Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tele2 operatörs-bundle

Tråden skapades och har fått 228 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hajhaj!

Nu när det gått en stund sen Telia började sälja 3Gn, och folk börjar lite här och där låsa upp sina mobiler. Tänkte passa på att dela med mig av min operatörs-bundle för Tele2.

Vad är en operatörs-bundle då? Jo, det är en liten fil som specificerar en drös inställningar för telefonen, inställningar som är specifika för operatören. Exempel på inställningar är APN-inställningar för datatrafik, operatörsbilden som visas i den lilla baren längst upp, numret till röstbrevlåda, etc...

Installationen är enkel och kräver inte en jailbreakad telefon (just denna bundle kräver dock iPhone OS 3.0).

  1. Ladda hem och packa upphttp://dump.1g.se/tele2_custom.ipcc.zip Du borde ha fått en fil vid namn tele2_custom.ipcc

  2. Apple har bestämt sig för att spärra egna operatörs-bundles i iTunes som standard, så vi måste aktivera det. Stäng först av iTunes, sen:På en Mac: Öppna terminalen och skriv...
    defaults write com.apple.iTunes carrier-testing -bool TRUE
    På en PC: Öppna en kommandotolk och skriv...
    "%ProgramFiles%\iTunes\iTunes.exe" /setPrefInt carrier-testing 1

  3. Koppla in din telefon och starta iTunes. När telefonen är igång och syns i iTunes väljer du den i vänsterkolumnen, och klickar på "Leta efter uppdatering" samtidigt som du håller innealt (på Mac) eller shift (på PC).

  4. Du får nu välja en fil. Leta upp tele2_custom.ipcc och tryck OK

  5. Efter några sekunder är allt klart!

Du har nu fått:

  • En vän till mig som hade GPS-buggen i 3.0 (GPSen totalvägrar) fixade det genom att installera denna bundle!

  • Texten TELE2 visas i toppen av skärmen istället för TELIA

  • MMS fungerar utan att du behöver ställa in något

  • Surfning med GPRS/3G fungerar utan att du behöver ställa in något

  • Du kan skicka SMS till många kontakter utan att det blir ett MMS av det

  • Internet-tethering (använda telefonen som modem) är tillgängligt

  • Knappen Röstbrevlåda i telefonen skickar dig till Tele2s telefonsvarare

  • Det finns en helt ny meny i Telefon-inställningar med lite snabbnummer och en länk till "Mina sidor"

  • Den irriterande dialogrutan "Vidareuppkoppling aktiverad" syns inte längre när man startar samtal

En bild där man ser den nya menyn samt operatörsloggan i topbaren:

Mycket nöje!

Martin

EDIT: Gjorde en alternativ version med Tele2s logga istället för bara text. Inte så jättenöjd med den, men någon kanske tycker om den mer Instruktionerna är samma som ovan.

Ladda hem: http://dump.1g.se/tele2_custom_logo.ipcc.zip

Bild:

Senast redigerat 2009-07-23 15:02
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-23 14:41

Schysst att du lägger upp sådant, jag sitter och väntar på min 3GS för just tele2 och undrade hur mkt inställningshärj man skulle få syssla med. Kudos!

Intressant. Kul att se och jämföra med andra.

En fråga. Varför typemask=55? Jag har tidigare sett -2 men då får man med VisualVoiceMail inställningar också vilket känns onödigt.

Jag funderar på att hacka om min telia IPCC igen eftersom jag inte får MMS och mobildata att fungerar samtidigt. Skickar jag ett MMS så slutar mobildata över UMTS att fungera (en aning frustrerande)

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-23 20:07

Borde göra en sådan här ipcc fil för alla operatörer tycker jag allt

Hum... Jag får allt att fungera, utom mms... Är det någon som har någon idé på vad som kan tänkas fela?

Ursprungligen av undegaard:

Hum... Jag får allt att fungera, utom mms... Är det någon som har någon idé på vad som kan tänkas fela?

Aktiverat tjänsten hos operatören?
Startat om iPhonen?

Ursprungligen av undegaard:

Hum... Jag får allt att fungera, utom mms... Är det någon som har någon idé på vad som kan tänkas fela?

Säker på att du aktiverat MMS i Inställningar?

Surfa in här dev.fb.se/tele2_se.mobileconfig för att få mms och tethering.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-07-29 10:28

Grym guide!

Jag får inte bundlen att fungera? När jag packar upp den får jag ingen .ipcc-fil. bara en .bundle? och den kan jag ju inte uppdatera i iTunes.

hur ska jag göra för att kunna surfa med 3G på luren? Verkar inte fungera alls...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-07-31 22:16
Ursprungligen av blackheim:

Jag får inte bundlen att fungera? När jag packar upp den får jag ingen .ipcc-fil. bara en .bundle? och den kan jag ju inte uppdatera i iTunes.

hur ska jag göra för att kunna surfa med 3G på luren? Verkar inte fungera alls...

Du ska inte packa upp den, ändra filnamnet till .ipcc istället för .zip.

Okej, tack. Dock fick jag det inte att fungera ändå. Stod bara okänt fel. Nu verkar de ha släppt OS 3.0.1 också?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-04 18:10

Funkar hur bra som helst, tack för denna!
Använd på en ej operatörlåst iphone 3gs, os 3.0.1

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-04 18:24

Någon som förresten vet hur snabbt "teoretiskt" det kan gå med bluetooth tethering ? Gärna uttryckt i Mbit/s. Genom tptest får jag drygt 1 mbit/s med bluetooth och med usb tethering cirka 2 mbit/s

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-08-04 19:38

Testade guiden först nu.. Får felmeddelande när jag valt filen i iTunes:

"iPhone-enheten kunde inte uppdateras. Ett okänt fel uppstod (0xE8000051)."

Vad göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-05 14:19
Ursprungligen av baeck:

Testade guiden först nu.. Får felmeddelande när jag valt filen i iTunes:

"iPhone-enheten kunde inte uppdateras. Ett okänt fel uppstod (0xE8000051)."

Vad göra?

Jag får precis samma felmeddelande som du. (iPhone 3G med 3.0)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-08-05 15:31
Ursprungligen av baeck:

Testade guiden först nu.. Får felmeddelande när jag valt filen i iTunes:

"iPhone-enheten kunde inte uppdateras. Ett okänt fel uppstod (0xE8000051)."

Vad göra?

Provat att ladda ner image-filen igen?

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-08-05 18:44
Ursprungligen av kenjon:

Provat att ladda ner image-filen igen?

Det funkade faktiskt! Skumt egentligen, tror inte jag gjorde något annorlunda. Men det kanske blev nåt fel vid nedladdningen första gången.. Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-06 11:34

Jag har provat nu med båda filerna, både den med logo och utan. Får samma fel som baeck. Jag kör iTunes 8.2.1 på mac. Någon som har något förslag?

Har laddat hem båda filerna två ggr nu och döpt om dom till ipcc istället för zip som suffix. Har skrivit "defaults write com.apple.iTunes carrier-testing -bool TRUE" i terminalen och sedan anslutit telefonen och valt ipcc-filen jag laddade hem. Den säger som ovan "iPhone-enheten kunde inte uppdateras. Ett okänt fel uppstod (0xE8000051).".
Skulle vara supernize att få det att fungera, nån som har nåt råd?
Tack på förhand.
Har en 3G som ej är operatörsbunden och ej jailbreakad eller liknande.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-08-09 22:20
Ursprungligen av stroessel:

Har laddat hem båda filerna två ggr nu och döpt om dom till ipcc istället för zip som suffix.

Du skall inte döpa om filen, packa upp ZIP filen som innehåller ipcc filen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-21 07:56
Ursprungligen av stroessel:

Har laddat hem båda filerna två ggr nu och döpt om dom till ipcc istället för zip som suffix. Har skrivit "defaults write com.apple.iTunes carrier-testing -bool TRUE" i terminalen och sedan anslutit telefonen och valt ipcc-filen jag laddade hem. Den säger som ovan "iPhone-enheten kunde inte uppdateras. Ett okänt fel uppstod (0xE8000051).".
Skulle vara supernize att få det att fungera, nån som har nåt råd?
Tack på förhand.
Har en 3G som ej är operatörsbunden och ej jailbreakad eller liknande.

Jag har fått det att funka efter att jag (på jobbet) packade upp filen i windows. Att döpa om en fil till en annan ändelse brukar ju alltid funka alltid i Mac OS X genom "Visa info" men tydligen inte i det här fallet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-09 23:33

Tänk. Så enkelt en del saker blir i bland. När jag packade upp zip-filen på min mac fick jag en mapp som hette payload som innehöll saker. Antagligen för att os x betraktade innehållet i zip-arkievet som ett arkiv också eller nåt. När jag packade upp eländet på en pc och sedan körde in det i iTunes från macken då blev det ju mycket bättre. Nu inställer jag mig också i den tackande skaran!

Ah! Var någon, nämner inga namn haha, som skrev att man skulle döpa om filen. Jag kanske tolkade fel. Men lika för mig så var jag tvungen att dra igång Windoze för att packa upp korrekt.

TACK!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-08-10 09:26
Ursprungligen av stroessel:

Ah! Var någon, nämner inga namn haha, som skrev att man skulle döpa om filen. Jag kanske tolkade fel. Men lika för mig så var jag tvungen att dra igång Windoze för att packa upp korrekt.

TACK!

Det är väl så att .ipsw-filen ska bytas namn på om man laddar ner den med Safari, eftersom den då heter .zip (och inte ska packas upp). Däremot ska inte .ipcc-filen bytas namn på, det har nog blivit en förväxling där.

Tackar, höll på att bli galen på den rullande "S Comviq" remsan som dök upp efter återställning och har varit en inställning som levt kvar från min gamla jailbreakade 2G. Tack

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2009-08-12 14:53

gah måste vara dum i huvet..

kan inte öppna bundle-filen i itunes, den filen är grå i texten så att säga..

har gjort allt enligt listan, laddat hem filen, extractat, skrivit koden i komandotolken, högerklickar (med alt intryckt samtidigt) och försöker sen välja bundlefilen i mappen payload. Men filen payload ser grå/otillgnglig ut så att säga.. Kan inte klicka och vlja den filen....!! gah..

vad gör jag för fel? filen heter tele2_custom.bundle som ligger i payloadmappen. det är vell den man vill åt?

(kör mac)

tack på förhand!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-08-12 15:42
Ursprungligen av broel:

gah måste vara dum i huvet..

kan inte öppna bundle-filen i itunes, den filen är grå i texten så att säga..

har gjort allt enligt listan, laddat hem filen, extractat, skrivit koden i komandotolken, högerklickar (med alt intryckt samtidigt) och försöker sen välja bundlefilen i mappen payload. Men filen payload ser grå/otillgnglig ut så att säga.. Kan inte klicka och vlja den filen....!! gah..

vad gör jag för fel? filen heter tele2_custom.bundle som ligger i payloadmappen. det är vell den man vill åt?

(kör mac)

tack på förhand!

"mappen payload", "filen payload". VIlken är vad?
Jag har inte gjort det själv, men du ska väl välja en .ipcc-fil, inget annat?

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2009-08-12 19:27

oj blev lite rörigt i frustationens hetta...
jo jag försöker öppna filen: tele2_custom.bundle men det går inte, texten för filen är gråtonad. (som visar att den inte är tillgänglig/omarkerbar att använda i programmet så att säga..)

I mappen Payload så finns filerna: (jag kopierar rakt av namnen från filerna)
24005
24007
tele2_custom.bundle

:((

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-08-12 19:32
Ursprungligen av broel:

oj blev lite rörigt i frustationens hetta...
jo jag försöker öppna filen: tele2_custom.bundle men det går inte, texten för filen är gråtonad. (som visar att den inte är tillgänglig/omarkerbar att använda i programmet så att säga..)

I mappen Payload så finns filerna: (jag kopierar rakt av namnen från filerna)
24005
24007
tele2_custom.bundle

:((

Jag är helt klart osäker på om du ska öppna payload. Var det inte en .ipcc-fil du laddade ner?

Bevaka tråden