Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spekulationer om nya iPhone (2009)

Tråden skapades och har fått 113 svar. Det senaste inlägget skrevs .

De kanske slopar iPod Touch och har en fattigmans-Edge-iPhone?
Men det tror jag inte alls på. Skulle väl snarare vara avsett för länder där 3G inte är utvecklat.

Tänk om Gud hade gjort aluminium bättre för telefonmottagning...

Nu har mr Gruber postat sin syn på nästa iPhone: The Next iPhone

Han ge sina spekulationer baserat på vad jag skulle tro är rätt trovärdiga källor. Mycket av hans information stämmer också med de rykten som redan florerar rätt flitigt.

Några av huvudpunkterna
- Ny processor på 600 MHz (jämfört med 400 MHz i dagens)
- Dubbelt så mycket RAM, dvs 256 MB
- Apple kommer inte att säga något om processorhastighet osv, men däremot trycka på att detta är en mycket snabbare iPhone.
- I princip samma design som idag, bara vit och svart modell.
- Magnetometer (digital kompass)
- Ny kamera med autofokus och video
- Video kommer att bli en av de stora nyheterna som Apple lägger stor vikt vid när telefonen presenteras, med ny mjukvara i 3.0 för att redigera video i telefonen.
- 16 och 32 GB-modeller
- Samma pris på 199/299 dollar som idag.
- INGEN "tablet"
- iPhone "mini" kommer så småningom, men antagligen INTE samtidigt som nästa iPhone.

Utifrån allt jag läst i ryktesväg och vad min egen magkänsla säger så tror jag att detta ligger mycket nära sanningen.

Det enda jag funderar på att lägga till listan är ryktet om en ruggad baksida på telefonen, jag tror det mycket väl kan vara sant. Jag tror också att ryktet om just 3,2 Mpixel som varit på tapeten en del stämmer.

Ursprungligen av Adrian B:

Nu har mr Gruber postat sin syn på nästa iPhone: The Next iPhone

Han ge sina spekulationer baserat på vad jag skulle tro är rätt trovärdiga källor. Mycket av hans information stämmer också med de rykten som redan florerar rätt flitigt.

Några av huvudpunkterna
- Ny processor på 600 MHz (jämfört med 400 MHz i dagens)
- Dubbelt så mycket RAM, dvs 256 MB
- Apple kommer inte att säga något om processorhastighet osv, men däremot trycka på att detta är en mycket snabbare iPhone.
- I princip samma design som idag, bara vit och svart modell.
- Magnetometer (digital kompass)
- Ny kamera med autofokus och video
- Video kommer att bli en av de stora nyheterna som Apple lägger stor vikt vid när telefonen presenteras, med ny mjukvara i 3.0 för att redigera video i telefonen.
- 16 och 32 GB-modeller
- Samma pris på 199/299 dollar som idag.
- INGEN "tablet"
- iPhone "mini" kommer så småningom, men antagligen INTE samtidigt som nästa iPhone.

Utifrån allt jag läst i ryktesväg och vad min egen magkänsla säger så tror jag att detta ligger mycket nära sanningen.

Det enda jag funderar på att lägga till listan är ryktet om en ruggad baksida på telefonen, jag tror det mycket väl kan vara sant. Jag tror också att ryktet om just 3,2 Mpixel som varit på tapeten en del stämmer.

Då är jag nöjd

Ursprungligen av Adrian B:

Det enda jag funderar på att lägga till listan är ryktet om en ruggad baksida på telefonen, jag tror det mycket väl kan vara sant.

iLounge stärker denna gissning: The case is said to be the same general design as the current model but with a "less scratchable matte plastic body".

Det talas också om enhanced 3G ("3.5G/3.75G") med 7,2 Mbit/s, är det samma teknik som används här i Sverige som brukar kallas "turbo-3G"?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-27 02:11
Ursprungligen av Adrian B:

iLounge stärker denna gissning: The case is said to be the same general design as the current model but with a "less scratchable matte plastic body".

Det talas också om enhanced 3G ("3.5G/3.75G") med 7,2 Mbit/s, är det samma teknik som används här i Sverige som brukar kallas "turbo-3G"?

Med andra ord HSDPA. Det är det snabbare 3G med hastigehter upp till 7,2 Mbit/s.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-22 02:51

iPhonen har redan en 620Mhz processor som är nedtaktad till 412Mhz. Den nya kanske är taktad till 600Mhz med samma ström förbrukning som den gamla.

//Rob

Jag gillar Chromatic-konceptet som de kör på iPod Nano: http://9to5mac.com/rainbow-iPhones Jag hade alla dagar i veckan valt en blå, orange, röd eller någon annan trots att nedre delen är vit, än en vanlig helvit eller helsvart iPhone.

Ursprungligen av henkebarn:

Jag gillar Chromatic-konceptet som de kör på iPod Nano: http://9to5mac.com/rainbow-iPhones Jag hade alla dagar i veckan valt en blå, orange, röd eller någon annan trots att nedre delen är vit, än en vanlig helvit eller helsvart iPhone.

Röd skulle vara hur jävla snyggt som helst!

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2009-05-22 16:02
Ursprungligen av godpuppet:

Röd skulle vara hur jävla snyggt som helst!

Jag skulle lätt tagit den orangea!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-22 18:20
Ursprungligen av odis:

Jag skulle lätt tagit den orangea!

Jag kan bara hålla med. Köpte mig en orange Nano härom veckan. Så snygg färg de är

Och den nya OLED diplayen med 50 % mindre energiförbrukning.

Ursprungligen av MRM-Racing:

Och den nya OLED diplayen med 50 % mindre energiförbrukning.

Som jag fattade det är ryktet om just OLED rätt tvivelaktigt.

Och mitt hjärta bultar mest för den blåa (även om jag hatar (Malmö FF).

Fan, jag som behöver ny mobil nu... Kommer de verkligen vänta till juli? Varför? För att vänta in OS 3.0 eller? För hårdvaruppdateringarna verkar inte så extrema att de kommer få problem med tillverkningen...

Ursprungligen av Leftrustle:

Fan, jag som behöver ny mobil nu... Kommer de verkligen vänta till juli? Varför? För att vänta in OS 3.0 eller? För hårdvaruppdateringarna verkar inte så extrema att de kommer få problem med tillverkningen...

Det tar väl några månader att färdigställa x antal miljoner enheter, eller?

Sen finns vissa strategiska anledningar.

Ursprungligen av theplague:

Det tar väl några månader att färdigställa x antal miljoner enheter, eller?

Självklart. Men stämmer ryktena om i stort inga yttre skillnader borde det vara ganska enkelt att starta produktionen innan introduktion, utan att riskera llt för mycket.

Ursprungligen av Leftrustle:

Självklart. Men stämmer ryktena om i stort inga yttre skillnader borde det vara ganska enkelt att starta produktionen innan introduktion, utan att riskera llt för mycket.

Jag precis, stämmer ryktena.
Samtidigt kan ju nya typ av skärm, nya kompassfunktionen, nya komponenter faktiskt kräva en ny inre design.
Och återigen så har det givetvis med strategier att göra - både sälja klart den gamla och rätt tidpunkt för att släppa något nytt.
Inte minst vill de inte släppa en ny version innan OS 3.0 är klartestad.

Ursprungligen av Leftrustle:

Fan, jag som behöver ny mobil nu... Kommer de verkligen vänta till juli? Varför? För att vänta in OS 3.0 eller? För hårdvaruppdateringarna verkar inte så extrema att de kommer få problem med tillverkningen...

Du får det att låta som att modellen var planerad till juni och ligger klar, men hålls tillbaka en månad extra bara för att Apple "väntar" och så tror jag inte det är. Jag tror lanseringen hela tiden varit planerad till juli, precis ett år efter iPhone 3G. Jag tror Apple har en planerad produktcykel på 12 månader för iPhone.

Eftersom den planeras släppas i juli och Apple håller WWDC i juni så passar det utmärkt att använda WWDC för lanseringen.

Jag tror inte det handlar om en buffert för eventuella problem, utan om en distributionsfråga och logistikfråga snarare. Vi snackar om en mobil som hålls hemlig fram till WWDC och sen hinna ut till varenda liten butik miljontals exemplar. Skulle telefonen vara så långt ifrån klar att de fortfarande kämpar med tillverkningsproblem där kring WWDC så tror jag aldrig den skulle hinna ut till juli.

Sen vet vi ju ingenting om hur hårdvaran ser ut rent tillverkningmässigt. Bara för att de yttre formerna verkar vara de samma så kan det ju skilja stort internt och kräva annan typ av tillverkning. Det är ju definitivt den största hårdvarumässiga uppdateringen hittills för iPhone.

Ursprungligen av Adrian B:

Du får det att låta som att modellen var planerad till juni och ligger klar, men hålls tillbaka en månad extra bara för att Apple "väntar" och så tror jag inte det är. Jag tror lanseringen hela tiden varit planerad till juli, precis ett år efter iPhone 3G. Jag tror Apple har en planerad produktcykel på 12 månader för iPhone.

Eftersom den planeras släppas i juli och Apple håller WWDC i juni så passar det utmärkt att använda WWDC för lanseringen.

Jag tror inte det handlar om en buffert för eventuella problem, utan om en distributionsfråga och logistikfråga snarare. Vi snackar om en mobil som hålls hemlig fram till WWDC och sen hinna ut till varenda liten butik miljontals exemplar. Skulle telefonen vara så långt ifrån klar att de fortfarande kämpar med tillverkningsproblem där kring WWDC så tror jag aldrig den skulle hinna ut till juli.

Sen vet vi ju ingenting om hur hårdvaran ser ut rent tillverkningmässigt. Bara för att de yttre formerna verkar vara de samma så kan det ju skilja stort internt och kräva annan typ av tillverkning. Det är ju definitivt den största hårdvarumässiga uppdateringen hittills för iPhone.

Jaja, långa inlägg som alla missar poängen; jag behöver en mobil väldigt snart och det får fan Apple anpassa sig efter.

Ursprungligen av Leftrustle:

Jaja, långa inlägg som alla missar poängen; jag behöver en mobil väldigt snart och det får fan Apple anpassa sig efter.

Åh, förlåt

Du får väl greppa efter de halmstrån som finns där ute som skulle kunna tyda på att den släpps tidigare än så.

Ursprungligen av Adrian B:

Åh, förlåt

Du får väl greppa efter de halmstrån som finns där ute som skulle kunna tyda på att den släpps tidigare än så.

Återigen slås vi alla av hur svårt det är för någon som jag, som kategoriskt undviker smilies, att förmedla ironi i forum som detta.

Dock kan jag, med mitt lilla halmstrå, tro att den kommer lanseras snabbare än vad ni tror för att:

a. Palm pré släpps den 6:e juni. Vill Apple ge Palm en fri startsträcka?
b. Interna uppdateringar som handlat om ny grafik, processor, skärupplösning etc. har skett i deras bärbara med omedelbar leverans. OM utseendet nu skulle vara identiskt, vore det enkelt för Apple att producera miljontals av dessa nya jesustelefoner utan att folk la märke till det, bara att lagra dem i alla tomcontainrar (som folk tror är tomma) i valfri hamn i Kina.
c. Nuvarande modell verkar börja sina. Ska de stå utan telefon till salu över en månad? Edit: Som du länkade ja...
d. Jag behöver ny telefon. Väldigt snart.

Ursprungligen av Leftrustle:

Återigen slås vi alla av hur svårt det är för någon som jag, som kategoriskt undviker smilies, att förmedla ironi i forum som detta.

Dock kan jag, med mitt lilla halmstrå, tro att den kommer lanseras snabbare än vad ni tror för att:

a. Palm pré släpps den 6:e juni. Vill Apple ge Palm en fri startsträcka?
b. Interna uppdateringar som handlat om ny grafik, processor, skärupplösning etc. har skett i deras bärbara med omedelbar leverans. OM utseendet nu skulle vara identiskt, vore det enkelt för Apple att producera miljontals av dessa nya jesustelefoner utan att folk la märke till det, bara att lagra dem i alla tomcontainrar (som folk tror är tomma) i valfri hamn i Kina.
c. Nuvarande modell verkar börja sina. Ska de stå utan telefon till salu över en månad? Edit: Som du länkade ja...
d. Jag behöver ny telefon. Väldigt snart.

a. Nej givetvis inte, men de ser tillräcklig anledning att hålla sig till sina ganska genomtänkta strategier/cykler för att göra sin lansering så effektiv som möjlig. 3-4 veckors snack om vad som kommer efter lansering på WWDC.
b. Vad vill du ha sagt? Ja, antagligen har de börjat tillverkas för ett bra tag sedan och de lagras i containrar någonstans.
c. När de släppte iPhone 3G hade 1a gen iPhone börjat sina långt tidigare, så ja det verkar logiskt.
d. Köp en då!

Ursprungligen av theplague:

a. Nej givetvis inte, men de ser tillräcklig anledning att hålla sig till sina ganska genomtänkta strategier/cykler för att göra sin lansering så effektiv som möjlig. 3-4 veckors snack om vad som kommer efter lansering på WWDC.
b. Vad vill du ha sagt? Ja, antagligen har de börjat tillverkas för ett bra tag sedan och de lagras i containrar någonstans.
c. När de släppte iPhone 3G hade 1a gen iPhone börjat sina långt tidigare, så ja det verkar logiskt.
d. Köp en då!

Vad sur du verkar? Har jag förstört din dag på något sätt?

Ursprungligen av Leftrustle:

Vad sur du verkar? Har jag förstört din dag på något sätt?

Han bara är sån

Senast redigerat 2009-05-23 09:24
Ursprungligen av Leftrustle:

Återigen slås vi alla av hur svårt det är för någon som jag, som kategoriskt undviker smilies, att förmedla ironi i forum som detta.

Tankeställare, kanske?

Ursprungligen av henkebarn:

Tankeställare, kanske?

Ska fundera på det, ja... Oj, titta!

Nej, nu blev det mycket skitsnack här. Ursäkta. Den släpps i juli, för det har Gruber sagt och det verkar logiskt. Jag ger mig, jag har blivit överbevisad. Tack för visat intresse.

Ursprungligen av Leftrustle:

Återigen slås vi alla av hur svårt det är för någon som jag, som kategoriskt undviker smilies, att förmedla ironi i forum som detta.

Ja, det är ju faktiskt det. Det finns för många tokbollar som faktiskt levererar åsikter som borde vara ironi men är allvar, så man vet liksom aldrig. Därmed är de förhatliga små glada nunorna till hjälp trots allt.

Men nu, åter till ämnet

Vi kanske ska lägga till nya smileys som blir ren text, typ:
"Ja, precis! Precis så menade jag! [smiley]" för de som hatar gulingarna.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-23 19:39

Eller så undviker man ironi helt och hållet om man inte kan få fram det tydligt i textform utan hjälp av "stödhjul"?

Såja, såja, nu sades det trots allt för flera inlägg sedan att vi återgår till ämnet. Moderator, please.

Bevaka tråden