Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga Telia

Tråden skapades och har fått 658 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-10-02 09:25

Upplåsning

Jag skulle vilja låsa upp min Telialåsta iPhone direkt, utan att behöva vänta i 12 månader.
Om jag ändå har ett abonnemang som är låst till Telia på minst 12 månader eller mer, borde det inte vara ett problem.
Låsningen innebär ett stort problem för oss användare vid utomlandsresor. Att behöva ta med en extra telefon (om man har någon) och laddare bara för att iPhonen ska vara låst är löjligt. Har jag mitt abonnemang låst till Telia är jag ju ändå kvar som kund...
Vad är din kommentar till detta?

Hej

Tyvärr så går det inte att låsa upp en telefon efter kortare tid än 12 månader, vi är medvetna om att det medför vissa bekymmer, men det går tyvärr inte att lösa på något sätt. Orsaken till låsningen har dels att göra med att Telia får möjlighet att ge ytterligare rabatt på telefonen till kund men teorin bakom låsningen är dock en diskussion som vi inte kommer att ge oss in på.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-10-02 22:10
Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej

Tyvärr så går det inte att låsa upp en telefon efter kortare tid än 12 månader, vi är medvetna om att det medför vissa bekymmer, men det går tyvärr inte att lösa på något sätt. Orsaken till låsningen har dels att göra med att Telia får möjlighet att ge ytterligare rabatt på telefonen till kund men teorin bakom låsningen är dock en diskussion som vi inte kommer att ge oss in på.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Rabatt fick jag ingen alls trots att jag har haft Telia sedan Motorola StarTac. Och på fast telefoni. Och Internet. Och Mobilt bredband.
Tre låser upp utan att vänta 12 mån.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-03 09:03

Hej Telia!

När går gränsen för vad som räknas för ny månad för mina 500 mb surf? Är det vid månadsskiftet eller då ny faktura skickas?

/Simon

Ursprungligen av simonn:

Hej Telia!

När går gränsen för vad som räknas för ny månad för mina 500 mb surf? Är det vid månadsskiftet eller då ny faktura skickas?

/Simon

Hej!

Om du har ett abonnemang med en fastpris datatjänst, då räknas det per månad, inte vid fakturabryt.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia kundservice

Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej!

Om du har ett abonnemang med en fastpris datatjänst, då räknas det per månad, inte vid fakturabryt.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia kundservice

Har kollat min senaste räkning och min period för mobilsurf ligger mellan den 24/8-22/9, så det är nog inte från den 1:e till den siste i månaden.

Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Har kollat min senaste räkning och min period för mobilsurf ligger mellan den 24/8-22/9, så det är nog inte från den 1:e till den siste i månaden.

Kostnaden för tjänsten kanske räknas för hel kalendermånad.

Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Har kollat min senaste räkning och min period för mobilsurf ligger mellan den 24/8-22/9, så det är nog inte från den 1:e till den siste i månaden.

Hej

Jo det är så att alla tjänster som ger en fria sms eller fri data trafik ger nya sms och ny datatrafik den 1a varje månad. Detta är fullständigt oberoende av fakturaperioder. Detta är inte något nytt.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Har kollat min senaste räkning och min period för mobilsurf ligger mellan den 24/8-22/9, så det är nog inte från den 1:e till den siste i månaden.

Summan av all MB jag hade på min räkning var ju mellan datumen, men Anders Häll. Du menar alltså att de 500 MB som jag har, räknas från den förste till den siste i månaden. Enda sättet för mig att få kontroll över dessa, är ju då att nollställa räknaren den 1:e varje månad? Som det var denna räkning hade jag förbrukat över 750 MB, men då har ju en del av det ingått i månaden innan.

Hej

Ja det är korrekt, du måste nollställa räknaren den 1a varje månad för att ha koll på din förbrukning.
Faktureringen ligger däremot och går efter just din fakturagrupps regler.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-10-14 12:05

Ang. upplåsning av iPhone... Kan Ni (Telia) även låsa upp telefoner som är köpta från t.ex. Halebop?

Ursprungligen av lensv:

Ang. upplåsning av iPhone... Kan Ni (Telia) även låsa upp telefoner som är köpta från t.ex. Halebop?

Hej

Ja, Telias butiker kan låsa upp telefoner låsta till Halebop.
Proceduren tar normalt några minuter och kostar 300:-

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-10-15 11:12
Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej

Ja, Telias butiker kan låsa upp telefoner låsta till Halebop.
Proceduren tar normalt några minuter och kostar 300:-

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Tack!

Måste ev. bindningstid ha löpt ut för att detta ska gå att genomföra?
Görs det här direkt numera, alltså ingen uppdatering via iTunes ed.?

Ursprungligen av lensv:

Tack!

Måste ev. bindningstid ha löpt ut för att detta ska gå att genomföra?
Görs det här direkt numera, alltså ingen uppdatering via iTunes ed.?

Hej

Nej det är inte tvunget att eventuell bindningstid måste ha löpt ut.
Det som är av intresse är att luren måste vara minst 12 månader gammal.
Det vill säga att det måste ha gått minst 12 månader efter inköp innan man kan låsa upp den.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-10-15 16:35
Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej

Nej det är inte tvunget att eventuell bindningstid måste ha löpt ut.
Det som är av intresse är att luren måste vara minst 12 månader gammal.
Det vill säga att det måste ha gått minst 12 månader efter inköp innan man kan låsa upp den.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Får man fråga vad anledningen är till denna tidsgräns?

Upprepar även den andra frågan...

Görs upplåsningen direkt numera, är det alltså inte längre någon uppdatering via iTunes som gäller?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-10-23 08:05
Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej

Ja, Telias butiker kan låsa upp telefoner låsta till Halebop.
Proceduren tar normalt några minuter och kostar 300:-

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Följdfråga... Gäller det här även upplåsning från andra Operatörer (Telenor, 3 etc.)?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-23 09:49
Ursprungligen av lensv:

Följdfråga... Gäller det här även upplåsning från andra Operatörer (Telenor, 3 etc.)?

Nej, det är väl ganska självklart.

Halebop ägs av Telia.

De andra operatörerna sköter sina upplåsningar själva.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-14 21:25

Vad gäller upplåsning av operatörslåset när jag fått en iphone 3GS i utbyte för en iphone 3G som är inköpt för över 12 månader sedan?

Ursprungligen av ptMAe:

Vad gäller upplåsning av operatörslåset när jag fått en iphone 3GS i utbyte för en iphone 3G som är inköpt för över 12 månader sedan?

Hej.

Då detta är ett utbyte från en äldre produkt till en nyare så gäller följande:
Ta med dig kvittot på den gamla Telefonen som blev utbytt. Då ska dom i butiken (Telia butik) kunna ordna med upplåsningen på den nya produkten. Men du MÅSTE ha med dig kvittot dör det framgår datum för införskaffandet av den gamla iPhonen.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Hej.

Den bakomliggande orsaken till 12 månaders operatörslåsning har inte jag fått reda på. Men det finns säkerligen en orsak till detta. Upplåsningen av en telefon görs fortfarande genom iTunes efter besök på en Telia butik med kvitto och/eller telefon. Därefter beställer butiken upplåsningen via Apple som skickar den i en uppdatering av telefonen via iTunes. Ingen skillnad därvidlag.

Beklagar att jag inte noterade din andra fråga.
Trevlig helg.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-10-17 07:44

Hej Telia Kundservice!

Jag beställde en iPhone igår, tillsammans av en förlängning av mitt nuvarande abonnemang.

Det abonnemang jag har nu tecknade jag förra sommaren på 18 månader. Den nuvarande bindningstiden är till 15/1-2010. Första möjliga förlängningsdagen var alltså igår (16/10-09)

Nu till min fråga:
när kommer abonnemangsformsbytet att ske (från Telia Sommarvänner till Telia Vänner)?

1. Så fort ni hunnit hantera ordern (säg 2-3 dagar)?
2. När telefonen levereras (allt mellan två och tio veckor)?
3. 15/1 2010?

Tacksam för svar

frukt

Hej

Abonnemangsbytet sker i samma ögonblick som vi får in avtalet. Men tidigast den 15/10e då det är från och med det datumet som det går att utföra förändringar på ditt abonnemang.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-10-21 12:18
Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej

Abonnemangsbytet sker i samma ögonblick som vi får in avtalet. Men tidigast den 15/10e då det är från och med det datumet som det går att utföra förändringar på ditt abonnemang.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Hej,

det stämmer inte. Enligt Mina sidor har jag fortfarande "Sommarvänner", trots beställningen som gjordes i fredags. Jag har fått sms-bekräftelse på min beställning och när jag provar att "lägga till bindningstid" så går det inte, trots att den nya bindningstiden inte lagts på. Ingen stor grej, men så är det. Jag antar att det sker med någon veckas fördröjning, eller helt enkelt när telefonen levereras.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-19 12:52

Min iPhone 3G med Telia-abonnemang som numera är 15 månader gammal (köpte 1:a dagen) har börjat säga "Inget SIM". Lösningen blir att jag tar ut SIM-kortet och stoppar i det igen. Då fungerar det några timmar. Sedan får jag "Inget SIM" igen...

Kan jag få detta fixat på garantin (jag har ingen koll på hur lång garantitiden är)?

Ursprungligen av kia2:

Min iPhone 3G med Telia-abonnemang som numera är 15 månader gammal (köpte 1:a dagen) har börjat säga "Inget SIM". Lösningen blir att jag tar ut SIM-kortet och stoppar i det igen. Då fungerar det några timmar. Sedan får jag "Inget SIM" igen...

Kan jag få detta fixat på garantin (jag har ingen koll på hur lång garantitiden är)?

Hej

Garantitiden på en iPhone är 1 år.
Jag misstänker dock att det är ditt sim-kort som behöver bytas ut.
Det kan en Telia butik göra på plats. Naturligtvis får du behålla ditt telefonnummer.
Orsaken till att det blir såhär ibland kan diskuteras, men jag misstänker en strömspik när man har satt i laddaren i telefonen.
Du kan besöka en butik för att hämta ut ett nytt sim-kort på plats eller så kan jag posta ett till dig.
Pm:a mig om du vill att jag skickar ett åt dig.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-20 21:19
Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej

Garantitiden på en iPhone är 1 år.
Jag misstänker dock att det är ditt sim-kort som behöver bytas ut.
Det kan en Telia butik göra på plats. Naturligtvis får du behålla ditt telefonnummer.
Orsaken till att det blir såhär ibland kan diskuteras, men jag misstänker en strömspik när man har satt i laddaren i telefonen.
Du kan besöka en butik för att hämta ut ett nytt sim-kort på plats eller så kan jag posta ett till dig.
Pm:a mig om du vill att jag skickar ett åt dig.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Jag hade ett liknande problem när jag hade lågt med batteri i min 3GS (5-10%), då fick jag soft reseta för att få igång täckningen igen. Har aldrig haft några problem förutom just det tillfället, har dock inte haft så lågt batteri igen.

Ett annat problem som också borde vara simkort relaterat är att varje gång jag är i samtal så har jag bara vanlig GSM-täckning men så fort jag avslutar samtalet så kommer EDGE/3G tillbaka.
Hade det även på min 3G och märker inte av det om jag byter till ett Tre-simkort.

Finns det möjlighet att få mitt utbytt med?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-12 13:13
Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej

Garantitiden på en iPhone är 1 år.
Jag misstänker dock att det är ditt sim-kort som behöver bytas ut.
Det kan en Telia butik göra på plats. Naturligtvis får du behålla ditt telefonnummer.
Orsaken till att det blir såhär ibland kan diskuteras, men jag misstänker en strömspik när man har satt i laddaren i telefonen.
Du kan besöka en butik för att hämta ut ett nytt sim-kort på plats eller så kan jag posta ett till dig.
Pm:a mig om du vill att jag skickar ett åt dig.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Jag tycker att det är finemang att Telia Kundservice är med på 99.se. Jag har ett problem med min iPhone. Anders misstänkte att SIM-kortet behövde bytas ut (se ovan). Jag PM:ade honom och han skickade ett nytt SIM-kort till mig.

Idag fick jag räkningen. 95 kronor kostade tydligen Anders råd till mig. I hans meddelande (se ovan) framgick inte att detta skulle kosta pengar.

Telia får gärna ta betalt för sina tjänster. Men informera då först om att det kostar pengar.

Jag vill därför uppmana alla i den här tråden att ta Anders råd med en nypa salt. Tänk på att råden kan kosta pengar vilket man först får info om när det kommer på räkningen...

Off topic: SIM-kortet löste inte mitt problem.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-11-12 15:01
Ursprungligen av kia2:

Jag tycker att det är finemang att Telia Kundservice är med på 99.se. Jag har ett problem med min iPhone. Anders misstänkte att SIM-kortet behövde bytas ut (se ovan). Jag PM:ade honom och han skickade ett nytt SIM-kort till mig.

Idag fick jag räkningen. 95 kronor kostade tydligen Anders råd till mig. I hans meddelande (se ovan) framgick inte att detta skulle kosta pengar.

Telia får gärna ta betalt för sina tjänster. Men informera då först om att det kostar pengar.

Jag vill därför uppmana alla i den här tråden att ta Anders råd med en nypa salt. Tänk på att råden kan kosta pengar vilket man först får info om när det kommer på räkningen...

Off topic: SIM-kortet löste inte mitt problem.

Eftersom du inte fick info om kostnaden, och det inte löste problemet ska du ringa kundtjänst och be dem stryka kostnaden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-12 18:17
Ursprungligen av kenjon:

Eftersom du inte fick info om kostnaden, och det inte löste problemet ska du ringa kundtjänst och be dem stryka kostnaden.

Det visar sig nu att jag på samma faktura hade fått 95 kr extra i samtalspotten. Jag såg inte det föränn Anders Häll nu uppmärksammat mig på det. Så nu är jag nöjd!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-11-12 21:38
Ursprungligen av kia2:

Det visar sig nu att jag på samma faktura hade fått 95 kr extra i samtalspotten. Jag såg inte det föränn Anders Häll nu uppmärksammat mig på det. Så nu är jag nöjd!

Bra av Telia!

Bevaka tråden