Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upprop!

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-04-01 12:37

Läste på IDG idag om att Apple är, vad det verkar, ganska nära att lansera iPhone i Sverige och det förmodligen blir Telia för Sveriges del...

Jag tycker det är dags att utnyttja det här forumet lite.

Jag tycker vi måste tydliggöra för Apple vilken grov miss det vore om iPhone blir knuten till en nätleverantör i Sverige. Må vara att de på USA-marknaden är vana vid att telefonerna bara finns i vissa nät och att telefonerna dessutom brandas kraftigt.
I Sverige är vi vana att kunna välja telefon oberoende av abonnemang och dessutom finns det väldigt många användare som inte väljer sina abonnemang själva. Alla företagsanvändare, där företaget valt Telenor för att de är billigare för dem som reser mycket utomlands, eller för att Tele2 är billiga eller av någon annan grund inte valt Telia, kommer då antingen tvingas avstå från att köpa en iPhone eller fulhacka en. Det spelar ingen roll vilket nät som är bäst eller billigast, många är låsta till dem av en eller annan anledning.

Vad vill jag nu med detta? Jo, om tillräkligt många från det mycket aktiva Mac-Sverige håller med mig i mitt resonemang kanske vi gemensamt kan uppmuntra Apple att kanske släppa telefonen först vi en leverantör men sedan ett par månader senare släppa en fri variant. Jag är övertygad om att de som vill ha en fri kan tänka sig betala en premie för detta. Själv skulle jag kunna betala upp till 9.000kr för en olåst, icke fulhackad, iPhone. Om den inte går att köpa i Sverige till den leverantör jag har kommer jag kanske köpa telefonen ändå, men långt senare och med mycket mindre entusiasm.

Vad säger ni? Jag är ganska övertygad om att ca hälften av de första 10.000 iPhones som säljs i Sverige kommer köpas av individer på det här forumet och vi vill kunna välja, eller hur?

mvh
Peter Eriksson

Senast redigerat 2008-04-02 03:39
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-01 12:59

Låter som en bra ide´, hur får man till namn underskrifterna på ett smidigt sätt?

Ursprungligen av hpe:

Läste på IDG idag om att Apple är, vad det verkar, ganska nära att lansera iPhone i Sverige och det förmodligen blir Telia för Sveriges del...

Du är medveten om att den artikeln var ett aprilskämt va?

  • Medlem
  • 2008-04-01 13:04
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Du är medveten om att den artikeln var ett aprilskämt va?

nej, och i så fall åkte jag väl dit. Min poäng kvarstår dock. Förmodligen kommer Apple släppa iPhone med en och endast en operatör i Sverige. MEN, kanske lyssnar de om tillräkligt många av deras mest hängivna kunder uttrycker an tydlig åsikt. Det är tack vara oss som Apple och dess varumärke är så starka. Hur mycket är det inte värt med alla Mac-talibaner

För övrigt ett riktigt uselt april-skämt i så fall. Inte alls kul. Dessutom publicerades artikeln 31/3 så då borde den inte vara något aprilskämt.

Senast redigerat 2008-04-02 03:39
Ursprungligen av hpe:

Detta kan inte vara lönsamt för Apple. Jag skulle vara mycket intresserad av en kalkyl som visade att det var intressant för dem att agera som de gör men jag kan slå vad om att den är felaktig.

Näe, för Apple är inte ett företag som vet hur man tjänar pengar. Dom har nog inte en enda som kan räkna rätt där.

Låt mig kopiera ett tidigare inlägg:

Det är inga puckon som styr Apple, de har förstås räknat på det innan och kommit fram till att de skulle sälja färre telefoner om det var låsta till en operatör och till vissa abonnemang i några få utvalda länder.

Ändå tog dom beslutet att gå på den linjen, kanske för att intäkterna från telefonerna bleknade jämfört med intäkterna från abonnemangen? Kanske för att Apple ville ha en viss kvalitetssäkring, en viss standard av hastigheter, funktioner mm? Det är bara spekulationer förstås, men man kan nog räkna med att frågan stöttes och blöttes internt. Många här verkar så säkra på att Apple handlat på ett affärsmässigt dåligt sätt, men det behöver inte vara sant.

Enligt ryktena får Apple upp till 30 procent av abonnemangskostnaden. I USA kostar det billigaste vanliga abonnemanget 60 dollar och räcker i 2 år. Det betyder att om ryktena stämmer så får Apple 0.3 x 60 x 24 = 432 dollar i extra intäkt per såld telefon!

Siffrorna kan förstås vara helt fel, men lek med tanken att de stämmer. Hur många iPhones behöver Apple sälja för att tjäna 432 dollar?

Om man räknar bort tillverkningskostnader, materialkonstnader, lagerkostnader, fraktkonstnader mm så är Apples vinst på en iPhone för 399 dollar antagligen inte så hög. Speciellt efter den kraftiga prissäkningen. För varje iPhone tillkommer också en supportkostnad, garantikostnad mm. Låt oss säga att vinsten efter alla kostnader är 50 dollar. Det skulle betyda att Apple måste sälja mer än 8 gånger fler telefoner för att tjäna samma summa som inkomsten från ett abonnemanget ger.

Mina siffror är säkert inte helt rätt, men vad jag vill visa på är att även om Apple hade sålt 8 miljoner, 10 miljoner, 12 miljoner telefoner så kanske det ändå inte hade varit en bättre affär än dagens låsta abonnemang.

Personligen vill jag förstås ha en olåst telefon, och jag tycker Apple hade sluppit en massa besvär och frustrerade kunder globalt sett, om dom bara hade släppt telefonen fri. På längre sikt tror jag också att det är det smartaste. Men det kan ändå vara värt att fundera på hur Apple resonerat och vilka skäl som kan finnas bakom det, speciellt innan man utropar "flopp".

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-01 13:51
Ursprungligen av Adrian B:

Mina siffror är säkert inte helt rätt, men vad jag vill visa på är att även om Apple hade sålt 8 miljoner, 10 miljoner, 12 miljoner telefoner så kanske det ändå inte hade varit en bättre affär än dagens låsta abonnemang.

Personligen vill jag förstås ha en olåst telefon, och jag tycker Apple hade sluppit en massa besvär och frustrerade kunder globalt sett, om dom bara hade släppt telefonen fri. På längre sikt tror jag också att det är det smartaste. Men det kan ändå vara värt att fundera på hur Apple resonerat och vilka skäl som kan finnas bakom det, speciellt innan man utropar "flopp".

Mycket väl talat Adrian. Det är tyvärr otroligt vanligt att konsumenter extrapolerar "jag skulle vilja ha det så här" till att betyda "företag X skulle tjäna mer pengar om de gjorde så här". Tyvärr har konsumenten i nio fall av tio fel. Helt galet fel.

I detta fall finns ju även tekniska anledningar till varför Apple väljer att samarbeta med en operatör. Visual voicemail t.ex.

  • Medlem
  • 2008-04-01 13:29

Nja,

nu menar jag inte att mitt inlägg skulle ses som ett utropande av iPhone i Sverige som en flopp, detta oavsett hur detta sker. Jag är i alla fall övertygad om att Apple skulle sälja minst dubbelt så många iPhones i Sverige om de såldes olåsta. Det finna faktiskt ingenting som hindrar dem från att sälja dem för ca 5.000kr låsta till Telia (om det nu blir dem) och för 10.000kr till dem som vill ha en olåst telefon. Många är beredda att betala mer för en premuimprodukt, så har det alltid varit. Sedan måste jag för tydlighetens skull tillägga att om man diffrentierar prissättningen på det sättet kommer man inte sälja lika många som om man släpte den olåst.
Själv kan jag pröjsa de 432 $ du talar om för att få en upplåst telefon, så länge det inte blir som det brukar, dvs 1USD=10SEK. Om 432 USD blir 2600 SEK så gärna för mig.

Det är vanligt med policys att inte köpa låsta produkter hos svenska företag. Dvs även en hel del företag som har Telia skulle aktivt avstå från iPhone och i så fall skulle de som vill ha en få köpa en privat.

Sen tror jag faktiskt att även stora företag kan räkna riktigt fel. Det är till och med skrämmande vanligt.

Ursprungligen av hpe:

nu menar jag inte att mitt inlägg skulle ses som ett utropande av iPhone i Sverige som en flopp, detta oavsett hur detta sker.

Näe jag vet, det där med flopp var något som den ursprungliga tråden handlade om, jag kopierade bara samma inlägg som jag skrivit tidigare för att det i stora drag handlade om samma sak.

Ursprungligen av hpe:

Jag är i alla fall övertygad om att Apple skulle sälja minst dubbelt så många iPhones i Sverige om de såldes olåsta.

Ja, men som du såg på min uträkning så räcker inte dubbelt så många speciellt långt, de kanske måste sälja 10 ggr så många för att göra samma vinst.

Att sälja flest telefoner är inte nödvändigtvis bäst, tvärtom skulle nog folk som jobbar med produktförsäljning säga. Hellre sälja färre och tjäna bättre.

Ursprungligen av hpe:

Det finna faktiskt ingenting som hindrar dem från att sälja dem för ca 5.000kr låsta till Telia (om det nu blir dem) och för 10.000kr till dem som vill ha en olåst telefon.

Redan nu kallas iPhone för en dyr telefon, tror du inte folk skulle slå bakut om den kostade 10kkr? Jag tror kurvan över vilka som köper telefon vid sådana priser tunnas ut oerhört mycket jämfört vid 5000 kr. Men faktum är ju att det är väl ungefär så det fungerar i Frankrike? Där kan man köpa upplåst till premiumpris.

Ursprungligen av hpe:

Själv kan jag pröjsa de 432 $ du talar om för att få en upplåst telefon, så länge det inte blir som det brukar, dvs 1USD=10SEK.

Tror du glömt bort något som heter moms. Apple har inte 1USD=10SEK på någon produkt så vitt jag vet. Exempel från Apple Store idag, amerikanska och svenska utan VAT/moms:

MacBook 13" 2,1 GHz: 7.836 SEK / 1.099 USD => 7,13 SEK/USD
iPod touch 8GB: 2.156 SEK / 299 USD => 7,22 SEK/USD
Mac Pro: 19.196 SEK / 2.799 USD => 6,86 SEK/USD

Vem är det som räknar fel nu? Man kan ju inte lasta Apple för att svenska staten lägger på 25 procent för alla konsumenter.

Jag försöker inte argumentera för att det är rätt med en låst affärsmodell, jag skulle hellre av ren princip se en fri telefon. Men jag tror verkligen att det kan finnas goda affärsmässiga skäl bakom det, i alla fall på kort sikt.

  • Medlem
  • 2008-04-01 19:01

Adrian,

kom igen moms är för privatpersoner Finns faktist gott om folk som kan låta företaget köpa en. Men ja, för privatpersoner blir det 2600 + moms.

Däremot ger jag dig rätt i att om de har så stor andel av abonnemangskostnaden som i ditt exempel så tjänar de mer. Nu är inte det hela bilden, det finns fler affärsmässiga beslut än kvartalsvinst. Marknadsandel av antalet smartphones är viktigt, tillväxthastighet är viktigt. Kan det vara så att de skulle kunna ha två av tre aktörer på en marknad och fortfarande äta en del av operatörens kaka? "Ni betalar x kr till oss per månad under låsningstiden, annars kan ni tyvärr inte sälja telefonen". Då blir summan som betalas av operatören inget de betalar för att vara ensamma utan något de betalar för att inte vara de enda som inte får leverera den. Undrar om det skulle påverka summa/telefon mycket. Svårt att veta. Tror däremot att samtliga operatörer skulle gå med på en summa för iPhone då den är så eftertraktad. Måhända blir summan mindre än den som ett exklusivitetsavtal ger.

MEN, hur värderar man att Apple går om RIM och blir etta på smartphones?
Hur värderar man de intäkter de så småningom får från 3:e parts mjukvara som säljs och utvecklas så mycket mer när marknaden är dubbelt så stor?

Lite meningslös debatt då varken du eller jag har rätt, vi har inte de rätta siffrorna för att kunna ha rätt.

Min poäng var att det här forumet har flera tusen entusiaster som förmodligen går miste om en iPhone om de kör sitt race, oavsett om de tjänar mer pengar så eller inte. Om de får klart för sig hur många det rör sig om kan det vara så att deras beräkningsmodeller får annan indata eller åtminstone värderar upp de andra aspekterna som 3:e parts marknades, marknadsdominans etc.

Senast redigerat 2008-04-02 03:41
  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-01 20:01

Allvarligt, hur kan någon amatörtyckare överhuvudtaget komma och påstå att Apple inte har räknat ordentligt på sin affärside? Det är ju inte så att Apple är dåliga på att tjäna pengar överlag?

  • Medlem
  • 2008-04-02 03:31
Ursprungligen av Jogin:

Allvarligt, hur kan någon amatörtyckare överhuvudtaget komma och påstå att Apple inte har räknat ordentligt på sin affärside? Det är ju inte så att Apple är dåliga på att tjäna pengar överlag?

Nej det är riktigt, och som jag skrev innan jag lät mig ryckas med i fantasiberäkningar för det är samtliga siffror som redovisats här. Jag tycker att det känns ointuitivt att de skulle tjäna mer pengar på sin nuvarande modell och därför vore jag intresserad av att se den. Min huvudpoäng vilken verkar komma bort hela tiden är att en så hängiven och faktiskt ganska stor kundkrets som Apple har i Sverige skulle försöka påverka Apple genom konsumenttryck för att på så sätt få dem att ändra uppfattning. Om vi skippar alla amatörkalkyler, vilket jag helt håller med om att de är, är det verkligen inte så att flertalet på det här forumet håller med mig i den punkten? I så fall har jag grovt missbedömt användarna på detta forum.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-02 10:53

Tyvärr, Apple kommer inte visa dig sin affärsmodell.

Vad vi vet är att det är mycket lönsamt att samarbeta med operatörer och på så vis få en del av abbonemangskostnaden. Vi vet också att Apple vill samarbeta med en operatör av tekniska anledningar. De kan ha fler anledningar som vi inte känner till, också kan det tekniska samarbetet vara med djupgående och ha större framtidsplaner än vad vi kan ana.

Det är rätt knasigt att från detta mycket oinsatta perspektiv sitta och berätta för Apple vad de borde göra och inte göra.

  • Medlem
  • 2008-04-11 16:06
Ursprungligen av Jogin:

Tyvärr, Apple kommer inte visa dig sin affärsmodell.

Vad vi vet är att det är mycket lönsamt att samarbeta med operatörer och på så vis få en del av abbonemangskostnaden. Vi vet också att Apple vill samarbeta med en operatör av tekniska anledningar. De kan ha fler anledningar som vi inte känner till, också kan det tekniska samarbetet vara med djupgående och ha större framtidsplaner än vad vi kan ana.

Det är rätt knasigt att från detta mycket oinsatta perspektiv sitta och berätta för Apple vad de borde göra och inte göra.

Ok, köper att jag inte kommer få se den. Vidhåller att det vore intressant att följa deras beräkningar.

Nej, min huvudpoäng är inte att berätta för Apple vad de borde göra men pga den olyckliga amatördiskussionen (om än lite smått underhållande) kan jag förstå att du fått den uppfattningen.

Min poäng är att tala om för Apple att en stor mängd (huvuddelen? bara en gissning) av deras kunder i vill ha det på ett visst sätt. Sen hoppas jag att det påverkar deras inställning. Om det skulle vara av anledningen att deras siffror kan uppdateras med nya indata eller att de ser en PR-vinst i att göra som sina trogna kunder ber dem eller vad som helst. Det, bryr jag mig inte om. Jag bryr mig om resultatet.

Jag hoppas jag ska få nöjet att köpa en iPhone, även om det skulle vara med en prispremie då den måste vara olåst. Jag skulle aldrig köpa en operatörsbunden telefon. Tyvärr tror jag inte att jag är ensom om det.

Det finns en chans/risk att jag skulle köpa en låst iPhone, men det skulle inte vara en telefon för mig utan en testplatform att testköra saker man utvecklat på, i så fall.

/hpe

En fri telefon skulle vara en mycket dyr telefon och då skulle potentiella köpare minska drastiskt. Seriöst nu, vem skulle köpa en telefon för 9000:- bara sådär?

Applicera din tes på hela marknaden och du ska se att Apples val genererar fler användare.

  • Medlem
  • 2008-04-11 20:54

En annan sak är att Visual Voicemail (väl?) kräver en del anpassning som operatörerna skulle behöva göra för att en liten telefontillverkare kräver det. Jag tror att även operatörerna är måna om att kunna räkna hem sina kostnader.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-11 21:36
Ursprungligen av Baron:

En annan sak är att Visual Voicemail (väl?) kräver en del anpassning som operatörerna skulle behöva göra för att en liten telefontillverkare kräver det. Jag tror att även operatörerna är måna om att kunna räkna hem sina kostnader.

Ja, och det är den tekniska anpassning som vi känner till. Apple brukar vara bra på att inte berätta allt. Det kan mycket väl finnas andra anledningar med, både tekniska och affärsmässiga.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-12 16:38

Att erbjuda bästa service är enklast med bara en operatör och jag tycker det är en bra strategi. Framförallt vill ju Apple att man ska ha konstant tillgång till internet och med den nuvarande modellen är ju Telia att föredra. Telia är ju dessutom störst så en operatör är fine my be.

  • Medlem
  • 2008-04-12 19:45

Av princip tycker jag illa om när man låser in ett företag eller produkt, men har liksom inget att sätta emot. Jag tycker av det skälet att Mac OS borde fungera på all hårdvara.
Jag håller det för högst osannolikt att det blir öppet för vilken operatör som helst att erbjuda ett "fullt" iPhoneabonnemang.
Å andra sidan kan man ju undra varför Apple ska tvinga folk att köpa tjänster som Visual voicemail.
Å tredje sidan vill de ju inte att man ska uppleva telefonen utan alla dess funktioner. Det är badwill.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-12 22:42

Som konsumenter har vi inte rätt att kräva hur leverantörer ska erbjuda sina tjänster i detalj. Gillar man inte en tjänst eller en produkt så kan man ge fan i att köpa den (undantag gäller för branscher/tjänster som inte är konkurrensutsatta).

1
Bevaka tråden