Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail hämtar inte alla mail från servern...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-02 03:16

Helskumt. Mail hämtar e-post från mina konton en gång i kvarten under åtmindstone 5 timmar per dag.

När jag går in i webmailen via t ex IE/Safari för ett av dessa konton ligger där ca 20-30st olästa mail! (Detta hände för några dagar sedan och jag har ännu inte fått hem dessa mail till Mail)

Det är blandade små storlekar, ca 1-25 kb.
Det är olika avsändare, en del utländska, en del svenska.
Det är både list-mail och enskilda privata mail.

Gemensamt är att de inte har bilagor. Men, jag får säkert 20 andra bilagelösa mail som snällt kommer hem.

Enligt Webmail är brevlådan utnyttjad med 9%. Inga problem där alltså med den gamla "klassikern" med ett bauta-mail som stoppar upp allt.

Varför har inte Mail hämtat dessa? Och hur kan jag "tvinga" Mail att göra det?

  • Oregistrerad
  • 2003-07-02 06:58

Mail skall hämta dom mailen som inte finns med i listan (i mappen user/library/mail/pop-nnnn/MessageUidsAlreadyDownloaded) och som är nyare än senaste hämtdatum - 1 och som inte skall lämnas utifrån något filter (för stort eller liknande).
Antingen är det väl något här eller oxå spricker det i pop-kommunikationen...

  • Medlem
  • 2004-02-10 14:05

Varför?!!! hämtas inte allt?

Problemet kvarstår.
Jag hämtar hem post. En del kommer. En del stannar kvar på servern. Naturligtvis tror man att allt hämtas hem och därför missar man viktiga mail.

Jag vill inte byta tillbaka till Entourage, som hämtar hem allt.

Hjälp!

Jag har exakt samma problem. Det konstiga är att efter två till fyra dagar brukar det helt plötsligt rassla till och de icke hämtade mailen hämtas. Sedan kan det fungera utmärkt i två veckor för att sedan bete sig på samma sätt igen.

Min maillevrantör använder sig av pop.registerapi.com

  • Medlem
  • 2004-02-10 21:14

Finns det inga proffs som kan lösa denna fråga?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-10 21:57

Jag fick till slut ordning på det hela genom att gå in i mitt kontos webmail. Kanske det kan hjälpa er andra också. Det kan vara värt att prova iaf.

Gör detta i Webmailen, inte i .mail-app. Stäng .mail-app under tiden.
1. Skapa en ny mapp, t ex qwerty.
2. Flytta alla mail från inkorgen till qwerty-mappen.
3. Gå in i qwerty-mappen, markera alla mail som lästa. Uppdatera webbsidan om det behövs.
4. Flytta tillbaka alla mail från qwerty-mappen till inkorgen.
5. Ta bort qwerty-mappen när den är tom.
6. Markera alla mailen ånyo som olästa. Uppdatera webbsidan om det behövs.
7. Logga ur webmailen. Starta .mail-app och prova om mailen hämtas hem.

Omständligt? Ja, kanske kan man hoppa över något steg men för mig funkade detta och alla mail hämtades till .mail-app. Kan vara värt att prova. (PS. Sedan dess har jag inte haft problem längre.)

Vad har du för inställningar för kontot vad gäller "Lämna mail på servern" och "Radera lästa mail från servern efter XX dagar"?

Ursprungligen av Taz_1999:

Vad har du för inställningar för kontot vad gäller "Lämna mail på servern" och "Radera lästa mail från servern efter XX dagar"?

Mina inställningar är att hämta och radera mailen omgående.

1
Bevaka tråden