Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMove/iTunes/iPhoto på extern disk

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-30 13:48

Hej!

Har tänkt köpa en WD My Studio II med 2x1TB i Raid1 och köra via FW. (Självklart ska den backupas, RAID1 är ingen backup i sig om orginalen ligger på den ) Disken formaterad enligt alla konstens regler med Mac's filsystem.

Frågan är dock när jag tänker lägga över Biblioteken i rubriken till denna och välja att köra dom från den externa disken, ALT tangenten intryckt när man starta programmet om jag inte minns fel, är hur det blir med rättigheterna på filerna? Kommer det bli som på den interna disken när filerna legat i ens hemkatalog eller kommer alla få läs/skrivrättigheter när jag lägger över dem? (vet att man kan ändra rättigheterna i efterhand). Eller kommer jag kunna köra dessa bibliotek på flera konton på samma dator utan problem / default när jag kopierat över allt ?

Hoppas ni förstod mitt babblande

/N

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-08 10:43

Ingen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-08 11:36

Vet inte hur det blir med rättigheter men jag tror inte det är satt per fil, utan att det är just hemkatalogen som har begränsade rättigheter. Men du borde ju kunna markera hela disken i Finder och sätta rättigheter så att bara du kan läsa och skriva till disken med cmd-i.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-02-08 15:29

Alt-tangenten vid programstart gör mycket riktigt att du får alternativet att skapa ett nytt bibliotek. Förslagsvis börjar du med att flytta mapparna iPhoto Library, iTunes Library och iMovie Library till måldisken, och därefter med alt-start peka programmet till respektive biblioteks nya plats.

Läs- och skrivrättigheterna bör i utgångsläget tillåta alla att skriva och läsa i dina mediabilbiotek (är som fred! påpekade bara själva hemkatalogen som har begränsad åtkomst), men detta kan du ju som sagt mycket enkelt ändra på i efterhand så att det blir som du vill ha det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-08 15:35

Strålande, då borde man ju teoretiskt sätt kunna använda samma bibliotek från två olika användarkonton?

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-02-08 15:48
Ursprungligen av NBK:

Strålande, då borde man ju teoretiskt sätt kunna använda samma bibliotek från två olika användarkonton?

Ja visst, det är inga som helst problem! (Och heller ingen särskilt ovanligt lösning. Har man ingen extern disk kan man flytta biblioteken högre upp i hårddiskhierarkin - t ex direkt under Macintosh HD - och på så sätt peka flera användares bibliotek mot samma katalog.)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-08 16:12

Strålande! Då ska det beställas.. dock hade inte dustin den i lager just nu, men den som väntar på nåt gott!

1
Bevaka tråden