Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken DV kamera använder ni?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nyfiken på att veta vilken kamera (modell/märke) ni använder och om det är privat eller i jobbet (läs vad ni använder den till).

Tror ni att Apple lyckats locka många nya användare till köp av dv kamera?
(eller har andra fört fram budskapet bättre)

Finns det någon som är missnöjd med sin kamera/utrustning? Varför?

Jag kör med följande utrustning

Sony DCR-PC100E, Canon XM-1, Canon XL-1 samt Sony DSR-20 (miniDV/DVCAM bandare) och en JVC miniDV/S-VHS bandare..

Den som strulat mest är JVCn... den fungerar dock men har varit jobbig av o till o styra från datorn. Tycker dock det verkar ha minskat i och med uppdateringar från apple vad gäller QT (inte testat med QT5.0.1 ännu iofs)..

Vi kör alla mot Final Cut Pro 1.2.5 f.n.

Canon XM-1 ger klart bäst bild och är ju den kamera som är nyast av de 3.. Men så kostar den en större slant än Sony DCR modellen också. Sonyn har inte strulat den heller om jag ska vara korrekt.

Firewire fungerar helt klart som det är tänkt..

Kan tänka mig att Apple faktiskt har fått folk att köpa DV kameror just pga lättheten att efter inspelning även redigera. Läste dock att flertalet thai tillverkare av moderkort funderar på att integrera firewire på sina moderkort.. SE UPP apple.. så dom inte blir förbi sprungna av billiga PC grejjer återigen.

Apple är nytänkare, men har ibland svårt att hålla kvar teknik/människa etc.. (saknar något bra ord för tillfället.. )

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2001-05-18 19:17

Jag använder Sony DCR-PC100E och är jättenöjd med den. Jag köpte den tillsammans med en iMac DV just för att reklamen sa att det skulle vara så lätt att filma och sedan redigera med den utrustningen. Och det var det ju också. Lättare än vad jag trodde till och med.

Jag tyckte att iMovie var ett underbart program och bara njöt av att jobba med det. Lite senare saknade jag möjligheten att separera ljud och bild mm. Men då kom iMovie 2 som kunde allt jag saknat i ettan. Nu är det återigen så att jag ibland vill göra sånt som inte går. Jag är väl lite jobbig som aldrig blir riktigt nöjd. Får väl vänta på en iMovie 3 kanske.

Jag använder kameran mest privat och har också använt den för att få över "vanliga" videoband och gamla "vad-det -nu-kan-heta"band till datorn för att kunna redigera även dom i iMovie. Superlätt att få över filmer från den gamla videokameran till Sonyn. Bara en sladd för 25 spänn hos radiohandlaren emellan och allt funkar. Radiohandlaren sa att det inte kunde gå men det gjorde det visst. Enkelt.

Jag använder inte så ofta stillbildsfunktionen i Sonyn. Till stillbilder har jag en Canon IXUS digitalkamera. Liten, smidig och söt men lite svår att ställa in. Canon har besvärliga inställningar tycker jag, inte alls så självklara som i Sonys kamera.

Jag har också en DCR-PC100E som fungerar väldigt bra - mycket för pengarna. Dessutom har jag en Sony PD-1P DVCAM som är ett par år gammal, den är inte lika rolig som PC100:an. (det händer en hel del på 2 år skulle man kunna sammanfatta det med)

Tips till Eva..

Final Cut Pro kanske inte vore en helt fel investering för dig.. Visst är den dyr, men den kan nog det du vill göra o som iMovie saknar

Ta en titt iaf..

jag tror på Canon XM-1 den är ganska dyr men man får valuta för pengarna det är ju en 3 chips kamera och det är ju bra! dessutom är den inte för liten som vissa andra kameror är... man kan ju nästan tappa bort dem!

Sony DCR-VX1000...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2001-05-22 18:47

Jo, jag har tittat lita på FinalCut och visst är jag sugen. Är det lång inlärningsperiod? Fixar man det själv eller behövs kurser?

Hej,
Jag använder en Canon XM-1 och en Canon 300i.
XM-1:an är nästan onödig att kommentera. Det är den bästa konsument DV kameran som finns. 300i är en riktigt bra kamera som ger fina bilder, bra ljud (allt är relativt) och den är lätt att ta med.
Final Cut är ett mycket bra program. Det går bra att lära sig själv. Jag rekommenderar att Lisa Brenneis bok, "Final Cut Pro For Macintosh"
Det finns också en mycket informativ Webbplats på: http://www.2-pop.com/

1
Bevaka tråden