• Medlem
  • Skara
  • 2008-02-08 13:54

Hej allesammans.

Jag har en Powerbook 12" 1.5 GHz 1.25 GB RAM som jag haft i drygt 2.5 år. Fungerat som ett urverk tills nu, och jag är ganska orolig. (Körde Leopard.)

Spelade lite WoW när allting blev brunt och suddigt på skärmen, och allting frös. Skärmen registrerade fortfarande utgående ljud, men ingenting visuellt.

Startade om via Powerknappen och varje gång hör jag startljudet, äpplet syns men allting är suddigt. Kommer inte till inloggningen.

Zappade PRAM (trodde att interna batteriet började bli dåligt), och startade i felsäkert läge. Lyckades komma in i OS X och allting såg normalt ut. Tills jag startade en film, och samma scenario hände igen.

Nu misstänkte jag att Leopard inte gillade mina gamla NVIDIA drivrutiner, så jag gjorde en total backup till en FWdrive, gjorde skivkontroll från CD, (hårddisken var bra) tog bort allt och installerade Tiger. Allting verkade lovande, så jag startade upp WoW igen. Efter 5 minuter skedde samma sak igen, och nu kan jag inte komma in i OS X alls.

Jag har startljud och sedan blir allting fuzzy, den tuggar i ett par minuter och sedan ber den mig starta om datorn. Kan inte boota från CD eller i felsäkert läge.

Fick tips om att rengöra invändigt, ska testa det, undrar bara om någon har en idé om vad som är fel? Överhettat grafikkort? Trasigt grafikkort?

Vad borde jag göra nu, gjort så mycket jag kan på egen hand?

Tack på förhand, Kalam.