Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder du Handelsbanken Internet på Mac?

Tråden skapades och har fått 1051 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Lämnade SHB för några år sedan eftersom dom då hade väldigt dåligt mac-stöd och väldigt dålig hjälp i samband med det. En tjänsteman på kontoret på Triangeln i malmö hånade mig för att jag inte förstod hur enkelt det var och att jag måste varit mkt okunnig datoranvändare. Har varit kund på tre olika SHB kontor i Malmö och samtliga har varit från "dåliga" till "tjänstefelsdåliga" varpå jag lämnat banken - inte för att det var lätt...för man kan inte bara sluta vara kund från en bank - man måste avsluta på varje enskilt kontor!? gick över till SEB - har eg. ingen direkt kontakt med dem - mer än via nätet. var på en rådgivning - som var värdelös - placerade lite pengar i enlighet med den och...det är de enda placeringarna på senare tid som har gått ned...

jag är min egen lyckas smed

alltså - bankerna är ena riktiga tjyvar - håvar in pengar på oss. den bästa affär man kan göra är att starta bank - men man behöver ju en del pengar för att starta en bank

Tjänsten fungerar inte alls med firefox. Försöker man ladda ned säkerhetsprogrammet med Firefox 1.5 så vägras man det för att det inte sägs sjödjas. Det Betyder att informationen från SHB som syns i första inlägget samt de som hävdar att 2.0 fungerar inte är rätt. Jo någon kanske trixat via Netscape eller något men det är inte det jag menar med stöd och fungerar.
poängen är att man inte kan gå till Handelsbankens sidor och få igång internettjänsten med firefox så som SHB nu i denna undersökning hävdar. Det betyder i så fall att ingenting har hänt. Eller att SHBs vävplats har ett uselt underhåll.

...

Senast redigerat 2007-02-09 23:56
  • Medlem
  • Orranäs
  • 2007-02-10 12:39

Egentligen är det ju så dåligt att man har sådana inkompetenta it-avdelningar på bankerna. De borde få sparken. Hur svårt kan det vara att få till ett lättinstallerat och lättanvänt system?
Det går ju att få SHB:s internettjänst att fungera, men ofta med en massa strul innan. Tänk ifall jag misskötte mina arbetsuppgifter så på min arbetsplats, jag hade inte fått vara kvar en månad!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-10 14:38

Ibland kan det vara fel på användaren också.

Fel på användaren

Du har naturligtvis helt rätt. Men jag är nog inte ensam om att tycka att det är lite konstigt att det ska vara så komplicerat att använda mac mot handelsbankens internet tjänster, Men visst det handlar utan tvivel om min okunskap

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-10 16:10
Ursprungligen av zaphood1000:

Du har naturligtvis helt rätt. Men jag är nog inte ensam om att tycka att det är lite konstigt att det ska vara så komplicerat att använda mac mot handelsbankens internet tjänster, Men visst det handlar utan tvivel om min okunskap

Ha! Bra att du tog det på det viset... Jag tyckte nästan att jag var oförskämd, även om oförskämdheten inte var riktad mot dig.

Faktiskt är det vara två koder du behöver skrapa:

  1. Du loggar in med användarnamn och lösenord.

  2. Skrapar kod nr 1 och kommer åt dina konton. Du gör i ordning transaktionen eller transaktionerna.

  3. Skrapar kod nr 2 innan själva transaktionen görs.

Det funkar med (nästan?) alla webbläsare.

Handelsbankens internetbank är ful och krånglig, men den fungerar. Tyvärr har bankens webbutvecklare dålig koll på hur man gör ett intuitivt och logiskt gränssnitt som dessutom är elegant. De vet helt enkelt inte, alternativt får illa utformade, ointelligenta direktiv från ledningen av Handelsbankens it-avdelning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-10 17:27

Jo det kan ju vara fel på användaren såklart, men ju mer lättanvänt och oproblematiskt ett system fungerar och ju fler användare som kan använda det ju mer har utveklarna lyckats.

Snack om att det är fel på användaren är typiskt insnöat ingenjörsprat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-10 18:06
Ursprungligen av Fred!:

Jo det kan ju vara fel på användaren såklart, men ju mer lättanvänt och oproblematiskt ett system fungerar och ju fler användare som kan använda det ju mer har utveklarna lyckats.

Snack om att det är fel på användaren är typiskt insnöat ingenjörsprat.

Jo, ofta är det "insnöat ingenjörsprat", som du uttrycker det, men inte alltid. Man kan inte alltid förvänta sig att saker och ting bara "ska funka". Jag har faktiskt varit med om användare som absolut VÄGRAT att installera så mycket som en liten drivrutin och välja skrivare i Systeminställningar > Skrivare och fax, eftersom det "är för jobbigt, jag klarar inte av det, och skrivaren bara ska funka direkt". I sådana fel är det "fel på användaren", och då finns det tyvärr inte mycket att göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-10 18:44
Ursprungligen av Mondo:

Jo, ofta är det "insnöat ingenjörsprat", som du uttrycker det, men inte alltid. Man kan inte alltid förvänta sig att saker och ting bara "ska funka". Jag har faktiskt varit med om användare som absolut VÄGRAT att installera så mycket som en liten drivrutin och välja skrivare i Systeminställningar > Skrivare och fax, eftersom det "är för jobbigt, jag klarar inte av det, och skrivaren bara ska funka direkt". I sådana fel är det "fel på användaren", och då finns det tyvärr inte mycket att göra.

Okej men i samanhanget med Handelsbankens banktjänster på nätet, så ska det funka om man följer instruktionerna. Jag gillar mac just av den anledningen att "it just works" som mr jobs brukar utrycka det, och det har han faktisk oftast rätt i också.

Det märks ju att dom som har utveklat SHB´s nättjänster inte är så hemma på mac.

Jag sitter i skiten just nu, fixade nättjänsten i veckan så jag lugnar nog ner mig med tiden.
Skall prova skrapbrickorna, verkar funka bäst trots allt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-10 19:11
Ursprungligen av Fred!:

Okej men i samanhanget med Handelsbankens banktjänster på nätet, så ska det funka om man följer instruktionerna. Jag gillar mac just av den anledningen att "it just works" som mr jobs brukar utrycka det, och det har han faktisk oftast rätt i också.

Det märks ju att dom som har utveklat SHB´s nättjänster inte är så hemma på mac.

Jag sitter i skiten just nu, fixade nättjänsten i veckan så jag lugnar nog ner mig med tiden.
Skall prova skrapbrickorna, verkar funka bäst trots allt.

Vad var problemet med skrapkoderna? Jag har testat dem med Safari, Firefox och Camino. Funkar fint utan några som helst inställningar eller installation av säkerhetsprogram, hårda certifikat osv. Det fungerar enligt instruktionerna. Problemet är istället att Handesbankens internetbank är rörig, ologisk, virrig och ful. Fulheten kan jag leva med, men det är värre med rörigheten. Ö h t ska man försöka undvika den typen av hierarkiska menyer à la utforskaren i Windows...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-10 19:25
Ursprungligen av Mondo:

Vad var problemet med skrapkoderna?

Jag har inte testat skrapkoder, det är det jag skall göra nu.

Ursprungligen av Mondo:

Problemet är istället att Handesbankens internetbank är rörig, ologisk, virrig och ful. Fulheten kan jag leva med, men det är värre med rörigheten. Ö h t ska man försöka undvika den typen av hierarkiska menyer à la utforskaren i Windows...

Vadå istället, menar du att man inte kan använda tjänsten utan skarapbrickor trots att SHB erbjuder detta inte är ett problem utan istället den grafiska utformningen?

Detta är säkert också ett problem, jag har aldrig lyckats logga in men jag tror dig.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2007-02-28 19:32
Ursprungligen av Mondo:

Man kan inte alltid förvänta sig att saker och ting bara "ska funka". Jag har faktiskt varit med om användare som absolut VÄGRAT att installera så mycket som en liten drivrutin och välja skrivare i Systeminställningar > Skrivare och fax, eftersom det "är för jobbigt, jag klarar inte av det, och skrivaren bara ska funka direkt". I sådana fel är det "fel på användaren", och då finns det tyvärr inte mycket att göra.

(Off topic, ber om ursäkt.) Jag använder Mac för att det är så SÄLLSYNT att jag behöver ödsla tid på att installera drivrutiner, trixa med inställningar och fixa konflikter:

* Jag tog med min iBook till jobbet och behövde skriva ut ett dokument, pluggade in USB-kabeln och skrev ut på den skrivare som föreslogs (definitivt inte samma som jag har hemma) - och det funkade klockrent.
* Min son gav mig en blåtandsmanick som inte fungerade så bra på hans pc, trots drivrutininstallation och allt. Jag pluggade bara(!) in den och kommunicerade sedan felfritt med t.ex. mobilen.

Med Mac är jag så bortskämd att jag faktiskt förväntar mig att det "bara ska funka". Med pc:n på jobbet, ja, då blir jag ytterligt förvånad om något funkar direkt.

Jag kör då FF 2.0.0.1 med Nexus Personal 3.6 mot HB och det funkar väl ok. Gränssnittet känns som en fläkt av gamla öststaterna men, men... BankID funkar även det mot skatteverket och dylikt, inga problem.

Ursprungligen av Daniel Ström:

Jag kör då FF 2.0.0.1 med Nexus Personal 3.6 mot HB och det funkar väl ok. Gränssnittet känns som en fläkt av gamla öststaterna men, men... BankID funkar även det mot skatteverket och dylikt, inga problem.

Påstår du att handelsbankens sidor lät dig gå igenom processen med nedladdning av säkerhetsprogram, generering av nycklar etc. med FF. Eller menar du att du gjorde allt detta med Netscape och gick sedan över till FF.
Det är stor skillnad. Det finns mig veterligen inga instruktioner i stil med:
Om det inte fungerar men du tror att det borde det med din vävögnare (browser) så ladda ned säkerhetsprogrammet här och förlj dessa instruktioner.
Om som i andra fallet vill jag påstå att det inte fungerar, även om den fiffige kan hitta vägar. Jag själv har skapat mitt BankID i VPC och kör det med gott resultat i safari. Men morsan skulle inte klara det och banken beskriver inte sådana alternativ. Så det fungerar inte. Det är ett glasklart fall av idioten bakom programmen, inte idioten framför datorn.
Macanvändare i sverige kommer allt oftare att få höra från support "Det funkar på mac via windows" Det bör vi inte acceptera om MacOS är oss kärt.

MR
PS! I inlägget är bara frågan riktad till Daniel, resten är skrivet i allmänhet.

En fråga till: Kan du köra SHB på ett konto som inte är administratör?

Bytte för några veckor sedan till Nordea.
Tröttnade helt enkelt.
Äntligen en bank med service och lite känsla.

Handelsbanken tycker jag är under all kritik när det gäller bemötande av bankkunder som använder sig av mac.

Allvarligt talat - det är 2007, då ska allt faktiskt vara fixat och klart med e-leg, trisskrap etc.

/ J

Jag har alltid haft Handelsbanken, deras service har alltid varit den bästa enligt mig. Jag hade e-leg när jag körde Windows och den tjänsten stödjs ju av IE, men när jag switcha så blev jag tvungen att köra Mozilla 1.4.1 med e-leget...och jag som kör Firefox! Känns dumt och otroligt fånigt att behöva använda två webläsare (om man inte vill köra skraplotter) för att kunna betala räkningar och göra div överföringar.

Skulle då vara bra om Handelsbanken överväger att tänka på oss som kör Mac och Firefox.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-13 12:37

Jag vet egentligen inte om detta är rätt ställe att fråga på, men jag köpte min första mac (MacBook C2D) för en vecka sen, och idag tänkte jag ta tillfället i akt att installera ett certifikat, som har fungerat utmärkt på den Windowsburk jag kört på tidigare. Men när jag kollar systemkraven och testar datorn, så skriker den till för att den inte känner igen operativsystemet (OS X 10.4.8), men webbläsaren (Mozilla 1.8.1.1) har den ju identifierat, så jag undrar ju bara varför jag inte kommer längre än så här. Måste jag ändra några inställningar, eller är det bara SHB som krånglar (igen)?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-13 12:48

Ska väl kanske tillägga, att jag är medveten om att den nya Firefox-versionen inte går att använda, men det bör väl inte sätta stopp för identifiering av version av operativsystemet? Eller är det kanske just där som problemet ligger, att SHB inte lyckas identifiera OS genom just FF2?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-02-14 10:45

- Hur tycker du Handelsbanken Internet fungerar på OS X idag?

Lika bra som i Windows. Inget att klaga på.

- Använder du e-legitimation eller inte?

Ja, funkar bra med Firefox 2.0.0.1 samt Nexus 3.6. Den enda buggen (om man kan kalla det bugg) är att man måste välja certifikat två i listan för att kunna logga in.

- Vad skulle du vilja förändra?

Inget. Det funkar bra.

Det verkar vara många som är gifta med sin bank. Varför hänga kvar om du blir dåligt bemött, måste använda speciell mjukvara eller annat som du inte är nöjd med.

Banken och dess personal tackar dig inte, utan är bara glad att du står ut med det de kastar till dig.

Byt omgående, utan att passera kassan!

Om du känner dig på bra humör och motiverad, berätta för någon på banken. Om du tror att det är någon som lyssnar, verkligen för dina synpunkter vidare och tackar för hjälpen.

Dina pengar är mest värda i din ficka och hos den som värderar dig som kund. Don't take lip from anyone!

  • Medlem
  • 2007-02-14 23:59

Har liknande erfarenheter som "Mäcen".
Använder själv Swedbank, Safari och dosa men hjälpte för några dagar sedan en bekant att komma igång med Handelsbanken. Fungerar utmärkt med senaste FF o Nexus 3.6. Enda kruxet är som sagt att det dyker upp två certifikat när man loggar in men det kan man ju stå ut med. Själva registreringen av tjänsten fungerade dock inte att göra med FF,då var det Netscape 7.1 som gällde. Laddade ner o slängde efter registreringen.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-02-15 12:42

Folk har väl formulerat det ganska bra här så jag kan väl bara meddela Er att jag är en av alla som tröttnat på Er föråldrade skitbank för länge sedan och bytt.

Dessutom är Era kort så pinsamt fula, hade passat bättre som bonuskort för BR-Leksakers kunder än ett bankkort.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2007-02-15 20:24
Ursprungligen av LarsW:

Folk har väl formulerat det ganska bra här så jag kan väl bara meddela Er att jag är en av alla som tröttnat på Er föråldrade skitbank för länge sedan och bytt.

Dessutom är Era kort så pinsamt fula, hade passat bättre som bonuskort för BR-Leksakers kunder än ett bankkort.

Kan upplysa om att korten pryds av mycket kända konstverk, och jag tycker det känns väldigt flott att lägga fram mitt kort med motiv från en känd tavla av Sigrid Hjertén!

Pinsamt med okultiverat folk som skrävlar med sin okunskap.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-02-16 19:41
Ursprungligen av tobbehj:

Kan upplysa om att korten pryds av mycket kända konstverk, och jag tycker det känns väldigt flott att lägga fram mitt kort med motiv från en känd tavla av Sigrid Hjertén!

Pinsamt med okultiverat folk som skrävlar med sin okunskap.

Bäste Tobias, trots min begränsade kunskap vill jag ändå försöka hävda att konst är subjektivt och att det är ganska irrelevant hur känd konstnären är. Jag struntar i om konstverket är känd och vem som har målat det då det inte förändrar tavlans utseende och/eller motivet bakom den, i mina ögon ser det lika illa ut på ett betalkort hursom! Men jag kan förstå att det förlänger penis i "kultiverade" kretsar och du har helt klart växt 2 centimeter. Hur förändrar din "upplysning" min syn på mitt fd. visa kort?

Det fina med kultur är att det kommer i många former, till och med ett antal som undertecknad själv uppskattar, att slänga ur dig styggelser som "okultiverat folk" så hastigt säger väldigt lite om mig men desto mer om dig.

Jag är glad att du gillar korten, jag tänker inte kritisera dig för det, men du kan väl reflektera lite över vad du igentligen ville uppnå med sista raden i ditt inlägg.

Nu gör jag mig dum och ber om ursäkt i förväg för att ha gått offtopic från första början, det är ju inget mac-specifikt med korten.

Jag har använt HB sedan starten med lösenord för inloggningen och använder Netscape 7.1
Det fungerar alltid och vi är nu fyra på min mac som använder systemet. Enda problemet är att de andra måste klickas bort flera gånger innan jag kommer åt mina bitar. Alla betalningar har fungerat. jag provade att uppdatera netscape men måste gå tillbaka till 7.1 för att det skulle fungera,
Björn

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2007-02-15 21:45

Jag har Handelsbanken, och jag har en Mac. Det jag skulle vilja se är att de var snabbare på att stödja nyare versioner av Firefox. I övrigt så är jag nöjd med det hela.

/Puppet

Har två kunder som använder Handelsbanken och det funkar så länge dom inte gör något annat med Netscape än just det. Båda kunderna tycker dock att HB's internetbank är väldigt dåligt upplagd.

Har själv FSB och jämför jag dessa två bankers internetlösningar med varandra så är det milsvid skillnad! FSB's lösning är den i särklass bästa nätbankslösningen jag tittat på, medan Handelsbankens är den i särklass sämsta. Detta har inget med Mac eller PC att göra - Handelsbankens nättjänst suger!

Önskar jag kunde ge mer konstruktiv kritik, men eftersom jag inte använder det själv blir det svårt.
Hade gärna bytt till Handelsbanken, men då *måste* dom ändra sin internetbank.

Lustigt att jag inte läst ett enda positivt inlägg om HB's internetbank här...!? Förhoppningsvis får det dom ansvariga att tänka till...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-16 21:49

Lustigt, Puppet skrev ju alldeles nyligen:

"Jag har Handelsbanken, och jag har en Mac. Det jag skulle vilja se är att de var snabbare på att stödja nyare versioner av Firefox. I övrigt så är jag nöjd med det hela."

Ursprungligen av Mondo:

Lustigt, Puppet skrev ju alldeles nyligen:

"Jag har Handelsbanken, och jag har en Mac. Det jag skulle vilja se är att de var snabbare på att stödja nyare versioner av Firefox. I övrigt så är jag nöjd med det hela."

Jo, det var fel av mig. 1% är nöjda.

Hur tycker du Handelsbanken Internet fungerar på OS X idag?
Fungerare men kan bli bättre.

- Använder du e-legitimation eller inte?
Ja, men dp kör jag min MB i Windows XP, har adrig fått e-leg att fungera på Macen

- Vad skulle du vilja förändra?
Fullt stöd för Mac, Safari och Firefox senaste versionerna.

Bevaka tråden