Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka typsnitt är nödvändiga i Jaguar?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det installeras en massa, i mitt tycke, onödiga typsnitt i Jaguaren.
En hel hoper med asiatiska namn finns på menyn.
Dessutom en massa typsnitt som, åtminstone inte jag, kommer att ha användning för.
Min fråga är vilka kan man ta bort? Eller vilka MÅSTE finnas kvar för att systemet ska funka?

Det är mycket onödigt i Mac OS X.
Alla språkvarianterna, de kan du ju rensa bort, där sparar du en 350-400Mb på din hårddisk.
Kanske åker typsnitten med där också, har inte kollat.

Om du inte har provat Monolingual har du det här:
http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=13031&db=mac

Kolla hur mycket din hårddisk utnyttjar i Visa Info och skriv upp det. Sen kör du Monolingual och rensar bort alla språk utom svenska och engelska och du blir förbluffad så mycket plats dessa språken tar upp.

Såvida du inte använder kinesiska eller portugiska som ditt språk på menyn Har du väl tagit bort språken går de ju inte att få tillvaka annat än vid ominstallation.

Jag har rensat mina tre diskar som har X.
Använder du programmet Drive10 märker du hur snabbt det tuggar igenom Volume Structure efter denna gallringen av språken.

Tack för det tipset.
Jag har kört Monolingual nu. Den plockade bort 410 MB från disken. Det är ju bra.
Men de oönskade typsnitten är kvar lik förb-t.

Så min fråga är forfarande aktuell.
Vilka typsnitt MÅSTE jag ha kvar för att systemet ska funka?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-01 16:02

Hmmm...rimligtvis borde de nödvändiga typsnitten ligga i /System/fonts.

Tittade just i den mappen och där ligger det flera asiatiska fonter. Stora är de också...

Jag provar att ta bort dem nu. Kommer jag inte tillbaka snart så vet ni varför.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: acke:
Hmmm...rimligtvis borde de nödvändiga typsnitten ligga i /System/fonts.

Tittade just i den mappen och där ligger det flera asiatiska fonter. Stora är de också...

Jag provar att ta bort dem nu. Kommer jag inte tillbaka snart så vet ni varför.

Jag väntar
Jag vet också var dom ligger, men frågan är vilka som är ett måste för systemet...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-01 16:05
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Vilka typsnitt MÅSTE jag ha kvar för att systemet ska funka?

Jag har fått många svar på den frågan ifrån Applefolk. Allt beror på vilka mjukvaror du jobbar med och vad för sorts dokument du får.

Typsnittsbiten är ett surt äpple ännu inom Mac OS X. Personligen låter jag det vara och kör Suitecase för att få igång fler typsnitt. De som följer med får vara som de är tillsvidare.

Jag kör också med Suitcase, men det är åtminstone 25-30 fonter som jag skulle vilja slippa på menyn.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-01 16:11
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Jag kör också med Suitcase, men det är åtminstone 25-30 fonter som jag skulle vilja slippa på menyn.

Instämmer. Problemet lär vara att vissa mjukvaror kräver vissa typsnitt. Sen exakt vilka kan inte Apple påtala. Tror vi kommer se en förändring i 10.3. Den grafiska branschen lobbar hårt för detta vad jag kan förstå!

Jag gissar att det ligger nåt i det du säger.
Vi får väl se om Acke kommer tilbaka, eller om han åkte på att installera om rubbet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-01 16:17

I´m back. Det fungerade ju fint, än så länge.

Hur är det med typsnitt i MacOS X? Finns det någon gräns i hur många man kan ha "igång"?

Varför ligger det samma typsnitt i min hemmapp som i /Bibliotek? Kan man ta bort kopiorna från ~/ tex Arial?

Apple köper stora företag hela tiden, varför kan de inte köpa loss Suitcase och lös typsnittsbiten i MacOS X?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-01 16:24

För det första finns det fem ställen man kan lägga typsnitt. Apple har inte skrivit ner någon maxgräns sist jag letade.

Vi kommer med största sannolikhet får en bättre hantering av typsnitten inom en snar framtid!

Det finns vissa dokument mm där det kan bli problem om vissa typsnitt fattas. Det har jag fått till svar ett par gånger. I 10.1.x så plockade jag bort en del och kunde då inte installera vissa program!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: acke:
I´m back. Det fungerade ju fint, än så länge.

Hur är det med typsnitt i MacOS X? Finns det någon gräns i hur många man kan ha "igång"?

Varför ligger det samma typsnitt i min hemmapp som i /Bibliotek? Kan man ta bort kopiorna från ~/ tex Arial?

Apple köper stora företag hela tiden, varför kan de inte köpa loss Suitcase och lös typsnittsbiten i MacOS X?

Acke, vilka tog du bort?
Har du provat att starta lite olika apps?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-01 16:42

Jag tog bort:
ヒラギノ丸ゴ Pro W4.otf
华文细黑.ttf
ヒラギノ角ゴ Pro W3.otf
ヒラギノ角ゴ Std W8.otf
ヒラギノ明朝 Pro W6.otf
华文黑体.ttf
ヒラギノ角ゴ Pro W6.otf
ヒラギノ明朝 Pro W3.otf

Jag startade:
iChat
Kom-ihåg-lappar
iTunes
Mail
Adressbok
QuickTime Player
Bildinsamling
Internet Explorer
Förhandsvisning
Systeminställningar
Windows Media Player
Acrobat Reader 5.0
iMovie
Internetanslutning
Direct Connect
Navigator
RealOne Player
DVD-spelare
Textredigerare
Sherlock
Kalkylator
Chess
Klocka
Microsoft Word
Microsoft Excel
Microsoft PowerPoint
Microsoft Entourage

Alla startade upp utan problem. Frågan är när programmen "kollar" typsnitten. En del gör detta ibörjan och en del när de behöver dem så något riktigt 100% svar kan jag nog inte ge.

Tack för att du ställde upp som Kamikaze-pilot.
Jag ska ta bort dem jag också.

  • Medlem
  • 2003-01-01 19:44

jag har faktiskt provat att ta bort ALLA typsnitt en gång.
Dator bootar men man ser inte ett skvatt i menyerna, ganska förståligt!

Men grundtypsnitten är LucidaGrande
dom jag brukar ha kvar är iallafall i System/Library

Apple LiGothic Medium.dfont
AppleGothic.dfont
Courier.dfont
Geneva.dfont
Helvetica.dfont
Keyboard.dfont
LucidaGrande.dfont
Monaco.dfont
Symbol.dfont
Times.dfont
ZapfDingbats.dfont

samt så brukar jag ha HelveticaNeue kvar i Library.

Övriga typsnitt kör jag med Suitcase.
Men som sagt vissa program kräver vissa typsnitt,
och då gäller det att hålla tunga rätt i munnen.
Där har jag bara märkt av problem med HelveticaNeue, att iCal inte startar. Snartlik fontuppsättning kör jag med
i Classic med.

Men det dumma tycker jag är varför ska ett program dra
nytta av typsnitt från början? Borde vara iallafall ett standard tex bara LucidaGrande. Men sen börjar
ju tex Adobe använda sig av egna typsnittsmappar under Applications Support, för att förmodligen se till
att deras program alltid startar, och inte krockar med andra typsnitt, detta känns faktiskt bättre än tex Microsoft som bara pumpar fonter rakt in i systemet.

Nej jag vill kunna stänga av rubbet för utom ett eller två typsnitt som är dokumenterade från Apple, resten vill jag själv välja hur jag ska göra med dom...

Micke

Hur går det i Mail när det dräller in sådan där krumelur post, om det nu är Japan eller annan asiatiskt text.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ML:
jag har faktiskt provat att ta bort ALLA typsnitt en gång.

Micke

I 9an had ejag ett system som bara innehöll de typsnitt som var nödvändiga för systemet.
Det är så jag skulle vilja ha det nu också.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Pocahontas:
Hur går det i Mail när det dräller in sådan där krumelur post, om det nu är Japan eller annan asiatiskt text.

Om du tänker läsa de mejlen är det väl bäst att du spar de typsnitten då.

Det bästa med Mac OS X är Mail och dess skräpfilter, det är en fröjd att se alla dessa spam som sänd ut från Japan eller vad det är dimpa rättt ner i Skräplådan.

Skall göra som ni, gå in och rena bort dessa fonter ni hittat

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-06 21:24

Jag har nyss fått hem en ny iMac, och när jag kikar i Font Book, finns t. ex inte Baskerville med. Det är dessutom problematiskt att välja typsnitt i Pages och iWeb. Word fungerar, men har en kort lista med typsnitt.

Jag använde Migration Assistant när jag förde över kontona från min gamla PB. Allt har gått bra, förutom detta (om detta har med migrationen att skaffa).

Vilka typsnitt följer med OS X nu för tiden? På min gamla burk kör jag också Tiger, och där finns betydligt fler typsnitt!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-06 21:57

Kan tillfoga att jag inte kan öppna vissa mallar i Pages, utan Pages protesterar och hävdar att jag saknar många typsnitt.

I listan i Font Panel, finns alla typsnitt med, men jag kan inte välja dem!

De saknade typsnitten finns i /Library/Fonts/, och när jag dubbelklickar på dem, visas de i Font Books förhandsvisning!

Är det bara att installera dem en och en, eller finns det ett bättre sätt? Vad händer om man råkar installera samma typsnitt två gånger?

Vänligen, Ylan

  • Oregistrerad
  • 2006-06-06 23:16
Ursprungligen av Ylan:

Vilka typsnitt följer med OS X nu för tiden?

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301332

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-07 00:21

Tack!

Jag markerade alla (i Finder) och dubbelklickade! Vips, så var alla typsnitt tillbaka!

Vänligen, Ylan

1
Bevaka tråden