Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SMS i iPhone lämnar en del att önska

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Eldar Murtazin har en bra sammanfattning av alla brister i dagens iPhone när det gäller SMS-hanteringen:

SMS-messages on the iPhone

Eldar Murtazin är husguden på Mobile-Review och brukar vara först ut med recensioner av nya telefoner från Nokia, Sony Ericsson, Samsung osv. När han recenserade iPhone så sågade han den, vilket i sin tur fick massa Applefans att gå till attack.

Så när man läser hans text ska man veta att han har taggarna utåt så att säga, han är lite ute efter att bevisa för alla hur dålig iPhone är. Men bortser man från det lite dryga upplägget så är kritiken faktiskt befogad. SMS på iPhone är inte bra jämfört med andra telefoner.

Scrolla ner till tabellen över SMS-funktioner i slutet av artikeln för att få en översikt över vad som saknas. Många funktioner är förstås inte allt, utan det viktiga med iPhone är hur väl en funktion utförs, men grundläggande SMS-funktioner som att kunna radera ett enskilt meddelande eller kvittens på leverans är faktiskt funktioner man bör kunna kräva av en telefon.

Det positiva i sammanhanget är i alla fall att Apple skulle kunna åtgärda alla dessa brister med en mjukvaruuppdatering. Jag håller inte andan för det, men om tillräckligt många påpekar bristerna för Apple kanske det går att få dom på andra tankar.

SMS funktionen är bra, kanske den bästa någionsin på en telefon.

Men mycket saknas:

- MMS, kom igen nu Apple! En telefon utan MMS 2007?
- Leveransrapport, något jag saknar som jag gärna ser
- Kunna se meddelanden utan bubbla, bara som vanlig text på hela sidan
- Ta bort vissa meddelanden som man inte vill visa
- När man får ett SMS och telefonen är i viloläge, så visas SMSet som text ien popup, detta ska man kunna välja bort

Ursprungligen av wunderbaren:

SMS funktionen är bra, kanske den bästa någionsin på en telefon.

Hur motiverar du det när det är så många brister som du själv noterar?

(Sakerna du tar upp är precis vad Eldar tar upp i sin artikel, förövrigt.)

Ursprungligen av Adrian B:

Hur motiverar du det när det är så många brister som du själv noterar?

(Sakerna du tar upp är precis vad Eldar tar upp i sin artikel, förövrigt.)

Alla konversationer är i chattform, man kan se precis vad man skrivit tidigare och det går fort att skriva med tangentbordet, på min Sony Ericsson så är det bara jobbigt och omständigt.

Jo, såg det också, men ville påpeka vad jag tyckte var fel med SMS i iPhone

Ursprungligen av wunderbaren:

Alla konversationer är i chattform, man kan se precis vad man skrivit tidigare och det går fort att skriva med tangentbordet, på min Sony Ericsson så är det bara jobbigt och omständigt.

Tangentbordet passar mig bra, men jag vet att de riktiga SMS-freaksen skriver otroligt snabbt på vanliga mobiler också (inte jag däremot). Chattformatet är både bra och dåligt tycker jag, men tanken är god. Men innan jag skulle kalla SMS på iPhone för "kanske den bästa någionsin på en telefon" så behöver Apple fixa lite grundläggande saker. Det är alldeles för många brister nu.

Ursprungligen av Adrian B:

Tangentbordet passar mig bra, men jag vet att de riktiga SMS-freaksen skriver otroligt snabbt på vanliga mobiler också (inte jag däremot). Chattformatet är både bra och dåligt tycker jag, men tanken är god. Men innan jag skulle kalla SMS på iPhone för "kanske den bästa någionsin på en telefon" så behöver Apple fixa lite grundläggande saker. Det är alldeles för många brister nu.

Trots att telefonen tog 2,5 år att göra så var den ganska snabbt ihopplockad på vissa delar, som SMS och tex. ringsignaler och mail.

Jag tycker att sms-funktionen är under all kritik. Att inte kunna vidarebeforda eller skicka ett sms till flera mottagare är för mig oacceptabelt. Jag blir faktiskt mer och mer tveksam till att köpa en iPhone, kanske är det värt att vänta och se vad som händer med de nya uppdateringarna osv. Helt plötsligt känndes min gamla Nokia 6280 som VÄLDIGT modern, trots nästan två år på nacken.

Det finns sätt att få kvittens idag, men de är inte så smidiga. Har man Telia kan man t.ex. skriva *kv# först i SMS:et (enligt uppgift har Comviq: kv# och Vodafone: ## men det har jag inte testat). Detta ger ett nytt inkommande SMS med leveransinformation. Det är förstås inte lika smidigt som en riktig hantering av detta.

Även om jag kan se vissa fördelar hos iPhone så skulle jag inte för mitt liv kunna tänka mig den istället för min Ericsson w610i.

Men var och en blir ju lycklig på sin façon. Det jag verkligen inte kan förstå är dock hur någon kan vilja köpa en version 1.0 av något från Apple (eller av andra företag) ALLT som är i version 1.0 har ju brister

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Men var och en blir ju lycklig på sin façon. Det jag verkligen inte kan förstå är dock hur någon kan vilja köpa en version 1.0 av något från Apple (eller av andra företag) ALLT som är i version 1.0 har ju brister

För det första: iPhone är fortfarande så pass bra sett totalt sett att det överväger bristerna. Just SMS är verkligen långt ifrån bra, men å andra sidan finns det ingen bättre mobil webbläsare t.ex. Och det är ren rejält byggd produkt, 1.0 till trots. Mjukvaran går ju att uppgradera (och kommer att uppgraderas) så bristerna i 1.0 av mjukvarudelen är ju inte ett problem om Apple bara vill förbättra det).

För det andra: ALLT är inte dåligt när det är nytt. Jag köpte den första vita iBooken våren 2001 och den snurrar fortfarande på och används dagligen. Det var en otroligt bra gjort 1.0-produkt faktiskt.

Jag älskar iChat-stuket på sms. Jag hade en Sony Ericsson z600 ett tag som hade en likande funktion. Alldeles för träffligt när jag hade sms-konversationer.

Hade det varit riktigt perfekt, hade det funnits ett val att lista meddelanden som chat eller i vanlig traditionell in- och utkorg.

Det är märligt att Apple inte låtit iPhone prata mer med Macen via Bluetooth och möjligheten att synca och skicka sms via adressboken. Som, med sina grupper, hade varit perfekt att kunna använda vid meddelanden till flera personer och grupper.

/c

Det är synd att man inte heller kan synka backup av ens SMS, eller kommer det i Leopard? Man kan ju bara ha 1000 SMS och jag vet folk som skickar så mycket på några månader.

Ursprungligen av Adrian B:

Det är synd att man inte heller kan synka backup av ens SMS, eller kommer det i Leopard? Man kan ju bara ha 1000 SMS och jag vet folk som skickar så mycket på några månader.

Det här verkar vara något för alla som vill spara och skickar mycket sms.

http://www.coolosxapps.net/2007/10/23/syphone-free-iphone-sms-utility/

Jag måste ge dig rätt ang iBooken: Har en likadan och den har varit fantastiskt hållbar. (eller för att vara petig, så har jag oktober-revisionen)

När det gäller iPhone så är det ju trevligt för dig att du gillar den. Själv skulle jag dock aldrig köpa en telefon som inte hanterar mms och har så många brister i SMS-hanteringen. Trots att jag tidigare köpt två iPod:s (originalet och shuffle) skulle jag numera heller aldrig köpa en musikapparat som inte har FM-radio.

Så, för min del är iPhone en sämre mobiltelefon än andra och för mig också sämre som musikmaskin. Att den sen har en bättre webbläsare mm känns då helt irrelevant, men jag inser att andra har andra prioriteringar än jag.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-09-27 21:25

Jag (mitt pucko) köper alltid första revisionen av allting, kan inte stå emot. Måste söka för det...

Richard, grattis till 4711 inlägg. Vill minnas att morsan hade en parfym som hette så.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-07 02:20

Jag har bara testat iPhone en gång och hela den här grejen med responsen och effekterna när man gör något via touch-displayn är något av det grymmaste jag sett. Själva telefonen känns robust och elegant. Den har en viss tyngd trots att den är tunn. Ingen plastig känsla som de flesta andra mobiltelefoner idag. Visst, vissa funktioner som t ex sms borde ha kunnat gjorts bättre.

Blir en märkbar kontrast när det "visuella" häpnar och vissa enkla funktioner som t ex sms är kass. SMS har ju funnits som funktion sen tidernas begynnelse. Och jag tycker det är märkligt att Apple inte gjort just den funktionen bättre eller motsvarande dagens teknik/mobiler.

Tur att det mesta kan fixas med uppdateringar. Jag använder min nuvarande W660i mest för att smsa och ringa. Men med min kommande iPhone kommer jag börja surfa mer med mobilen.

Jo SMS lämnar en del att önska i iPhone. Men jag gissar att Apple jobbar på det för här i Europa är SMS-kulturen mycket mer utvecklad än i USA, så om de inte ska få på skallen allt för mycket när luren börjar säljas i Europa borde de åtminstone ha en strategi för hur de ska förbättra framöver. Att t.ex. inte kunna skicka vCard via SMS (det går ju bra att ta emot), få leveranskvitto eller göra grupputskick är ju en klar miss i implementationen.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-07 11:02

För att inte tala om den Asiatiska sms-kulturen.

Yes!!

Dessutom saknas ju i-mode. Hur ska det gå?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-10-08 16:25

kv# funkar från comviq

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-19 18:33

av alla dessa brister...ingår där även att kunna "infoga" typ kontaktinfo, bilder, animationer mm. jag skulle så gärna vilja kunna skicka kontaktinfo. Går inte det?
Newb-lars

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-19 18:37
Ursprungligen av large:

av alla dessa brister...ingår där även att kunna "infoga" typ kontaktinfo, bilder, animationer mm. jag skulle så gärna vilja kunna skicka kontaktinfo. Går inte det?
Newb-lars

Ja det kan du ju försöka med. Som sagt det har en del att önska!

Är det någon som vet om det finns ett sätt att se hur många tecken man har skrivit? Ett SMS är ju 160 tecken så skriver man 161 tecken till någon får man pröjsa dubblet så mycket, för ett tecken. Kanske bara är någon inställning jag missat?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-24 17:50

Går inte i inbyggada sms-programmet men finns andra sms program som kan det typ aSMS har dock inte testat det. Själv har man comviq kompis och alla polarna har de så skickar ju gratis

Störigaste dock är att man inte kan backaupp eller ställa in hur mycke sms iphonen klarar eller at man kan g in och radera ett visst sms i en konversation?

Borde gå att hacka iphonen att klara lagra mer än 1000 sms eller vad den gör nu. Redan behöt rensa 2ggr

Ursprungligen av morto81:

Borde gå att hacka iphonen att klara lagra mer än 1000 sms eller vad den gör nu. Redan behöt rensa 2ggr

Kolla in: Syphone - fritt program för SMS-arkivering

Ursprungligen av Pissenisse:

Det här verkar vara något för alla som vill spara och skickar mycket sms.

http://www.coolosxapps.net/2007/10/23/syphone-free-iphone-sms-utility/

Kolla in: Syphone - fritt program för SMS-arkivering

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-26 13:27

En polare skickade precis nya telfonnummer i ett SMS till mig, nu i 1.1.1 så kan man välja att lägga till de i en ny eller befintlig kontakt!

Ursprungligen av Jetwash:

En polare skickade precis nya telfonnummer i ett SMS till mig, nu i 1.1.1 så kan man välja att lägga till de i en ny eller befintlig kontakt!

Najs! Hoppas 1.2 (när nu det kommer) innehåller ännu mer förbättringar. Och går att knäcka...

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-26 15:02
Ursprungligen av Jetwash:

En polare skickade precis nya telfonnummer i ett SMS till mig, nu i 1.1.1 så kan man välja att lägga till de i en ny eller befintlig kontakt!

Däremot verkar man inte ha fixat detta i mail för 1.1.1. Känns minst lika viktigt som för sms tycker jag.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-24 12:16

Är bristerna med vidarebefodring fixade till 1.1.4? Fler brister i SMS hanteringen som blviit bättre?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-03-29 09:52
Ursprungligen av westgren:

Är bristerna med vidarebefodring fixade till 1.1.4? Fler brister i SMS hanteringen som blviit bättre?

Vill man kunna vidarebefodra och radera individuella sms så rekommenderar jag WE-tool. En riktigt bra applikation. Finns i installern.

1
Bevaka tråden