Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G5 bootar om av sig själv...

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-28 19:54

Jaha, då var det dags att väcka liv i denna tråd igen och skrämma Er igen...

Min dator har börjat boota om sig igen. Efter reparationerna!!!

Den började igår. Ca två månader efter bytt logikkort och strömaggregat. (Läs hela historien i denna tråd).

Jag skulle starta den när jag kom hem efter jobbet. Då hann inte ens den grå rutan komma fram innan den slocknade. Den stängde av sig även med alla externa enheter urkopplade och datorn i Target-mode.

Sedan hoppade den igång och var igång tills nu ikväll då den dummat sig 6-7 gånger igen.

Men, jag ringde genast till Apple igår och påminde dem om löftet att byta ut maskinen.
Så nu ska det vara på väg en ny iMac 20", dock med intel istället för G5.

Ett litet tips bara - om någon mer skulle råka ut för detta - Apple vill ha tillbaka den gamla maskinen INNAN de skickar en ny. Det ställer till problem om man inte kan ta backuper pga omstarterna. Men, om man ber snällt och lämnar dem sina kreditkortsuppgifter så kan man få hem den nya maskinen innan den gamla skickas tillbaka. Då kan man stoppa in den gamlas hårddisk i ett externt SATA-kabinett och kopiera över det gamla. Så lyder iaf teorin...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-28 10:04

Idag blev det även för mig dags att återvända till denna tråden

Sen min iMac var på reparation för ca 2,5 månader sedan och fick nätdelen utbytt så har den fungerat hur bra som helst.
Men idag på morgonen så började den plötsligt stänga av sig igen.
Denna gången stängs den av efter bara några sekunder så nu har jag ingen möjlighet att ta backup innan jag lämnar in den.

Kimpa: Hur många gånger har din varit på reparation? Alltså när kan man börja begära att man vill ha datorn utbytt mot en ny istället...

/peter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-28 10:25

Stackare...inte roligt att säga "välkommen tillbaka"...

Jag har nu fått min nya iMac, en intel eftersom G5:an inte finns kvar i sortimentet.
För att de skulle vara villiga att diskutera ett byte av dator så vill de att datorn skall ha reparerats för exakt samma fel minst tre gånger. De går efter vad reparationsverkstaden har skrivit in i Apples servicesystem, alltså inte enbart kundens ord. Det kan vara bra att spara inlämningskvitton etc från verkstaden.

Men, tala med Apple om ett byte redan innan Du har reparerat den tre gånger. Det gjorde jag och när min maskin startade om sig själv igen så ringde jag Apple inom 15 minuter och åberopade det tidigare ärendenumret. Då var det redan klart att jag skulle ha en större hårddisk och maximalt med minne i den nya - precis som den gamla hade. Det sparade åtminstone en halvtimme till timmes pratande. Man kan ju stå i ett pressat läge när det väl är dags. Och så vet man själv vad som komma skall, man ser en framtid, s a s...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-03 23:45

Intressant.
Min iMac har under de senaste 2-3 veckorna helt omotiverat stängt av sig själv sammanlagt 8-9 gånger. Alltså inte startat om sig utan helt sonika bara lagt av. Känns det som att det kan vara samma problem som ni har månne?
Ni verkar väldigt kunniga på själva hårdvarubiten och där är jag inte lika hemma som ni så förslag på åtgärder mottages tacksamt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-04 23:10
Bevaka tråden