Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fotograf Chase Jarvis - Coola killen med talang, resurser och utrustning

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-22 21:46

Upptäckte Chase Jarvis när jag kolla lite fototips på YouTube. Ni bara måste se hans videor på YouTube!

Chase visar upp sin fotoutrustning:

http://www.youtube.com/watch?v=6R73OJzKxUs

Chase och hans crew testar Nikon D90 innan den lanseras:

http://www.youtube.com/watch?v=HVQX1rC-fRA&feature=related

High-speed fotografering och cool efterredigering:

YouTube - Chase Jarvis TECH: High Speed Photography

Hans hemsida och många coola fotografier:

http://www.chasejarvis.com

Har hans blogg som RSS feed

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-22 22:40
Ursprungligen av BeachMagnus:

Har hans blogg som RSS feed

Hehe, jag ska kolla in hans blogg vid tillfälle. Mäktigt imponerad är jag i alla fall. Vilket företag han driver.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-02-22 22:59

Redan?

Äh allvarligt, killen är grym, han blev "Hasselbladmaster" 2007 tror jag. Kolla in videon när han bygger sin nya studio. Fett ställe!

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-02-22 23:03

Läser du inte gamla trådar??

http://www.99.se/1602732-post4.html

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-23 05:54
Ursprungligen av Mattias L:

Redan?

Äh allvarligt, killen är grym, han blev "Hasselbladmaster" 2007 tror jag. Kolla in videon när han bygger sin nya studio. Fett ställe!

Ja, jag kolla videon via hans hemsida angående utbyggnaden. Vilket stort ställe. Men han behöver ju all utrymme för personal, grejor etc. Jag såg på YouTube att där var någon Hasselblad-nånting. Ska kolla in det mer efter jobb.

Ursprungligen av Mattias L:

Läser du inte gamla trådar??

http://www.99.se/1602732-post4.html

Oj, nä, den tråden har jag inte varit inne i tidigare.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-02-23 09:33

Det är lungt Rei! Jag bara skojjar med dig!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-23 18:52
Ursprungligen av Mattias L:

Det är lungt Rei! Jag bara skojjar med dig!

Hehe, tog inte det negativt på något sätt, så det är lugnt här med.

Han är säkert jätteduktig, men jag vet inte om jag orkar med fler sådana här typer.

Jag gillade "sura gubben" som tog kort på folk på gatan... i New York.

Däremot de här unga, rika, snygga, självsäkra, högbudgeterade amerikanerna som talar om hur de packar sina väskor (Vi tar alltid med blabla 2 EXTRA kamerahus, och 17 reservbatterier...)

Gäsp

Det luktar lite "Brudar i Bikinis som skjuter med automatvapen" - lite halvporrigt sådär.

Jag har ju liksom inte ett par kamerahus över att packa i en väska som kostar 6000 ....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-26 23:14

Ja, jag förstår vad du menar. Men jag gillar sånt här. Haha.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2009-02-27 11:40

Men om vissa av er tar och bortser från prylbögshysterin och faktiskt tar och kikar på bilderna så kanske ni kan bli lite inspirerade istället för att bara fokusera på hur många kamerahus etc som andra har.
Det räcker rätt långt med EN kamera för att ta bilder.

Ursprungligen av Potah:

Men om vissa av er tar och bortser från prylbögshysterin och faktiskt tar och kikar på bilderna så kanske ni kan bli lite inspirerade istället för att bara fokusera på hur många kamerahus etc som andra har.
Det räcker rätt långt med EN kamera för att ta bilder.

Håller med, han tar bra bilder! Dessutom delar han med sig av sina kunskaper, och det är väl skitbra! Jag hade aldrig gjort ett jobb utan att ha med mig ett reservhus, det är säkert

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2009-02-27 14:08

Jag påstod inte att det var vare sig fult eller fel att bara tänka på prylarna, jag menade nog mer att Jarvis är väldigt kreativ och duktig på det han gör och att man kanske ska fokusera mer på det än vad för utrustning han har.
Visst, man kan inte ta viss typ av bilder utan en viss typ av utrustning, det tror jag alla är införstådda med.

Det var bara en tanke från min sida, som var menat att gå ifrån fotosidanmentaliteten där man enbart pratar teknik känns det som.
Men det är valfritt att tolka mitt inlägg så som man själv vill.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-02-27 15:18
Ursprungligen av Potah:

Jag påstod inte att det var vare sig fult eller fel att bara tänka på prylarna, jag menade nog mer att Jarvis är väldigt kreativ och duktig på det han gör och att man kanske ska fokusera mer på det än vad för utrustning han har.
Visst, man kan inte ta viss typ av bilder utan en viss typ av utrustning, det tror jag alla är införstådda med.

Det var bara en tanke från min sida, som var menat att gå ifrån fotosidanmentaliteten där man enbart pratar teknik känns det som.
Men det är valfritt att tolka mitt inlägg så som man själv vill.

Tycker du att "Prylbög" och "Prylbögeri" är en komplimang?

Nu var det faktiskt inte ditt inlägg som jag tänkte på därför citerade jag inte det, men det hamnade precis under dit så jag förstår att det tolkas som om jag menar ditt inlägg. Det var inte meningen.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-02-27 12:29

Jag förstår för mitt liv inte varför det skall vara så fult att vara intresserad av prylar? Det känns som en svensk-mentalitets grej. Trist.

För mig går prylintresset och intresset för bra bilder oavsett prylar hand i hand. Jag ser inte varför det ena skall utesluta det andra...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-27 15:08

Man ska kunna skilja på "behöver" och "har nytta av" när det gäller utrustning. Yrkesfotografer behöver, medan hobbyfotografen har nytta av utrustningen. Så om man är intresserad av både teknik, prylarna, fotografering och fotografi, så har man ju destu fler områden att roa sig med.

Hade jag haft råd, hade jag haft mer utrustning. Men inte så att det ligger och blir oanvänt eller bra att ha fall i fall.

Missförstå mig rätt; Jag är själv prylbög av rang. Har mycket pryl och gillar mina saker - jag älskar min fru.

Ja, jag tittar hellre på hans bilder. De är bra.
Men, när det börjar handla mer om Fotografen än bilderna tycker jag det börjar bli lite jobbigt.

Det finns en liknande trend i TV's alla inredningsprogram, det handlar mer om Lulu än om vad hon gör... när hon skall vara mer i bild plutande både här och var än sofforna...

Jag ser hellre bilderna.

Är jag dum? Är jag fel ute?

  • Medlem
  • 2009-02-27 17:51

Jag tycker du har en sund tankegång, snarare än dum, och jag håller med dig.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-02-27 17:59

Nä du har rätt Goflorp! Det är helt sant.

Min enda invändning i denna tråd blir att Reisan länkar till hans blogg och där framstår det som att Herr Jarvis bara gillar prylar och att gotta sig i det. Men det är viktigt att se bloggen som ett sidospår till det han egentligen pysslar med. Jag menar hur kul hade det vart om han hade visat samma bilder i bloggen som på hans portfoliosida. Jag tycker faktiskt att det kan vara rätt schysst med helylleproffs som delar med sig av sin kunskap, som visar att: kolla här, så här ljussatte jag och det här skall du tänka på om du skall ta en blid till Golf Digests framsida. Det gillar jag.

Lulu däremot. Det är långt bortom min toleransgräns.....

Låt oss nu alla förena oss i vårt gemensamma intresse!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-27 19:08

Jag kan absolut ingenting om fotografering överhuvudtaget. Men det första som slog mig när jag såg hans bilder, det var att färgerna var så naturliga. Man säger att man inte kan fotografera verkligheten. Men det e jävlar ta mig bra nära på dem bilderna som om man hade stått där själv i verkligheten.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-27 19:44

All utrustning är trots allt redskap och hjälpmedel att förmedla fotografens inre bild av verkligheten eller bildidéen. Så som tidigare nämnt, går utrustning, teknik och fotografi hand i hand. Det ena kompletterar det andra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-27 20:28

Jag kollade in hans portfolio-bilder och kan hålla med om att han tar bra bilder. Han jobbar mycket med post-produktionen av bilderna och de är väldigt kontrastrika -- han är inte rädd för att bränna ut högdagrar eller sota igen skuggorna. Så långt ifrån HDR-man kan komma.

Coola bilder. Han verkar kunna göra det effektfullt om han vill men kör en jordnära stil. Plus också för att han har några snapshots i portfolion.

Edit: har bara kollat portfolion. Har inte sett på Youtube-klippen som diskuteras.

Senast redigerat 2009-02-28 10:05
  • Medlem
  • Vattholma
  • 2009-02-28 09:54

Det var inte min mening att vara dryg, jag tyckte bara att Goflorps första inlägg var så, ja onödigt.

Jag tycker inte att din koppling till Lulu är speciellt rättvis.
Jag tycker det är en helt annan grej, det är ett tv-program som inte ens är bra och jag håller med dig, det handlar mycket om just Lulu. Det finns en tanke bakom att just hon är på den plats hon är.

Men jag kan inte hålla med om att youtubeklippen är något som de har gjort för att få Chase att framstå som nån slags fotografgud, tvärtom så tycker jag att han verkar jäkligt sympatisk som vill dela med sig av det han gör. Vilket jag anser är något som det är snålt med i den här branschen, men visst folk är väl rädda om sina kunskaper och kunder.

Jag måste väl erkänna att jag kanske ligger lite längre fram i utvecklingen vad det gäller den tekniska delen.
Så för mig är den här typen av filmklipp väldigt inspirerande att kika på, dels hur han och andra hanterar folk som de ska plåta och allting som sker runtomkring själva fotograferandet.
För mig så spelar det inte så stor roll vilken bländare och tid han har.

Så jag säger samma sak som du Goflorp, är jag fel ute?

Detta visar ju verkligen att vi alla är olika och har olika kunskapsnivåer och att det väldigt lätt kan uppstå missförstånd i den här typen av kanaler. Därför brukar jag inte heller vara så aktiv, men den här gången kunde jag inte låta bli, jag kanske skulle ha struntat i det istället.

Så jag tycker att vi försöker fortsätta och hitta inspirerande källor och dela med oss av dem, jag ska iaf försöka med det.

Självklart har man något att lära av alla. Men jag gillar folk/artister/konstnärer som minskar ner sig själva lite och låter sina verk tala för dem. Det tog en bra stund innan jag fattade att Adrej Dragan var en pojkspoling!
I dagens egocentrerade värld känns det skönt med människor som inte är så "amerikanska" i sitt sätt.
Det är inte en fördom att jänkare ÄR; framåt, jag är bäst, här är jag, se på mig, jag är framgångsrik..
Man matas med det från födseln där. Skolan premierar "solokarriärer" från första början.

Det är trevligt att han bjuder på sig själv. Men jag kan ändå känna mer sympati för de feta, fula och lite utstötta än de snygga vackra framgångsrika....
kanske därför jag gillar Dragans bilder så mkt....

Huga, vad mkt filosofi det blev ...

Är det ngn som kan tipsa om en fotograf som tar ... bilder på det som inte är det skönaste?
Det behöver ju inte vara bilder på hundbajsar för det....

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2009-02-28 14:33

Då ska jag genast tipsa dig om två stora svenska fotografer. Om du ändå gillar den stilen så har du säkert hört talas om dem.

Jag gillar dem själv väldigt mycket, men vill även ta in annat.

Christer Strömholm samt Anders Petersen, googla så skall du finna.
Jag vet att Anders har gett ut ett antal böcker, och däri finns det inte mycket som är så uppstyrt och vackert, inte som Chase bilder utan de är mer en annan sida av verkligheten.

Mycket nöje!

Ursprungligen av Goflorp:

Är det ngn som kan tipsa om en fotograf som tar ... bilder på det som inte är det skönaste?

Kanske Paolo Pellegrin kan vara något?
http://www.magnumphotos.com/Archive/C.aspx?VP=XSpecific_MAG.PhotographerDetail_VPage&l1=0&pid=2K7O3R13CHLN&nm=Paolo%20Pellegrin

Fast han gör också jobb i den glamorösa världen
http://www.nytimes.com/packages/html/magazine/20090205-great-performers/index.html?adxnnl=1&adxnnlx=1234507843-5NfUm0dtMPxfh2yEvK73AQ

Pellergrin vart kul, men lite ruskig ibland.

Frugan gillade (och även jag) glam-sidan, Bilden på Sean Penn bakom ett bilglas är fantastisk.

Ursprungligen av Goflorp:

Pellergrin vart kul, men lite ruskig ibland.

Frugan gillade (och även jag) glam-sidan, Bilden på Sean Penn bakom ett bilglas är fantastisk.

Ja, bilder på krig och lidande blir ju snabbt jobbigt att titta på. Glam-sidan tycker jag också är inspirerande.

Citatet där han summerar sin syn på foto tycker jag är tänkvärd:

"I'm more interested in a photography that is 'unfinished' - a photography that is suggestive and can trigger a conversation or dialogue. There are many pictures that are closed, finished, to which there is no way in."

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-28 22:00

Här berättar Chase Jarvis om sitt arbete, intresse och vad hans ambitioner är.

http://blog.chasejarvis.com/blog/2007/10/photoshelter-redux.html

Rätt långt (och intressant) klipp, så ta fram öl och popcorn.

Bevaka tråden