Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Navigon MobileNavigator Europe släppt för iPhone

Tråden skapades och har fått 587 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag och en kompis sitter och diskuterar skillnad ifrån 1.2.x till 1.3. Det jag påstår är att det är en ny gladare röst samt att den säger vilken väg man ska svänga in på. Någon som kan bekräfta eller dementera detta?

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2009-11-09 21:59

Är för trött för att förstå engelska känner jag... Får man alltså reda på motsvarande info som går via TMC (olyckor, avstängda vägar etc.) + lite mer eftersom den samlar in data från fler användare (bara Navigon-enheter eller fler?) ?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-09 23:43
Ursprungligen av Clas:

Är för trött för att förstå engelska känner jag... Får man alltså reda på motsvarande info som går via TMC (olyckor, avstängda vägar etc.) + lite mer eftersom den samlar in data från fler användare (bara Navigon-enheter eller fler?) ?

Mja, till skillnad mot TMC så är det realtid.

Sen hur bra den fungerar i Sverige vet jag inte.

Men den ska ta data från ett gäng olika ställen så man kan ju alltid hoppas, även om jag inte tror den kommer vara superexakt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-10 10:07

har just köpt tjänsten med mitt belgiska iTunesabb. om jag nu skulle vilja se trafikflöden i Sverige - måste jag köpa en annan tjänst då och hur påför jag bägge två?? eller flyttar sig uppdateringen med min iphones position?

Kollar just på hur det funkar i Benelux och angränsande delar av Tyskland (Ruhrområdet). Tre grader av flödeshinder visas, grå, gul och röd. Riktningen visas genom att de vanliga enkelriktningspilarna på en motorvägs ena sída blir större och röda. Ibland finns kötrianglar, ibland varningstecken med utropstecken. --där det inte går att få fram någon förklaring. Jag tror att detta är TMC info.

Det är nog inte så många som vill bjussa på datatrafik för traffic flow info, i synnerhet into som det finns tekniker för att kolla hur fort en mobiltelefon flyttar sig mellan basstationer bara på handsover info. Massanvänt ger detta bra info om trafikflöden.

För en riktigt bra online treafikflödestjänst, kolla Paris www.sytadin.fr/
Bouchons är proppar och vitesses är flöden. Det är alltid köer kring Paris så det finns att se på.

Senast redigerat 2009-11-10 11:12
  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-10 19:49
Ursprungligen av jonasolof:

har just köpt tjänsten med mitt belgiska iTunesabb. om jag nu skulle vilja se trafikflöden i Sverige - måste jag köpa en annan tjänst då och hur påför jag bägge två?? eller flyttar sig uppdateringen med min iphones position?

Kollar just på hur det funkar i Benelux och angränsande delar av Tyskland (Ruhrområdet). Tre grader av flödeshinder visas, grå, gul och röd. Riktningen visas genom att de vanliga enkelriktningspilarna på en motorvägs ena sída blir större och röda. Ibland finns kötrianglar, ibland varningstecken med utropstecken. --där det inte går att få fram någon förklaring. Jag tror att detta är TMC info.

Det är nog inte så många som vill bjussa på datatrafik för traffic flow info, i synnerhet into som det finns tekniker för att kolla hur fort en mobiltelefon flyttar sig mellan basstationer bara på handsover info. Massanvänt ger detta bra info om trafikflöden.

För en riktigt bra online treafikflödestjänst, kolla Paris www.sytadin.fr/
Bouchons är proppar och vitesses är flöden. Det är alltid köer kring Paris så det finns att se på.

Jag skrev ovanför var infon kommer ifrån.

Vad jag fattar det som ingår alla länders Traffic Live när man köper det.
Så har man Europa får man hela Europas traffic live också.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-12 22:17
Ursprungligen av zappee:

Jag skrev ovanför var infon kommer ifrån.

Vad jag fattar det som ingår alla länders Traffic Live när man köper det.
Så har man Europa får man hela Europas traffic live också.

Jag har köpt Europaversionen men programmet visar bara ett förvisso stort närområde. Men jag kan inte använda det för att bestämma om jag ska köra över Bremen eller Hannover på väg till Hamburg för det slutar i Ruhr när jag är i Bryssel.

Hur mycket visas om man har europaversionen och är i Sverige?

Ur datatrafiksynpunkt kan det väl vara bra att inte alltför mycket tas med, bara man får info allt eftersom man rör sig.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-11-12 22:20
Ursprungligen av jonasolof:

Jag har köpt Europaversionen men programmet visar bara ett förvisso stort närområde. Men jag kan inte använda det för att bestämma om jag ska köra över Bremen eller Hannover på väg till Hamburg för det slutar i Ruhr när jag är i Bryssel.

Hur mycket visas om man har europaversionen och är i Sverige?

Ur datatrafiksynpunkt kan det väl vara bra att inte alltför mycket tas med, bara man får info allt eftersom man rör sig.

Har du provat med att skapa en rutt till Sverige för att se om du får mer info?

Jag har just avslutat en längre tur (2x9 timmars bilande från södra landet en bra bit in i norrland) genom Sverige med Traffic påslagen och med automatisk omdirigering vald. Det fungerade utmärkt. Vid två tillfällen hände det trafikolyckor framför oss och innan varningen ens kommit ut på radion hade Navigon varnat oss för dessa. I det ena fallet registrerade Navigon köbildning och ledde oss runt, i det andra stängde vägen av och vi fick en lite rundtur även här. Jag hade förmånen att köra en hyrbil och den var utrustad med inbyggd Tomtom med TMC och den reagerade aningen slöare än Navigons trafiktjänst trots att de uppdaterade ungeför lika ofta.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-14 00:35
Ursprungligen av gauntman:

Jag har just avslutat en längre tur (2x9 timmars bilande från södra landet en bra bit in i norrland) genom Sverige med Traffic påslagen och med automatisk omdirigering vald. Det fungerade utmärkt. Vid två tillfällen hände det trafikolyckor framför oss och innan varningen ens kommit ut på radion hade Navigon varnat oss för dessa. I det ena fallet registrerade Navigon köbildning och ledde oss runt, i det andra stängde vägen av och vi fick en lite rundtur även här. Jag hade förmånen att köra en hyrbil och den var utrustad med inbyggd Tomtom med TMC och den reagerade aningen slöare än Navigons trafiktjänst trots att de uppdaterade ungeför lika ofta.

Låter ju lysande

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-14 09:58
Ursprungligen av kenjon:

Har du provat med att skapa en rutt till Sverige för att se om du får mer info?

Får fortfarande inget utanför Benelux vid test lördag morgon

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-11-14 13:01
Ursprungligen av jonasolof:

Får fortfarande inget utanför Benelux vid test lördag morgon

Kanske är en viss radie från din lokation då...?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-14 17:17
Ursprungligen av jonasolof:

Får fortfarande inget utanför Benelux vid test lördag morgon

Testat att kontakta Navigon?

Jag stör mig på att ljudet försvann då jag dockade Navigon med min Griffin RoadTrip (3G / Ipod). Den skickar vanligtvis ljudet via en FM-ström till en av bilens radiokanaler, men inte ljudet från Navigon. Det står här det ska fungera: Griffin RoadTrip for iPhone review - iPhone Men jag har inte lyckats. Någon?

Navigon i TomToms Car Kit var en hit.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Navigon i TomToms Car Kit var en hit.

Kan påpeka att Navigons bilhållare för 399:- funkar hur bra som helst. Har testat en del och telefonen har aldrig tappat mottagningen.

Navigon iPhone Bilhållare - Biltillbehör - IPhone - Macoteket

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-30 16:54

1.4.0 på G

Today we submitted the update 1.4.0 for our MobileNavigator software to Apple! Soon you can enjoy 13 brand new features like navigation for pedestrians, a simple search via Google Local Search and the possibility to enter geographical coordinates.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2009-12-02 21:56

Fick min iPhone utbytt på garantin, och nu när jag återställer från den gamla, hänger inte Traffic Live-tillägget med, utan det vill att jag ska betala 189 kr igen! Någon som vet något om det? Får ringa Navigon-supporten imorgon annars...

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2009-12-03 11:10
Ursprungligen av Clas:

Fick min iPhone utbytt på garantin, och nu när jag återställer från den gamla, hänger inte Traffic Live-tillägget med, utan det vill att jag ska betala 189 kr igen! Någon som vet något om det? Får ringa Navigon-supporten imorgon annars...

...och support-människan visste inget om iPhone, utan bad mig mejla (till en adress som inte hittas på hemsidan), som sedan översätts och skickas till Tyskland... Smidigt värre!

Ingen annan som råkat ut för detta? Är det så med alla "in app purchase" ?

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2009-12-05 13:11

Laddar ner 1.4.0 från AppStore nu...

Bumpar min egen frågeställning om Traffic Live-tillägget när man bytt telefon, ingen som upplevt detta? Eller i något annat program med in app purchase?

Någon som har en changelog på 1.4?

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2009-12-05 18:38
Ursprungligen av acidflash:

Någon som har en changelog på 1.4?

Går ju inte kopiera och klistra in från iTunes, men någon har lagt upp en screenshot med info:
länk

Ursprungligen av Clas:

Går ju inte kopiera och klistra in från iTunes, men någon har lagt upp en screenshot med info:
länk

Tackar, det såg riktigt intressant ut.

Precis köpt europaverisionen nu när det var extrapris och allt. Är nöjd men undrar en sak. Måste man verkligen skriva in ort varje gång man ska ha en adress? Om man ska till tex. Regementsgatan finns det ju mer eller mindre på varje ort i Sverige och det hade varit skönt att slippa skriva in Malmö, Ystad eller vilken man nu ska till och bara skriva Regementsgatan och sen klicka på den ort man ska till. Många gånger får man bara en adress och inte den exakta orten och det är då svårt att hitta dit man ska.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-11 18:15
Ursprungligen av korthoga:

Precis köpt europaverisionen nu när det var extrapris och allt. Är nöjd men undrar en sak. Måste man verkligen skriva in ort varje gång man ska ha en adress? Om man ska till tex. Regementsgatan finns det ju mer eller mindre på varje ort i Sverige och det hade varit skönt att slippa skriva in Malmö, Ystad eller vilken man nu ska till och bara skriva Regementsgatan och sen klicka på den ort man ska till. Många gånger får man bara en adress och inte den exakta orten och det är då svårt att hitta dit man ska.

Ja

"Meddelandet du har skrivit in är för kort. Du måste skriva minst 5 bokstäver för att meddelandet skall bli godkänt."

Lite smått korkat att man måste skriva in ort varje gång. Men men, i en framtida uppdatering tar de förhoppningsvis bort det!

Någon som vet när Europaversionen blir uppdaterad förresten?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-12-12 20:12
Ursprungligen av korthoga:

Lite smått korkat att man måste skriva in ort varje gång. Men men, i en framtida uppdatering tar de förhoppningsvis bort det!

Någon som vet när Europaversionen blir uppdaterad förresten?

Både Route66 och Navigon har alltid haft det så, så jag tvivlar på att de kommer att ändra det

Europa versionens uppdatering ligger alltid senare

Nu finns 1.4.0 även för Europaversionen.

Jag kör med Navignon Europe App i min 3Gs, funkar kalas. Använder en TomTom iPhone Car kit som hållare och det funkar kalas tillsammans, blev mycket bättre GPS-mottagning och kraftigare volym på ljudet, så TomTom-hållaren var värd varenda en av de 899 kr den kostade. Navigons egen hållare är väl just bara en simpel hållare utan några andra funktioner?

Men jag har en liten fråga.

Enligt Navignon, både på deras engelska och svenska sidor så står det om en funktion som kallas "särskilda mål"

Citat:

Få utförlig information om särskilda mål (POI - Point of Interest): När du rör på ett särskilt mål på kartan, som till exempel en rastplats eller en sevärdhet, visas nyttig information såsom adress, öppettider och telefonnummer. Om du vill kan du även låta apparaten navigera dig direkt till detta mål.

Jag har testat som fan, men hur jag än petar på olika ikoner på skärmen så kommer det ta mig rackarn inte upp någon mer info om den POI:n. Jag ringde idag Navigon supp och tog saken med dem. De var mycket trevliga men sa inte mycket mer än att jag skulle radera appen från iPhonen och installera den igen. Det blev ingen skillnad, så nu har jag raderar appen både från iPhonen och iTunes och laddat hem den på nytt och ska installera det igen och se om det blir någon skillnad.

Men ni andra som har NavigonAppet, kan ni peta på ikoner på skärmen och det ploppar fram mer info om den ikonen?

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-18 21:24
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Jag kör med Navignon Europe App i min 3Gs, funkar kalas. Använder en TomTom iPhone Car kit som hållare och det funkar kalas tillsammans, blev mycket bättre GPS-mottagning och kraftigare volym på ljudet, så TomTom-hållaren var värd varenda en av de 899 kr den kostade. Navigons egen hållare är väl just bara en simpel hållare utan några andra funktioner?

Men jag har en liten fråga.

Enligt Navignon, både på deras engelska och svenska sidor så står det om en funktion som kallas "särskilda mål"

Jag har testat som fan, men hur jag än petar på olika ikoner på skärmen så kommer det ta mig rackarn inte upp någon mer info om den POI:n. Jag ringde idag Navigon supp och tog saken med dem. De var mycket trevliga men sa inte mycket mer än att jag skulle radera appen från iPhonen och installera den igen. Det blev ingen skillnad, så nu har jag raderar appen både från iPhonen och iTunes och laddat hem den på nytt och ska installera det igen och se om det blir någon skillnad.

Men ni andra som har NavigonAppet, kan ni peta på ikoner på skärmen och det ploppar fram mer info om den ikonen?

Dr Tinnitus

Nej, jag lyckas inte heller.

Bevaka tråden