Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Medlemsundersökning kring 99musik

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av jgb:

Björnström: Ok, så då menar du att medlemsundersökningen var felformulerad, och borde göras om? Just för att alternativet "förening" var väldigt oklart?

I alla fall jag tycker inte att det var en bra undersökning, vilket jag har påpekat tidigare.

Alternativen bör presenteras klart och tydligt, samt att undersökningen bör formuleras så att man förstår att den skall vara ett underlag för forumssplittning. Inte som den som skickades ut.

Jag tycker den omröstning som skickades ut fyllde sitt huvudsakliga syfte - att ge folk en chans att ventilera sina tankar om 99.se. Resultaten är den uppfräschade sajt vi ser idag.

Tror du har helt rätt - vi formulerar alternativen tydligt och sen ber vi hela forumskaran (istället för veteranerna) rösta.

Ursprungligen av jgb:

Alternativen bör presenteras klart och tydligt, samt att undersökningen bör formuleras så att man förstår att den skall vara ett underlag för forumssplittning. Inte som den som skickades ut.

Håller med jgb, jag hade svarat väldigt annorlunda om det hade varit tydligare att enkäten eventuellt skulle vara underlag för en utbrytning av 99musik. Jag visste inte heller att det finns så pass många (Mein, jgb, arete och förmodligen fler vad det verkar som) som har tillräcklig koll, tid och vilja att driva det vidare separat.

När ideell förening nämns i frågan så fick jag lite samma känsla som sisältää beskriver för hur det kan gå. När jag ser argumenten från Mein & co i den här tråden blir det en annan känsla. Dvs att det verkar finnas ett alternativ som inte behöver byggas från grunden, och inte består av en samling "eldsjälar" som inte ser skillnad på C och PHP.

En fråga som kanske kunde varit med i undersökningen är om 99musik var bättre innan sammanslagningen? Själv började jag hänga runt här strax innan dess och hade nog ändå svarat att det var bättre innan. Samtidigt tycker jag att 99musik fungerar bra eller tom väldigt bra som en del av 99.se, men det är två ganska olika frågeställningar som inte är antingen eller.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-09 12:26

Varför inte ha en "folkomröstning" bland användarna av 99musik?

Med en ja- och en nejsida som propagerar för respektive mot och ett datum då det är val. Att bara gå på undersökningen som gjordes känns tunt (dessutom fick jag inte vara med för jag var reggad på en gammal e-postadress) och personligen skulle jag vilja ha mer kött på benen innan jag bestämmer mig för vad jag tycker egentligen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-09 16:49

Angående om omröstningen tyckte jag inte den var så illa formulerad. Jag tror att för att formulera den bättre så måste man ha några klara lösningar och alternativ färdiga att ta ställning till och jag fick uppfattningen att den frågan mer var för att sondera intresset för nån form av separat 99musik. Inte att ta ställning till framtida alternativ.

Min erfarenhet av att driva föreningar är lite begränsad, men jag har iaf suttit i styrelsen för en kårförening och kan väl hålla med sisältää att en eller ett par eldsjälar är en enorm tillgång till vilken förening som helst. Sen så blir det väl vad man gör det till. Det går att driva en förening på ett par personer med ganska liten insats bara för att hålla saker rullande men har man ambitioner så får man nog räkna med betydligt mer jobb.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 01:06

Ny omröstning tror jag är bra. Tror jag röstade att det fungerade bra, men i o m att "dagens diskussioner" gått kraftigt sönder i o m uppdateringen så skulle jag rösta annorlunda idag. Vid varje större uppdaterig känns det som om det tar ett antal månader innan musikdelen är tillbaks till den funktionalitet den hade innan.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-01-11 11:42

Jag är glad att 99musik är en del av 99mac.

Många av dom som gör musik har Mac, och om jag skulle börja att använda Mac till att göra musik, då skulle jag vära glad om jag hade någon att fråga om hjälp. Jag är inte den snabbaste moped på hanmen, när det kommer till Mac, men jag hoppas att lära mig.

Om hela den här undersökelse är baserad på bara 138 personer, som har svarrat, då håller jag med Björnström om, att det är en bra ide att rösta om. Det finns flera aktiva än det.

Men finns det nogon, som vill göra en sånt förening, som skal administrera et sajt som 99musik?
Jag bara fråger, för jag har inte den blekaste ide om det....... jgb kanske du vet?

  • Medlem
  • 2009-01-11 11:53

Det finns en bra grund med folk som vill driva 99musik fristående. I alla fall alla av 99musiks moderatorer och administratörer. Vi som har sett det här i två år och tycker att 99musik har blivit något som inte är vad det var innan sammanslagningen, nämligen en site som har svalts av 99mac och göms undan där och ingen hittar dit numera.

Det finns väldigt många tecken på vad som har blivit sämre sedan sammanslagningen, orkar inte dra dem alla.

Vad som har blivit klart bättre är däremot driftsäkerheten på forumet! Det är planen att den skall hållas hög.

Detta är en fråga som jag tycker att 99musikarna har ensamrätt på faktiskt. Det är ju främst de som ska trivas med situationen. 99macarna gå väl inte under om de inte får ha 99musik vid sin sida?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-11 13:15
Ursprungligen av henkebarn:

Detta är en fråga som jag tycker att 99musikarna har ensamrätt på faktiskt. Det är ju främst de som ska trivas med situationen. 99macarna gå väl inte under om de inte får ha 99musik vid sin sida?

Håller helt med, utöver Mantaray.

Av egoistiska skäl vill jag gärna att musik är kvar under 99.se, men jag har inget att säga till om, det ligger hos andra

Ursprungligen av henkebarn:

Detta är en fråga som jag tycker att 99musikarna har ensamrätt på faktiskt. Det är ju främst de som ska trivas med situationen. 99macarna gå väl inte under om de inte får ha 99musik vid sin sida?

Jag är en totalt omusikalisk, tondöv och lätt hörselskadad kille och tycker att:

Om 99musiks användare (11% missnöjda, >50% Winanvändare) vill va för sig själva å tänker inte jag plädera för att de blir kvar. Det känns ju bara fånigt.
Förmodligen tycker en del att varför skall de behöva dras med Macfolket?

Hmm, hade missat den här tråden.

Vill först ha sagt att angående driften finns inget att anmärka på de två senaste åren. Men jag tycker, och har hela tiden tyckt, att det är fel hemvist för 99musik. Apple-stämpeln tror jag skrämmer bort många potentiella medlemmar. Jag tror inte jag hade registrerat mej under nuvarande förhållanden, har svårt för klubb-känslan på 99mac.

När jag ändå håller på att breda ut mej, så vill jag även nämna en annan sak: Det kan verka som en ganska futtig diskussion hur ett forum på internet ska driftas. Men 99musik har varit jätteviktigt för mej. Jag har hittat både vänner och bandmedlemmar här, det är inte bara en internetgrej.

Jag är definitivt intresserad av att vara med och driva en förening, och kan kanske framförallt bidra kring drift och utveckling.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag är en totalt omusikalisk, tondöv och lätt hörselskadad kille...

Man kan väl vara intresserad av musik ändå? Stämmer rätt bra in på många ljudtekniker jag mött under åren.

Hur som helst ser jag inte att en skilsmässa skulle vara något större problem ur ett användarperspektiv. Det går ju att fortsätta vara aktiv på bägge fora även om de inte bor under samma tak. Men hur skulle annonsörer ställa sig till den minskade exponeringen?

  • Medlem
  • 2009-01-13 00:28
Ursprungligen av M. Sundbom:

Men hur skulle annonsörer ställa sig till den minskade exponeringen?

Tänker du på 99.se eller 99musik?

99musik skulle nog klara sig rätt bra iom att det inte finns nåt vinstkrav bakom med löner som ska ut, utan drift och underhåll är det som kostar. Dessutom tror jag att man renodlar respektive kategori till förmån för aktuella annonsörer. På 99musik så är ju 'hit rate' på presumtiva kunder rätt hög om man nasar musiktillbehör.

/Mein

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-12 16:44

Så... vem tar beslut om det ska bli en omröstning eller någon form av undersökning som bestämmer 99musiks öde?

Kanske att Föreningen för ett fristående 99musik ska bildas först för att de ska kunna jobba fram ett förslag att rösta om? Händer det något bakom kulisserna eller hur är det?

  • Medlem
  • 2009-01-12 16:46

Det händer, men tyvärr rätt långsamt när vi alla är heltidsarbetande.

Någon kanske kan skicka ett mejl till jgbs chef och säga att han sitter och surfar på 99.se hela dagen så kanske vi kan lösa det där hindret med heltidsarbetet...?

  • Medlem
  • 2009-01-12 17:11

Hmm, undrar om jag inte borde radera false messiahs konto?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-12 17:16
Ursprungligen av jgb:

Hmm, undrar om jag inte borde radera false messiahs konto?

Gör't.

Fast iofs, han är bra att använda som uppslagsverk om man undrar över något tekniskt...

Hörru, det heter faktiskt encyklopedi!

Saxat ur 99encyklopedi:

Citat:

Apans första lag;
Förr eller senare blir alla trådar Skrik.

Ovanstående är matematiskt, socialt och optografiskt bevisat

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-13 23:56

Även fast båda sidorna pratar om 99-stämningen så känns båda forumen miles apart. Generaliserar lite men intrycket jag har av musikdelen är folk som gnäller över att vara del av 99.se. Ett evigt gnällande om kanske är befogat vad vet jag men för mig är 99musik förknippat med lite svåra, känsliga och gnälliga musikmänniskor så för mig är det ingen förlust.

Inget inlägg som löste den stora finansieringsfrågan eller världsfreden men jag var tvungen och får dessutom då jag (tror jag) gjorde undersökningen så tänker jag skriva här.

Ursprungligen av acke:

Även fast båda sidorna pratar om 99-stämningen så känns båda forumen miles apart. Generaliserar lite men intrycket jag har av musikdelen är folk som gnäller över att vara del av 99.se. Ett evigt gnällande om kanske är befogat vad vet jag men för mig är 99musik förknippat med lite svåra, känsliga och gnälliga musikmänniskor så för mig är det ingen förlust.

Inget inlägg som löste den stora finansieringsfrågan eller världsfreden men jag var tvungen och får dessutom då jag (tror jag) gjorde undersökningen så tänker jag skriva här.

Du kan väl dra igång en insamling bland 99mac:arna. Finns kanske några som inte är intresserade av att bli medlemmar i någon 99musikförening, men som kan tänka sig att ge ett engångsbidrag på en hundralapp för att hjälpa till att skynda på avknoppningen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-14 00:35
Ursprungligen av Mein:

/Mein

Jag känner igen er direkt. Halva min bekantskapskrets är musiker!

  • Medlem
  • 2009-01-14 00:29
Ursprungligen av acke:

...men för mig är 99musik förknippat med lite svåra, känsliga och gnälliga musikmänniskor så för mig är det ingen förlust...

/Mein

Ursprungligen av acke:

Även fast båda sidorna pratar om 99-stämningen så känns båda forumen miles apart. Generaliserar lite men intrycket jag har av musikdelen är folk som gnäller över att vara del av 99.se. Ett evigt gnällande om kanske är befogat vad vet jag men för mig är 99musik förknippat med lite svåra, känsliga och gnälliga musikmänniskor så för mig är det ingen förlust.

Jag kan förstå om 99musik känns gnälligt när man bara ser trådarna som skrivs i Feedback. Men faktum är att 99musik var ett fristående forum som slogs ihop med 99mac, och hittills har det inte gett några större fördelar för 99musiks medlemmar. Och det är det jag tror är grundorsaken till att det klagomålen dyker upp om och om igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-15 00:07
Ursprungligen av false messiah:

Jag kan förstå om 99musik känns gnälligt när man bara ser trådarna som skrivs i Feedback. Men faktum är att 99musik var ett fristående forum som slogs ihop med 99mac, och hittills har det inte gett några större fördelar för 99musiks medlemmar. Och det är det jag tror är grundorsaken till att det klagomålen dyker upp om och om igen.

Ok, jag får känslan av att ni på musiksidan känner er förnärmade för att tillhöra en större site och inte vara indie som ni var innan. Är det på grund av detta så har jag ingen förståelse.
Är det för att ni inte har fått samma uppdateringar och fått en sämre site än vi andra så kan jag förstå er kritik.

Ursprungligen av acke:

Ok, jag får känslan av att ni på musiksidan känner er förnärmade för att tillhöra en större site och inte vara indie som ni var innan. Är det på grund av detta så har jag ingen förståelse.

Nej, iallafall inte mer än indirekt. Jag är inne på de andra delarna på 99.se av och till, och tycker att det har sina poänger i att tillhöra en större sajt, men vinsten i att ha 1 konto mindre är ju rätt marginell i det stora hela.

Citat:

Är det för att ni inte har fått samma uppdateringar och fått en sämre site än vi andra så kan jag förstå er kritik.

Sämre sajt än andra vet jag inte om vi fått, men de senaste förändringarna som hänt är ju tex att dagens/nya diskussioner slutat fungera, att sökfunktionen är av för hela musikloungen, att man ändrat på hur länge man får redigera sina inlägg och annat liknande.

Sånt påverkar trots allt hur man använder forumet, så det är inte bara en fråga om att vilja vara indie. (99musik är nog för övrigt mer techno och dub än indie. )

Jag skulle bli förvånad om trafiksiffrorna eller annonsintäkterna skulle förändras märkbart för 99.se som då blir 99mac. Det kan nog snarare vara rätt att fokusera på Mac (och iPod/iPhone) när man beskriver sajten för annonsörer etc.

Vad gäller 99musik:s ekonomi framöver är det viktigt att det finns en stark förening med många betalande medlemmar från start så att framtiden är säkrad för ett par år framöver. Vill inte att det ska finnas risk att sajten dör ut - då kan den likaväl stanna kvar som en del av 99.se.

Här finns nu en 99musik frågor & svar:
http://www.99.se/feedback/258078-fristaende-99musik-fragor-svar.html

Känns som att vi borde ha "pratat ut" för länge sen!

Jag är också musiker acke, ex-musikhögskolestudent och allt. Jag känner mig kränkt!

Bevaka tråden