Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Kermit:

Nej, du bör inte behöva skaffa en ny router. Routern håller ordning på trafiken - säg att du har en ADSL-uppkoppling och tre datorer i hushållet. Då kopplar du in både ADSL-linan och dina tre datorer till routern, så ser den till att alla datorer kan komma åt internetuppkopplingen, samt att datorerna kan nå varandra.

Jag vet inte den router du har ser ut, men normalt brukar den ha en "ingång" för internetuppkopplingen, WiFi (för trådlös uppkoppling) och ett gäng portar (oftast fyra) där man kan koppla in datorer med sladd. Jag tror att ganska få NAS:ar har WiFi-stöd, så du behöver nog ha en router med en ledig nätverksport där du kan koppla in din NAS med sladd. Om du gör det, kan alla andra datorer på nätverket komma åt den, vare sig de kör WiFi eller kabel till routern. Det är väl rekommenderat att köra kabel, då det kan bli segt att skicka mycket data (t ex om du tar TimeMachine-backup) via WiFi, men båda sätten fungerar.

Bara att fråga om du har fler funderingar, alla är vi noviser någon gång

Tack för hjälpen! Ska kolla runt lite nu. MVY Kristoffer

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-24 23:52

Har lite fundering på att införskaffa mig en NAS efter ett par års användande med Mac Mini + extern Firewire HDD. Har sökt och läst en hel del och kommit fram till att en DS412 verkar passa mig bra. Samt att använda sig av WD:s RED diskar om jag förstått de flesta i denna tråden rätt.

Men har en fråga som är lite offtopic men ändå inte. Läste något inlägg här i tråden angående DMZ inställningar på ens router. Då jag behövde öppna portar för att få åtkomst till min Mac Mini så pga väldigt kladdig telia-gateway så valde jag att tillslut använda funktionen DMZ. Såvitt jag förstår så öppnas alla portar samt att brandväggen i routern stängs av för vald enhet. Jag förstår ju att detta är en säkerhetsrisk, men är inte riktigt med på hur "öppen" min Mac Mini är i nuläget? Kan vem som helst valsa in på datorn och titta? Alltså utan någon kunskap om hur man gör?

Har fiber in i fastigheten där jag bor och misstänker då att det blir ett indirekt "LAN" här i huset egentligen. Jag behöver ju fortfarande t.ex. lösenord när jag styra Mac minin ifrån min bärbara. Så det borde även behövas för utomstående?

Undrar mest för att jag kommer hamna i samma situation med NAS:en om jag införskaffar mig en sån.

Tacksam för hjälp.

Om jag förstått det hela rätt, så är Synology DS414 bättre än DS413 som i sin tur är bättre än DS412? Eller betyder det där plusset efter DS 412+ att den är något äldre men egentligen något bättre än 414 utan plus? Är "j" en snålmodell i vit låda?

Sedan kommer ju 5-disksNASarna, exempelvis DS1513 som förstås spelar i en högre och dyrare liga.

Här är Synologys egen jämförelse: http://www.synology.com/sv-se/products/compar...

Ser att Dustin har hyfsat pris på en DS414.

Ursprungligen av johan_tanying:

Om jag förstått det hela rätt, så är Synology DS414 bättre än DS413 som i sin tur är bättre än DS412? Eller betyder det där plusset efter DS 412+ att den är något äldre men egentligen något bättre än 414 utan plus? Är "j" en snålmodell i vit låda?

Sedan kommer ju 5-disksNASarna, exempelvis DS1513 som förstås spelar i en högre och dyrare liga.

Här är Synologys egen jämförelse: http://www.synology.com/sv-se/products/compar...

Ser att Dustin har hyfsat pris på en DS414.

DS413j och DS414 har en Marvel ARM CPU. de andra har x86 från Intel.

Ursprungligen av johan_tanying:

Här är Synologys egen jämförelse: http://www.synology.com/sv-se/products/compar...

Ville bara påpeka att det står där att 412+ inte har expanderbart minne, men det stämmer inte riktigt.. Det första jag gjorde när jag fick min var att skruva upp chassit och byta ut 1GB-minnet mot en 2 GB-modul jag hade liggandes i en byrålåda. Funkade finfint, men det var rätt pillrigt att komma åt.

I övrigt har 412+ samma CPU (och samma hastighet) som 1513+, det är nästan ingen skillnad förutom att 1513 har två minnesplatser istället för en, 5 diskplatser istället för 4, och 4 gigabitportar istället för 2 (vad man nu ska med det till). Jag tyckte dom sakerna var lite onödiga så jag slog till på 412+ som jag är mycket nöjd med, rekommenderas varmt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-23 18:50

För er som har en Synology NAS nu finns DSM 5.0 som Beta.
Måste säga att dom har gjort ett bra jobb att snabba upp gränssnittet som kunde vara lite segt ibland.
Många andra förbättringar såsom högre hastighet över nätverk.
Finns mer att läsa här. http://www.synology.com/sv-se/support/beta_ds...

  • Medlem
  • 2014-01-23 20:23

En fråga till alla Synology-fans här.
Finns det något sätt att byta krypteringsnyckel på en krypterad mapp på NASen? Eller måste man skapa en ny mapp och flytta över allt innehåll?

Vi snackar alltså DSM 4.3. Jag hittar inget annat sätt än att flytta över allt till en annan mapp.

Senast redigerat 2014-01-23 20:49
  • Medlem
  • 2014-02-09 17:00

Vad fasen hände egentligen?

flyttade idag runt lite på min Synology DS 413 med senaste DSM. Flyttade mitt musikbibliotek med egenhändigt rippade CD-skivor på ett X antal GB. Jag hade två Finder-fönster öppna och "drog och släppte" från en mapp till en annan. Ett Finderfönster poppar upp och meddelar att filerna flyttas, efter kanske 30 sekunder är alla filer bara borta!
De finns inte kvar i den gamla mappen och de finns inte i den nya. Om jag kollar statusen på mapparna i Finder innehåller de noll filer och 0 kB. WTF?!

Däremot om jag kikar i DSM så ser inte det lediga diskutrymmet ut att ha ökat. Alltså borde filerna finnas kvar på NASen?
Provade att söka med hjälp av Spotlight men hittade ingenting.
Någon som vet om filerna går att rädda på något sätt? Det är kanske runt 40GB och ett X antal timmars jobb för att rippa om alla skivorna igen som vi talar om. Inte omöjligt att göra, men fruktansvärt drygt!

Ursprungligen av Dalle:

Vad fasen hände egentligen?

Om du söker efter filerna i File Station.

Finner du något då?

  • Medlem
  • 2014-02-09 17:46
Ursprungligen av Borttaget:

Om du söker efter filerna i File Station.

Finner du något då?

Nope. They are gone.
Konstigt som sagt eftersom det lediga utrymmet inte har ökat. Jag har ingen "papperskorg" aktiverad. SMART-test på hårddiskarna har inget att anmärka på.

Senast redigerat 2018-07-23 10:06
Ursprungligen av Niklas:

Behöver för hemmabruk en NAS på minst 500 GB som ska nås från flera datorer med olika OS. Den får gärna vara utbyggbar för framtida behov. Självklart ska den också vara driftsäker, tyst och nästan gratis...;)

Några "V-frågor":

  • Vilka är bra?

  • Vilka passar med Mac? (Har förstått att vissa måste (?) konfigureras via Windows och jag har ingen sån burk idag)

  • Vettiga finesser?

  • Vilket/vilka filsystem är att föredra?

  • Var köper man? Butik i Uppsala/Sthlm, ev svensk webbutik

Tacksam för alla tips och råd!
/Niklas

(Jag vet att det finns flera trådar om NAS, men jag hittar ingen färsk som svarar på mina frågor - hänvisa mig gärna och radera denna tråd om jag har sökt för dåligt)

Mars-April 2014 ...Jag har 3500:- (ungefär) att lägga på en NAS. Vill ngn föreslå dyrare får ni motivera varför.

Jag har också två externa, slöa USB2.0-diskar.
Det vore skönt få bort lagring från USB-gränssnittet....

Hur får jag mest pang för pengarna?

Dustin har ngn kampanj på WD EX4 http://www.dustinhome.se/product/5010760049/w...
och att jag då tar och monterar in mina 2st 2TB WD diskar i den.

Funktioner jag behöver är absolut iTunes Server, Backup med TimeMachine från två datorer.
Lagringsyta och "macig" är önskvärt.

Vill INTE ha ngt ihopsmackat krafs som skall administreras med taffligt gränssnitt

Ursprungligen av Goflorp:

Mars-April 2014 ...Jag har 3500:- (ungefär) att lägga på en NAS. Vill ngn föreslå dyrare får ni motivera varför.

Jag har också två externa, slöa USB2.0-diskar.
Det vore skönt få bort lagring från USB-gränssnittet....

Hur får jag mest pang för pengarna?

Dustin har ngn kampanj på WD EX4 http://www.dustinhome.se/product/5010760049/w...
och att jag då tar och monterar in mina 2st 2TB WD diskar i den.

Funktioner jag behöver är absolut iTunes Server, Backup med TimeMachine från två datorer.
Lagringsyta och "macig" är önskvärt.

Vill INTE ha ngt ihopsmackat krafs som skall administreras med taffligt gränssnitt

Synology DS413j är bra.

Tittar just nu på Synology DiskStation DS414 ... den verkar intressant.

Sådana här saker, är de "görkänsliga" med att diskarna blir exakt samma? Eller går vilka 2TB diskar
som helst an. Eller är det t ex bara egna märket som gillas? Erfarenheter?

Samma diskar är verkligen att rekommendera. Helst inte green-diskar heller.

Diskarna ska jobba tillsammans och man ber om problem/ras om det är olika.

Synology DS413j är bra för den summan.

  • Medlem
  • 2014-03-01 16:50

En stor fördel med Synology är ju dess "Maciga" gränssnitt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-01 16:52
Ursprungligen av Goflorp:

Mars-April 2014 ...Jag har 3500:- (ungefär) att lägga på en NAS. Vill ngn föreslå dyrare får ni motivera varför.

Jag har också två externa, slöa USB2.0-diskar.
Det vore skönt få bort lagring från USB-gränssnittet....

Hur får jag mest pang för pengarna?

Dustin har ngn kampanj på WD EX4 http://www.dustinhome.se/product/5010760049/w...
och att jag då tar och monterar in mina 2st 2TB WD diskar i den.

Funktioner jag behöver är absolut iTunes Server, Backup med TimeMachine från två datorer.
Lagringsyta och "macig" är önskvärt.

Vill INTE ha ngt ihopsmackat krafs som skall administreras med taffligt gränssnitt

Du har Synology DS413J för ca 2790 kr från flera ÅF. Nästa steg från Synology blir DS414 för ca 3790 kr. Bägge är disklösa för detta pris.

Fördelar DS414:
- Mycket snabbare CPU
- 1GB RAM mot 512 MB
- Hot-Swopable HDD's
- 2st USB-3 portar mot 2st USB-3
- 2st gigabit mot 1st gigabit
- Upp till 2X snabbare läs / skriv prestanda

Fördelar DS414J:
- Priset

Har du 3700 kr att lägga kanske DS414 är en trevligare maskin. Den är snabbare, du får tillgång till USB-3 på din NAS och så är den troligen mer framtidssäker.

Överlag är jag nöjd med våra Synology-enheter på jobbet och hemma. GUI:t är väldigt smidigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-01 16:54
Ursprungligen av Goflorp:

Tittar just nu på Synology DiskStation DS414 ... den verkar intressant.

Sådana här saker, är de "görkänsliga" med att diskarna blir exakt samma? Eller går vilka 2TB diskar
som helst an. Eller är det t ex bara egna märket som gillas? Erfarenheter?

Samma diskar är alltid att föredra men inget krav. Undvik "green" diskar. WD RED är riktigt bra NAS-diskar.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-01 17:04

Jag förstår inte denna rädsla för green diskar??
Har 5st green diskar och den som varit längst i drift är nu uppe i +30000h utan problem.

Angående NAS så är det Synology som gäller och nu när deras programvara är uppe i 5.0 kan jag inte rekommendera annan.
Speciellt inte nu när deras programvara är uppe i version 5.0 som är riktigt snabb och enkel att hantera.
Det är i.o.f.s beta men en beta som jag då inte har hittat några allvarliga buggar på.

Ursprungligen av lappen71:

Jag förstår inte denna rädsla för green diskar??
Har 5st green diskar och den som varit längst i drift är nu uppe i +30000h utan problem.

http://www.anandtech.com/show/6157/western-di...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-01 17:13

Tycker ändå att denna rädsla för green är överdriven.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-01 17:47
Ursprungligen av lappen71:

Tycker ändå att denna rädsla för green är överdriven.

http://blog.backblaze.com/2014/01/21/what-har...

The drives that just don’t work in our environment are Western Digital Green 3TB drives and Seagate LP (low power) 2TB drives. Both of these drives start accumulating errors as soon as they are put into production. We think this is related to vibration. The drives do somewhat better in the new low-vibration Backblaze Storage Pod, but still not well enough.

Vissa serier av green fungerar. Jag kör själv det. Men överlag ska det undvikas vid RAID och körning 24/7.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-01 19:20
Ursprungligen av Erik.dv:

http://blog.backblaze.com/2014/01/21/what-har...

The drives that just don’t work in our environment are Western Digital Green 3TB drives and Seagate LP (low power) 2TB drives. Both of these drives start accumulating errors as soon as they are put into production. We think this is related to vibration. The drives do somewhat better in the new low-vibration Backblaze Storage Pod, but still not well enough.

Vissa serier av green fungerar. Jag kör själv det. Men överlag ska det undvikas vid RAID och körning 24/7.

Jag använder 2TB diskarna så antar att dom är bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-02 01:24

Hade WD green i en RAID0, 3-4 TB. En disk hängde sig på lågvarv 5400, det tog ca två veckor att rädda materialet.
Det är just det att disken arbetar med olika varvtal som kan ställa till det i RAID:en.

Som enskild disk har WD green funkat topp.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-02 15:52

Hej alla glada!
Har nyligen köpt min första Mac, 13" retina och är supernöjd.
Men jag behöver mer lagringsplats för film, bilder och även backup för timeMachine.
Jag har skummat igenom denna tråd för att finna info om en Nas som skulle passa mig, men jag orkade inte läsa alla sidorna.
Har bestämt mig för att det räcker med en enhet med två hårdiskar. Men jag blir inte klok på alla olika modeller, någon som kan ge mig vägledning?
Vill ha något som är rappt att flytta filer till och även skapa olika iphoto bibliotek streama film mm. Har kolla på både Qnap men framför allt synology.
tex. har jag kollat dessa Synology hos dustinhome.
214
214+
214 Play
713+
Jag ser att det skiljer i prestandan, läs/skrivhastighet samt cpu/ram.
Men vad behöver man egentligen?
Kommer att köra trådlöst med Ac- router.
Får grym beslutsångest av detta..
Ni har säkert redan svarat på detta en miljon gånger så jag ber om ursäkt för i era ögon kanske en väldigt retarderad fråga.
Detta är ett som sagt ett nytt område för mig.
Jo en sak till, dyker Nasen upp som en mapp på skrivbordet precis som med ett usb/extern hårddisk?

Tack på förhand!

Senast redigerat 2014-03-02 17:56
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-02 17:18
Ursprungligen av Talla:

Jo en sak till, dyker Nasen upp som en mapp på skrivbordet precis som med ett usb/extern hårddisk?

Tack på förhand!

Den dyker upp i sidofältet i Finder

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-02 17:54
Ursprungligen av lappen71:

Den dyker upp i sidofältet i Finder

Ok, smidigt!
Tack Lappen

  • Medlem
  • 2014-03-02 23:12
Ursprungligen av Talla:

tex. har jag kollat dessa Synology hos dustinhome.
214
214+
214 Play
713+

Vad har du för budget? En NAS är ju en investering som man vill kunna använda under ett par år. Och man kan aldrig ha för mycket utrymme, tro mig. Däremot kan det bli problem om man köper en NAS som man snabbt växer ur. Därför skulle jag rekommendera att istället kika på en 4-bays-NAS. För även om du har 4 platser för diskar så kan du starta med två diskar och sedan utöka när behovet finns.
Synology DS 414 är en 4-bays-NAS som klarar just detta. Och den klarar allt du vill göra med bravur. Jag har själv föregångaren, 413, och är mycket nöjd. En annan fördel med Synology är deras SHR. Synology Hybrid Raid, som gör att den själv bygger om RAIDen när du sätter in en extra hårddisk.
En DS 414 får du för runt 3800:- exkl. diskarna.

Köp hellre lite dyrare och större än att köp för lite och väx ur det, är mitt tips.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-02 23:38
Ursprungligen av Dalle:

Vad har du för budget? En NAS är ju en investering som man vill kunna använda under ett par år. Och man kan aldrig ha för mycket utrymme, tro mig. Däremot kan det bli problem om man köper en NAS som man snabbt växer ur. Därför skulle jag rekommendera att istället kika på en 4-bays-NAS. För även om du har 4 platser för diskar så kan du starta med två diskar och sedan utöka när behovet finns.
Synology DS 414 är en 4-bays-NAS som klarar just detta. Och den klarar allt du vill göra med bravur. Jag har själv föregångaren, 413, och är mycket nöjd. En annan fördel med Synology är deras SHR. Synology Hybrid Raid, som gör att den själv bygger om RAIDen när du sätter in en extra hårddisk.
En DS 414 får du för runt 3800:- exkl. diskarna.

Köp hellre lite dyrare och större än att köp för lite och väx ur det, är mitt tips.

Budgeten jag hade tänkt mig är max 5000 inkl. diskarna. Så jag får fundera på det här.. Såg en video om transcoding på 214play modellen, och en annan som saknade detta. Blev mkt sämre bild på modellen som inte hade detta. Är det någon hårdvara som gör Play bättre på streamad film? Har DS414 samma isf? Eller är den mera tänkt för företag?
Tack för tidigare svar!

Jag tänkte köpa mig en färdig NAS, men sprang på microservern HP N54L (http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_ti...) som rymmer fyra diskar men går att bygga ut till fler. Den tillsammans med FreeNAS (http://www.freenas.org) kommer att bli min lösning hemma. Eftersom servern endast kostar 1790 exklusive diskar (ingår en 250 GB) så kommer man ganska långt för en billigare penning och har en mer flexibel lösning att bygga sin NAS på eftersom FreeNAS bygger på FreeBSD. Värt att kika på om man kan tänka sig lite mer pill än en helt färdig lösning.

  • Medlem
  • 2014-03-03 14:24
Ursprungligen av Scarecrow:

Jag tänkte köpa mig en färdig NAS, men sprang på microservern HP N54L (http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_ti...) som rymmer fyra diskar men går att bygga ut till fler. Den tillsammans med FreeNAS (http://www.freenas.org) kommer att bli min lösning hemma. Eftersom servern endast kostar 1790 exklusive diskar (ingår en 250 GB) så kommer man ganska långt för en billigare penning och har en mer flexibel lösning att bygga sin NAS på eftersom FreeNAS bygger på FreeBSD. Värt att kika på om man kan tänka sig lite mer pill än en helt färdig lösning.

Om man kikar på webhallens sida så står det att den klarar RAID 0 och 1. Kanske inte så effektivt att köra RAID 1 på 4 diskar. Mycket utrymme som går förlorat då. Men kanske går att åtgärda med FreeNAS?

Bevaka tråden