Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Playstation 3 + Mac?

Tråden skapades och har fått 110 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-28 18:08

testa PS3 Media Server istället

installera sedan klart, du behöver inte gör någonting. Det är gratis också., Det är just pga detta program man köpte en PS3a

PMS kan streama 1080p material med subtitles ifrån en macbook air

Ursprungligen av Esa:

testa PS3 Media Server istället.
Det är just pga detta program man köpte en PS3a

..??:tveksam: Du vet väl att att PS3an går även att spela spel på..:);)

jodå, jag har PS3 Media Server men tycker det är ofantligt fult och ligger inte och kör uppe i toolbaren vilket jag stör mig ofantligt mycket på. Ville få igång det för att jag pynta pengar för Medialink för längesedan.

eeeh...går att köra MKV med PS3 Media server så jo, det fungerar

anledningen till att jag sucka över medialink var att 1. de själva announca att du körde HD-format och 2. jag betala för skiten en gång i tiden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-10-29 09:25

Jag har använt PMS länge på PC men är nu nybliven switcher och ska antagligen köra vidare på detta i OS X. Jag förstår dock inte varför vissa i tråden gnäller på programmet, kan det verkligen vara så att programmet inte är lika bra när det är portat till OS X som det är i Windows-miljö?

Upplever man lagg i video eller osync mellan video och ljud så har det garanterat att göra med att man kör en för högupplöst video via WIFI eller att man har för dålig prestanda i datorn. Dock bör väl alla senare mac'ar vara befriade från det senare problemet.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-29 10:19
Ursprungligen av zinned:

Jag har använt PMS länge på PC men är nu nybliven switcher och ska antagligen köra vidare på detta i OS X. Jag förstår dock inte varför vissa i tråden gnäller på programmet, kan det verkligen vara så att programmet inte är lika bra när det är portat till OS X som det är i Windows-miljö?

Upplever man lagg i video eller osync mellan video och ljud så har det garanterat att göra med att man kör en för högupplöst video via WIFI eller att man har för dålig prestanda i datorn. Dock bör väl alla senare mac'ar vara befriade från det senare problemet.

Programmet är väl inte dirket portat, det är ju skrivet i Java så det är inte mycket som skiljer. Programmet fungerar utmärkt, det jag tror att en del stör sig på är det "omaciga" gränssnittet, men har man bara konfigurerat det så kan det ju ligga och köra i bakgrunden utan att man behöver bry sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-29 10:04

Jag kör Yazsoft | Playback Information sen en kort tid tillbaka, har fungerat bra. Har dock inte kört några hdfilmer ännu så ingen erfarenhet av det.

Jag använder Evom - Convert & Transfer Videos för att konvertera filmer, är en beta men har fungerat bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-02 13:42

Jo, alltså, jag kör också trådlöst (på datorn).
Men om du vill köra trådat så är det från apparat till router som gäller... inte PS3 till dator.

Jag har testat trådlös men det hackar så tänkte testa "trådat".

Tack!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-02 15:21

Om du har för avsikt att köra något tyngre än 720P så ska du ha trådat, annars kommer du inte få någon vettig upplevelse.

  • Medlem
  • 2009-12-03 10:40

Har nyligen införskaffat mig en PS3:a och PS3 mediaserver och har stött på problem med min setup. Det fungerar smärtfritt på WLAN men jag får det inte att fungera med kabel som jag ju behöver för att kunna köra HD-filmer.

Eftersom min router och modem står i ett annat rum så kör jag trådlöst internet till macen och sedan kabel från macen till PS3:an via en switch.

Vad jag försöker göra först och främst är att få macen att hitta PS3:an vilket jag inte lyckas med, och sedan att få igång internetdelning från macen till PS3:an.

Jag har förstått att det är manuella IP-inställningar som får detta att lira och att PS3:an måste ligga på samma IP-sekvens som macen. typ 192.168.0.200 och och 192.168.0.201 eller liknande samt samma delnätsmask (255.255.255.0)

Men vilka DNS:er ska jag ställa in på PS3:an? Det går inte att lämna dom fälten tomma i setupen och jag antar att dom krävs för att kunna få igång internetdelningen...

Någon som kan hjälpa mig? Jag är ingen höjdare på det här med nätverk.

Vänligen

/Majk

Ursprungligen av majk:

Har nyligen införskaffat mig en PS3:a och PS3 mediaserver och har stött på problem med min setup. Det fungerar smärtfritt på WLAN men jag får det inte att fungera med kabel som jag ju behöver för att kunna köra HD-filmer.

Eftersom min router och modem står i ett annat rum så kör jag trådlöst internet till macen och sedan kabel från macen till PS3:an via en switch.

Vad jag försöker göra först och främst är att få macen att hitta PS3:an vilket jag inte lyckas med, och sedan att få igång internetdelning från macen till PS3:an.

Jag har förstått att det är manuella IP-inställningar som får detta att lira och att PS3:an måste ligga på samma IP-sekvens som macen. typ 192.168.0.200 och och 192.168.0.201 eller liknande samt samma delnätsmask (255.255.255.0)

Men vilka DNS:er ska jag ställa in på PS3:an? Det går inte att lämna dom fälten tomma i setupen och jag antar att dom krävs för att kunna få igång internetdelningen...

Någon som kan hjälpa mig? Jag är ingen höjdare på det här med nätverk.

Vänligen

/Majk

Gör det enkelt för dig och kör . Nullriver Software : Products : MediaLink istället. Funkar utmärkt.

  • Medlem
  • 2009-12-03 11:56
Ursprungligen av Basilard:

Gör det enkelt för dig och kör . Nullriver Software : Products : MediaLink istället. Funkar utmärkt.

MediaLinl går tyvärr bort eftersom den inte stödjer mkv. Jag vet att det går att få igång PS3 media server enligt mina önskemål, lite problem med nätverksinställningarna bara - bör ju bli samma bekymmer med MediaLink i vilket fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-03 12:01
Ursprungligen av majk:

Har nyligen införskaffat mig en PS3:a och PS3 mediaserver och har stött på problem med min setup. Det fungerar smärtfritt på WLAN men jag får det inte att fungera med kabel som jag ju behöver för att kunna köra HD-filmer.

Eftersom min router och modem står i ett annat rum så kör jag trådlöst internet till macen och sedan kabel från macen till PS3:an via en switch.

Vad jag försöker göra först och främst är att få macen att hitta PS3:an vilket jag inte lyckas med, och sedan att få igång internetdelning från macen till PS3:an.

Jag har förstått att det är manuella IP-inställningar som får detta att lira och att PS3:an måste ligga på samma IP-sekvens som macen. typ 192.168.0.200 och och 192.168.0.201 eller liknande samt samma delnätsmask (255.255.255.0)

Men vilka DNS:er ska jag ställa in på PS3:an? Det går inte att lämna dom fälten tomma i setupen och jag antar att dom krävs för att kunna få igång internetdelningen...

Någon som kan hjälpa mig? Jag är ingen höjdare på det här med nätverk.

Vänligen

/Majk

Bry dig inte om vad någon nu sa om att du bör köra Medialink istället, för det åtgärdar inte ditt problem utan skjuter det bara under mattan.

Det som händer när du kör med kabel till datorn istället för wifi är att PMS (PS3 Media Server) fortfarande vill använda Wifikortet som utgång och inte ethernetuttaget.
Ändra det och du kommer se i loggen att den ligger på samma nät.

I PS3:an så kör du med DHCP så att den får adresser själv från routern, då behöver du inte bry dig om DNS och dylikt.

Kör hårt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-03 12:15
Ursprungligen av majk:

Har nyligen införskaffat mig en PS3:a och PS3 mediaserver och har stött på problem med min setup. Det fungerar smärtfritt på WLAN men jag får det inte att fungera med kabel som jag ju behöver för att kunna köra HD-filmer.

Eftersom min router och modem står i ett annat rum så kör jag trådlöst internet till macen och sedan kabel från macen till PS3:an via en switch.

Vad jag försöker göra först och främst är att få macen att hitta PS3:an vilket jag inte lyckas med, och sedan att få igång internetdelning från macen till PS3:an.

Jag har förstått att det är manuella IP-inställningar som får detta att lira och att PS3:an måste ligga på samma IP-sekvens som macen. typ 192.168.0.200 och och 192.168.0.201 eller liknande samt samma delnätsmask (255.255.255.0)

Men vilka DNS:er ska jag ställa in på PS3:an? Det går inte att lämna dom fälten tomma i setupen och jag antar att dom krävs för att kunna få igång internetdelningen...

Någon som kan hjälpa mig? Jag är ingen höjdare på det här med nätverk.

Vänligen

/Majk

DNS'erna behöver du egentligen inte då de servrarna endast är till för att namnupplösa domännamn (översätta domännamn till IP-adresser), det du ska göra är lokal trafik bara mellan din Mac och PS3 så det är inga problem. Krävs det dock att dessa fylls i så kan du väl gå in i nätverksinställningarna för det nätverkskort som ansluter ut mot nätet och kolla vilka DNS-servrar som används där, alternativt att du loggar in mot din router och kollar i dess inställningar.

Enklast hade ju dock varit att du kopplade din PS3'a trådat mot din router och samma sak med Macen.

Ursprungligen av Trineo:

Det som händer när du kör med kabel till datorn istället för wifi är att PMS (PS3 Media Server) fortfarande vill använda Wifikortet som utgång och inte ethernetuttaget.
Ändra det och du kommer se i loggen att den ligger på samma nät.

I PS3:an så kör du med DHCP så att den får adresser själv från routern, då behöver du inte bry dig om DNS och dylikt.

Kör hårt.

Vad är det som säger att han kör med DHCP i PS3'an?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-04 13:05
Ursprungligen av majk:

Har nyligen införskaffat mig en PS3:a och PS3 mediaserver och har stött på problem med min setup. Det fungerar smärtfritt på WLAN men jag får det inte att fungera med kabel som jag ju behöver för att kunna köra HD-filmer.

Eftersom min router och modem står i ett annat rum så kör jag trådlöst internet till macen och sedan kabel från macen till PS3:an via en switch.

Vad jag försöker göra först och främst är att få macen att hitta PS3:an vilket jag inte lyckas med, och sedan att få igång internetdelning från macen till PS3:an.

Jag har förstått att det är manuella IP-inställningar som får detta att lira och att PS3:an måste ligga på samma IP-sekvens som macen. typ 192.168.0.200 och och 192.168.0.201 eller liknande samt samma delnätsmask (255.255.255.0)

Men vilka DNS:er ska jag ställa in på PS3:an? Det går inte att lämna dom fälten tomma i setupen och jag antar att dom krävs för att kunna få igång internetdelningen...

Någon som kan hjälpa mig? Jag är ingen höjdare på det här med nätverk.

Vänligen

/Majk

Jag har också haft problem med att det hackar med helt trådlös stream, försökte lösa detta genom att köra trådat från router till PS3 men då hittar inte PSM PS3:an, känns märkligt. Lösning?

(Har i PSM fått ställa in en fast IP-adress för att få det att funka stream, detta tog jag bort när det trådade inte funkade men det hjälpte inte ett smack.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-03 13:23

Inget som säger att han GÖR... jag säger att han SKALL...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-04 14:50

Sätter du rätt IP när du kör med fast IP, dvs i samma serie som den andra enheten...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-04 16:27

Ett hett tips, strunta i att sätta fast IP och kolla så att PMS kör med rätt nätverkskort... för om den fortfarande försöker använda det trådlösa kortet så spelar det ingen roll vad ni kör med för IP.
Tror Wifi hamnar på EN0 och trådat på EN1... men det kan vara olika på olika installationer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-04 16:47
Ursprungligen av Trineo:

Ett hett tips, strunta i att sätta fast IP och kolla så att PMS kör med rätt nätverkskort... för om den fortfarande försöker använda det trådlösa kortet så spelar det ingen roll vad ni kör med för IP.
Tror Wifi hamnar på EN0 och trådat på EN1... men det kan vara olika på olika installationer.

Jag tror det är tvärt om

Dock tror jag att du har helt rätt, det är troligt att PMS använder fel NIC.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-04 18:12
Ursprungligen av zinned:

Jag tror det är tvärt om

Dock tror jag att du har helt rätt, det är troligt att PMS använder fel NIC.

Så, vad ska jag då göra?

Jag har testat både att köra fast IP på den adress som min MacBook har samt den IP som PS3:an har. Inget funkar. Har även ställt om PS3:an så den kör på det trådade.

Har även trixat med port forwarding på routern men utan lyckat resultat.

Senast redigerat 2009-12-04 19:03
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-05 17:55
Ursprungligen av ezzin:

Så, vad ska jag då göra?

Jag har testat både att köra fast IP på den adress som min MacBook har samt den IP som PS3:an har. Inget funkar. Har även ställt om PS3:an så den kör på det trådade.

Har även trixat med port forwarding på routern men utan lyckat resultat.

Oh well, dags att avsluta dagens försök. Har idag öppnat upp UpNP på routern, vilket jag inte tror är problemet eftersom det funkat helt otrådat. Så, har sökt igenom alla forum jag hittat utan lyckat resultat och även testat den senaste betan jag hittade men inte heller det gav någon lycka.

Så sammanfattningsvis funkar det inte sedan jag gick över till trådanslutning till PS3 och är tacksam för förslag på lösning av problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-07 15:35
Ursprungligen av ezzin:

Oh well, dags att avsluta dagens försök. Har idag öppnat upp UpNP på routern, vilket jag inte tror är problemet eftersom det funkat helt otrådat. Så, har sökt igenom alla forum jag hittat utan lyckat resultat och även testat den senaste betan jag hittade men inte heller det gav någon lycka.

Så sammanfattningsvis funkar det inte sedan jag gick över till trådanslutning till PS3 och är tacksam för förslag på lösning av problemet.

Jag har skrivit lösningen några ggr nu i den här tråden.
Kolla där man ställer IP, där står även vilket interface som skall användas, byt så att den använder rätt interface, den använder säkerligen det trådlösa nu och då kan du inte köra på trådat för PMS fattar inte det... du måste alltså välja rätt nätverkskort (Interface) i PMS.

Sen skiter du som sagt i att sätta statisk IP... låt det vara satt på DHCP.

Att fippla på routern är bara fel, för trafiken går aldrig igenom den utan som mest bara genom switchen i routern. Det du fipplar med där är ifall trafiken skulle komma utifrån internet... kan jämföras med att om bilen inte startar så börjar du öppna garagedörren, inte så rätt med andra ord.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-07 16:40
Ursprungligen av Trineo:

Jag har skrivit lösningen några ggr nu i den här tråden.
Kolla där man ställer IP, där står även vilket interface som skall användas, byt så att den använder rätt interface, den använder säkerligen det trådlösa nu och då kan du inte köra på trådat för PMS fattar inte det... du måste alltså välja rätt nätverkskort (Interface) i PMS.

Jag har läst igenom denna tråd och även många andra trådar för att försöka komma till rätta med det här, ett problem som uppstått enbart då jag kopplat PS3:an trådat mot routern. När jag körde helt otrådat var jag tvungen att köra en fixed ip-adress för att det skulle funka. Men jag ville bli av med hackandet och vill därför köra PS3:an trådad.

Jag har med andra ord testat alla interface (en3, en4, en1, lo0) i alla möjliga kombinationer, med och utan fixed IP, detta utan att få det att funka. I loggen framgår att det bör funka "It's ready! You should see the server appears on XMB"

Hallå..

Jag har problem. Har en 720 -film i Mkv-format som inte hackar när jag kollar på min macbook pro. Men när jag ska försöka föra via ps3an upp på tvn så hackar det så det inte går att kolla. Har testat både trådlöst och trådat.. Kör via ps3 media server.. Några tips? Kan det vara så att även fast jag kör trådat så tar ps3an emot via wlan? eller känner den av det automatiskt..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-07 16:53

Och du missar inte att köra en "Restart" i PMS för att det skall gälla?
Jag är tämligen säker på att om du bara skiter i "Fixed IP" och sätter på rätt interface så kommer det lira, har själv switchat mellan trådat och trådlöst flera ggr utan bekymmer (förutom då att jag måste välja interface vid byte).

Du ser även i loggen (andra fliken) vilken IP som den startar upp i... sen när den väl startar upp med rätt IP på rätt interface så är det bara att slå på PS3:an.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-07 23:25
Ursprungligen av Trineo:

Och du missar inte att köra en "Restart" i PMS för att det skall gälla?
Jag är tämligen säker på att om du bara skiter i "Fixed IP" och sätter på rätt interface så kommer det lira, har själv switchat mellan trådat och trådlöst flera ggr utan bekymmer (förutom då att jag måste välja interface vid byte).

Du ser även i loggen (andra fliken) vilken IP som den startar upp i... sen när den väl startar upp med rätt IP på rätt interface så är det bara att slå på PS3:an.

Jodå, i loggen kan jag se att den använder det interface jag valt. Och IP:et som finns angivet är det som MacBooken har på port 5001.

Testade även att göra som du beskrev med att sätta igång PS3:an när PMS var "klart", utan att det hjälpte.

Känns lite som jag lika gärna kan gå tillbaka till trådlöst, men samtidigt är det ju sjukt irriterande när det hackar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-15 18:25

Finns det ingen som kan tänka sig ha en lösning?

Snälla!

Jag har en alternativ lösning.

Jag inser, när jag läser tråden, att jag gjorde rätt som följde ett tips jag fick.

Jag ville också streama/tråda min HD-videosamling från dator/nätverk till mina nya PS3. Sen fick jag tipset om en mediareciever som heter WDTV (Western Digital TV).

Jag skulle inte nämnt det om det inte var för att den är rätt billig, ca 700 spänn eller nåt.

Till den kopplar man sen en eller flera USB-hårddiskar som automatiskt söks igenom efter video, foto och musik. Den har en PS3-liknande gränssnitt på TV:n.

Jag kör optisk ut till förstärkaren och hdmi till TV:n. Allt funkar perfekt: 1080p, DD 5.1, DTS osv.... Den stödjer undertexter och kapitel och sånt också.

Fördelarna jag ser är att:

  1. Det funkar

  2. Man har datorn ledig att jobba med, flytta runt, även om nån annan vill kolla på film.

  3. Jag har fått användning för gamla hårddiskar som jag egentligen ersatt med nya till datorn.

Nackdelar:

  1. Merkostnad.

  2. Man behöver hårddisk dedikerad till WDTV:n.

  3. Man kan inte gå direkt från spel till film utan att byta TV:kanal.

  4. Man har "ytterligare en grej" som tar plats och kräver ett strömuttag. Även om den är rätt liten.

Jag inser att detta inte har direkt med PS3 och streaming att göra, men jag tycker det är ok att nämna det eftersom det löser det egentliga problemet som många har: visa .mkv, foto och lyssna på sin musiksamling på ett smidigt sätt på sin otroligt schyssta TV.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag har en alternativ lösning.

Jag inser, när jag läser tråden, att jag gjorde rätt som följde ett tips jag fick.

Jag ville också streama/tråda min HD-videosamling från dator/nätverk till mina nya PS3. Sen fick jag tipset om en mediareciever som heter WDTV (Western Digital TV).

Jag skulle inte nämnt det om det inte var för att den är rätt billig, ca 700 spänn eller nåt.

Till den kopplar man sen en eller flera USB-hårddiskar som automatiskt söks igenom efter video, foto och musik. Den har en PS3-liknande gränssnitt på TV:n.

Jag kör optisk ut till förstärkaren och hdmi till TV:n. Allt funkar perfekt: 1080p, DD 5.1, DTS osv.... Den stödjer undertexter och kapitel och sånt också.

Fördelarna jag ser är att:

  1. Det funkar

  2. Man har datorn ledig att jobba med, flytta runt, även om nån annan vill kolla på film.

  3. Jag har fått användning för gamla hårddiskar som jag egentligen ersatt med nya till datorn.

Nackdelar:

  1. Merkostnad.

  2. Man behöver hårddisk dedikerad till WDTV:n.

  3. Man kan inte gå direkt från spel till film utan att byta TV:kanal.

  4. Man har "ytterligare en grej" som tar plats och kräver ett strömuttag. Även om den är rätt liten.

Jag inser att detta inte har direkt med PS3 och streaming att göra, men jag tycker det är ok att nämna det eftersom det löser det egentliga problemet som många har: visa .mkv, foto och lyssna på sin musiksamling på ett smidigt sätt på sin otroligt schyssta TV.

Har den wifi eller måste man ansluta sina hårddiskar till datorn varje gång man ska fylla på med fler filmer och serier?

Bevaka tråden