Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fototips

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vad har det med ämnet att göra?

Ingenting.
Jag är bara en positiv person som försöker skämta ibland.;)

Jag kan komma med ett konkret tips, det finns en väldigt känd fotograf som heter Andrzej Dragan, han manipulerar sina foton på ett rätt "gött" sätt.

(Mer om honom på : Andrzej Dragan - "Allegories & Macabresques" portrait exhibition )

Det finns färdiga "filter"-presets till LR (säkert till Aperture med) där man kan "Draganisera" sina porträtt. Effekten är mkt stark. Passar bättre ju äldre/fårad/skäggig modellen är

Ofta får den som fått sin bild tagen ett litet snett leende... det ser hemskt kaxigt ut. Andra reagerar med att "de fan inte har cancer" ....

En film om hur man gör i Photoshop.
DRAGAN EFFECT PHOTOSHOP TUTORIAL - Video

En liten bild på min egen far (lagom draganiserad) som äter körsbär:

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2008-07-19 13:59

Ska hastigt o lustigt till Barcelona imorgon för ngr. dagars jobb. Har plötsligt blivit helt ambivalent då jag inte kan bestämma om jag skall lämna systemar´n med alla objektiv hemma eller om jag enbart kan nöja mig med en liten Ricoh GRII (fast ekv.28mm) . Fotar alltid i RAW. Tänkte föreviga Gaudis skapelser + lite gatuvimmel. Är rätt kräsen vb skärpa iso etc. Det är "konkandet" av alla kg, samt tjyven jag fruktar.
Tacksam för tips för o emot.

mvh Per

Ursprungligen av Goflorp:

Jag kan komma med ett konkret tips, det finns en väldigt känd fotograf som heter Andrzej Dragan, han manipulerar sina foton på ett rätt "gött" sätt.

(Mer om honom på : Andrzej Dragan - "Allegories & Macabresques" portrait exhibition )

Det finns färdiga "filter"-presets till LR (säkert till Aperture med) där man kan "Draganisera" sina porträtt. Effekten är mkt stark. Passar bättre ju äldre/fårad/skäggig modellen är

Ofta får den som fått sin bild tagen ett litet snett leende... det ser hemskt kaxigt ut. Andra reagerar med att "de fan inte har cancer" ....

En film om hur man gör i Photoshop.
DRAGAN EFFECT PHOTOSHOP TUTORIAL - Video

En liten bild på min egen far (lagom draganiserad) som äter körsbär:

Bumpar lite här, kollade just på dragans hemsida igen.

Jag bifogar lite "dragan-effekter" jag laddat ner från nätet (de är inte copyrightskyddade, de ligger för nedladdning). Filerna är zippade (dubbelklicka för att packa upp) och sedan högerklickar du i presetrutan inne i LR och väljer "import". osäker på om man kan ha allihop i en mapp eller om man får ta dem en och en...

Appliceras sedan på porträtt!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-19 16:20

Just nu har jag snöat in på att köra två relaterade bilder ihop i en ram. Stående/liggande format och färg/svartvitt. Inget revolutionerande, men himla kul att experimentera med.

Flickr: Rei_san's Photostream

Ursprungligen av Reisan:

Just nu har jag snöat in på att köra två relaterade bilder ihop i en ram.

Fler som gillar det tydligen.
Såg den här bilden i Svenska Dagbladet idag.

Foto: DAVID MAGNUSSON

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-20 12:54
Ursprungligen av Chaosstar:

Fler som gillar det tydligen.
Såg den här bilden i Svenska Dagbladet idag.

Foto: DAVID MAGNUSSON

Fy fan! Jag måste gå ut på gårdsplanen och spy.

Gillade verkligen din Mamma och Lutande tornet!

Kul idé med blandningen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-19 21:18
Ursprungligen av Goflorp:

Gillade verkligen din Mamma och Lutande tornet!

Kul idé med blandningen.

Tack för kommentarerna. Kul att du gillade dem.

Jag gillar också att du sätter ihop liknande fotografier, Reisan.
Har märkt att jag gör något liknande när jag målar akvarell. När jag har motivet framför mig målar jag en del men gör sedan på samma papper en annan vinkling/del av motivet. Tycker ofta att dom passar ihop och vill inte klippa isär dom.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-19 22:14
Ursprungligen av KaRo:

Jag gillar också att du sätter ihop liknande fotografier, Reisan.
Har märkt att jag gör något liknande när jag målar akvarell. När jag har motivet framför mig målar jag en del men gör sedan på samma papper en annan vinkling/del av motivet. Tycker ofta att dom passar ihop och vill inte klippa isär dom.

Kul att du också gillar dem. Ja, jag experimenterar lite ur inspiration från en annan fotograf på fotosidan. Givetvis måste jag ha med mina kära fåglar.

Finns några fler på Flickr: Rei_san's Photostream

Ett exempel:

Min snygge bror, "draganizerad" ... och i "original"

Seså, iväg och lek nu med era bilder!

Bevaka tråden