Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya MacBook 13"

Tråden skapades och har fått 559 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-19 16:41
Ursprungligen av Rico:

Jag hittade din länk tidigare i tråden om hur man byter minnen. Verkar riktigt enkelt.
Macoteket säljer 1 Gb minnen. Två stickor kostar 2740 kr + frakt. Klart rimligare än vad Apple tar.
http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=46325&product_id=863182

Definitivt. Vet dock inte vad det är för tillverkare/garantier o.s.v., men jag har skickat ett e-brev som jag hoppas få svar på snart.

:. buan

  • Oregistrerad
  • 2006-05-19 11:13

http://forums.macrumors.com/showthread.php?p=2425951 claims someone else tried this without any flaking, so this might be bogus, or at least not a widespread problem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-19 12:06

Min beställd.. Någon i sverige som fått sin ännu?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-19 12:15

Beställd den 19 Maj, fick leveransbesked idag! Kommer senast 30e maj.

:.Buan Alltså det där med antistat säkerhetsprylar är inget man behöver köpa...Jag har klarat mig hela livet med att installerat grafikkort, minnen etc. jag har bara hållt handen på chassit (givetvis där det är metall) ingenting hittils har gått sönder. Man ska givetvis vara försiktig, men att börja med anti-statsaker är lite overkill.
När man lika gärna kan hålla handen på ett element eller nåt sånt.
//Jacke

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-19 15:41
Ursprungligen av pite_jakke:

:.Buan Alltså det där med antistat säkerhetsprylar är inget man behöver köpa...Jag har klarat mig hela livet med att installerat grafikkort, minnen etc.

Förstod att kommentarer av den typen skulle komma..
Man kan göra en massa saker länge här i livet och klara sig undan med tur. Det är dock knappast speciellt klyftigt.
Att ta i något jordat kan räcka. 95 kr är dock inte många pengar i sammanhanget.

Ursprungligen av pite_jakke:

När man lika gärna kan hålla handen på ett element eller nåt sånt.

När det gäller element så är det en vanlig missuppfattning att det alltid är säkert.

Om man är oerfaren är det definitivt bättre att ta det säkra före det osäkra.

:. buan

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-05-19 18:44
Ursprungligen av pite_jakke:

:.Buan Alltså det där med antistat säkerhetsprylar är inget man behöver köpa...Jag har klarat mig hela livet med att installerat grafikkort, minnen etc. jag har bara hållt handen på chassit (givetvis där det är metall) ingenting hittils har gått sönder. Man ska givetvis vara försiktig, men att börja med anti-statsaker är lite overkill.
När man lika gärna kan hålla handen på ett element eller nåt sånt.
//Jacke

Inte lika gärna, men det är bättre än att inte göra något.

Och bara för att det brukar fungera behöver det inte fungera jämt, och en del fel kanske du inte ens upptäcker (dvs prylar går inte HELT sönder.)

Kollade in den live idag på vägen hem, måste säga att formatet var väldigt tilltalande! Tangentbordet ser lite udda ut men hur det verkligen är att skriva på var svårt att avgöra så snabbt.
Skärmen gillade jag faktiskt inte riktigt. Vist ser den lyxig ut men man måste räkna med en mycket sämmre bertaktningsvinkel eftersom ljuset reflekteras. Detta blir väldigt tydligt när man ser den i vinkel bredvid en PB15. Men eftersom iBookarnas skärmar inte var speceillt bra så är det ändå en klar förbättning.

Ljudnivån är svår att bedömma i butik men jag hörde den inte iaf :-).

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-19 18:05

Min erfarenhet från Mac Mini intel är att det är fullständigt odrägligt att köra den på 512 Mb ram. 1 Gb får den däremot att pinna på fint.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2006-05-19 19:49

Liten fråga - om man nu skall gå över till intel och hela XP-switchar-grejjen... kan man lira spel på burken? Det fanns ju inget grafikkort om jag har tolkat trådarna rätt... om man vill lira senaste pc-spelen.. funkar det på en sådan här dator (2.0an vit med mer ram)?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-05-19 19:53
Ursprungligen av Rob:

Liten fråga - om man nu skall gå över till intel och hela XP-switchar-grejjen... kan man lira spel på burken? Det fanns ju inget grafikkort om jag har tolkat trådarna rätt... om man vill lira senaste pc-spelen.. funkar det på en sådan här dator (2.0an vit med mer ram)?

Det funkar inte med de mest krävande spelen. De andra går fint.

Vill du spela de allra mest krävande spelen får du hoppa upp ett snäpp till en MacBook Pro.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2006-05-19 19:57
Ursprungligen av akesson:

Det funkar inte med de mest krävande spelen. De andra går fint.

Vill du spela de allra mest krävande spelen får du hoppa upp ett snäpp till en MacBook Pro.

Typ 3d spel som doom 3, far cry, battlefield o sånt segar alltså?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-05-19 20:29
Ursprungligen av Rob:

Typ 3d spel som doom 3, far cry, battlefield o sånt segar alltså?

det stämmer bra. I princip kan du glömma FPS-spel på en macbook förutom kanske gamla spel som quake 3.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-05-19 23:50
Ursprungligen av Rob:

Typ 3d spel som doom 3, far cry, battlefield o sånt segar alltså?

Ja, quake3 och wc3 är väl ungefär i stil med vad det går bra att köra på den.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-20 00:26
Ursprungligen av Hagge:

Ja, quake3 och wc3 är väl ungefär i stil med vad det går bra att köra på den.

Alltså, hur vet du det utan att ens ha sett datorn i verkligheten? Var försiktig med avgränsningarna till dess någon verkligen har provat. Skilj på spekulationer och fakta.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-05-20 01:14
Ursprungligen av safir:

Alltså, hur vet du det utan att ens ha sett datorn i verkligheten? Var försiktig med avgränsningarna till dess någon verkligen har provat. Skilj på spekulationer och fakta.

Jag har sett siffror från mac minin och det är ju samma grejer som sitter i macbooken.
Drygt 50 fps i quake3 är ju helt ok, 7 fps i ut2004 är det inte.
Warcraft III borde fungera fint då mitt GF2 GTS klarar det utan större problem och antagligen spelar de i liknande ligor.

Ursprungligen av linen:

Hagge, vart får man tag på 1 GB minne för 895:- ? Min gissning är att det krävs finminne. Försökte sätta i fulminnen från priskrig.nu i min MiniMac PowerPC, men det blev inte bra.

Jag hade bara kollat fort på komplett, var
"TwinMOS DDR2 SO-DIMM PC4300 1024MB CL4 1.8V,64Mx8/16,200p DDR2 PC2-4300" men det verkar vara PC-5300 som är 667MHz så då får det bli
"TwinMOS DDR2 SO-DIMM PC5300 1024MB CL5 1.8V, 64Mx8/16, 200p DDR2 PC2-5300" för 995,
"Corsair Value DDR2 SO-DIMM PC5300 1024MB ,Unbuffered,Non-ECC,128Megx64,CL5,667mhz" är antagligen lite finare minne för 1065kr,
"Kingston ValueR DDR2 SO-DIMM 1024MB CL5 Non-ECC,1.8V,128Mx64,200p DDR2 PC2-5300" kostar 1449 och
"Crucial DDR2 SO-DIMM 1024MB CL5 Non-ECC,1.8V,128Mx64,200p DDR2 PC2-5300" är det dyraste minnet de har för 1695kr.

Så det med 895kr är fel jag kollade bara lite på so-dimm ddr2 då.

Nu är det ju mer eller mindre vanlig PC-hårdvara så då borde det ju fungera med vanliga random "PC-minnen" utan att det krävs något speciellt, men det kan jag ju inte garantera.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2006-05-19 19:56

Liten fråga nr 2 - Om man vill dra in en större HD och mer RAM i en sån här ny och fin MB2vit, och köpa dessa på t.ex. dustin eller inwarehouse, vilka kan man köpa? Artikelnummer, länkar?

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2006-05-19 20:04

(Länge sen jag spelade spel)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-19 20:22

Asså nu med den nya skärmen och så... Är det möjligt att typ bara skicka iväg videosignalen från typ VLC till tv:n eller?

Om det är nån som fått den, hur varm blir den?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-19 21:32
Ursprungligen av Daniel Lauritsen:

Om det är nån som fått den, hur varm blir den?

alltså, jag har läst på många ställen om värmeutvecklingen. Det pratas mycket om att den blir varm som ibooken. Var den varm eller?

kom på att jag ska köpa extra 1gb när jag väll köper för jag är en Football Manager torsk och det spelet äter minne till frukost

Kom precis och tänka på en viktig sak: kan man inte köpa en slags tunn platsmatta som man sätter på LCD:n och tar bort reflektionen från glossy-skärmen. Borde väl finnas, eller?

  • Medlem
  • 2006-05-19 22:59

Kanske nån som länkat tidigare, men för folket på notebookreview blev datorn riktigt varm. Får hoppas att det bara var något galet med deras maskin.
http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=2946&review=Apple+MacBook

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-19 23:31

Ars technica har också testat den nu. Även här verkar den varm. Inga krascher dock, åtminstone nämns inga i recensionen.

http://arstechnica.com/reviews/hardware/macbook.ars

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-19 23:57

9 av 10 hos Ars Technica, det var verkligen inte illa!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-20 00:20

En stor laptop med svag grafikkrets. Blir nog tvingad att switcha tillbaka till pc nu.
Hade gärna sett en 12"-modell antingen wide eller vanlig och ett lite effektivare grafikkort med eget minne.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-20 00:31
Ursprungligen av Snigeln:

En stor laptop med svag grafikkrets. Blir nog tvingad att switcha tillbaka till pc nu.
Hade gärna sett en 12"-modell antingen wide eller vanlig och ett lite effektivare grafikkort med eget minne.

Jag begriper inte riktigt, 12" wide är ju 13,3", eller är det en 10.5" du vill ha? En 12" wide med bättre upplösning hamnar exakt där man är nu, någon 12,75" kommer ju inte att dyka upp. Visst grafikkortet kan man tycka olika om, men de flesta konkurrenter i samma klass har ju liknande lösningar. Möjligen kommer ett separat grafikkort som en utveckling i nuvarande serien, men alla såna ändringar måste ju ligga minst ett år bort.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-20 01:13

Hagge, vart får man tag på 1 GB minne för 895:- ? Min gissning är att det krävs finminne. Försökte sätta i fulminnen från priskrig.nu i min MiniMac PowerPC, men det blev inte bra.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-05-20 03:25

Någon som vet var man ska skicka tillbaka produkter som är köpta på svenska applestore? Är det enda bort till Asien där jag antar att de görs eller ha Apple något ställe i tex Sverige? Bara undrar när man läser alla rapporter om hur varma de blir.

Bevaka tråden