Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dia? Vad är det?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En episod från veckan som gått, den extremt fotointresserade arbetskamraten som fortfarande fotar med film, går in på den lokala "expert" butiken och ska lämna in en diarulle för framkallning, han lämnar fram rullen och talar om att det är en diafilm han vill ha framkallad... killen bakom disken: "Dia? Vad är det för något?" då rycker den äldre kollegan som uppenbarligen träffat på detta obskyra format tidigare in, dia? oj! det har vi slutat med! den kan du inte lämna in för framkallning...

Kollegan gick då tvärs över gatan till fuji-fotocenter, de hade i alla fall hört talas om dia, de tog emot rullen och sålde honom även en ny rulle.

Jag frågade kollegan "är det inte dags att skaffa dator och börja fota digital nu?" han svarade "nä inte än"

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-15 09:50

Man kan inte göra annat än le åt denna berättelsen. Härligt att läsa att den gamla konsten fortfarande är aktiv och levande.

Gamla konsten? Det är väl ingen skillnad på dia och digitalt rent resultat mässigt. Däremot en lite långsammare process

Det är samma känsla som när man får höra A-Teens göra en dålig ABBA-cover och kidsen sägger åååååååååååååååh så braaaaaaaa den ä.......

Man nämner att det är ju ABBA och att originalet sparkar butt.
"Abbah? , det låter ju som ngn ghetto-girl ju...."

Det häftiga är att på den "gamla goda tiden" kunde man inte dölja om en fotograf var dålig eller ej...

Minns när man kunde köpa till diabildshållare till scannern för en jävla massa pengar...

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-11-15 11:23

Blir verkligen en digitalbild projicerad på duk av en 'skaplig dataprojektor' lika skarp, färg- resp ljusstark som projektionen av en diabild?

Du skulle ha sett problemen igår på Fotomässan. Varje scen hade 2st projektorer/skärmar och de var totalt OLIKA!

Lite OT men det är så roligt när folk/säljare myser om en massa TFT TV och säger hur bra de är... (låter argumentet ligga där...)

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-11-15 11:44
Ursprungligen av SkrotNisse:

Du skulle ha sett problemen igår på Fotomässan. Varje scen hade 2st projektorer/skärmar och de var totalt OLIKA!

Jag behöver verkligen övertygas om likvärdigheten innan jag köper en projektor till MB'n.

För mej styr behovet, därför har jag en Hitachi som jag är nöjd med. Köpte den av Joel på MHz Data begagnad. Kör med en 2m IKEA plastad rullgardin för 2-300kr )

Ursprungligen av SkrotNisse:

För mej styr behovet, därför har jag en Hitachi som jag är nöjd med. Köpte den av Joel på MHz Data begagnad. Kör med en 2m IKEA plastad rullgardin för 2-300kr )

Svågern jobbar med att väva gardintyg, samma tyg köps också in för att bli projektorduk. Låt mig säga som så att det är två helt olika kvadratmeterpris när man köper gardin och duk...

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-11-15 12:13
Ursprungligen av SkrotNisse:

För mej styr behovet, därför har jag en Hitachi som jag är nöjd med.

Ska jag tolka det som att dina behov är modesta?

Med tanke på vad projektorn kostade och hur lite jag använder den så är jag helnöjd.

Inte dåligt att kunna titta på Speedway GP på 100"

Hade man 10000€ över eller om någon kastat den efter mig så hade jag med glädje kopplat in den till bärbara.
Leica Pradovit D-1200 projector

Ursprungligen av Snoopy:

Hade man 10000€ över eller

Eftersom det snart blir en ny omröstning om Euron, och blir det
nej så blir det en till, och en till, tills det blir ett ja, så kan jag
bara påpeka att man skriver € före siffran på samma sätt
som $ och £.

Och säger man Evro så ska man också säga Evropa!!!

Lite OT men det hela handlar ju om att move with the times,
så för att hålla till ämnet också så kan jag säga...

...er, jo, ehm...

Vi hade en gammal diaprojektor som var helt manuell, skithäftig
matt grön, såg ut som en kanon

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-15 23:56
Ursprungligen av SkrotNisse:

Och säger man Evro så ska man också säga Evropa!!!

Och om man som jag i dagligt tal uttalar vår världsdel Eropa så ska man säga Ero? Nejtack, Evro ligger bra i munnen.

Men för att vara lite on topic. Det finns en stor fördel med en gammal hederlig dia-projektor - den funkar alltid även för teknik-ovana.

Jag har flera gånger hjälpt bekanta inför föredrag/bildvisning med lånad laptop och projektor. Kvällen före fungerar allt hemma. När bilderna ska visas funkar det inte. Ingen av de närvarande i åhörarskaran med åtminstone lite teknik-vana får det att fungera. Svett och ångest för den som ska framföra. Slutsats blir att det nog är en dålig kabel eller nåt. Fiasko.

Åter hemma fungerar allting perfekt...

Sådana mardrömmar behövde man inte uppleva när man med ett välfyllt diamagasin anlände till en föreläsningssal med dia-projektor. I värsta fall fick man sortera över bilderna nytt magasin eftersom det stod en Kodak Carousel-projektor i salen.

Ursprungligen av IngoX:

Nejtack, Evro ligger bra i munnen.

Så kan rester av Evropa titta på dej (och alla de andra) och undra vad du talar om...

Angående ämnet, diabilder, så finns det ganska många som INTE ska förespråka datarbaserade presentationer med tanke på dåliga många är på dels att göra dem och dels att presentera dem.

Kan man sin sak så kan man hålla suveräna föredrag med diabilder och alla lyssnar, kan man det inte så syns det direkt oavsett medium!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-16 00:10
Ursprungligen av SkrotNisse:

Så kan rester av Evropa titta på dej (och alla de andra) och undra vad du talar om...

Så kan du sitta som ett frågetecken när den tyske turisten vill betala med "Åjrå" (efter det tyska uttalet av Europa).

Ursprungligen av IngoX:

Så kan du sitta som ett frågetecken när den tyske turisten vill betala med "Åjrå" (efter det tyska uttalet av Europa).

Nja, jag har jobbat en hel där nere, men jag har inga problem med Åjrå eftersom det hänger ihop med hur de uttalar Europa!!

Det gör det inte med Evro !!!

Jag säger jorå och tycker evro låter konstigt. Fast jag har svårt för tjugohundraåtta också. Tycker det ska heta tvåtusenåtta. Ja, jag vet att det hette nittonhundraett osv men tjugohundra låter lika dumt som sjuttioelva.

Om ni vill diskutera diverse språkfrågor, så kan ni göra det i Loungen.

Håll er till ämnet!

/Mod

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om ni vill diskutera diverse språkfrågor, så kan ni göra det i Loungen.

Håll er till ämnet!

/Mod

Bra rutet

För att återgå till den lilla roliga episoden, så ställer jag mig frågande till varför en fotobutik slutar ta emot dia, det är väl inte så att de själva gör framkallandet? det är väl något lab de skickar till och labben har väl inte slutat framkalla dia och vanlig film för den delen?

visserligen såg de lite dumma ut på onoff när jag skulle lämna in vanlig film, när jag började prata om framkallning så förstod jag snart på deras frågor att de trodde jag stod där med ett minneskort och ville ha bilder på papper... kändes som att man åkt till onoff i en tidsmaskin i stället för en gammal volvo

Ursprungligen av IngoX:

Men för att vara lite on topic. Det finns en stor fördel med en gammal hederlig dia-projektor - den funkar alltid även för teknik-ovana.

[...]

Sådana mardrömmar behövde man inte uppleva när man med ett välfyllt diamagasin anlände till en föreläsningssal med dia-projektor. I värsta fall fick man sortera över bilderna nytt magasin eftersom det stod en Kodak Carousel-projektor i salen.

Du har inte gått på universitet eller högskola, va!? Själv gick jag på Chalmers och där fick jag uppleva under så gott som varje föreläsning att _alla_ fel som går att göra, också gjordes. Diabilder upp-o-ner, i bakvänd ordning, spegelvända, ingen fokus (när de där zoomobjektiven för karusellprojektorn användes eller pga glaslösa ramar), fastnande bilder pga skrynkliga pappramar från 1963, förvåning över newtonringar, okunskap om fjärrkontroller (ofta trådanslutna med ultralånga kablar och kassa DIN-pluggar)

Grundregeln var (och är?) att ju högre professorsgrad desto sämre stod det till med diabildsvisandet...

Jag skön inställning av min kollega att inte ge efter för alla moderniteter, men samtidigt skrämmande att man jobbar i en fotoaffär (jo det är en gammal "expert-foto" inte expert supermarket och inte ens känna till vad dia är.. är väl illa nog att de inte framkallar dem längre men att inte ens känna till vad det är...

Fast å andra sidan, kidsen som växer upp idag har väl ingen aning om att man kunde lyssna på musik på vinylskivor

  • Medlem
  • 2008-11-15 23:10

Jag fruktar för min egen generation.

1
Bevaka tråden