Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ComHem 50MBit med Cisco EPC2607 & Airport Extreme

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Uppgraderade från 24 MBit till 50 MBit hos ComHem. Men efter det obligatoriska bytet av modem vägrar Airport Extremen få en IP-adress.

Det första försöket jag gjorde var med Airport Extremen, men när det inte funkade så testade jag att koppla in datorn direkt och det fungerade. Har dragit ur strömmen och låtit den varit ur ett tag samt startat om, alla enheter i alla möjliga ordningar, men det verkar inte lösa sig. Datorerna får IP-adresser, men inte AirportExtremen. Jag har testat att återställa Airporten till fabriksinställnignarna utan någon framgång.

ComHem säger bara att de inte ger support på routrar...

Är det någon annan som kör med Airport Extreme i kombination med ComHem 50 MBit?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-19 09:29

Hej StevenD.
Jag har också uppgraderat till 50Mbit med Cisco. Här fungerar det utmärkt. Koppla upp dej med nätverkskabel medan du gör inställningarna, det var så jag gjorde. Mvh Joel

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-02-19 18:05

F.ö. Med 50Mb-tjänsten får man 4 st IP-adresser. Tänk på att det finns två st portar på modemet, en 10/100 och en 1000. Vilken använder du med Airporten? Vilken använder du med datorn? Samma port?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2009-02-22 11:41
Ursprungligen av Henil:

F.ö. Med 50Mb-tjänsten får man 4 st IP-adresser. Tänk på att det finns två st portar på modemet, en 10/100 och en 1000. Vilken använder du med Airporten? Vilken använder du med datorn? Samma port?

Ringde just deras kundtjänst. "Inga fasta IP" var svaret. Då jag vill köra min Time Capsule över nätet frågade jag också om spärrade portar. "Vi spärrar inga portar" var svaret.

Jag tycker svaren låter mysko.

Drog ur strömmen till modemet och till Airporten i går kväll. I morse kopplade jag in modemets ström, 10 minuter senare Airportens. Fick inge ip. Gick till jobbet, och när jag kom hem så hade jag fått ett IP. Jag fattar inte varför, men Airporten verkar ju hursomhelst ha problem. Nu får jag dock IP ganska omgående när jag startar om.

Det var inte att jag hade reserverat 4 ip-adresser så att det var fullt. För när jag pratade med comhem häromdagen så såg de att jag hade 2 ip-adresser på det modemet. Men ändå så fick jag inget ip.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-20 22:31

vilken bör man använda? 1000 eller 10/100 porten?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-03-01 23:48

Tyvärr är port 548 spärrad (vilket det finns en tråd på forumet om). Används för AFP, vilket är fildelning. Det är mycket möjligt att Time Capsule använder detta.

4 st IP-adresser som är dynamiskt tilldelade.

1
Bevaka tråden