Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Felkod -5019 Ansluta till nätverkshårddisk LaCie

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-08-21 10:04

Hej!
Jag har en LaCie Eternet Disk Mini som fungerat felfritt tills "någon" var här igår och bytte vår elmätare utan att jag var förvarnad. Efter strömavbrottet kommer hårddisken igång igen och hittas av programmet IP-Configurator samt man kan se den i nätverket via sitt ip-nummer genom browsern.

Dock går det inte att "Anslut till server" - Den kollar lösenord och protesterar om jag skriver fel användare/lösenord, den frågar vilken enhet jag vill lägga på skrivbordet men när allting är klickat OK får jag följande felmeddelande:

"Åtgärden kunde inte fullföljas eftersom ett oväntat fel uppstod (felkod -5019)."

Samma fel kommer upp om jag försöker från någon annan dator i vårt lilla nätverk.

Jag har försökt luska lite vad felkoden skulle kunna betyda, men inte blivit klokare...

Om någon kan hjälpa mig vidare vore jag superdupertacksam.

Hjälp-hälsningar från
Nocke/anneli

  • Medlem
  • 2008-08-22 12:12

svarar mig själv

Hej!
Kanske någon annan får samma problem som jag har haft och då kanske min lösning kan vara till hjälp.
Hittade väldigt lite på nätet om detta felet men förstod att det har något med afp att göra (som jag inte ens vet 100%-igt vad det betyder) men tydligen har samband med Apple Talk.
Kanske var det en omväg men jag började med att reparera skivbehörigheter efter att ha läst någonstans att det kunde vara korrupta sådana filer som ställde till problem.
Därefter kom jag att tänka på att när man ansluter till ett ip-nummer (som skivverktyget IP-configurator tar fram) skriver min dator automatiskt ett afp://ip-nummer i sökvägen. Då provade jag att skriva smb://ip-numret och då kunde jag äntligen ansluta.
Inte precis så att jag har legat sömnlös, men näst intill.
Tilläggas kan att jag använder OS10.4.11
Hälsningar Nocke/anneli

1
Bevaka tråden