Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strul med ikoner på skrivbordet (10.3)

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-17 03:52

Mina ikoner på skrivbordet strular. Istället för att nya filer hamnar på nästa "tomma" plats så lägger sig allihop längst ner till höger ovanpå varandra (se bild). Vanligtvis beror det väl på en korrupt skrivbordsfil. Jag har dock raderat "com.apple.desktop.plist" för användaren och startat om men det löste inte problemet.

Ngn som har en annan idé på lösning?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-19 07:33

(puff)

Det sparar ju plats på skrivbordet, men är j-ligt irriterande och man vill ju inte tvingas till att alltid ha de sorterade i bokstavsordning....

Ingen som har ngn ide till lösning?

Har du testat slänga com.apple.finder.plist också?
Blir det likadant om du gör en annan användare?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-21 05:13

Det funkade med att slänga finder.plist!

Tack för hjälpen Star!

Ursprungligen av mattan:

Det funkade med att slänga finder.plist!

Tack för hjälpen Star!

Varsågod!

Underbart, tack från mig med! Har haft samma problem i Tiger under en längre tid. Bra med sökfunktioner i forumet )

  • Medlem
  • 2006-04-16 18:28

Humm...hur är det med det faktum att OS X inte verkar komma ihåg var man hade sina ikoner efter omstart. De placeras alltid "fult" uppe till höger, nära kanten. Inte på varandra, men ändå. SKA OS X komma ihåg eller är detta nån "feature" *skratt*

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Humm...hur är det med det faktum att OS X inte verkar komma ihåg var man hade sina ikoner efter omstart. De placeras alltid "fult" uppe till höger, nära kanten. Inte på varandra, men ändå. SKA OS X komma ihåg eller är detta nån "feature" *skratt*

/Fredrik

Nej du, hela skrivbordet på min PC ser ut som det tidigare uppvisats i den här tråden.

Ja, de måste ju va en av de få saker som Windows är bättre på

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-22 20:26

Hårddiskar, CD-/DVD-skivor, USB-minnen och andra volymer läggs upp på skrivbordet i den ordning de monteras. Vill man att dessa, likt andra ikoner på skrivbordet, skall få fasta platser får man i Finders inställningar avmarkera att de skall visas på skrivbordet och sedan i stället göra alias (genvägar) till dem som man kan placera precis där man vill. Omständligt? Ja! Men det är i alla fall möjligt att få behålla allt på skrivbordet precis som man vill.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-22 20:50

hansfilipelo, om du flyttar bootvolymen till något annat ställe än längst upp till höger ligger den inte kvar efter en omstart.

1
Bevaka tråden