Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder du Handelsbanken Internet på Mac?

Tråden skapades och har fått 1051 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Visst är det bra med ett forum som ger tips om hur man får Handledsbankens certifikat att fungera på Mac. Å andra sidan skadar det Handelsbanken. Certifikat är idiotisk lösning jämfört med dosa. Så länge vi sitter och pular och klänger oss fast vid Handelsbanken kommer Handelsbanken aldrig att införa dosa. Själv har jag gått över till Swedbank. Jag har klagat på Handelsbanken men det är nog för få som gör det. Det är bra om Handelsbanken vet varför man byter bank. Det bästa för dig och det bästa för Handelsbanken är att du skriver till

Handelsbanken
Björn Wahlström
Centrala Informationsavdelningen
106 70 Stockholm
08-701 34 71
klagomal@handelsbanken.se

Därefter säger du upp dina konton i Handelsbanken.

Lycka till!

Är det bara jag som tycker SHB funkar helt OK?! Jag är jättenöjd att slippa leta efter små koddosor. Jag tappar bort dem oftare än jag tappar bort min dator. Iom Firefox-stöd så är jag nöjd + SHB har alltid gett mig mycket bättre stöd i bankärenden (vilket jag tycker är det viktigaste) än vad andra banker gjort. Biiiiiig eloge till SHB Stureplan!

Nuförtiden funkar det bra. Fast kör man Panther, som jag, måste man fixa bank-ID på en PC för att sedan använda Safari för att använda det på macen. Det var dock skönt att man äntligen slipper det gamla Netscape.
Och supporten är hlt OK nu tycker jag. jag loggar in stup i kvart så jag tycker att certifikat är bra.

Viss kan man säga "Nuförtiden fingerar det bra".
Problemet med certifikat är just att det är en färskvara. Frågan man bör ställa är: Kommer jag under minlivstid att uppdatera mitt operativsystem, webbläsare eller säkerhetsprogram som Handelsbanken distribuerar? Om svaret på denna fråga är JA, kan man att få problem med Handelsbanken. Vad värre är: Om man inte uppdaterar någonting, kan Handelsbanken sluta understödja din kombination av operativsystem, webbläsare och säkerhetsprogram .

Ingen som tänkt på att handelsbankens certlösning är en av de säkraste som finns idag, ljusår ifrån exempelvis dosor. Så länge man skyddar sitt cert och har lite bakom pannbenet så slipper man oroa sig över huvudtaget.

Certifikat är toppen.

Tiden med dosan på Sweddbänk vill jag helst glömma. Dosan glömdes minsann den oxå, både här och där. Nätskräpstiden och skraplotterna på SHB vill jag oxå glömma.
SHB har en mycket bra, enkel och absolut säker lösning idag. Fungerar klockrent och snabbt att logga in. Eleg ska man ju ändå ha för andra tjänster. Supporten fungerar också bra, förvånansvärt kompetent macsupport faktiskt.

För alla som bor i den svenska ankdammen är säkert Handelsbanken OK. Vi som tvingas resa till Sverige (från Kanarieöarna) för att personligen hämta ett kodkuvert ser det hela ur ett annat perspektiv. Inte heller gillar jag kommentarer som. "Men kan du inte uppdatera ditt operativsystem?". Jag byter operativsystem när det passar mig och inte efter när Handelsbanken kräver det.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2008-01-28 16:35

Jag som reser mycket och bor i olika länder tycker att Handelsbankens certifikat är toppen!

Ingen dosa jag glömt att ta med, certifikatet ligger i min MacBook och det känns säkert. Dessutom ett en säkerhetskopia på USB-minnet. Jag har haft Handelsbanken internet i ganska många år nu, långt innan OSX kom, och det har hela tiden fungerat, även om Handeslbanken måste ha varit Netscape 7:s sista supporter.

Klockrent i Firefox.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-29 19:58

Är det bara jag som kör handelsbanken med Safari? (3.0.4). Upptäckte för någon månad sen att det fungerade lika bra som FF..

edit: med certifikat alltså..

Ursprungligen av Hammern:

Är det bara jag som kör handelsbanken med Safari? (3.0.4). Upptäckte för någon månad sen att det fungerade lika bra som FF..

edit: med certifikat alltså..

Anfäkta och anamma!

Funkar inte för mig.. hur gjorde du?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-29 20:28

Du har lagt ditt certifikat i keychain? Leopard? för mig började detta fungera i samband med att jag uppgraderade..(tror jag iaf)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-29 20:28

pröva och töm cachen i safari en gång också..

Det kom en fråga om certifikat som jag klickade Tillåt alltid på och därefter visas felmeddelandet i bilden.

Jag har testat att starta om Safari och tömma cachen men det är ingen skillnad.

Edit: Nu gjorde jag även en manuell cachetömning. Stängde av Safari och tog bort alla mappar/filer med Safari i namnet i cachemappen men ingen skillnad

Senast redigerat 2008-01-29 20:50

Jag trodde jag var svaret på spåren men det vill sig inte... så här gjorde jag

1. Startade programmet Personal och exporterade ut min e-legitimation (p16-filen)
2. Importerade min e-leg in till Nyckelringen (inloggning)
3. Öppnade nyckeln och la dit Safari som godkänt program
4. Öppnade mappen en nivå upp och ändrade till "Lita alltid på"
5. Otaliga cachetömningar och omstarter sv Safari

Ingen skillnad.

Kan du göra ett skärmklipp ur nyckelringen så jag kan se hur det ser ut när det är rätt? Kom ihåg att sudda känslig info bara innan du läger upp bilden.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-29 21:28

Vilket fönster är du intresserad av?, här är cert-infon;

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-29 21:34

och så här ser behörigheterna ut för nyckeln, intressant nog är safari med två gånger

Anders har du kanske 2 styckna certifikat i din nyckelring jag var tvungen att ta bort en av dessa för att det skulle fungera och sen dess har det fungerat perfekt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-29 22:07

så ni andra får det också att fungera med Safari?

Ja jag hade två cert. Lustigt nog tog jag bort det ena och testade. Får väl testa att ta bort den andra istället.

Mitt importerade cert ser inte ut på samma sätt. Jag har texten "default nickname" som inte är med på klippet ovan. Det utsudda i min bild är personnumret.

Att Safari är med flera gånger i ert fall kan ev bero på att det gäller även för version 2.0.

Jag har bara ett certifikat och inget under den, går det att ta bort den där nyckeln bara helt enkelt? Annars har jag tyvärr inget mer tips som kan få det att funka

Ursprungligen av adamsen87:

Jag har bara ett certifikat och inget under den, går det att ta bort den där nyckeln bara helt enkelt? Annars har jag tyvärr inget mer tips som kan få det att funka

"inget under" ?

Borde ha kommit med en bild, den kommer här

Edit: Såg i ditt tidigare inlägg att du skriver p16-fil, jag har nämligen bara en p12 fil i min Personal.app

Edit 2: Det blurrade området är där mitt personnummer står

Sorry... jag menade så klart p12.

Du har nog två objekt du med. När du tittar på objekten i Nyckelringen så är troligen Alla objekt markerat i vänsterkolumnen. Jag har istället klickat på Mina certifikat. Med Alla objekt valt ligger det troligen en privat nyckel och ett certifikat. Dom visas ihop om du klickar Mina certifikat.

Om jag tar bort nyckeln så raderas även "mappen", eller certifikatet den ligger i.

Jo där hade jag också en nyckel ja.. Men däremot heter min nyckel bara något med 6 siffror och bokstäver och sedan SE så ******SE.

Vet faktiskt inte vad det är som gör att det ej fungerar då tyvärr.

När skaffade du eller när förnyade du ditt cert? Man måste ju byta vart 5e år och jag gjorde detta i mars 06 om datumet på p12-filen stämmer.

Den kommer från september 2007 men använde certifikatet innan i 10.4 + Safari och det certifikatet var från våren 2006.

Jag ser nu i Nyckelringen att mitt går ut 2009. Är det vart 5:e år man byter? Mitt är isåfall från 2004. Det kanske är där skon klämmer... Jag har mejlat supporten.

Märkligt att du gjort det här även med 10.4... har aldrig hört talas om möjligheten.

Javisstja...

Jag skapade ett nytt adminkonto i datorn och det enda jag gjorde var att installera säkerhetsprogrammet sen testade jag med Safari och jag får exakt samma fel.

Kör ni som får det här att funka någon "User Agent" med Safari för att lura sajten? Så långt tänkte jag inte igår...

Bevaka tråden