Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med 3G efter 3.1!

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag uppdaterade min iPhone 3G 16Gb den 12 till 3.1, och den på kvällen den 13 hade jag haft 12 (vad jag vet) missade samtal, för att folk blev kopplade direkt till min röstbrevlåda!

Jag har märkt att min telefon ofta söker efter nät när jag har 3G aktiverat, detta hände aldrig innan jag uppdaterade telefonen.

Jag hade inte 3G aktiverat under första månaderna från att 3G släpptes, eftersom det inte fungerade så bra,men för några månader sedan så fungerade 3G alldeles ypperligt efter att Apple trollade lite med en uppdatering!

Någon annan som upplever samma sak? Eller vet en lösning på problemet?

Thanks!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-09-14 13:50

jag har haft problem sen 4:e september. Telia o Halebop har problem med sitt nät. gäller både Edge o 3G

Ursprungligen av macki81:

jag har haft problem sen 4:e september. Telia o Halebop har problem med sitt nät. gäller både Edge o 3G

Ok?
Ange gärna en källa så det inte bara är något du slänger ur dig.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-09-14 14:27

Sydsvenskan: http://sydsvenskan.se/sverige/article550003/Telia-har-mobilproblem.html
Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/ekonomi/article5789652.ab

Telia har problem med GSM- och 3G-näten på många håll i Sverige.

"Det förekommer störningar på talsamtal via 3G samt videosamtal i området. Medför även reducerad hastighet för mobila datatjänster" är meddelandet som möter på Telias sida för kundservice.

I Skåne nämns bara ett område i Höör ha problem. I Malmöområdet ser Telia inga större störningar. Men läsare uppger att problemen finns i hela landet.

Mija och keptang:
Ja, nu var det ju inte riktig de problemen som diskuterades i tråden.
Eller tycker ni det?
Klart jag kan leta fram länkar till problem hos Telia, men ska vi ändå inte hålla oss till ämnet?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-09-14 15:07

theplague: Telia har och har haft problem med nätet en längre tid, fel som uppenbarar sig på dom mest märkliga sätt. Själv har jag inte fått kontakt alls med deras nät under natten oavsett vilket telefon jag använt.

Om jag har missade samtal vet jag inte eftersom folk inte ens blir kopplade till min röstbrevlåda, endast upptagetsignal för alla som ringer.

Mija:
Ok, alla de artiklarna hänvisar iofs till ett problem som upptäcktes kl 13 idag, låter inte som ett problem de haft "en längre tid".
Men visst, de säger sig ju lösa problemet i artiklarna under kvällen, då kan väl de som skrivit om sina problem här i tråden återkomma och meddela om det lösts?

Det mest underliga är att efter uppdateringen så byter den inte automatiskt till Edge när 3G´t inte nås..
Det har den alltid gjort innan, så att Telias nät är knasigt kan ju inte vara samma problem som att telefonen inte byter nät..

Många har skrivit i andra trådar om att starta om eller göra en Hard-reset, genom att hålla in sleep/wake-knappen & Home-knappen, problemet är bara det att min sleep/wake-knapp inte fungerar riktigt som den ska, men det är ju en annan tråd:
http://www.99.se/garantier-service/264816-sleep-wake-slutar-fungera.html

Ska testa återställa telefonen ikväll.. får se hur det går.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-09-14 21:49

Ja e medlem på macworlds forum o där har vi diskuterat rätt länge om att vi har problem med surfningen

som sagt, jag hade problem med surfning (eller 3G i allmänhet) förut, men strax innan 3.0 så funkade det fint, bytte till Edge lite då och då, men det fungerade..

men efter 3.1 så la 3G av typ helt! telefonen vägrade byta till Edge om den inte hittade 3G..

Ursprungligen av rosen888:

som sagt, jag hade problem med surfning (eller 3G i allmänhet) förut, men strax innan 3.0 så funkade det fint, bytte till Edge lite då och då, men det fungerade..

men efter 3.1 så la 3G av typ helt! telefonen vägrade byta till Edge om den inte hittade 3G..

Du har testat följande?:
1. Återställt Nätverksinställningar under Inställningar?

(om inte det funkar)
2. Återställt iPhone i iTunes och ställt in "som ny telefon"?

  • Medlem
  • Falun
  • 2009-09-22 19:36

Har samma problem och hände efter uppdatering till 3.1. Min iPhone 3G tappar kontakten med 3G-nätet och byter oftast inte automatiskt till Edge. Oftast hamnar den i "Ingen Service" eller så visar den att den har Edge men det går inte att ringa eller ta emot samtal eller skicka/ta emot SMS. Har försökt allt... Reset och provat göra restore på 3.1 men ingen skillnad. Funkar dessutom inte att göra restore till 3.01.
Har hittat flera trådar på apple.com om problemet men inget svar från Apple.
Apple - Support - Discussions - Since 3.1. Unable to make calls, text ...
Apple - Support - Discussions - trouble making calls after 3.1 update ...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-22 21:40
Ursprungligen av cdj:

Har samma problem och hände efter uppdatering till 3.1. Min iPhone 3G tappar kontakten med 3G-nätet och byter oftast inte automatiskt till Edge. Oftast hamnar den i "Ingen Service" eller så visar den att den har Edge men det går inte att ringa eller ta emot samtal eller skicka/ta emot SMS. Har försökt allt... Reset och provat göra restore på 3.1 men ingen skillnad. Funkar dessutom inte att göra restore till 3.01.
Har hittat flera trådar på apple.com om problemet men inget svar från Apple.
Apple - Support - Discussions - Since 3.1. Unable to make calls, text ...
Apple - Support - Discussions - trouble making calls after 3.1 update ...

Kört Restore utan backup?

Apple svarar väl aldrig på deras forum?

  • Medlem
  • Falun
  • 2009-09-23 07:20
Ursprungligen av zappee:

Kört Restore utan backup?

Apple svarar väl aldrig på deras forum?

Jupp, testat helt ren restore men ingen som helst skillnad

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-22 20:40

fler med mitt problem alltså, orkar du posta din ultrasn0w-dylib.log och lockdownd.log ?

http://pastebin.com/fb6667e0
http://pastebin.com/f37f84820

Senast redigerat 2009-09-22 21:07
  • Medlem
  • Falun
  • 2009-09-23 13:04

Nu är det felanmält till Telia i alla fall och de skulle ta det vidare till Apple. Bara att vänta och se glad ut...

Kändes konstigt att starta en ny tråd när denna även passar mitt problem, fast jag upplever andra fel. För mig stänger sig min iPhone 3G av sig helt slumpmässigt och det enda som får min iPhone att åter fungera är en "hard reboot" (kom inte på någon bra översättning).

En annan rolig bugg är att det inte går att skapa Genius-spellistor på något sätt utan då kraschar iPod-applikationen.

Det jag har testat är att göra en Återställning men använde backupen. Samt laddat ur telefonen helt. Jag vill inte riktigt göra en återställning och inte använda backup-filen.

Är det någon annan med samma problem och som har en lösning? Känns som jag har två val nu, testa att göra en återställning men inte ladda in backupfilen och därmed förlora alla inställningar och riskerar att det fortfarande är fel. Eller hoppas att problemet inte uppstår i allt för kritiska lägen och vänta på 3.1.1 då jag tror detta är ett 3.1 fel.

Så, råd och tips mottages med varm hand.

Ingen?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-27 02:00
Ursprungligen av erikohman:

Ingen?

Nej, kör en clean restore.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-09-27 19:05

Jag har ett liknande problem tror jag. Det händer titt som tätt att folk inte kan ringa till mig och när jag försöker så kan jag inte heller ringa ut. Startar jag om mobilen så funkar allt igen. Känns som om jag blir utkastad ifrån Telias nät. På telefonen visas det att jag har täckning och 3G eller Edge trotts att det inte går att ringa varken in eller ut på luren. Jobbigt fel eftersom man inte blir nådd ibland.

Ursprungligen av Gizz:

Jag har ett liknande problem tror jag. Det händer titt som tätt att folk inte kan ringa till mig och när jag försöker så kan jag inte heller ringa ut. Startar jag om mobilen så funkar allt igen. Känns som om jag blir utkastad ifrån Telias nät. På telefonen visas det att jag har täckning och 3G eller Edge trotts att det inte går att ringa varken in eller ut på luren. Jobbigt fel eftersom man inte blir nådd ibland.

Samma här ! Senast idag. Missade flera samtal och sms. Skärmen visade full styrka och 3G på Telia. Gick inte att ringa eller något. Folk som ringde till mig vidarekopplades efter en signal till telefonsvararen. Slog på "Flygplansläge" och sedan av direkt. Då funkade allt igen. Men 4 ggr. denna vecka är lite mycket. Känns osäkert - skall man lita på att folk får tag i mig - eller funkar den inte nu ? Det syns ju ingenting på skärmen - allt verkar normalt. Allt hände efter sista uppdateringen. Kan felet vara en kombination av Telia och Apple ? Kanske kommer det en uppdatering som löser problemet snart.......:'(

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-27 23:37

Antar att ni har gjort återställning till ny telefon?

Ursprungligen av zappee:

Antar att ni har gjort återställning till ny telefon?

Vill inte gärna göra det i nuläget - osäker på vilken information som försvinner - trots backupen i iTunes. Har stängt av 3G manuellt så länge, för att se om det är där spöket finns. Nu har den fungerat ok i 7 timmar. Fortsättning följer.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-09-28 07:15

Jag fick en ny telefon för några veckor sedan och det var först med denna lur som felet uppkom. Den är iofs skapad med återställning av den gamla.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-09-28 20:42

Nu ikväll hände det igen. Gick inte att ringa in eller att ringa ut. Riktigt jobbigt.

Ursprungligen av Gizz:

Nu ikväll hände det igen. Gick inte att ringa in eller att ringa ut. Riktigt jobbigt.

Nu har jag chattat med Telias support för iPhone. Han säger att kunder har haft dessa problem Alla har löst det genom att man bytt sim kortet. Något hände efter uppdateringen till 3.1 I morgon går jag in i butiken och byter simkort. Han erbjöd sig att skicka ett nytt - men det går nog fortare att gå in i butiken.

Ursprungligen av adress@mac:

Nu har jag chattat med Telias support för iPhone. Han säger att kunder har haft dessa problem Alla har löst det genom att man bytt sim kortet. Något hände efter uppdateringen till 3.1 I morgon går jag in i butiken och byter simkort. Han erbjöd sig att skicka ett nytt - men det går nog fortare att gå in i butiken.

Det tog lite tid - men idag har jag bytt sim-kortet. Nu skall vi se om det kommer att fungera med senaste programvaran och ett nytt sim-kort. Finns inte mycket för Telia/Apple att skylla på i annat fall.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-28 22:18

Som sagt, återställ som ny telefon!

  • Medlem
  • Falun
  • 2009-09-29 12:56

Jag återställde min som ny telefon och det är ingen som helst skillnad...

Bevaka tråden