Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installationsproblem: Gimp & OpenOffice

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sandviken
  • 2006-08-19 15:00

Hej!
Fick hem mitt livs första apple-produkt, en MacBook, här om dagen.
I det stora hela tycker jag övergången har gått mycket bra, antagligen tack vara en del Linux-vana. Men jag har ett problen: Jag har installerat Gimp och OpenOffice, men när jag försöker starta just de programmen får jag ett felmeddelade om att X11 inte är installerat! :eek:
Har letat efter ett sätt att lösa problemet, men bara kommit fram till att X11 väl redan finns i OSX??? Hittade nån fil som jag försökte installera, men den sa att det redan fanns nyare mjukvara på datorn!

tack på förhand!

X11 måste installeras separat. Det finns på den första installationsskivan som följde med datorn. Prova den.

Om X11 redan finns så ska det finnas i mappen med verktygsprogram i programmappen.

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2006-08-19 15:36

Okej, installerade Xcode tools och installerade tom X11SDK.pkg separat, men det dyker fortfarande inte upp nån X11 i verktygsprogram-mappen och programen funkar fortfarande inte :/

X11SDK är inte X11. På installationsskivan finns ett installationspaket som heter Optional Installs. Från det kan man välja att installera X11.

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2006-08-19 16:36

:S oj, känner mig rätt puckad just nu, märkte inte att det gick att scrolla ner så jag missade ungefär hälften av skivans innehåll! Körde optional installs och nu funkar allt perfa, tack för hjälpen!!

Jag har samma problem, att OOo kräver x11. Men när jag skall installera x11 (inte från skivan, laddade ner det från apple, http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/x11formacosx.html ) står det att jag redan har nyare version installerad. Men jag har inget x11 i program eller program/verktygsprogram. Är det dolt på något sätt, eller måste man installera det från skivan?

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2006-08-26 00:33

Törstig: Det är för att du kör 10.4 du måste alltså installera från mac os x-skivan. Inte den som ligger på Apples sida som inte har uppdaterats sen 2003 och fungerar endast under 10.3

1
Bevaka tråden