Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe Premiere.......???

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hjälp...

En nyutbildad kille på jobbet har börjat missionera för att vi inte ska gå upp till FCP3 från våra FCP2...
Enligt honom ska 6.0 - 6.1 av AP vara så in i garderoben lättanvänt... genomförträffligt... stabilt... läckert... jag vet inte allt vad ... att man i stort sett når fram till Oregon bara man slår igång det.
Efter att ha sett t ex färghanteringen på MW Expo så låter det för mig lika otroligt som att pastorn skulle pinka i Storkyrkan på söndag...

Jag har inte använt AP på 4 - 5 år, version 3 nånting, och har inget att bemöta honom med, det enda jag minns är att jag slet det ur burken med lättnad...
Nån som använder det/nyligen använt det, och kan göra jämförelser?
Jag behöver ammunition.....:-)

Det är värt många buntar med tusenlappar att själv kunna färgkorrigera i FCP3 - att överlämna detta till Premiere vore totalt vansinne och deffenitivt ett slöseri med kunders pengar om man senare tvingas ta materialet till ett ställe som tar betalt för att rätta till det. Kan inte tänka mig att det finns 1 endaste TV-bolag som inte tar sina dokumentärer, drama etc. till ljussättning & färgkorrigering. Premiere är för hemmapulare, vill man få en 100% bra slutprodukt så gäller bara FCP, Avid MediaComposer (mac & windowsNT) och i den mån Lightworks VIP (winNT) finns kvar på marknaden. Det var väl över 1 år sedan jag testade Premiere, en sak som talar mycket för FCP är alla pluggar typ de Boris effects. Tvivlar även på att Premiere klarar att jobba med HDTV vilket FCP kan... kanske klarar det 16x9 formatet... men om man vill befinna sig i framkanten så gäller enbart FCP. Bara detta med realtidseffekter sparar ytterligare buntar med tusenlappar.

Här får du en bra länk som du OCH din nördiga jobbarkompis bör kolla nogrannare innan ni gör ett STORT misstag och köper Premiere:
http://www.dvguys.com/FCP3Preview/FCP3.htm

Olle - redigerare (33 år) på SVT - Göteborg
+++

[ 12-01-2002: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Jag kan inte argumenter för eller emot AP eftersom jag inte använder AP .

Några länkar däremot:

http://www.kenstone.net/fcp_homepage/fcp_homepage_index.html

http://www.cnet.com/software/0-3227896-1204-4175894.html

http://www.adobe.com/products/premiere/main.html

Du kan också kolla vad andra tycker på t.ex.Google Groups.

//Mikael

[ 12-01-2002: Meddelandet ändrat av: Mikael Svensson ]

Eh... jo... boys...
Jag ska kanske förtydliga lite... jag var lite trött i går natt... och kanske lite dunkel:-)
AP- och FCP-skrytsidor hittar jag i massor över hela nätet, sorry, det var inte det jag var ute efter.
Jag är helt enkelt ute i det illasinnade, lågpannade, genomtaskiga syftet att dunka den här snorvalpen i skallen med oavvisliga argument för att Premiere är ett konsumentprogram... jag vågade inte riktigt skriva det igår, av hänsyn till att kanske någon här jobbar med det...:-)
Nån som nyligen jobbat med AP, och vet vilka svagheter det har?

krasch...krasch...krasch...wait...wait...wait.....

Var är compositing delen...hmmm....behövde man köpa after effects också för att kunna göra det....färgkorrigering, jag har nu testat själv och är frälst, plötsligt behöver jag göra om alla mina fcp produktioner, de ser så j...a mycket bättre ut....dessutom i rt på min 867:a.

Detta är några bra argument, det finns dessutom massa andra

/Johanw

Johan...!
Jag vill gärna ha dom där andra åsså...

Argument:
Färgkorrigering i ett mycket intutitivt och kraftfullt verktyg
Realtid på många effekter med rätt mac
Composting verktyg
Offline DV
Media hanterare a la avid
Förhandsvisa effekter
Ljud på lägging mot timeline
Boris Titler
Vector scope m.m för kontroll av färger
Funkar i osx, du kan rendrera i bakgrunden och köra andra program samtidigt

detta är bara nyheter i 3 an, sedan kan ju nämnas
enkelheten, stabiliteten, prestandan
Möjligheten att skapa effekter och spara dessa
Nesting, stoppa timeline i timeline
Flera timelines i samma projekt för tex olika slutversioner av samma film
Photoshop integration importera i separata lager
Waveform och vectorscope i loggningen
enkelheten för att skapa så kallade easy setups för olika användare med olika h/w
Upp byggnaden med flikar för att kunna se de funktioner du för tillfället vill använda

m.m

Lycka till

/Johanw

Johan...för tredje gången.............:-)
Nu blir det klartext...:-)
Jag vill inte ha argument för FCP. Det kan jag hitta överallt.
Jag har redan överöst honom med argument för FCP 2. De biter inte, eftersom han har lärt sig Premiere 6, och är så helfrälst som bara de som endast kan ett enda program är.
Jag vill ha argument MOT Premiere! Av någon som jobbat med Premiere!
Och som formligen hatar det! Saftiga argument! ))))
Eftersom jag inte har någon aktuell erfarenhet från Premiere, så kan jag ju inte bemöta min envetne jobbarpolare.

Jag har använt det i något sånär stora mått...och maken till buggigare applikation får man leta efter. 6.0 fixade till det någolunda, men är fortfarande inte tillräckligt stabilt i jämförelse med FCP. Jag kanske har haft tur, men FCP har inte kraschat en endaste gång för mig. I Premiere så fick man lära sig att spara efter varje grej man gjort...annars var man tvungen att göra om det.

Premiere är inte en native Mac OS X applikation. Övergången kommer bli tung för dom, mest eftersom det var ett tag sedan dom skrev om applikationen från grunden. FCP är väldigt nyligt omskrivet från grunden eftersom det är såpass nytt.

FCP klarar av såpass mycket mer än Premiere på ett enklare sätt, det talar mycket för FCP tycker jag.

Premiere har inte samma sköna plugin-stöd som FCP har. Premiere kan närmast klassas som utdöende på Mac-marknaden, eftersom FCP är mer prisvärt och stödjer fler kameror (har jag för mig i alla fall).

[ 15-01-2002: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

Vänd på argumentet, be honom att göra några av de saker jag sa, jag fattade ditt problem och hoppas du fattar hur man använder de argument jag gav dig.

Man kan inte....

/Johanw

1
Bevaka tråden