha i en framtida iPad....

Jag har tagit mig friheten att köpa ett ex av all vår kurslitteratur, snitta upp, scanna in och göra PDF-er av. De är VÄLDIGT eftertraktade på skolan.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-16 17:30
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag har tagit mig friheten att köpa ett ex av all vår kurslitteratur, snitta upp, scanna in och göra PDF-er av. De är VÄLDIGT eftertraktade på skolan.

Kanske inte så rättvist mot dom som skriver kursböcker. Det är ingen lukrativ bransch till att börja med.

Bevaka tråden