Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ni som köpt Samsung HM250JI-hårddisk

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har köpt Samsung HM250JI-hårddisken för att installera den i min Macbook Pro 2,33 ghz, 2gb ram, 256mb ati x1600.

Den fysiska installationen gick bra. Men jag lyckades inte uppdatera firmwaren på den. Gjorde som det stod på http://www.hardmac.com/news/2007-08-02/#7048 men allt som händer är en tom skärm och sedan börjar en mapp med ett frågetecken i blinka. Har testat att bränna firmware-iso-filen på en annan cd och även på dvd men samma sak där.

Då testade jag att försöka installera ändå. Detta är första gången jag gör en ny installation på en Macintosh. Gick in under skivverktyg och partitionerade hårddisken. Det verkade som det gick bra och sedan kunde jag välja den som mål för installationen. Jag lät installationsprogrammet verifiera att DVD-skivan var OK. När det var klart så stod det att den kollade "måldisken" (eller något sådant) och då kommer det efter ett tag upp att jag ska försöka installera igen.

Jag bör kanske nämna att skivverktygsprogrammet upplevdes segt och ska jag vara ärlig förstår jag inte riktigt vad som m enas med att man först ser själva hårddisken, och sedan som en undermapp till den är det ytterligare en hårddiskikon. Jag tänker att detta är själva partitionen men när det går att radera och partitionera båda dessa "ikoner" så blir jag förvirrad. Kanske gör jag något fel? Hur gör ni, exakt, när ni installerar?

Hur som helst har jag försökt installera igen men får samma sak gång på gång.

Nu har jag funderat på att lämna in disken till någon datorbutik/pc-service och få firmwaren uppdaterad av dom, har själv ingen pc med Sata-kort så kan ej testa själv med vanlig Win pc.

Men jag är osäker på om det verkligen är firmwaren som är felet? Har jag haft oturen att få en defekt disk till och med?

Vad tror ni? ALL input uppskattas mycket!

Stort tack för all ev. hjälp! Med vänliga hälsningar / Herje

  • Medlem
  • 2007-08-27 11:57

Med största sannolikhet Firmware som är boven i dramat. Finns otaliga rapporter om det på google. Uppdatera den med en PC eller Mac med Windows och ha disken kopplad i ett externt SATA-kabinett så skall det nog lösa sig. Kan ju inte heller kosta många kronor att låta någon datorbutik fixa det åt dig.

Okej. Tack för ett snabbt svar.

Då hör jag med mina närmsta butiker vad dom ska ha för det. Tack!

Hej igen!

Detta skrivs av en mycket glad hdd-ägare. Uppdaterade firmwaren på hårddisken på Holodeck här i Östersund. De var mycket schyssta och gjorde det på kort notis. I och för sig går det ju förståss i ett naffs. 149 sek ville dom ha för det. Nu fungerar det som en klocka.

Visste om "chansningen" med denna hårddisk innan köpet men i och med att denna är den bästa just nu i stort sett alla avseenden så ville jag ha just denna.

250 gbits varav 232 gb tillgängligt och efter OSX-installationen 215 gb ledigt. Känns fantastiskt skönt.

Ha det bra nu / eurodanzisch

Schysst! Fixade de allt på en PC eller? Såg du när de gjorde "ingreppet"?

  • Medlem
  • 2007-08-27 21:56

Snikna typer att ta 149 kronor för en sån sak. Det hade jag gjort för en femtiolapp.

Jag anar att de gjorde det på en PC. De har nog inte just några Macintoshar där, tyckte jag han nämnde. Men såg inte när de gjorde det.

1
Bevaka tråden