Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips & trix för iPhone

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2010-03-03 23:31

Tänker jag skulle bidra med lite guider för alla er iPhone användare:

Iphone Guider |

Hoppas det intresserr någon

Om du klickar på Home button och Sleep/wake button så tar iPhonen screenshot Riktigt användbart.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-21 18:58

För att få Emoji's i iOS5:
Inställningar -> Allmänt -> Tangentbord -> Utländska tangentbord -> Lägg till nytt tangentbord -> Emoji-symboler

Nu går det använda Emoji's när du skickar meddelanden till andra iOS-enheter. Byte mellan tangentborden görs med glob-symbolen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-11-30 01:47

Tips:
Om du har iOS5 och ett headset med fjärrkontroll går det att använda även den volymknappen som fjärrutlösare. Då kan telefonen balanseras på sidan och fjärrutlösas med skarpare bilder som resultat.

Nåt som jag inte riktigt förstått som jag tycker vi borde ha en FAQ till är ständiga frågan. Ska man ladda sin iPad, iPhone, bärbara dator mm helt till 100% innan använder första gången? Jag har inte förstått det det där:S

Ursprungligen av madeinswe_91:

Nåt som jag inte riktigt förstått som jag tycker vi borde ha en FAQ till är ständiga frågan. Ska man ladda sin iPad, iPhone, bärbara dator mm helt till 100% innan använder första gången? Jag har inte förstått det det där:S

Behövs inte.

Hadde precis för första gången någon spärr på iPhonen 4. Fick inte till att skriva på forumet här plus sett på min mail boxs. Stängde av mobilen precis som det är skrivet här i tråden. Nu fungerar allt igen. Men, är det någon som kan tipsa om hur man på lätt sätt kan bytta rad ett par steg ner, ifall man vill hoppa ner till nästa avsnitt på det man vill skriva.

Ah! Fattade det själv.... Trycka på RETUR tangenten.

Okey! Jag kan slätta både låtar eller album bara genom att svepa fingret mot vänster på låten eller albumet. Gäller också sista anrop när jag har ringt. Tror detta är rätt så nytt? Kanske med iOS 5? Slipper att koppla till med iTunes via Mac när det gäller att ta bort låtar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-26 12:34
Ursprungligen av MacMarkus:

Okey! Jag kan slätta både låtar eller album bara genom att svepa fingret mot vänster på låten eller albumet. Gäller också sista anrop när jag har ringt. Tror detta är rätt så nytt? Kanske med iOS 5? Slipper att koppla till med iTunes via Mac när det gäller att ta bort låtar.

Jag skulle tro att det kom med iOS 5, ja.

Jag vet att du är språkkunnig så det kan vara svårare att särskilja de olika ibland men...vad var ovan för något? Gemensamma Nordiska språket?

  • Medlem
  • 2012-11-26 13:28

Om man vill skriva med versaler så dubbeltrycker man snabbt på shift så byter knappen färg.

Oj, oj ja det kan gå fort för seg ibland zinned. Menade ta bort och sista inkommande samtal.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-26 14:32
Ursprungligen av MacMarkus:

Oj, oj ja det kan gå fort för seg ibland zinned. Menade ta bort och sista inkommande samtal.

Haha, ovan också Jag menade det iaf inte som någon korrigering, jag själv tycker det är kul med språk och även förbistring kring detsamma

De e lugnt Ibland är det hopplöst att vara äkta nordbo hi hi

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-01-25 00:20

Ett par av mina favorittips:

1. Jag startar gärna appar jag inte har på första eller andra hemskärmen genom en sökning. Dra ner, skriv in inst och klick – instagram är igång. Fem klick och appen är igång. Kanske är lite långsammare ibland än att bläddra fram appen, men oftast går det snabbare iom att jag slipper ”tänka” hur appikonen ser ut. Lite kommandoradstänk

För att snabba upp sökningen(?) och filtrera bort sådant jag inte vill söka på så har jag bockat ur det mesta under Inställningar -> Allmänt -> Spotlight-sökning. Har även prioriterat upp Appar till att synas överst.

2. Finner att jag ofta söker på något med min telefon, en förlängning av hjärnan. Starta Safari, ny flik, klicka sökruta och skriv? Nej.
Dra ner Spotlight från hemskärmen, skriv in valfri text och klicka ”Sök på internet”.

3. Safari döljer numera den nedre verktygsfältet när man scrollat ner en bit på sidan. Hur man får fram den snabbast? Jo klicka där den brukar vara, längst ner på sidan. Samma gäller för sökfältet där uppe.

4. Scrolla hela vägen upp gör man genom att dubbelklicka där uppe på klockan.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-09 10:26

En simpel sak jag inte förstått att Apple inte lagt in i OS X - batterinotifikationer för bärbara enheter. Men Softrino har tänkt på det med iBetterCharge.
Trist nog visar den inte bärbara Macar, trots att båda kör programmet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-09 10:57

Hur mycket extra kräm drar den ur i-enheterna för att fråga om batteristatus hela tiden?

Ursprungligen av kenjon:

Hur mycket extra kräm drar den ur i-enheterna för att fråga om batteristatus hela tiden?

Hyfsat mycket skulle jag kunna tänka mig då det lär gå genom Find my iPhone och därmed också aktivera GPS på enheterna.
Men kanske är försumbart.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-09 11:20
Ursprungligen av reboot81:

En simpel sak jag inte förstått att Apple inte lagt in i OS X - batterinotifikationer för bärbara enheter. Men Softrino har tänkt på det med iBetterCharge.
Trist nog visar den inte bärbara Macar, trots att båda kör programmet.

Smart och fiffig funktion men som Kenjon och Keptang redan påpekat en till funktion som drar ur batteriet på i-enheterna behövs inte.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-09 12:52

Som alltid är det ett personligt val av prestanda vs funktioner.
Ser dock att Hitta min iPhone är avstängt i en enhet, och trots det funkar batteristatus. Fungerar tydligen mha funktionen "Synkronisera denna [enhet] via Wi-Fi" i iTunes.

Ursprungligen av reboot81:

Som alltid är det ett personligt val av prestanda vs funktioner.
Ser dock att Hitta min iPhone är avstängt i en enhet, och trots det funkar batteristatus. Fungerar tydligen mha funktionen "Synkronisera denna [enhet] via Wi-Fi" i iTunes.

Ok, så man ser inte statusen på en enhet som är på språng (utanför egna WiFi alltså)?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-09 23:09
Ursprungligen av keptang:

Ok, så man ser inte statusen på en enhet som är på språng (utanför egna WiFi alltså)?

Nix. Men jag ser min sambos iPhone (annat iCloud, aldrig ihopkopplad med min dator).

Ursprungligen av reboot81:

Nix. Men jag ser min sambos iPhone (annat iCloud, aldrig ihopkopplad med min dator).

Jag är mest nyfiken på vad som är poängen eftersom jag inte ser någon uppenbar nytta med det hela?

Om det hade rört sig om "övervakningsmaskiner" som står för sig själva så hade jag sett en användning för att kunna kolla batteristatus remote men iPad och iPhone som någon har och använder - vad är poängen med att kolla batteriladdningen på dem (förutom att det går)?

Bevaka tråden