Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook vill inte läsa DVD-filmer?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-30 18:13

Jag har nu försökt med olika Futurama-säsonger och en film, och MacBooken vägrar spela upp någon av dem. I frontrow säger den bara "The DVD cannot be played. The format is not recognized", och VLC gör ingenting. Jag har aldrig tidigare spelat upp någon DVD-video, vad ska jag göra?

Edit: DVDn kommer inte ens upp i Finder.
Edit 2: En annan film fungerade. Allting är köpt i Sverige.

Har stött på liknande problem idag när jag startade en helt ny MacBook C2D.
Första skivan jag tryckte i var en bränd DVD från en DVD-grännare kopplad till en TV.
Först ville datorn ha en regionkodsinställning. Tryckte "avbryt".
DVD:n dök upp som en skiva på skrivbordet och innehöll några konstiga filer.
Att öppna med DVD-spelaren gick inte.

Problemet löstes med VLC, som hade det förnämliga menyvalet "öppna skiva". Så vi såg en bit av "Saving Private Ryan"

Nästa skiva var en köpe-DVD (The italian job) som per automatik rullade igång med DVD-spelaren.

Tredje skivan var en dokumentär-DVD med regionkod 0. Vägrades av DVD-enheten som raskt kastade ut den. Filmen går utmärkt i DVD-spelaren på min 4 år gamla iMac.

DVD-expert önskas till denna tråd!!!:confused:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-05 22:08

Kan man göra den regionsfri på något sätt?

Problemet är nog att första gången man stoppar in en skiva så måste man välja vilken regionskod man har. Det gör inte i Frontrow, utan i Apple DVD player. Om du startar igång den då du tryckt i en skiva (utan att ha Frontrow igång) så bör den fråga om du vill sätta regionskoden. Efter att regionskoden blivit satt så kan du stänga ner DVD playern och använda Frontrow. Man har 5 byten av regionskod, sen låser sig DVD-playern till den region som man väljer 5:e gången. Se alltså till att inte byta för många gånger. Måste du nödvändigtvis byta flera ggr, så rekommenderar jag att du gör filmerna regionsfria först med någon av de programvaror som löser det (t.ex. DVDbackup) och lägger filmen på disken eller bränner ut på en egen skiva.

Jag vet inte av något regionshack till 10.4 tyvärr.

Notera att jag inte VET att problemet löser sig om du använder DVD playern först för att sätta regionskoden. Det är löst resonemang från min sida, underbyggt av 28 års flummande här i livet.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-10 14:19

DVD-player hittade ingen skiva över huvud taget. Däremot fungerade det av någon anledning när jag startade om datorn.

1
Bevaka tråden