Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget ljud ur högtalarna

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-20 23:17

åhhh, va skönt - men vilket pill

Sökte på 99.mac, eftersom jag hade samma problem - inklusive rödlysande uttaget. Kunde inte hitta ngn switch (med gem), men med en hörlursplugg som jag satte i och drog ut ett antal gånger, så släcktes utgången och jag fick tillbaka mina högtalare.

Härligt! TACK för tipset, min AppleCare gick ut för 25 dagar sedan.....
Mats Strömberg

HM, jag har haft problemet innan på min MBP att det lyste rött och inte kom något ljud. lirkade lite då och ljudet kom tillbaka.

Nu dock tycks det vara helt annorlunda, inget rött ljus, funkar inte att lirka och i starten av garageband står det
" Core Audio:
Selected driver not found"

Kollade systeminställningar - ljud ut och där fanns inga enheter...
:S Vad har hänt!

Ursprungligen av Stoffen:

HM, jag har haft problemet innan på min MBP att det lyste rött och inte kom något ljud. lirkade lite då och ljudet kom tillbaka.

Nu dock tycks det vara helt annorlunda, inget rött ljus, funkar inte att lirka och i starten av garageband står det
" Core Audio:
Selected driver not found"

Kollade systeminställningar - ljud ut och där fanns inga enheter...
:S Vad har hänt!

Det kan inte vara som jag skrev att mjukvaran nu är inställd på Digitalt....

Ursprungligen av Goflorp:

Det kan inte vara som jag skrev att mjukvaran nu är inställd på Digitalt....

Men om man går in på inställnigar - ljud sen ljud ut finns där absolut ingenting!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-06 10:58

Ni är för bra alltså! Tack! Varje gång jag haft ett udda problem med min mac har lösningen funnits här, precis som nu med ljudet. Tandpetartricket funkade!

/Sam

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2009-07-08 00:43

hej jag har exakt samma problem men absolut inget av det nämnda har hjälpt behöver jag lämna in den? Jag fick ju tillbaks den nyss och nu måste jag lämna in den. Finns det inget annat jag kan göra då närmaste supportern är ung 2timmar bort.

ingen som kommit på något nytt sätt att fixa problemet på? har nämligen också drabbats. Inget rött ljus och inga utenheter att välja på. FUnkar inte heller med hörlurar. Ska man peta i ingången ändå, har provat men kan inte hitta något som liknar en switch att trycka in. Långt till applebutiken också

kan man ladda hem nya drivrutiner till ljudkortet? är helt färsk när det gäller mac men sånt brukar ju kunna rätta till det på pc...

Ursprungligen av pepesb:

ingen som kommit på något nytt sätt att fixa problemet på? har nämligen också drabbats. Inget rött ljus och inga utenheter att välja på. FUnkar inte heller med hörlurar. Ska man peta i ingången ändå, har provat men kan inte hitta något som liknar en switch att trycka in. Långt till applebutiken också

kan man ladda hem nya drivrutiner till ljudkortet? är helt färsk när det gäller mac men sånt brukar ju kunna rätta till det på pc...

Det finns inga drivrutiner att ladda ner.

Stäng av. Plocka ur batteriet. Håll inne startknappen 10-15s. Sätt i batteriet. Starta.
(Förutsätter att du har en bärbar)
Sök annars på hur du resettar SMC för din dator på Apple Support.

Bärbara
http://support.apple.com/kb/HT1411

MacPro
http://support.apple.com/kb/HT1806

iMac, Mini
http://support.apple.com/kb/HT1543

Boota från DVD'n, kör apple hardware test.
Vi kan väl börja där.

testade resetta smc utan resultat. Kan inte göra apple hardware test då skivorna ligger 65 mil härifrån just nu.
Läst på alla möjliga forum om hur man löser problemet och verkar inte vara svårare än att rucka lite i ingången för de flesta. antar att jag är ett undantag då jag försökt hela morgonen...

Ursprungligen av pepesb:

testade resetta smc utan resultat. Kan inte göra apple hardware test då skivorna ligger 65 mil härifrån just nu.
Läst på alla möjliga forum om hur man löser problemet och verkar inte vara svårare än att rucka lite i ingången för de flesta. antar att jag är ett undantag då jag försökt hela morgonen...

Du är inte ett undantag är jag rädd. Min kontakt är också trasig. Lan-Master är beredd att laga den. Logik-kortet byts för endast 12.060 kr.(Då ingår moms:p). Eller vänta...hmmm... varför inte köpa en ny MacBook för 9.995 kr. Svårt val. Jag återkommer när jag bestämt mig.

För mig fungerade mitt usb-ljud kort i början, men har helt plötsligt sluta. Vet inte om det kan vara pga nån uppdatering, men jag antar det. Det är säkert pga 64 vs. 32 bit krånglet med Snow leopard.
"den valda enheten saknar reglage för ljud ut" står det iallafall fortfarande i "ljud ut" när jag försöker välja mitt EDIROL UA-25 ljudkort....:-(

Den fungerar som vanligt med andra datorer...som inte är senaste MPB snow....

Ursprungligen av karl.vag:

För mig fungerade mitt usb-ljud kort i början, men har helt plötsligt sluta. Vet inte om det kan vara pga nån uppdatering, men jag antar det. Det är säkert pga 64 vs. 32 bit krånglet med Snow leopard.
"den valda enheten saknar reglage för ljud ut" står det iallafall fortfarande i "ljud ut" när jag försöker välja mitt EDIROL UA-25 ljudkort....:-(

Den fungerar som vanligt med andra datorer...som inte är senaste MPB snow....

Du skall kanske kolla på tillverkarens hemsida, kanske har de släppt lite ny programvara till den prylen?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-04-24 12:30

Gammalt tråd du hittade, men gör som jag och köp ett USB-ljudkort för 160:- och slipp problemet.
Du behöver inte ens drivisar..

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-04-24 16:31
Ursprungligen av Creops:

Gammalt tråd du hittade, men gör som jag och köp ett USB-ljudkort för 160:- och slipp problemet.
Du behöver inte ens drivisar..

Funkar det även för ljud in? Min frus Macbook har fått något tjall med micken. Varken den interna eller en mick till ett headset som pluggas in i mickingången funkar. Däremot så visar datorn att den känner av ljud i inställningar/ljud då staplarna rör sig när man pratar.

Har inte hittat någon vettig lösning och börjat fundera på en USB-variant för att kunna köra Skype o.d. Har även prövat göra en SMC omstart utan att det löst problemet.

Någon som har några förslag?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-04-25 00:59

Om staplarna i Systeminställningar rör sig när du pratar i micen så fungerar den.
Vilket program är det du försöker få in ljud i? iChat brukar vara bra att felsöka med.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-08-03 23:51
Ursprungligen av Creops:

Om staplarna i Systeminställningar rör sig när du pratar i micen så fungerar den.
Vilket program är det du försöker få in ljud i? iChat brukar vara bra att felsöka med.

Det har gått några månader sedan jag frågade, men nu har jag äntligen fått tummen ur och testat iChat som du föreslog. Jag blev väldigt förvånad när jag upptäckte att det faktiskt funkar att köra videosamtal med det programmet. Jag var helt övertygad om att något var fel på datorspeakern (därav lite oviljan att testa + att vi inte hade några mobile me-konton).

Jag har verkligen gått igenom alla inställningar som jag hittat i både google och skype men inte lyckats få det att funka.

Nu när vi båda har mobile me och kan köra iChat istället så är det ändå ok och vi kan prata när någon är ute och reser. Faktum kvarstår dock att det är något mysko med tredjepartsprogrammen och om någon sitter på något smart förslag till lösning så får ni gärna komma med förslag.

Tack för hjälpen!

Hej! Ja, detta forum är sannerligen räddningen!!

Har haft detta problem också och jag har nu läst denna diskussion för att få hjälp. Inga tips hjälpte... tills jag gick tillbaka till tandpetartipset bytte ut den halvtjocka tandpetaren till en smal och vass knappnål. DÅ gick det till slut

TACK!!

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-07 10:58

Problem med brors Vita MacBook 13": built in speakers har försvunnit och inget ljud kommer ur högtalarna.

Optiskt samt hörlurar fungerar.

Hur gör jag får att få tillbaks dessa?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-07 17:04
Ursprungligen av kainen:

Problem med brors Vita MacBook 13": built in speakers har försvunnit och inget ljud kommer ur högtalarna.

Optiskt samt hörlurar fungerar.

Hur gör jag får att få tillbaks dessa?[ATTACH="CONFIG"]28394[/ATTACH]

Starta om.
Lägga till en ny användare.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-08 07:21

Skall prova detta, tack för tipset!

Däremot tror jag inte att det fungerar då bootljudet inte hörs heller.
Däremot kommer det om jag kopplar in hörlurar... (i hörlurarna då)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-08 08:10

Har du läst tipsen högre upp i tråden och provat dom?

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-08 09:45

Provade allt i tråden igår innan jag skrev.
Nu på morgonen rapporterade bror att han fått igång ljudet! Jag var visst för försiktig med gemet i hålet igår, han hade gått loss med en tandpetare och nu fungerar det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-01-17 15:19

Tack denna tråden hjälpte mig på jobbet idag

Bevaka tråden