Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken CMYK-standard ska jag använda?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • San Francisco
  • 2009-04-24 09:49

Hej,
jag ska CMYKa ett Photoshopdokument för tryck i Österrike, och detta tryckeriet har ingen egen ICC-profil så jag undrar helt sonika vilken profil som är standard i Europa? Känns som att det ändras från år till år...

Tack!

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-04-24 11:51

Jag brukar köra på Euroscale Coated V2 eller Uncoated V2 (beroende på pappret) om det inte är specificerat annat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-24 19:54

Använd inte Euroscale profilerna de är utdaterade och rent utav olämpliga.

Du har med Adobeprogrammen ett par profiler som heter Coated Fogra39 (ISO 12647-2:2004) Den är en av de bästa för bestruket papper och fäöljer ISO-normen för tryck och den klarar i princip alla av att trycka. Särskilt i Tyskland och Österike där alla stora tryckerier kör ISO.

För obestruket finns motsvarande Uncoated Fogra29 (ISO 12647-2:2004)

För rulloffset finns Web Coated Fogra28 (ISO 12647-2:2004)

Dessa tre räcker för i princip alla tryckerier.

Janne

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-04-24 20:27

ooops. Där ser man, dags att byta med andra ord. Tack Janne!

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2009-04-28 10:20

Det jag misstänkte, Fogra är det nya alltså.
Finns en specialare på http://www.strokirk-landstroms.se/ som enligt dom själva ska vara lite vassare.

Tack för hjälpen!

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-04-28 10:49

Skall man påpeka för tryckerierna att dom använder en utdaterad standard? Fick senast igår uppgift om att jag skulle köra ut till Euroscale V2. Känns ju korkat om det inte blir bra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-28 17:07
Ursprungligen av Mattias L:

Skall man påpeka för tryckerierna att dom använder en utdaterad standard? Fick senast igår uppgift om att jag skulle köra ut till Euroscale V2. Känns ju korkat om det inte blir bra?

För att vara diplomatisk: De vet inte vad de håller på med

När de säger att de har en profil som är vassare så kan det betyda många olika saker. Be att de specificerar vad de menar med "vassare".

Det som gör att Euroscale V2 inte är bra, och de skulle inte rekommendera den om de visste, är den totala färgmängden på 350% som inget tryckeri vill ha. Sen refererar den till en färgskala som inte används längre.

ISO är det som gäller!! Sen kan man separera bilder på olika sätt men ändå trycka enligt ISO. De olika ISO profiler som finns är inte standard, Standaren säger bara hur man ska trycka, ICC-profilen har även separationskurvor i sig och de kan vara olika mot de olika Fogra tryckdata som profilerna görs ifrån. Läs mer på min hemsida

Profilerna behöver bara kopieras in i någon av ICC-profilmapparna. Finns åtskilliga sådana mappar i Mac OSX men de kan ligga i vilken som helst.

Standard inställningen i färginställningarna bör vara AdobeRGB och någon av ISO profilerna beroende på om det är bestruket, obestruket eller rulloffset för CMYK.

Janne

Är det något speciellt man skall tänka på om man installerar Fogra39 i CS2? Hämtar just nu från http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4076.

Tydligen skall man installera via Bridge. Jaja, får väl RTFM för en gångs skull...

Man bör alltså byta från standarinställningen: CMYK: U.S. Web Coated (SWOP) v2.
Till: CMYK: FOGRA29 (ISO 12647-2:2004) ?

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-04-28 18:13

Tack för utförligt svar Janne!

Nu har jag lagt

AdobeRGB1998.icc
AppleRGB.icc
CoatedFOGRA39.icc
ColorMatchRGB.icc
sRGB Color Space Profile.icm
UncoatedFOGRA29.icc
WebCoatedFOGRA28.icc

i "Recommended"-mappen (Bibliotek-Application Support-Adobe-Color-Profiles

Övriga har jag flyttat ut i Profiles-mappen

Är det lika bra att kasta Fogra27-profilen eller kommer den bara tillbaka automatiskt vid nästa CS2-uppdatering?

Sedan har jag gjort inställning enligt bild i InDesig, sparat den och applicerat även i Photoshop. Bridge klagar på att CS2 är "unsynchronized" men vet inte hur man skall kunna göra en egen inställning i Bridge och sedan applicera på hela sviten... Det här går väl att leva med också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-29 08:10

Du bör ha kryssen om frågorna i, annars får du aldrig reda på om bilder du öppnar har fel profil.

Sen kan man i InDesign också ställa in CMYK principen på två sätt.

Antingen att bevara värden (preserve numbers) då konverteras inga CMYK bilder till den CMYK du har i InDeisgn dokumentet

eller

så ställer man in att den ska konvertera alla bilder till samma som dokumentet. Det sista är i regel det bästa valet om man får CMYKade bilder från olika håll.

Det första alternativet är egentligen bara användbart i särskilda fall. Det har diskuterats här förut.

Janne

1
Bevaka tråden